Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 03 sep 2021, 22:54

Men jeg tenker at om man ikke vil ha folk innpå seg, så får man parkere der ingen andre tenker tanken på å parkere. Folk kan i praksis få lov til å parkere hvordan de vil :thumleft
Jeg håper ikke du virkelig mener dette, samt at eiere av BMW gjør akkurat som de vil, antagelig da av den grunn at de kjører BMW?
Det er vel strengt tatt en grunn til at verden stort sett er regulert av ett lovverk, enten deg gjelder parkering eller andre ting, og hvis enkelte tror de kan gjøre som de vil og heve seg over lover, regler og normal folkeskikk siden de kjører ett eller annet merke så er verden på ville veier vil jeg påstå.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av Domino »

Ja, det er ille nok at de tydeligvis er fritatt fra alle regler om blinklys.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av FredrikE24 »

simpson skrev: 04 sep 2021, 10:24
FredrikE24 skrev: 03 sep 2021, 22:54

Men jeg tenker at om man ikke vil ha folk innpå seg, så får man parkere der ingen andre tenker tanken på å parkere. Folk kan i praksis få lov til å parkere hvordan de vil :thumleft
Jeg håper ikke du virkelig mener dette, samt at eiere av BMW gjør akkurat som de vil, antagelig da av den grunn at de kjører BMW?
Det er vel strengt tatt en grunn til at verden stort sett er regulert av ett lovverk, enten deg gjelder parkering eller andre ting, og hvis enkelte tror de kan gjøre som de vil og heve seg over lover, regler og normal folkeskikk siden de kjører ett eller annet merke så er verden på ville veier vil jeg påstå.
Man må nesten forberede seg på det uforventede rundt parkering og ikke ta seg så lett nær av å få folk innpå seg om det skjer. Livet går videre.

Der jeg jobbet tidligere(kontorbygg) måtte man parkere i parkeringshuset. Gratis, men trangt og motorsyklister måtte bruke ukurante arealer for parkering(rundt ved søyler, under ventilasjonsaggregater osv.). En kollega og jeg hadde en god rutine på parkering, vi kom begge rundt 7 hver morgen. Jeg på K1200RS, han på K1600GTL. En dag kom jeg først og for å få plass for oss to på den vanlige plassen måtte jeg faktisk slepe sykkelen på sidestøtta for å få den godt nok inntil veggen med ræva innover for å gi mest plass til neste sykkel. Min kollega ankommer litt senere og han med nesa inn og midtstøtte. Da jeg skal dra fra jobb har en KTM-eier(en sånn crosserlignende sak med Acerbis skiltoppheng type horisontalt, EXC heter de kanskje)) fysisk flyttet på syklene våre for å få plass til sin. Enda det var godt med plass andre steder bare meter unna.
Tenke seg til, å tørre å slippe en K1600GTL ned fra midtstøtta og flytte den, og senere sette den på sidestøtta. I tillegg var min slept på sidestøtta ut fra den sto og snudd rundt.
Jeg gjorde ingen nummer ut av det. Man må være litt fleksibel tenker nå jeg. Jeg hadde ikke i verden gjort det stuntet der, men ingen av syklene var en tur i bakken.


Er det godt med plass utenfor butikken tar jeg en dobbeltparkering med bilen uten å blunke. Jeg er dog ikke på butikken i rushtiden, er som oftest en time før stengetid.. Så jeg plager nok ingen. Jeg ville blitt svært overrasket om noen skulle bry seg med at jeg gjør det. Og om noen skulle finne på å stramme meg opp, så ville jeg hatt en nonchalant holdning til det hele. Kanskje til skuffelse for noen. Noen parkeringsbulker spart.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av dypen »

I de fleste tillfeller går det bra og de fleste er tollerante overfor de som ikke er helt på track. Men det koker sammen til en ting, det er lov å se seg rundt, tenke seg om å bruke hode! Du er ikke alene der!

Som nevnt før så er folk forskjellige, selv om jeg har hele kjøpesenteret for meg selv kunne det ikke falle meg inn å parkere utenfor avmerket område. Kjører jeg motorsykkel bevilger jeg meg en hel oppmålt parkeringsplass og setter sykkel på senterstøtta midt på og har aldri opplevd at noen trenger seg på mens jeg er inne for å handle. Parkerer nesten aldri over tid på slike plasser.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 04 sep 2021, 15:17
simpson skrev: 04 sep 2021, 10:24
FredrikE24 skrev: 03 sep 2021, 22:54

Men jeg tenker at om man ikke vil ha folk innpå seg, så får man parkere der ingen andre tenker tanken på å parkere. Folk kan i praksis få lov til å parkere hvordan de vil :thumleft
Jeg håper ikke du virkelig mener dette, samt at eiere av BMW gjør akkurat som de vil, antagelig da av den grunn at de kjører BMW?
Det er vel strengt tatt en grunn til at verden stort sett er regulert av ett lovverk, enten deg gjelder parkering eller andre ting, og hvis enkelte tror de kan gjøre som de vil og heve seg over lover, regler og normal folkeskikk siden de kjører ett eller annet merke så er verden på ville veier vil jeg påstå.
Man må nesten forberede seg på det uforventede rundt parkering og ikke ta seg så lett nær av å få folk innpå seg om det skjer. Livet går videre.

