Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av SilverSmurfer »

Ei venninne hadde oppkjøring i Kl. A2 tidligere i dag, men når hun hadde bestått oppkjøringen så var kontoret til statens veivesen stengt. Derfor fikk hun ikke bestilt det nye førerkortet.

Det har heller ikke endret seg i førerkort appen, men hun har fått "post" på altinn.

Noen som er kjent med denne problemstillingen? Må hun vente i mange dager med å få førerkortet? :scratch Er det lov å kjøre?

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av BjørnSover »

Hva hvis hun laster ned førerkort app'en - der vil sikkert A2 lappen vises... Da mener jeg det skal være tut og kjør. Gratulerer til henne

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av SilverSmurfer »

BjørnSover skrev: 27 aug 2021, 17:12 Hva hvis hun laster ned førerkort app'en - der vil sikkert A2 lappen vises... Da mener jeg det skal være tut og kjør. Gratulerer til henne
Det var det jeg også trodde, men det gjør det ikke. Vi sjekket litt på Vegvesenet sine nettsider og jeg tror faktisk ikke det blir synlig før hun har bestilt et midlertidig førerkort? Papiret?

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av xavi0n »

Jeg opplevde det samme, fikk meg et midlertidig førerkort samme dag, men hadde gjort feil på trafikkstasjonen. Så klasse a var ikke ført på.Så det ikke før jeg ble stoppet i promillekontroll dagen etter. Jeg viste politimannen brevet i på altinn/vegvesenet sin side det vurdering av førerprøve va og det var bestått. Og kjørte resten av helgen med god samvittighet.
Jeg jadde lastet ned det brevet på tlf om jeg var henne og kjørt med god samvittighet, er bevis der på at førerprøve er bestått
If you gonna be dumb you gotta be tough

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av BjørnSover »

Jeg tok lappen i juni. Jeg kan ikke huske om jeg fikk ny lapp (kredikkkortvarianten) i skranken, eller om det var en papirseddel fra vegvesenet - men jeg kørte egen sykkel samme dag. Jeg mener å huske at jeg bestilte førerkort i type mars - så det kan være at det var derfor det var klart rett etter oppkjøring.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av cannon »

Ingen fare å kjøre uten den papirlappen. De sjekker uansett online og førerprøve er bestått.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av kjellv »

Når oppkjøringen er bestått fikk hun et ark med vurdering fra sensor hvor det står bestått og er underskrevet.
Dette skal leveres hos svv og registreres der. Så lenge dette ikke er gjort er nok ikke førerkortet gyldig.
Be henne ringe kjøreskolelæreren og spør om råd.
Jeg tror nok jeg hadde tatt sjansen på å kjøre likevel, brukt denne vurderingen som dokumentasjon om jeg skulle bli stoppet, med forklaring om at svv ikke var åpent når oppkjøring var ferdig.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av xavi0n »

Jeg fikk ingen lapp av sensor, alt skjer digitalt.
Der feilen var hos meg, sensor hadde ikke sendt inn til svv at det var bestått, så de fikk det ikke opp. Selv om jeg hadde digitalt vedtaksbrev på bestått oppkjøring
If you gonna be dumb you gotta be tough

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av Bjerknez »

Rent teknisk har du ikke lov til å kjøre. Den sensor lappen hvor det står bestått kan vel hvem som helst forfalske. Intill politiet kan bekrefte at du faktisk har lov til å kjøre sykkelen, så gjør du noe ulovlig. Spørsmålet her blir kanskje om en evt. bot og straffereaksjon har tilbakevirkende kraft når du senere kan vise til at du faktisk hadde gyldig førerkort den dagen du ble stoppet.

Uansett så må du nok betale boten for å ikke hatt med førerbevis for fremvisning. Men at du blir straffet for å ha kjørt sykkel uten gyldig førerbevis selv om du i ettertid kan vise til at du hadde dette i det aktuelle tidsrommet tviler jeg på.

Så dette koker ned til hvor stor sjanse du ønsker å ta. Personlig hadde jeg ikke brydd meg veldig og jeg ville nok kjørt. Men kanskje jeg hadde ventet med Norgesturen eller den store utenlandsturen til alt var i boks.

MEN... det store spørsmålet her blir:

Hvilken dato stør det på førerkortet vedrørende fra når førerkortet er gyldig? Fra den dagen sensor skrev godkjent, eller fra den dagen du faktisk fikk kjørebeviset hos trafikkstasjonen. Er det det sistnevnte, så kan du ryke på en smell og jeg ville derfor IKKE kjørt.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av SilverSmurfer »

Vi kom frem til at det er lurt å ikke kjøre alene. Hvis noe skulle skje risikerer man uten tvil regress i forsikringen om førerkortet ikke er 100% gyldig.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av SilverSmurfer »

Hun hadde fått svar fra statens veivesen chat i dag..

Ikke lov å kjøre.

Må møte på trafikkstasjon.

Må bestille time før hun møter..

Sykt, oppkjøring bestått, ikke lov å kjøre. Og så måtte reise 2 timer for å komme til en trafikkstasjon...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 28 aug 2021, 15:25 Sykt, oppkjøring bestått, ikke lov å kjøre. Og så måtte reise 2 timer for å komme til en trafikkstasjon...
Ikke uten grunn at mange kaller uvesenet Satans Vegvesen... :evil
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av FredrikE24 »

Det gjelder å sette seg inn i gjeldende praksis og gjøre det som skal til om man skal få noe gjort. Ingenting kommer av seg selv, særlig ikke hos Statens Vegvesen.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 28 aug 2021, 15:28
SilverSmurfer skrev: 28 aug 2021, 15:25 Sykt, oppkjøring bestått, ikke lov å kjøre. Og så måtte reise 2 timer for å komme til en trafikkstasjon...
Ikke uten grunn at mange kaller uvesenet Satans Vegvesen... :evil
Ja, det er en helt forferdelig instilling de har til folk.

Lukke trafikkstasjoner slik at folk må kjøre timesvis. For det er bedre at tusenvis av mennsker må bruke 2 timer hver enn at SVV kan ha lokal tilknytning?

Null behjelpelighet når feil skjer. Selv hvis det er deres skyld.

Kompis kjørte 3 timer for å ta teori, men det hadde blitt en feil i bookingen og de sa han måtte komme tilbake senere. Måtte vente 4 nye uker før han fikk tatt den..

Sinnsykt.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Venninne bestod Kl. A2 men statens veivesen sitt kontor var stengt, har hun lov til å kjøre?

Legg inn av xavi0n »

Akkurat det er noe som går igjen med det meste av statlige tjenester…. Uheldigvis
If you gonna be dumb you gotta be tough

Svar