Buss tok nesten livet av meg

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Sattphalat »

Poster i denne tråden…. Siden den handler om artige episoder(ironi)
Idag er det første gang jeg har vist noen fingeren i trafikken.
Sto ved siden av en El-bil et lyskryss (rødt lys) på ring 2. han i kollektivfelt, jeg i det ordinære. Når det blir grønt svinger han rett over i midt felt.
Ikke han sin skyld at det gikk bra kan en si:-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Gammelsmurfen »

Sattphalat skrev: 16 nov 2021, 20:47 Poster i denne tråden…. Siden den handler om artige episoder(ironi)
Idag er det første gang jeg har vist noen fingeren i trafikken.
Sto ved siden av en El-bil et lyskryss (rødt lys) på ring 2. han i kollektivfelt, jeg i det ordinære. Når det blir grønt svinger han rett over i midt felt.
Ikke han sin skyld at det gikk bra kan en si:-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Høres ut som enten krysset ved Vogts gate eller ved Kierschows gate (ved oljeskiftexpressen).
Det skjer der hele tiden, men verst ved Vogts gate.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Sattphalat »

Gammelsmurfen skrev:
Sattphalat skrev: 16 nov 2021, 20:47 Poster i denne tråden…. Siden den handler om artige episoder(ironi)
Idag er det første gang jeg har vist noen fingeren i trafikken.
Sto ved siden av en El-bil et lyskryss (rødt lys) på ring 2. han i kollektivfelt, jeg i det ordinære. Når det blir grønt svinger han rett over i midt felt.
Ikke han sin skyld at det gikk bra kan en si:-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Høres ut som enten krysset ved Vogts gate eller ved Kierschows gate (ved oljeskiftexpressen).
Det skjer der hele tiden, men verst ved Vogts gate.
Du har nesten helt rett.
Var ved uelandsgt . Ved Vogts gt går det over til ett felt, så der bruker jeg å bytte fra kollektiv.
Videre mot Majorstua så er det 2 felt hele veien.
Lå i det ordinære feltet fordi han lå å sperret i kollektivfeltet. Lite trafikk så tidlig om morgenen. Så jeg passerte han rett før vi begge måtte stoppe på rødt lys.
Nesten så jeg tror han forsøkte å "ta meg ut" av spillet :-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av 127Tom »

Bjerknez skrev: 17 okt 2021, 03:17
Er rimelig klar over dødvinkler og hvordan man kjører i trafikken du :p kjørt MC i 20 år og dette er første gang en buss kjører så inni helvete mongo
Med lang erfaring i trafikken er man selvsagt klar over hva dødvinkel er. Det betyr ikke at du i dette tillfellet nødvendigvis var like observant. Vi gjør alle være blemmer i trafikken. Selv du :)

Uten at jeg sier at det var nettopp det som var utslagsgivende her.

Jeg treffer stadig på folk i rushtrafikken her i Fredrikstad og de som er minst flinke til å følge med, er den eldre garde. Som oftest damer. Ho som rygget ned sykkelen min i Lom i fjor sommer var sikkert 60 år gammel og har hatt lappen i over 30 år. Allikevel klarte hun og trosse både ryggesensor etc. Selv etter at hun dultet borti sykkelen min fortsatte hun å rygge, så jeg måtte fysisk stoppe henne med noen verbale velplasserte gloser jeg ikke vil gjenta her.

Så lang erfaring gjør en ikke automatisk imun i situasjoner. Ut fra hva du skriver tillater jeg meg å mene at episoden kunne vært ungått hvis man gjorde alt "riktig". men dette gjelder alle situasjoner og etterpåklokskap er jo en fin greie uansett.

Har selv gjort en del dumme blemmer i trafikken, selv med over 27 års erfaring med bil og 7 års erfaring som mc fører. Begge nestenulykkene som forøvrig ikke var av veldig alvorlig art i mitt hode, var min egen feil. For høy fart i forhold til egen kunnskap på tiden det skjedde.

