Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av AJ »

Hadeland MC og Fritid er den nærmeste og eneste nysalgsforhandleren i distriktet her jeg bor.
Selv om ingen av syklene mine er merke av de som Hadeland MC er forhandler av, har jeg hatt god nytte av butikken og verkstedet deres.
God service og godt utførte verkstedjobber, som for det meste har dreid seg om dekk og kjede- og drev bytter de siste årene.
Tidligere hadde jeg service på Yamaha TDM 900 og Moto Guzzi Stelvio. Ingenting å klage på da heller.

For noen år siden gjorde Hadeland MC et godt strategisk valg og ble Moto Guzzi forhandler. Dette har gitt den lille bedriften utmerkelsen som Norges største Moto Guzzi forhandler to ganger. Ikke stor antallet, men likevel et utmerkelse det er all grunn til å merke seg og til å være stolt av.

Nå har vedkommende som dro i gang Moto Guzzi eventyret sammen med innehaver Tor Opsahl, sluttet i bedriften etter å ha vært ansatt som mekaniker og teknisk leder, men også selger i mer enn 11 år.
Dermed har det oppstått et behov for en dyktig erstatter.

Så om noen her på MCsiden.no kjenner noen som er på utkikk etter en jobb som mekaniker med muligheter for også å tre inn i jobben som motorsykkelselger, hvis innehaver og vedkommende blir enige om det, så er det bare å skrike ut eller gå inn på nettsidene til Hadeland MC og ta kontakt med innhaver.

Det samme gjelder selvfølgelig også om det er brukere her på MCsiden.no, som er interessert. Forttrinnsvis MC-mekanikerutdannet.
De med bilmekanikerutddaning og erfaring er naturligvis også aktuelle.

Sånn for ordens skyld; Tor Opsahl, innehaver av Hadeland MC er kjent med at denne tråden er opprettet.

Hadeland MC er forhandler av Honda, Moto Guzzi og Aprilia motorsykler. I tillegg er de forhandler av ATV'er og båtmotorer og har verkstedtjenester som omfatter disse, og selvfølgelig mopeder og motorsykler.

https://hadelandmc.no/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av xavi0n »

Finnes det per nå noe spesifikt fagbrev som motorsykkelmekaniker?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av AJ »

xavi0n skrev: 29 sep 2021, 17:38 Finnes det per nå noe spesifikt fagbrev som motorsykkelmekaniker?
Vil tro det det er noen VGS'er som har spesifikk MCutdanning, men er ikke helt sikker.
Men de fleste MC-mekanikere har vel et annet fagbrev i bunn, som bilmekaniker og annen mekanikerbakgrunn, men må ha noe MC spesifikt i tillegg for å kunne ta fagbrev som motorsykkelmekaniker.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av Domino »

Dersom du har gått VG2 Kjøretøy etter VG1 TIF eller Elektro (kryssløp) kan du bli lærling i motorsykkelfaget. Jeg vil tro at det også er endel som tar dette fagbrevet som praksiskandidat.

https://www.vilbli.no/nb/nb/no/motorsyk ... p/v.ti3046

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av HeHy »

xavi0n skrev:Finnes det per nå noe spesifikt fagbrev som motorsykkelmekaniker?
Ja, men de høyere klasseene har også lov til å skru på dem (bilmekaniker og lastebilmekaniker).

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av iris »

HeHy skrev: 30 sep 2021, 22:40
xavi0n skrev:Finnes det per nå noe spesifikt fagbrev som motorsykkelmekaniker?
Ja, men de høyere klasseene har også lov til å skru på dem (bilmekaniker og lastebilmekaniker).
Jeg prøver å finne ut av dette, fordi det å ha et fagbrev i noe jeg faktisk liker ville være greit før jeg søker på en utdanning som jeg ikke garantert kommer inn i - hvor står dette? Er det slik i praksis at noen med fagbrev som bilmekaniker (lette kjøretøy) også kan skru på MC? Slik jeg ser her https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... 10-28-2170 kan en med både bilmekanikerutdanning og MC-mekaniker utdanning være teknisk leder på et godkjent MC-verksted, og det stilles kun krav om "nødvendig kompetanse for det arbeidet de gjennomfører" for annen personale. Det ser ut som det da ville vært mulig å få fagbrev som bilmekaniker (som er i utgangspunktet mer versatilt) og da uansett bli ansatt som MC-mekaniker? Jeg finner ikke noe tilleggsutdanning etter mange søk på nettet, som man kan ta eller som kreves av verksted...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har heller ikke skjønt dette helt. Jeg er klar over at det er visse forskjeller på mc og bil, men det er det også fra bil til bil. "Kurs" er vel heller mer riktig? Man blir bilmekaniker og blir videre kurset gjennom et MC verksted eller lignende som gir en mer spesifikk oppløring tilpasset det man skrur på?

