Long Way Up!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Long Way Up!

Legg inn av SilverSmurfer »

https://www.imdb.com/title/tt12824922/

Jeg tror ikke denne serien har blitt nevnt på forumet enda, nytt MC eventyr fra Ewan McGregor i samme stil som Long Way Round og Long Way Down. Twisten i denne omgang er at i stedet for å ta turen på 1250 GSA motorsykler så kjører de på modifiserte Harley Davidson Livewire prototyper (Elektrisk HD) fra sør i Argentina til Los Angeles med all lading og alt batteritull som hører til. Litt usikker på om jeg er imponert over akkurat det stuntet eller om det bare er litt slitsomt. Rekkeviddeangst er et helt evig tema.

Men for de av dere som har sett Long Way Round og Long Way Down og likte den serien så er det akkurat det samme teamet som kjører også denne gangen.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Long Way Up!

Legg inn av Domino »

Disse seriene er grunnen til at jeg teget abonnement på Apple TV+! Heldigvis har jeg jo også funnet andre ting der som er verdt å se på. Og siden Mor måtte ha Viaplay for å se Champions League kan jeg også se MotoGP!

Joda, jeg ser CL jeg også, men det var hun som var pådriveren.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Long Way Up!

Legg inn av KåreDump »

Domino skrev: 10 aug 2021, 09:04 Disse seriene er grunnen til at jeg teget abonnement på Apple TV+!
Samme her, men syns de har tapt seg litt, Long Way Up ble langt fra den "høydaren" jeg hadde håpet på, men likevel bedre en det meste som går på TV for tia. :thumleft
Sist redigert av KåreDump den 10 aug 2021, 15:01, redigert 1 gang totalt.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Long Way Up!

Legg inn av SilverSmurfer »

KåreDump skrev: 10 aug 2021, 11:35
Domino skrev: 10 aug 2021, 09:04 Disse seriene er grunnen til at jeg teget abonnement på Apple TV+!
Samme her, men syns de har tapt seg litt, Long Way Down ble langt fra den "høydaren" jeg hadde håpet på, men likevel bedre en det meste som går på TV for tia. :thumleft
Jeg vet ikke om de har tapt seg, syntes egentlig serien var mye lik den første. Men de skulle ha fått med seg Ed March og kjørt om kapp med ham, C90 vs HD Livewire, fra Argentina til Los Angeles.. Det hadde blitt intressant.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Long Way Up!

Legg inn av mekkern »

synes de seriene der ikke er noe -siden det er et helt team med følgebiler og annet blir det en sånn turistgreie... :roll
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Long Way Up!

Legg inn av Bjerknez »

Bumper denne tråden, da jeg nettopp har kjøpt med Apple TV Gen 3 boksen og ramlet over denne. Det er tre serier som finnes her. "Long Way Up" "Long Way Down" og "Long Way Around".

Jeg har ikke sett dem enda, men skal sjekke dem ut de nærmeste dagene og gjøre meg opp en mening. :)

Jeg tror man finner disse seriene kun på Apple TV+ som krever abonnement.

EDIT:

Slenger inn en direktelink til episodene. Merk at man må abonnere på Apple TV+ for å se disse:

Long Way Up:
https://tv.apple.com/no/show/long-way-u ... 549mdjqdnh

Long Way Down:
https://tv.apple.com/no/show/long-way-d ... 3xkzjqjstb

Long Way Round:
https://tv.apple.com/no/show/long-way-r ... 0cfk1x0vyi

EDIT 2:
Det står noe om "free trial" der, så det kan hende du kan se dem gratis også....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Long Way Up!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har nå sett alle 9 episodene av "Long Way Round" og synes det var fin underholdning. Men jeg synes det hele var litt "juks". Med tre følgebiler, og eget kamerateam var det så vidt dem klarte seg. Jeg synes dem valgte noen underlig dårlige veier og det virket litt dårlig planlagt.

I tillegg mener jeg det var dårlig valg av sykler til den turen. Jeg fikk nesten vondt av å se dem drasse på de tunge GS'ene gjennom tøft terreng. Her ville en sykkel ala Yamaha T7 vært bedre valg.

Men dem lærte nok utrolig mye på denne turen og hadde det nok veldig gøy store deler av tiden. Å det er jo det som teller.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Long Way Up!

Legg inn av JohnnyTh »

Følgebilene linker i utgangspunktet bare opp ved grenseoverganger. Men noen ganger så funket det jo ikke og de måtte slå seg sammen. Kamerateamet er jo Claudio som også kjører mc.
Husk at Long way round ble filmet i 2004. Kamerautstyret som var nødvendig for å lage en proff produksjon var nok litt mer omfattende for 20 år siden.
Veivalget deres er jo svært dårlig i Mongolia, men jeg aner ikek hva som var av veier i Vest Mongolia for 20 år siden. De kunne sikkert funnet noe lettere.
Yamaha T7 kom vel i 2019, 15 år etter produksjonen :) Jeg syns GSen klarte seg bra. Selv om de nok burde holdt seg i litt lettere terreng. De kjørte jo også tusenvis av km på veier og der var nok GS det beste valget.