Så var det en bilist som var så irritert på meg fordi jeg kom før han i rundkjøringen at han kjørte borti skiltplata mi ved neste rundkjøring når jeg stoppet opp. Selvsagt kunne jeg bare laget en bil i mellom oss for å skape en buffer for så og komme meg vekk, men adrenalinet tok overhånd. For å si det sånn, jeg tror ikke han gjør det en gang til med andre.
"etterpåklokskap er jo en fin greie uansett" = noe ditt innlegg oser av.
Hvordan skulle jeg unngått denne situasjonen mener du? Sitte å vri på hodet mitt 360 grader som i Eksorsisten? Bussen kom skrått inn venstre fra min dødvinkel. Det hele skjedde utrolig fort som sagt.
Hvis en bilist bestemmer seg for å meie ned deg, er det svært lite du kan gjøre. Om du ikke er "før-på-klok" da, aka se inn i fremtiden :p lol

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av 127Tom »

erik m skrev: 16 okt 2021, 20:27 Hvis du kom i kollektivfeltet i påkjøringsfila og bussen kom i E18 ville den måtte krysse ei fil for å komme over i kollektivfeltet. Og der ville du komme i blindsona hans.
Det fritar ikke bussjåføren for ansvar, men forklarer situasjonen. Det har vært mange påkjørsler langs E18 fra Askerog inn der trailere og busser har kjørt på mc. Typisk der av- og påkjøringsfiler krysser kollektivfelt. Der du holdt på å bli påkjørt er det ikke kollektivfelt på E18, det begynner akkurat der veiene møtes. Livsfarlig sted for mc!
Jeg så bussen før jeg kom inn i svingen og havnet i kollektivfeltet. Den var da langt bak meg. Jeg gasset på så jeg så bussen i speilet mitt.
Det var etter ca. 30 sekunder eller 1 minutt ca på langstrekka at det skjedde. Så enten har bussjåføren fått sola i trynet eller satt å teksta med mobilen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Bjerknez »

127Tom skrev: 14 mar 2022, 20:06
Bjerknez skrev: 17 okt 2021, 03:17
Er rimelig klar over dødvinkler og hvordan man kjører i trafikken du :p kjørt MC i 20 år og dette er første gang en buss kjører så inni helvete mongo
Med lang erfaring i trafikken er man selvsagt klar over hva dødvinkel er. Det betyr ikke at du i dette tillfellet nødvendigvis var like observant. Vi gjør alle være blemmer i trafikken. Selv du :)

Uten at jeg sier at det var nettopp det som var utslagsgivende her.

Jeg treffer stadig på folk i rushtrafikken her i Fredrikstad og de som er minst flinke til å følge med, er den eldre garde. Som oftest damer. Ho som rygget ned sykkelen min i Lom i fjor sommer var sikkert 60 år gammel og har hatt lappen i over 30 år. Allikevel klarte hun og trosse både ryggesensor etc. Selv etter at hun dultet borti sykkelen min fortsatte hun å rygge, så jeg måtte fysisk stoppe henne med noen verbale velplasserte gloser jeg ikke vil gjenta her.

Så lang erfaring gjør en ikke automatisk imun i situasjoner. Ut fra hva du skriver tillater jeg meg å mene at episoden kunne vært ungått hvis man gjorde alt "riktig". men dette gjelder alle situasjoner og etterpåklokskap er jo en fin greie uansett.

Har selv gjort en del dumme blemmer i trafikken, selv med over 27 års erfaring med bil og 7 års erfaring som mc fører. Begge nestenulykkene som forøvrig ikke var av veldig alvorlig art i mitt hode, var min egen feil. For høy fart i forhold til egen kunnskap på tiden det skjedde.

