Førstegangs MC-kjøp

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 06 sep 2021, 10:25 Enig med Fredrik24 med at ABS ikke bør være avgjørende ved valg av sykkel, selv om det er foretrukket selvsagt. Skal man være litt kverulant og er opptatt av dødsstatistikker burde man la vær å kjøpe motorsykkel i utgangspunktet.

Hva man selv synes er smart vedrørende sikkerhet får være opp til hver enkelt. Vi tar alle risikoer i løpet av livet og noen tar større risikoer enn andre. Sånn er det bare. Vi er forskjellige.
Hadde vært veldig fint om du kunne redegjøre på en forståelig måte for trådstarter,hvorfor ABS ikke skal være avgjørende. Tror det ville hjulpet trådstarter en del på vei inn som mc fører

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av FredrikE24 »

Du bremser mest effektivt uten å låse hjul eller utløse ABS. Sykkelen forholder seg også mest stabil.
Dette er det man lærer når man tar lappen, og skal/bør jevnlig trene på. ABSen kan redde deg om du er utrent.

Så mitt poeng er at i en nødbrems situasjon så er det ingen forskjell på sykler med og uten ABS, med mindre man kliner inn bremsene ukritisk.

Kjøring på vinterstid på piggdekk på asfalt er god trening. Da er man ofte på det kritiske punktet for når det begynner å skli :P

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av ELO1973 »

FredrikE24 skrev: 06 sep 2021, 17:01 Du bremser mest effektivt uten å låse hjul eller utløse ABS. Sykkelen forholder seg også mest stabil.
Dette er det man lærer når man tar lappen, og skal/bør jevnlig trene på. ABSen kan redde deg om du er utrent.
Ikke det jeg lærte…mere høgg til alt du makter og bli vant med at abs slår inn. Har også troa på at dette er det beste alternativet for nye førere…noe kanskje også statistikken underbygger

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av FredrikE24 »

Tror nok ikke ABS er en direkte årsak til at statistikken går rett vei.

Høres ut som dårlig opplæring spør du meg.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av oivindg »

En som skal bruke sykkelen til øvingskjøring har vel ikke all opplæring på plass? For meg virker det rart å anbefale en sykkel uten ABS til en som ikke en gang har tatt lappen ennå.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av FredrikE24 »

Det er ingen som anbefaler noe som helst. Jeg sier bare at ABS bør ikke være en hindring for et sykkelkjøp. Særlig med tanke på hva man tenker å legge i motorsykkel i første omgang.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av kgjersda »

FredrikE24 skrev: 06 sep 2021, 19:05 Det er ingen som anbefaler noe som helst. Jeg sier bare at ABS bør ikke være en hindring for et sykkelkjøp.
Enig med FredrikE24.
Det er helt kurant å kjøpe sykkel uten ABS.
Min første store sykkel hadde gode bremser med doble skiver. Stoppet som bare det.
Bremseteknikk i sving (trail braking) er like greit å lære seg med en gang, da bør det mye til før du trenger abs.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av Gammelsmurfen »

Er ikke noe krise uten ABS, jeg har det heller ikke.
Men at man bør få nødbrems inn som automatikk uten å klemme til hjula låser seg er viktig.
Bakhjulet er det ikke noe krise med da man stort sett har tid å slippe opp litt før det blir et problem, men foran er det værre med.
Har nå kjørt sykkel siden 1991 uten ABS (riktig nok med litt pause) og det har da gått bra det til nå.
Men selvsagt er ABS et godt hjelpemiddel som også ble enda bedre med ABS Pro (lean-aware).

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22751
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 06 sep 2021, 16:46
Bjerknez skrev: 06 sep 2021, 10:25 Enig med Fredrik24 med at ABS ikke bør være avgjørende ved valg av sykkel, selv om det er foretrukket selvsagt. Skal man være litt kverulant og er opptatt av dødsstatistikker burde man la vær å kjøpe motorsykkel i utgangspunktet.

Hva man selv synes er smart vedrørende sikkerhet får være opp til hver enkelt. Vi tar alle risikoer i løpet av livet og noen tar større risikoer enn andre. Sånn er det bare. Vi er forskjellige.
Hadde vært veldig fint om du kunne redegjøre på en forståelig måte for trådstarter,hvorfor ABS ikke skal være avgjørende. Tror det ville hjulpet trådstarter en del på vei inn som mc fører
Trodde jeg forklarte det ganske greit?

Jeg mener at Abs spøramålet ikke bør være avgjørende for valg av MC. Hvis TS setter sikkerhet før følelser, så for all del velg ABS. Det er ditt valg og man må ta den avgjørelsen selv.

Du mener tydeligvis at sykkelen man velger bør ha ABS okke som? Helt greit. Da mener du det.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av erik m »

Hvis du er vant med ABS bør det ha høy prioritet. Sjøl kjørte jeg i 30 år før ABS ble vanlig på biler, og på mine tre motorsykler siden 2008 (og de to på 60- og 70-tallet for den del) har jeg ikke hatt det.
Men altså, er du vant til å kunne hogge inn bremsen av full kraft og tviholdepå den mens ABS'n ordner opp, og aldri har lært pumpebremsing kan det være direkte farlig å ikke ha ABS.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 06 sep 2021, 21:33
Jajo82 skrev: 06 sep 2021, 16:46
Bjerknez skrev: 06 sep 2021, 10:25 Enig med Fredrik24 med at ABS ikke bør være avgjørende ved valg av sykkel, selv om det er foretrukket selvsagt. Skal man være litt kverulant og er opptatt av dødsstatistikker burde man la vær å kjøpe motorsykkel i utgangspunktet.