Det var vel også en av århundrets dårligste PR avgjørelser når KTM trakk seg fra sammarbeidet og BMW tok det. Hele verden ville kjøre GS og være Charlie og Ewan.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Long Way Up!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det var jo en stund siden dette, men noe sier meg at dem nok kunne funnet hakket bedre veier enn dem gjorde. Det var mye flaks og tilfeldigheter som gjorde at dem ikke strandet flere ganger.

Da likte jeg mye bedre serien som Bjørnar Varpeide lagde for noen år siden. DET var skikkelig planlegging, og han kjlrte HELT alene og filmet alt selv. Han var også helt 100% sylfersk på motorsykkel. Han bare kastet seg ut i det. Skikkelig tøft gjort. Jeg har til dags dato ikke sett noe bedre MC adventure video enn den Varpeide lagde.

Jordnært, ekte og skikkelig bra filmet og redigert. :)

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Long Way Up!

Legg inn av mekkern »

uten serviceteam-eller moderne utstyr...


uti reisen.





当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Long Way Up!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes Varpeide er en klar vinner. Grunnen er at det er lettere å forene seg med situasjonen han befinner seg i. Han filmer alt av flauser (å dem var det mange av) og man ser han vokser mens turen er i gang.

Jeg har dog ikke sett de videoene du poster mekkern. Skal se om jeg får gjort det :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Long Way Up!

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 14 feb 2024, 20:51 Jeg synes Varpeide er en klar vinner. Grunnen er at det er lettere å forene seg med situasjonen han befinner seg i. Han filmer alt av flauser (å dem var det mange av) og man ser han vokser mens turen er i gang.

Jeg har dog ikke sett de videoene du poster mekkern. Skal se om jeg får gjort det :)
Helt enig i at Varpeide lagde en fantastisk serie om turen hans. Men nå må det sies at å kjøre til Marokko ikke er veldig utfordrende. Jeg kjørte selv til Sahara i Marokko i 2016 på en sportstourer, med datteren min bakpå. Det er nok litt mer utfordrende å kjøre gjennom Russland og Mongolia. Turen min tur-retur Marokko var 6000km. pluss 1000km togtur på returen. Long way round er 30 000km. En annen ting er at med tilgang til internett over alt og mulighet til å laste opp data, så er det nok en del lettere enn for 20 år siden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Long Way Up!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, du har nok rett i det. Jeg mente uansett ikke å sammenligne turene, men selve underholdningen. I Varpeide sin situasjon så kunne jeg kjenne meg litt igjen samt danne meg et bedre bilde av hvordan det er på langtur alene som fersk motorsyklist. Han overbeviser på en måte at det er mulig for oss vanlige dødelige.

De færreste av oss har resurser til å ta med følgebiler, filmteam samt få utlevert gratis motorsykler fra BMW. Det eneste dem beviste var egentlig at hvis man har penger og resurser nok, så er alt mulig. Selv om det selv da nesten gikk galt, flere ganger.

Men jada, god underholdning var det, helt klart. :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Long Way Up!

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 15 feb 2024, 09:55 Ja, du har nok rett i det. Jeg mente uansett ikke å sammenligne turene, men selve underholdningen. I Varpeide sin situasjon så kunne jeg kjenne meg litt igjen samt danne meg et bedre bilde av hvordan det er på langtur alene som fersk motorsyklist. Han overbeviser på en måte at det er mulig for oss vanlige dødelige.

De færreste av oss har resurser til å ta med følgebiler, filmteam samt få utlevert gratis motorsykler fra BMW. Det eneste dem beviste var egentlig at hvis man har penger og resurser nok, så er alt mulig. Selv om det selv da nesten gikk galt, flere ganger.

Men jada, god underholdning var det, helt klart. :)
Vi er nok enige. Varpeide sin serie på Youtube er noe av det beste jeg har sett. Synd han ikke har laget flere.

Hvis noen ikke har sett serien hans så er linken her.
https://youtu.be/zWSZVxwae-g?si=1KHMaKnOBXvcwkCT
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Long Way Up!

Legg inn av hansiver »

Jeg har sett alle tre seriene og syntes nok at se to første var desiderts de beste, disse har jeg sett flere ganger. Den siste Long Way Up med elektriske sykler, kjedelig, gidder ikke å se den en gang til.

Svar