Så var det en bilist som var så irritert på meg fordi jeg kom før han i rundkjøringen at han kjørte borti skiltplata mi ved neste rundkjøring når jeg stoppet opp. Selvsagt kunne jeg bare laget en bil i mellom oss for å skape en buffer for så og komme meg vekk, men adrenalinet tok overhånd. For å si det sånn, jeg tror ikke han gjør det en gang til med andre.
"etterpåklokskap er jo en fin greie uansett" = noe ditt innlegg oser av.
Hvordan skulle jeg unngått denne situasjonen mener du? Sitte å vri på hodet mitt 360 grader som i Eksorsisten? Bussen kom skrått inn venstre fra min dødvinkel. Det hele skjedde utrolig fort som sagt.
Hvis en bilist bestemmer seg for å meie ned deg, er det svært lite du kan gjøre. Om du ikke er "før-på-klok" da, aka se inn i fremtiden :p lol
Denne må du ha tenkt på lenge, for det er snart ett år siden siste innlegg her :knegg

Det kan jeg ikke svare på, for det har aldri skjedd meg. Av en eller annen grunn. Men ja, hvis en annen trafikant går inn for å meie meg ned så klarer han det.

De fleste saker som oppstår i trafikken er uhell i form av uoppmerksomhet. Du var oppmerksom bussen, men bussjåføren tydeligvis ikke oppmerksom på deg. Noe som er ganske vanlig, siden vi motorsyklister ikke blir sett like godt som andre trafikanter på fire hjul eller flere.

For meg virker det som om du tok forgitt at bussjåføren så deg?

Hvis jeg har satt meg i en situasjon hvor jeg MÅ vri hodet 360 grader for å få oversikt, så har jeg nok allerede gjort noen feil vil jeg tro.

Kan godt være at jeg har gjort de samme blemmene, uten at jeg kan si det sikkert, men så langt har vertfall ingen bil holdt på og meie til meg. Jeg holdt på og bli meid ned av en buss en gang, men da syklet jeg og bussen skulle selvsagt forbi, midt i svingen.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av 127Tom »

Har ikke vært logga inn på lenge siden jeg fikk ny datamaskin. Hadde helt glemt denne siden hehe

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av 127Tom »

Bjerknez skrev: 14 mar 2022, 20:40 De fleste saker som oppstår i trafikken er uhell i form av uoppmerksomhet. Du var oppmerksom bussen, men bussjåføren tydeligvis ikke oppmerksom på deg. Noe som er ganske vanlig, siden vi motorsyklister ikke blir sett like godt som andre trafikanter på fire hjul eller flere.

For meg virker det som om du tok forgitt at bussjåføren så deg?

Hvis jeg har satt meg i en situasjon hvor jeg MÅ vri hodet 360 grader for å få oversikt, så har jeg nok allerede gjort noen feil vil jeg tro.

Kan godt være at jeg har gjort de samme blemmene, uten at jeg kan si det sikkert, men så langt har vertfall ingen bil holdt på og meie til meg. Jeg holdt på og bli meid ned av en buss en gang, men da syklet jeg og bussen skulle selvsagt forbi, midt i svingen.
Da gjør du feil hele tiden i følge din logikk. Du vil aldri klare å ha fullstendig oversikt til enhver tid. Ting i trafikken endrer seg hele tiden. Den bilen som lå i speilet ditt for et par sekunder siden kan nå ha forflyttet seg over i dødvinkelen din. Og speila dine dekker bare en ørliten prosent av det som skjer bak deg, og dødvinkelen må du selv sjekke ved å vri mye på hodet.
Bussen klarte å snike seg i min dødvinkel akkurat de sekundene etter jeg hadde tittet i speilet og sjekka dødvinkelen min.
Enten harn hatt sola i øya, eller teksta eller hatt et objekt som hindra han fra å se meg. Han forflyttet seg tre felt i løpet av noen sekunder.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Bjerknez »

360 grader snur vertfall ikke jeg på plomma for å sjekke dødvinkel. Kanskje 90 grader?