Jeg har vertfall aldri hørt om noe utdanning som heter MC mekaniker, selv om man kaller seg det.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av dypen »

Utdannet bilmekaniker kunne tideligere være ansvarlig for mc verksted, hvordan det er nå har jeg ikke sjekket. Utdannelse i dag er 2 år på skole og 2 år læretid på mc verksted. Evt 3 år på skole. Se link …

https://www.bilfag.no/bilfag-og-utdanni ... kkelfaget/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 03 des 2022, 14:43 Utdannet bilmekaniker kunne tideligere være ansvarlig for mc verksted, hvordan det er nå har jeg ikke sjekket. Utdannelse i dag er 2 år på skole og 2 år læretid på mc verksted. Se link …

https://www.bilfag.no/bilfag-og-utdanni ... kkelfaget/
Da er det som jeg tenkte. Man blir "automatisk" MC mekaniker hvis man fullfører løreriden på et MC verksted som bilmekaniker, uten å gå "MC mekaniker linja" på skolen. Men jeg er usikker på om et MC verksted har "myndighet" til å dele ut en slik formell tittel som "MC mekaniker" når det ikke engang er en gren på skolen. Hvis det ikke er en formell tittel så er vel heller ikke selve utdannelsen mye verdt vil jeg tro?

Bilmekaniker, eller mekaniker er jo et fag på skolen. Dette burde egentlig rekke i forhold til å jobbe på motorsykler. Ser da bort fra diverse kursing etc. man må som er mer spesifikke, litt avhengig av arbeidsoppgave og hvor man jobber.

Hjelper jo lite å fullføre 3 årig skolegang med å skru på gamle Volvoer nør du får beskjed om fikse en Tesla. :lol

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av iris »

Med skole: det er ikke noe "fag" per se, man tar "kjøretøy" i vg2 og deretter går rett ut i bedrift for 2 år praksis som bilmekaniker, MC-mekaniker, motormekaniker, hva som helst.

Løpet ser da slikt ut https://www.vilbli.no/nb/nb/no/opplaeri ... kjt2----_
Vg2 kjøretøy handler om feilsøking, reparasjon og vedlikehold av ulike typer kjøretøy. Programfagene skal bidra til å utvikle elevenes kompetanse i arbeid på mekaniske, elektriske, elektroniske, pneumatiske og hydrauliske komponenter og systemer på kjøretøy. Det omfatter også å medvirke til at kjøretøy, motorer komponenter og deler beholder sin kvalitet over tid for å ivareta samfunnets begrensede ressurser. Programfagene skal bidra til å utvikle elevenes kompetanse i reparasjon av kjøretøy og motorer og valg og innkjøp av deler og utstyr. Elevene skal også utvikle kompetanse i veiledning av kunder om reservedeler og utstyr til kjøretøy og motorer.'

Man lærer faktisk også om elbiler (egentlig elkjøretøy), ettersom så mange nye biler i Norge har blitt elektriske - her i læreplansmålene:
  • forklare virkemåten til, vurdere tilstanden til og reparere og vedlikeholde motorer med ulike energikilder
  • forklare fare- og sikkerhetsmomenter på høyspenningsanlegg i elektrisk drevne kjøretøy og gjøre rede for rutiner for å gjøre kjøretøy klare til vedlikehold på en sikker måte
Det jeg prøver å finne ut av er hvilke tilleggskurs kreves for å få jobb som MC-mekaniker på et MC-verksted med et bilmekaniker fagbrev (som innebærer 2 år praksis på bilverksted, ikke MC). Om dette er alt for komplisert så blir det bare motorsykkelfaget i stedet.

Poenget med dette er at jeg nå blir ferdig med vg2 studiespes (og dermed har de programfagene jeg trenger, fysikk og R1, for å søke pilotutdanning), men kan ta omvalg, få et fagbrev (!!!), og deretter ta påbygg med ca. halvparten av de vanlige timene (ettersom jeg allerede blir ferdig med fellesfagene på vg2).

Tror forresten ikke at man kan gjøre praksis som bilmekaniker på MC-verksted - er helt separate linjer

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av AJ »

Her jeg bor er det to MCforhandlere med egne verksteder. Den ene er en brukt Harley forhandler hvor en av mekanikerne er utdannet bilmekaniker som senere også skaffet seg fagbrev som motorsykkelmekaniker.

