«Respect for Bikers»

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

«Respect for Bikers»

Legg inn av dypen »

Denne var ny for meg « Respect for Bikers Car Sticker» … oppdaget den på FB og det ser ut som de selges i flere varianter veldig mange plasser på nettet.
4F42737D-DDBA-4193-A0B2-835EAAB93197.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av AJ »

"Respect for Bikers" kan, slik jeg ser det, innebære flere ting.
Bl.a. det faktum at vi som kjører MC er å anse som myke trafikanter.
Noe bilfører bør være veldig bevisst på.
Så får man håpe at en slik sticker på bilen også har en MC-bevisst fører bak rattet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av Snekker.edvin »

Hadde sån i svart farge på hvit firmabil men fikk beskjed fra sjefen om å fjerne den :[-X
Det var litt brøk og krangling rundt dette. Leste og sjekket ut og har funnet at jeg har lov til å ha en privat klistremerke/logo.
respekt.jpg
Så den nye har kommet og klistres så fort jeg har lappen i lomma igjen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 12 sep 2021, 11:01 "Respect for Bikers" kan, slik jeg ser det, innebære flere ting.
Bl.a. det faktum at vi som kjører MC er å anse som myke trafikanter.
Noe bilfører bør være veldig bevisst på.
Så får man håpe at en slik sticker på bilen også har en MC-bevisst fører bak rattet.
Enig i det! Får bare håpe at det virkelig er sånn og ikke synonymt med Tricot-fantomene på tråsykkel som klager på at de ikke får eie veien og droppe alle trafikkregler.
Det er gjerne menn fra 35 og oppover til i 50-årene i full Tricot-pakke og "raske briller", det er de samme typene som
når de kjører bil (gjerne Audi eller BMW), ligger oppi ræva på andre og jager om man ikke kjører langt over fartsgrensa :crazy:

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av cannon »

Gammelsmurfen skrev: 12 sep 2021, 16:51
AJ skrev: 12 sep 2021, 11:01 "Respect for Bikers" kan, slik jeg ser det, innebære flere ting.
Bl.a. det faktum at vi som kjører MC er å anse som myke trafikanter.
Noe bilfører bør være veldig bevisst på.
Så får man håpe at en slik sticker på bilen også har en MC-bevisst fører bak rattet.
Enig i det! Får bare håpe at det virkelig er sånn og ikke synonymt med Tricot-fantomene på tråsykkel som klager på at de ikke får eie veien og droppe alle trafikkregler.
Det er gjerne menn fra 35 og oppover til i 50-årene i full Tricot-pakke og "raske briller", det er de samme typene som
når de kjører bil (gjerne Audi eller BMW), ligger oppi ræva på andre og jager om man ikke kjører langt over fartsgrensa :crazy:
Makan til svada. Er det værre med sykkeltøy enn med goretex, skinn og kevlar? Værre med sykkelbriller enn med solvisir og ulike hjelmtyper?
Jeg har syklet tusenvis av mil i mitt liv, i mange ulike sykkelmiljører, og har aldri opplevd at sykkelryttere har klaget slik du påstår. Jeg har heller ikke gjort det selv. Er vi sykkelryttere satt opp med BMW og Audi? Hvor er min???)

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av ELO1973 »

Gammelsmurfen skrev: 12 sep 2021, 16:51 Enig i det! Får bare håpe at det virkelig er sånn og ikke synonymt med Tricot-fantomene på tråsykkel som klager på at de ikke får eie veien og droppe alle trafikkregler.
Tror det er et større problem at bilister krever å eie veien. Å sykle i veibanen er ihvertfall innenfor lovverket.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskri ... -03-21-747

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av mekkern »