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av utc »

127Tom skrev: 14 mar 2022, 20:53 Har ikke vært logga inn på lenge siden jeg fikk ny datamaskin. Hadde helt glemt denne siden hehe
Bra du fant tilbake igjen.
Jeg fant ut for rundt 10 år siden at den beste måten å få en udugelig bussjåfør ut av trafikken på er å stoppe ved nese busstopp, ta med tegneblokka inn og tegne Muhammed. Dauer han ikke av hjertestans da så er det ikke lenge før iallefall. Jeg har aldri sett en så rasende bussjåfør hverken etterpå :lol Bakgrunnen var en sjåfør på 02-ruta som hadde et kjøremønster som var livsfarlig. Så etter en tur i grøfta måtte jeg vise han tegnekunnskapene mine. Pent var det ikke men han kom aldri ut i trafikken igjen. Fremprovosert noe...kanskje ? Men det var på sin plass.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av 127Tom »

utc skrev: 14 mar 2022, 21:41
127Tom skrev: 14 mar 2022, 20:53 Har ikke vært logga inn på lenge siden jeg fikk ny datamaskin. Hadde helt glemt denne siden hehe
Bra du fant tilbake igjen.
Jeg fant ut for rundt 10 år siden at den beste måten å få en udugelig bussjåfør ut av trafikken på er å stoppe ved nese busstopp, ta med tegneblokka inn og tegne Muhammed. Dauer han ikke av hjertestans da så er det ikke lenge før iallefall. Jeg har aldri sett en så rasende bussjåfør hverken etterpå :lol Bakgrunnen var en sjåfør på 02-ruta som hadde et kjøremønster som var livsfarlig. Så etter en tur i grøfta måtte jeg vise han tegnekunnskapene mine. Pent var det ikke men han kom aldri ut i trafikken igjen. Fremprovosert noe...kanskje ? Men det var på sin plass.
lol, er det du som måtte rømme landet for en del år siden eller? :p

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av 127Tom »

Bjerknez skrev: 14 mar 2022, 21:30 360 grader snur vertfall ikke jeg på plomma for å sjekke dødvinkel. Kanskje 90 grader?
tar ting litt vel bokstavelig du :p du skjønte hva jeg mente

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av Bjerknez »

127Tom skrev: 14 mar 2022, 21:49
Bjerknez skrev: 14 mar 2022, 21:30 360 grader snur vertfall ikke jeg på plomma for å sjekke dødvinkel. Kanskje 90 grader?
tar ting litt vel bokstavelig du :p du skjønte hva jeg mente
Jeg kommenterer det du skriver. Jeg er ikke tankeleser. Å sjekke dødvinkel og snu hodet 90 grader er ikke veldig vanskelig.

Kanskje du hadde sett bussen da?

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av utc »

127Tom skrev: 14 mar 2022, 21:48
utc skrev: 14 mar 2022, 21:41
127Tom skrev: 14 mar 2022, 20:53 Har ikke vært logga inn på lenge siden jeg fikk ny datamaskin. Hadde helt glemt denne siden hehe
lol, er det du som måtte rømme landet for en del år siden eller? :p
Har aldri måttet rømme men stilen er kanskje mer non-figurativ (tegningene må som regel forklares) og da spiller det ingen rolle hva det ser ut som :lol
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Buss tok nesten livet av meg

Legg inn av 127Tom »

Bjerknez skrev: 14 mar 2022, 21:51
127Tom skrev: 14 mar 2022, 21:49
Bjerknez skrev: 14 mar 2022, 21:30 360 grader snur vertfall ikke jeg på plomma for å sjekke dødvinkel. Kanskje 90 grader?
tar ting litt vel bokstavelig du :p du skjønte hva jeg mente
Jeg kommenterer det du skriver. Jeg er ikke tankeleser. Å sjekke dødvinkel og snu hodet 90 grader er ikke veldig vanskelig.

Kanskje du hadde sett bussen da?
Nei, du leser det du selv vil se og driver med gaslighting og stråmann argumenter. Troll og kverrulant.

Svar