Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 28 aug 2021, 15:25 Hun hadde fått svar fra statens veivesen chat i dag..

Ikke lov å kjøre.

Må møte på trafikkstasjon.

Må bestille time før hun møter..

Sykt, oppkjøring bestått, ikke lov å kjøre. Og så måtte reise 2 timer for å komme til en trafikkstasjon...
Ja, det er jo ganske opplagt at dem svarer dette. For man har jo ikke lov til å kjøre uten midlertidig eller odentlig kjørebevis (førerkort). Så det svaret hadde ikke overrasket meg.

MEN... det vi snakker om her var vel om straffereaksjonen man evt. fikk ved en kontroll hadde tilbakevirkende kraft når man i ettertid kan vise til at man faktisk kunne kjøre sykkel den datoen man ble stoppet. Altså, at man får bot for å ikke ha med seg gyldig kjlrebevis er bankers. Den må du ta. Men at du får straff for å ha faktisk kjlrt ulovlig uten gyldig førerkort er en annen sak.

Men det blir uansett mye støy og en risk man evt. må ta. Jeg forstår frustrasjonen og jeg hadde kanskje tatt meg noen lokale turer med relativt god samvittighet, men jeg ville nok ikke dratt på noen lang ferietur før alt var i orden.

Det sier seg jo egentlig selv alt sammen. Uten midlertidig kjørebevis har men ikke lov til å kjøre. Sensor sin underskrift er ikke verdt mer enn at den ansatte i luka skal kunne skrive ut dette kjørebeviset for deg.

Når jeg kjlrte opp så fikk jeg midlertidig kjørebevis samme dag. Husker jeg følte meg som en nyforelsket 15 åring den dagen. En følelse man sjelden får i min alder... :lol

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av oivindg »

Nå skal ikke jeg forsvare Statens vegvesen, men det at det stadig blir færre lokale trafikkstasjoner er vel politikernes skyld?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av Sattphalat »

Hva skal an si…
Kjør for faen. Det er liksom ikke kandidaten sin feil at noen surrer med papira.
Klart skal du passere en grense blir det en annen ting.
Har du bestått så har du førerretten . Papir eller ikke.
Førerkortet kommer i posten etter noen uker uansett..


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av FredrikE24 »

Midlertidig førerbevis skal vel være tilgjengelig på nett på lik linje med et vognkort. Er det ikke tilgjengelig, har man heller ikke førerrett. Er jo jævlig kjipt å komme utfor noe uten lappen. Men man får gjøre som man vil.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av Sattphalat »

FredrikE24 skrev:Midlertidig førerbevis skal vel være tilgjengelig på nett på lik linje med et vognkort. Er det ikke tilgjengelig, har man heller ikke førerrett. Er jo jævlig kjipt å komme utfor noe uten lappen. Men man får gjøre som man vil.
Ja, men kan du i etterkant bevise at du har førerretten ved å å bevise at du har bestått oppkjøring så er det ikke noe problem. Da har du lappen.

Papir er papir . Å betyr egentlig veldig lite.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av FredrikE24 »

Vel, det hadde jeg aldri tatt sjansen på. Du har ikke offisielt lappen før det er registrert i systemet.

Hadde hvertfall aldri gjort det på bakgrunn av hva noen synser om på et Forum. Ting er ganske svart-hvitt når det kommer til slikt, og sånn må det nesten være.

Å ha papirene i orden betyr MASSE.
Man er i deep shit om man ikke har det og noe skjer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det desidert smarteste valget er å parkere sykkelen. Du kan risikere og spolere alt sammen og mere til hvis du tar sjansen.

Hva jeg eller evt. andre ville gjort spiller egentlig liten trille. Du har egentlig ikke lov til å kjøre uten gyldig kjørebevis. Hva DU velger å gjøre med det er opp til deg :)

Svar