Der jeg jobbet tidligere(kontorbygg) måtte man parkere i parkeringshuset. Gratis, men trangt og motorsyklister måtte bruke ukurante arealer for parkering(rundt ved søyler, under ventilasjonsaggregater osv.). En kollega og jeg hadde en god rutine på parkering, vi kom begge rundt 7 hver morgen. Jeg på K1200RS, han på K1600GTL. En dag kom jeg først og for å få plass for oss to på den vanlige plassen måtte jeg faktisk slepe sykkelen på sidestøtta for å få den godt nok inntil veggen med ræva innover for å gi mest plass til neste sykkel. Min kollega ankommer litt senere og han med nesa inn og midtstøtte. Da jeg skal dra fra jobb har en KTM-eier(en sånn crosserlignende sak med Acerbis skiltoppheng type horisontalt, EXC heter de kanskje)) fysisk flyttet på syklene våre for å få plass til sin. Enda det var godt med plass andre steder bare meter unna.
Tenke seg til, å tørre å slippe en K1600GTL ned fra midtstøtta og flytte den, og senere sette den på sidestøtta. I tillegg var min slept på sidestøtta ut fra den sto og snudd rundt.
Jeg gjorde ingen nummer ut av det. Man må være litt fleksibel tenker nå jeg. Jeg hadde ikke i verden gjort det stuntet der, men ingen av syklene var en tur i bakken.


Er det godt med plass utenfor butikken tar jeg en dobbeltparkering med bilen uten å blunke. Jeg er dog ikke på butikken i rushtiden, er som oftest en time før stengetid.. Så jeg plager nok ingen. Jeg ville blitt svært overrasket om noen skulle bry seg med at jeg gjør det. Og om noen skulle finne på å stramme meg opp, så ville jeg hatt en nonchalant holdning til det hele. Kanskje til skuffelse for noen. Noen parkeringsbulker spart.
For å være litt djevelens advokat, det kan jo hende KTM eieren rett og slett trodde det var den eneste plassen MC-parkering var tillatt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av FredrikE24 »

Neida, vi parkerte rundtomkring alle sammen, og den KTMen så jeg relativt ofte parkert andre steder før nevnte hendelse inntraff.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 04 sep 2021, 20:08 Neida, vi parkerte rundtomkring alle sammen, og den KTMen så jeg relativt ofte parkert andre steder før nevnte hendelse inntraff.
I det tilfellet skulle du ha gått i sammen med Mr. K1600GL om en skikkelig kreativ omparkering av KTM'en. :-k

For eksempel i bygningens heis? :p

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 02 sep 2021, 21:35
AJ skrev: 02 sep 2021, 21:19 Antakelig gjør jeg det om jeg opplever det samme senere.
Det er mye enklere å bare riste på hodet og la livet gå videre!

Jeg får ikke altfor sjeldent lapp på bilen eller sykkelen angående mine parkeringer. Jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre :P Har parkert bil og MC i Oslo på daglig basis siste 12 år. Skulle jeg erge meg over dumme parkeringer, så hadde jeg sikkert ikke gjort annet. Er ikke sjeldent jeg må slepe sykkelen på sidestøtta for å få den fri mellom biler eller motorsykler.
Snublet tilfeldigvis over denne tråden i dag og tenkte det ville være greit med et svar på dette innlegget.

Så... joda, jeg ristet på hodet, jeg også, og lot livet går videre. Men ikke uten å lufte frustrasjonen her på MCsiden. Noe jeg synes var helt på sin plass.

Og håper selvfølgelig at mine medmotorsyklister der ute tenker seg om et par ganger når de parkerer motorsyklistene sine.
De aller fleste tenker seg om og parkerer fornuftig, mens andre kløner det dessverre til for andre. Som i mitt tilfelle utenfor Hadeland Glassverk.
Noe som burde være helt unødvendig og noe jeg f.eks. aldri har opplevd på onsdagstreffene på Tyrigrava og Vormsund.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av hansiver »

Thailand er ett mc land, kanskje ikke når det gjelder big bikes (400ccm+) men scootere og mc'er 100 - 300 ccm er noe alle har. Derfor er det selvsagt oppmerkede plasser for mc utenfor alle butikker bensinstasjoner mm. Ved kjøpesentre har ofte mc'er egne parkeringsskur slik at de er skjermet for sol og regn. Big bikes har stort sett egne parkeringsplasser ved disse kjøpesentrene, veldig ofte sammen med såkalte VIP plasser. Der deilig å være motorsyklist i Thailand

Svar