Den andre MC-forhandleren, Hadeland MC og Fritid, har en mekaniker som tidligere har jobbet med anleggsmaskiner på et større lokalt verksted for nettopp slike maskiner (gravemaskiner, bulldosere osv.). Regner med at han har fagbrev som mekaniker på slike kjøretøy.
For et par år siden gjennomførte han også fagprøven som moptorsykkelmekaniker som privatist.
Så med rette bakgrunnen, som feks. bil- eller anleggsmaskinmekaniker, skal det åpenbart går veldig greit å bli MC-mekaniker.
Anleggsmaskinmekanikeren hos Hadeland MC og Fritid gjør for øvrig en upåklagelig jobb :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av iris »

AJ skrev: 03 des 2022, 17:38 ...som senere også skaffet seg fagbrev som motorsykkelmekaniker...

...For et par år siden gjennomførte han også fagprøven som moptorsykkelmekaniker som privatist.
Dette er en mulighet, men det tar mer tid (og mer penger) enn å bare være lærling for 2 år igjen, siden man trenger mer kompetanse (5 år med yrkespraksis for MC). Dette ville også være ganske vanskelig, fordi jeg mister ungdomsretten min etter å ha fullført vgs, og bedrifter får mer økonomisk støtte når de tar inn lærlinger med ungdomsrett... Erfaring fra bilverksted kan være aktuelt, men det er fortsatt ganske tvilsomt at man kommer inn.

Tror det bare blir motorsykkelfaget, siden jeg vil søke videre utdanning etter fullført vgs først. Om jeg kommer inn, så får jeg ikke gjort det overnevnte... og jeg har heller lyst på MC-mekaniker fagbrev enn bil, om jeg kun får ha en.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av AJ »

@iris:
Må si jeg synes det er veldig bra at du peiler deg inn på MC-mekanikeryrket, om jeg har forstått deg rett?
Ut fra navnet går jeg ut fra at du er en ung kvinne og om det er tilfelle så ser jeg ingen grunn til ikke å ønske dere velkomne som motorsykkelmekanikere :D .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av dypen »

For å bli teknisk leder slik at du kan drive mc verksted er det kanskje samme kriterie som på bil. Fagbrev + 5 år sammenhengende arbeide på autorisert mc verksted før du kan stå ansvarlig.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Aktiv jobbsøker eller interessert i jobb som motorsykkelmekaniker?

Legg inn av HeHy »

iris skrev:
AJ skrev: 03 des 2022, 17:38 ...som senere også skaffet seg fagbrev som motorsykkelmekaniker...

...For et par år siden gjennomførte han også fagprøven som moptorsykkelmekaniker som privatist.
Dette er en mulighet, men det tar mer tid (og mer penger) enn å bare være lærling for 2 år igjen, siden man trenger mer kompetanse (5 år med yrkespraksis for MC). Dette ville også være ganske vanskelig, fordi jeg mister ungdomsretten min etter å ha fullført vgs, og bedrifter får mer økonomisk støtte når de tar inn lærlinger med ungdomsrett... Erfaring fra bilverksted kan være aktuelt, men det er fortsatt ganske tvilsomt at man kommer inn.

Tror det bare blir motorsykkelfaget, siden jeg vil søke videre utdanning etter fullført vgs først. Om jeg kommer inn, så får jeg ikke gjort det overnevnte... og jeg har heller lyst på MC-mekaniker fagbrev enn bil, om jeg kun får ha en.
Dersom du går studiespesialiserende er det nok ikke like rett fram å gå over til å bli lærling i bedrift. Du vil mangle en del av de spesifikke fagene fra vg1 tif og vg2 kjøretøy. Her bør rådgiver hos skolen snakkes med.
Kan forresten si at det å gå over til å bli motorsykkelmekaniker fra bil/andre klasser ikke nødvendigvis krever noe mer formell utdanning, men du er avhengig av å få jobb på et verksted som da skrur på nettopp motorsykler. Dersom de ønsker å satse på deg så kan du selvfølgelig jobbe der, å ta fagbrevet som motorsykkelmekaniker i etterkant burde da ikke være et problem, og tar ikke nødvendigvis mer tid enn 12-24 måneder med "læretid" hvis du allerede har fagbrev som bilmekaniker.
Hvilke krav som gjelder for de forskjellige fagbrevene varierer, noen krever feks at man tar opp fag/eksamener som privatist på siden av læretiden, andre har man kanskje nødvendige fag og bare trenger praksis og fagprøve.

Svar