Er også litt avhengig av område en befinner seg. Enkelte klubber oppfører seg svært bra mens andre tydligvis ser på veiene som sine private treningsbaner og tidspunkt er best rett rundt rushtiden for max effekt.
Forøvrig skal en ha respekt for alle veifarende.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av Gammelsmurfen »

mekkern skrev: 12 sep 2021, 17:44 Er også litt avhengig av område en befinner seg. Enkelte klubber oppfører seg svært bra mens andre tydligvis ser på veiene som sine private treningsbaner og tidspunkt er best rett rundt rushtiden for max effekt.
Forøvrig skal en ha respekt for alle veifarende.
Nettopp, hvor har nok mye å si på oppførselen i trafikken. Og jeg tenkte heller ikke på klubber og organisert trening egentlig, selv om det også der er forskjeller. Men mest på de som (og jeg skjærer ikke alle over en kam) sykler til/fra jobb i rushen og skal sette ny pers på Endomondo...
driter i lysregulering og selv om det er tilrettelagt med sykkelvei parallelt med veien skal i stedet sykle langt ut i veien.
De som ikke vil innrømme at dette er vanlig fenomen i Oslo-området (gjerne vest) får ta seg en tur i rushen å se selv.
En kollega viste meg også et klipp fra et dashcam, et lyskryss like ved jobben. Av 13 syklister så var det kun 1 som ventet på grønt...
Ante meg at dette ble litt fyrstikk på bålet, men jeg skal ikke si noe mer om dette her nå da tråden handler om å dele veien mellom bil/mc.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av pekle »

mekkern skrev: 12 sep 2021, 17:44 Forøvrig skal en ha respekt for alle veifarende.
Enig.

Eneste merke som gir mening for meg er rød L.

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av ELO1973 »

Ja, dette blir fort litt (over)engasjert debatt. Bare lyst til å belyse dette med bruk av veibane fremfor gang-/sykkelveg (sykkelvei er som oftest kombinert med gangvei). Den forskriften jeg lenket til sier følgende:
Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) skrev: 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen.
Det er mao ofte ganske gode grunner til å benytte veibanen fremfor å blande syklister og gående. Hvis man vil ha veibanen for seg selv er det jo egentlig bare å velge motorveg, så slipper man denslags.
Vel, som du sier er dette ofte et hett diskusjonstema, men synes det blir litt ensidig å alltid trekke frem syklister som overbærende ovenfor trafikkregler. Tror den oppførselen er ganske jevnt fordelt uavhengig av fremkomstmiddel. Er vel en og annen her inne som sannsynligvis har tolket fartsgrenser som «orienterende»…meg selv inkludert ;-)
Helt til sist kan jeg vel driste meg til å påstå at konsekvensen som følge av syklisters trafikale lovbrudd er langt mindre enn tilsvarende for bilister. Noe også vel straffeutmålingen hensyntar.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av WikingTnT »

Gammelsmurfen skrev: 12 sep 2021, 16:51
AJ skrev: 12 sep 2021, 11:01 "Respect for Bikers" kan, slik jeg ser det, innebære flere ting.
Bl.a. det faktum at vi som kjører MC er å anse som myke trafikanter.
Noe bilfører bør være veldig bevisst på.
Så får man håpe at en slik sticker på bilen også har en MC-bevisst fører bak rattet.
Enig i det! Får bare håpe at det virkelig er sånn og ikke synonymt med Tricot-fantomene på tråsykkel som klager på at de ikke får eie veien og droppe alle trafikkregler.
Det er gjerne menn fra 35 og oppover til i 50-årene i full Tricot-pakke og "raske briller", det er de samme typene som
når de kjører bil (gjerne Audi eller BMW), ligger oppi ræva på andre og jager om man ikke kjører langt over fartsgrensa :crazy:
Også er det den evinnelige floskelen med Audi/Bmw eiere - ta heller en titt på Tesla X eiere i 30+ med strikkelue/hornbriller eller Nissan Leaf førere som kjører konsekvent 10-15 km/t under fartsgrensene med en hale av biler i kø bak seg.. for ikke å snakke om superangst for tuneller osv osv. Vil nok tro at disse førerne skaper mange flere farlige situasjoner/frustrasjoner på veiene enn de evig utskjelte Audi/Bmw eierne.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av AJ »

Ser at jeg har blitt sitert et par ganger sammen med Gammelsmurfen hvor Audi og BMW førere kommenteres.
Må bare få understreke at jeg ikke har nevnt noe som kan tolkes som ufordelaktig om eiere og førere av slike biler...