Hva man selv synes er smart vedrørende sikkerhet får være opp til hver enkelt. Vi tar alle risikoer i løpet av livet og noen tar større risikoer enn andre. Sånn er det bare. Vi er forskjellige.
Hadde vært veldig fint om du kunne redegjøre på en forståelig måte for trådstarter,hvorfor ABS ikke skal være avgjørende. Tror det ville hjulpet trådstarter en del på vei inn som mc fører
Trodde jeg forklarte det ganske greit?

Nei egentlig ikke. Men Fredrik tok det riktig han, så da har trådstarter en bedre forutsetning for hva vedkommende skal velge

Jeg mener at Abs spøramålet ikke bør være avgjørende for valg av MC. Hvis TS setter sikkerhet før følelser, så for all del velg ABS. Det er ditt valg og man må ta den avgjørelsen selv.

Du mener tydeligvis at sykkelen man velger bør ha ABS okke som? Helt greit. Da mener du det.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av Jajo82 »

Jajo82 skrev: 06 sep 2021, 21:56
Bjerknez skrev: 06 sep 2021, 21:33
Jajo82 skrev: 06 sep 2021, 16:46
Bjerknez skrev: 06 sep 2021, 10:25 Enig med Fredrik24 med at ABS ikke bør være avgjørende ved valg av sykkel, selv om det er foretrukket selvsagt. Skal man være litt kverulant og er opptatt av dødsstatistikker burde man la vær å kjøpe motorsykkel i utgangspunktet.

Hva man selv synes er smart vedrørende sikkerhet får være opp til hver enkelt. Vi tar alle risikoer i løpet av livet og noen tar større risikoer enn andre. Sånn er det bare. Vi er forskjellige.
Hadde vært veldig fint om du kunne redegjøre på en forståelig måte for trådstarter,hvorfor ABS ikke skal være avgjørende. Tror det ville hjulpet trådstarter en del på vei inn som mc fører
Trodde jeg forklarte det ganske greit?


Jeg mener at Abs spøramålet ikke bør være avgjørende for valg av MC. Hvis TS setter sikkerhet før følelser, så for all del velg ABS. Det er ditt valg og man må ta den avgjørelsen selv.

Du mener tydeligvis at sykkelen man velger bør ha ABS okke som? Helt greit. Da mener du det.

Nei du forklarte ingenting. Men Fredrik gjorde det,så da har trådstarter en bedre forutsetning for valg av sykkel

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22751
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 06 sep 2021, 21:58
Jajo82 skrev: 06 sep 2021, 21:56
Bjerknez skrev: 06 sep 2021, 21:33
Jajo82 skrev: 06 sep 2021, 16:46
Bjerknez skrev: 06 sep 2021, 10:25 Enig med Fredrik24 med at ABS ikke bør være avgjørende ved valg av sykkel, selv om det er foretrukket selvsagt. Skal man være litt kverulant og er opptatt av dødsstatistikker burde man la vær å kjøpe motorsykkel i utgangspunktet.

Hva man selv synes er smart vedrørende sikkerhet får være opp til hver enkelt. Vi tar alle risikoer i løpet av livet og noen tar større risikoer enn andre. Sånn er det bare. Vi er forskjellige.
Hadde vært veldig fint om du kunne redegjøre på en forståelig måte for trådstarter,hvorfor ABS ikke skal være avgjørende. Tror det ville hjulpet trådstarter en del på vei inn som mc fører
Trodde jeg forklarte det ganske greit?


Jeg mener at Abs spøramålet ikke bør være avgjørende for valg av MC. Hvis TS setter sikkerhet før følelser, så for all del velg ABS. Det er ditt valg og man må ta den avgjørelsen selv.

Du mener tydeligvis at sykkelen man velger bør ha ABS okke som? Helt greit. Da mener du det.

Nei du forklarte ingenting. Men Fredrik gjorde det,så da har trådstarter en bedre forutsetning for valg av sykkel
Da er jo alt i skjønneste orden :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 06 sep 2021, 18:04 Tror nok ikke ABS er en direkte årsak til at statistikken går rett vei.

Høres ut som dårlig opplæring spør du meg.
Hørt noe så dumt da, uansett hvor mye opplæring man har så er det aldri en garanti for at man ikke drar til så hardt man kan på bremsene i en nødsituasjon. På den nye sykkelen min bremser jeg konsekvent ned uten at ABS aktiveres i normale situasjoner, men når bilen fremfor meg bråstoppet på grunn av en rev som sprang over veien kan du banne på at jeg dro til så hard jeg kunne på begge bremser og at ABSen slo inn.

Og forøvrig sammenligner statistikken sykler med og uten ABS i samme årstall. Og sykler med ABS var involvert i vesentlig færre dødsulykker. Så det er ingen som prøver å forklare reduksjonen i MC dødsfall med ABS alene, men når sykler med ABS har 31% lavere sannsynlighet for å være involvert i dødsulykker så er det er ingen tvil om at det er et veldig viktig element.

Det går selvfølgelig an å prøve seg på argumenter om at sykler uten ABS er eldre, eller billigere, enn de som har det. Kjør på, hvis du vil. Men statistikken taler for seg selv, sykler med ABS er involvert i færre ulykker. De er rett og slett tryggere.

Svar