MC til pendling

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC til pendling

Legg inn av AJ »

FreewheelBurning skrev: 13 okt 2021, 11:12
AJ skrev: 12 okt 2021, 21:53 Men med et lite tilskudd i garasjen på snaue 400 kubikk, som jeg altså gjerne anbefaler som pendlersykkel.
Skikkelig morsom, kvikk og god å kjøre :crazy: !
Blir det ikke ofte slik at alle anbefaler sine egne sykler?
Mulig det, ja...
Men da skal det også nevnes at jeg slett ikke anbefaler KTM 1290 SA S/R som pendlersykkel.
Den egner seg derimot best til langturer, er min erfaring.
Mens en 400/500 kubikker med lav vekt og passe med motorkraft, egner seg best, etter min mening, som pendlersykkel.
Lavere forbruk har de også.
Hvilket merke får bli opp til hva man foretrekker.
Selv er jeg altså storfornøyd med KTM, både med den store og den lille :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC til pendling

Legg inn av FreewheelBurning »

Her er noen artikler (kjapt søk):
https://www.motorcycle.com/features/10- ... ycles.html
https://www.bikersrights.com/best-commuter-motorcycle/
https://www.motorcyclistonline.com/stor ... ommute-on/
https://www.bestbeginnermotorcycles.com ... ly-riding/

Ser det varierer ganske villt fra ktm 1290, hd til burgman 400. Ditt forslag er forøvrig på nr2 i siste link.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC til pendling

Legg inn av SilverSmurfer »

Kes1978 skrev: 12 okt 2021, 18:17 Jeg ser nå at jeg kun har B, M, S og T :(
Da blir det vel til at jeg tar A2 i vinter.
Nei, det blir det ikke til, det kan jeg garantere deg.

Og grunnen til det er så enkel som at det går ikke an å få oppkjøring på MC vinterstid, oppkjøringer på MC skjer kun fra ca 1 April til 1. Oktober. Og du skal lete lenge for å finne en kjøreskole som lar deg ta kjøretimer på denne tiden av året, om du en gang klarer å finne en.

Du kommer også til å ende opp med å ta klasse A, fordi prisforskjellen mellom kl. A2 og A gjerne kun er 500 kr. Mens det koster mange tusen å ta A senere.

Og det er også på tide å ta en liten alvorsprat om hvor lur ide det faktisk er å pendle til jobben på motorsykkel, for det første så er det veldig få motorsykler som du kan få skikkelige vinterdekk til. Godkjente vinterdekk, med pigg, til motorsykkel finnes det knapt et par stykker av, det eneste jeg vet om med pigg som standard er Anlas Vinter Grip, som finnes i svært få størrelser.

Men selv med gode vinterdekk så betyr ikke det at det er trygt å kjøre motorsykkel på vinterstid, når det er snø på veien så er det ekstremt høy sannsynlighet for at du kommer til å gå på trynet, selv når det er brøytet og du har gode vinterdekk. Men hvis det ikke er brøytet så er det livsfarlig å kjøre på vanlige veier når det er glatt.

Og når det kommer til kostnadene, så er de ikke lave. For mens motorsykler bruker mindre bensin og koster mindre i forsikring enn en bil, så krever de også mer vedlikehold. Og for å kjøre på vinteren så må du også ha også ha egnet kjøreutstyr (regn med minst 10 000 kroner for vinterutstyr) samt ekstrautstyr på sykkelen i seg selv. Da snakker jeg om feks varmehåndtak, vinterdekk og veltebøyle. Ting som er helt nødvendige for å kunne kjøre på vinteren.

Og selv om det teknisk sett er mulig å få til, så er det fremdeles ikke forsvarlig å kjøre alle dager og du må regne med at folk vil ringe politiet hvis de ser deg kjøre til jobben på de glatteste dagene. Og du vil bli stoppet, og sannsynligvis få forbud mot å kjøre videre. Så for å si det rett ut, hvis motorsykkel er ditt eneste kjøretøy må du regne med å bruke bil eller å ta buss til jobben i minst 3-4 av årets 12 måneder.

Så for all del, hvis du vil kjøre MC, kjør på, ta lappen (til våren), nyt livet. Men ikke tro at du kommer til kunne pendle på sykkelen gjennom hele vinderen, eller at du kommer til å spare noen penger på dette prosjektet.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: MC til pendling

Legg inn av kgjersda »

SilverSmurfer har noen gode poeng. Det er ikke drømmen å kjøre MC om vinteren. Du må ofte belage deg å ta bussen eller finne andre transportmetoder når vær og føre er rett og slett for dårlig.

Meeeen.... Yamaha Bergen har da noen flotte vintersykler. (Sakset fra instagram) :twothumbs:
1.JPG
2.jpg
3_.jpg
4.jpg
5.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC til pendling

Legg inn av SilverSmurfer »

For all del, men det der ser ut som custom vinterdekk (løspigger montert på adv-dekk) som gjerne koster flere tusen kroner per stykk (så på noe liknende som kom på 3500 kr/stk). Så må man bytte om hver høst og vår, og hvis man ikke klarer det selv så koster det fort et par tusen i året det og. Så må man nesten belage seg på muligheten for å legge sykkelen i bakken, men de skadene på både sykkel og kropp som medfølger. Samt kostnadene.

Og mens jeg godt kunne ha tenkt meg å prøve å over en fjellovergang eller to med piggdekk, når det er skikkelig kaldt (-10c) og stabilt føre, så kunne jeg aldri ha prøvd meg på å kjøre i 80 på trafikkert vei på nullføre.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC til pendling

Legg inn av FreewheelBurning »

Foruten føre så blir det ekstremt ukomfortabelt. På sommeren kan man kjøre omtrent så lenge man orker. Når høsten slår inn så blir rekkevidden redusert til 3 timer, 2 timer, 1 time, 30 min og til slutt 0. Og motsatt på våren. Akkurat nå er været slik at jeg klarer et par timer, men det er ukomfortabelt.

Dessuten, en pendler er noe annet enn å kjøre for gøy og mekke som hobby. Strengt tatt er en pendler en som kjører av behov, da er motorsykkel et verktøy for å løse oppgaven å komme seg på jobb. Da er det ikke veldig aktuelt å mekke, skifte dekk og bruke tid tid på vedlikehold, som det er for andre motorsyklister.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC til pendling

Legg inn av FredrikE24 »

Det går fint å vinterpendle på motorsykkel, men ikke så langt av gangen. Man bør også ha en sykkel som koster tilnærmet 0kr å kjøpe og som du tåler se ruste og bli stygg.

Å kjøpe vinterutrustning er bare tull, det går i stykker uansett, så det er noe gammal drit man bør bruke til det. I tillegg bør man vurdere cross-hjelm fremfor vanlig hjelm med visir. Vanlige hjelmer blir forbruksvare.

Varmeholker er også bare tull. Det er bare noe man tror at man behøver. Det er overtrekk man trenger. Styremuffer rettere sagt. I tillegg bør man skjerme seg så mye man kan mot vind. Det blir bikkjekaldt. Jeg fant vel også ut at varmebekledning ikle funka heller. Man fryser bare andre steder.

Vinterdekk, viktig med riktig gummiblanding. Heidenau lager gode vinterdekk. Best er det å pigge selv.

At Yamaha Bergen reklamerer for vinterkjøring er greit nok, men i Bergen regner det bare.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC til pendling

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 15 okt 2021, 16:18 Varmeholker er også bare tull. Det er bare noe man tror at man behøver. Det er overtrekk man trenger. Styremuffer rettere sagt. I tillegg bør man skjerme seg så mye man kan mot vind. Det blir bikkjekaldt. Jeg fant vel også ut at varmebekledning ikle funka heller. Man fryser bare andre steder.
Jeg sier ikke at styremuffer er feil, jeg har et sett med styremuffer selv men de fungerer best i kombinasjon med varmeholker. Og hvis jeg bare skulle ha valgt en av de to så hadde det uten tvil blitt varmeholkene.

Jeg vil også påstå at styremuffer kan være svært farlige på glatta ettersom det er vanskelig å få hendene inn og ut av styremuffer hvis sykkelen skulle velte. Og at handguards derfor kan være et bedre valg for vindbeskyttelsen.

Ellers så har man alternativt MC-hansker med varmetråder, men kanskje like viktig, varmesåler til MC støvlene.

Forøvrig enig med det du sier om hjelmer, men når hjelmer blir forbruksvare betyr det at man går på trynet litt for ofte.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MC til pendling

Legg inn av Gammelsmurfen »

Store handguards som gjør det både vindstille og nærmest tørt når det regner (selvfølgelig i litt god fart) er vel det tiltaket som funker aller best.
Selv om at jeg sier ikke at varmeholker er bortkastet av den grunn, men man får mye "gratis" ved å hindre de største årsakene at man blir kald eller våt på hanskene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC til pendling

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har vinterkjørt 5 sesonger og jeg frøys aldri på hendene med muffer.
Frøys aldri på føttene heller, og jeg fryser fort på føttene.
Når det kommer til hjelmer så var det ikke på grunn av tryn.. Men veistøv, saltlake og all mulig drit du får på deg. Man må bare regne med å vaske halsen og ansiktet etter hver tur. Og kjøredressen ser ikke ut etter et par dager.

Muffer er veldig praktisk. Hadde aldri vansker med å kjøre med disse.

Når du skal pendle så gidder du ikke å tulle med ledninger som knekker i kulda, plugger fulle av møkk etc. Man må ha noe som krever lite styr, ellers blir det upraktisk.

Det er mange solskinnshistorier med vinterkjøring der ute, men pendling daglig i all slags drittvær og mørke er noe helt annet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC til pendling

Legg inn av dypen »

En ting er å ta en vintertur på en lite trafikkert setervei på dagtid vs pendle til jobb bynært i saltlake hver dag som FredrikE24 beskriver. Min erfaring på lettvekter er fra landsbygda der ingen veier ble salta, bare brøyting / grusing ved behov. Kan heller ikke sammenlignes da stort sett eneste utfordringa vi hadde var kulda.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: MC til pendling

Legg inn av Sattphalat »

Jeg er enig med Fredrik over her.

Jeg tenkte jeg skulle kjøre mesteparten av forrige vinter. Men det stoppet seg selv. Å det var ikke kulde og mørke som stoppet meg.
Nå er ikke jeg kjent rundt Bergen, men i Oslo så øser de ut brun saltgugge på veiene flere ganger om dagen uansett vær.
Selv de fine klare snøfrie dagene øser de på med saltguffe.
Så en må uansett være helt ufølsom for hvordan det går med sykkelen.
Min konklusjon ble at det ble for mye styr med svart og jævlig utstyr og vask av sykkel nesten hver dag.
Å vaske daglig en sykkel en ser forfaller er ikke spesielt romantisk.
I år regner jeg med å kjøre noen uker til hvis været er ok, og starte opp igjen i mars neste år.
Det blir ca 4/5 mnd pause.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC til pendling

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg vasket sykkelen når våren kom, ellers fikk den ikke noen form for stell.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC til pendling

Legg inn av FreewheelBurning »

Å vaske sykkel i minus er svært ubehagelig. Hageslangen sprekker og går i stykker. Så er det bare varm bøtte igjen med hanskeklut, hverken godt eller effektivt isolert sett.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: MC til pendling

Legg inn av Sattphalat »

FreewheelBurning skrev:Å vaske sykkel i minus er svært ubehagelig. Hageslangen sprekker og går i stykker. Så er det bare varm bøtte igjen med hanskeklut, hverken godt eller effektivt isolert sett.
Interessant.
Aldri hørt om vaskehall, skumpistol og høytrykk.
Vasker dere ikke bilene deres om vinteren heller :-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Svar