Men! så skal jeg nok legge til at det er påfallende mange Audi og BMW eiere som "glemmer" blinklysene i mange situasjoner. Noe som helt klart kan utgjøre en risiko for oss motorsyklister.
Så bruk blinklys :gk ! Det gir bedre forutsigbarhet i svært mange trafikksituasjoner. Ikke minst for oss som kjører MC. "Respect for Bikers", enkelt og greit.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av WikingTnT »

Det var vel mer tilfeldig at du ble med i siteringen for min del , men når det er sagt så kan det tenkes at man legger mer merke til at Audi/Bmw eiere bruker blinklysene sjeldnere .. les : " man leter etter sine egne bekreftelser/antagelser " - dette har faktisk bugget meg såpass at jeg har begynt å registrere dette i trafikken og mine refleksjoner/erfaringer er at eiere av biler i den kategorien jeg nevnte er overrepresentert i situasjoner med sakte kjøring i venstre felt ( to felt ) , fullstendig blokkering inn og ut av rundkjøring , 10-15 km/t under fartsgrense i gjennomsnittmåling/tuneller og generelt oppfører seg som om at alle andre på veien skal ta hensyn til hvordan de vingler seg gjennom et trafikkbilde hvor de helst ikke vil være. Ellers har jeg det veldig bra :D

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av dypen »

Ref. «Leter etter sine egene bekreftelser» Det er nok noe i det! Usikker på om det er noen bilmerker som skiller seg ut i trafikken men det er kanskje lettere å legge merke til enkelte merker.

De jeg legger mest merke til, bruker ikke blinklys, ligger bestandig i feil fil og gjerne venstre, kjører konsekvent godt under fartsgrense med alt for stor avstand til øvrig trafikk og regelrett hindrer flyt i trafikken. Så har du de i andre enden som konsekvent bryter alle regler, skyr ingen midler og ligger på lyshornet så fort det er noen foran.

Er sikkert ingen perfekt fører selv men forsøker å holde flyt i trafikken, tempo oppe med liten avstand til kjøretøy foran i veideler og lysreguleringer så flest kommer ut når det er klart. Ser det er mange som er veldig flinke med blinklysbruk helt etter boka, forsøker det samme selv men føler det er litt lettere med bil vs motorsykkel som kan skyldes 1290’n :scratch
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: «Respect for Bikers»

Legg inn av rolf-arne »

Om man skal driste seg til å kommentere så er det med bakgrunn i siste tur - det har blitt en del biler - MC-er, scootere og ikke minst sykkelister.

Jeg synes, og det er så subjektivt som det kan få bli, at velvilje og vrangvilje er ganske så likt fordelt mellom merkene som ferdes på vegen.

I alpene så bet jeg meg dog merke i at de organiserte treningspartiene av sykkelister - gav faen , de hadde gjerne en bil i front eller bak eller begge deler. Og jeg merket meg til min undring hvor overbærende de andre på vegen var, kanskje lufta var for tynn...

Det som jeg merker irriterer meg mest er manglende bruk av blinklys, ekstra irriterende på motorveg (autoban og lign.)

Men som jeg sa innledningsvis det er fåtall som jeg mener er direkte uhøflig - derimot er det nok en del som mangler opplæring/trening etter min erfaring.

Kan legge til at "lane splitting" fungerer bra i de fleste land jeg har vært i - men det er tydelig at det er ditt eget ansvar... og du må ha øyan med deg.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar