Blikkbruk og plassering i veibanen

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Trailbraking? Er ikke dette noen fix'e ideer som disse amerikanerne driver med? Bremsing bør man være ferdig med før man begynner å svinge spør du meg.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror ikke det er dumt og se slike videoer, men det kan føre til at man begir seg ut på landeveien som fersking og prøver og gjøre noe som ikke faller en naturlig med en gang. Jeg tror slike ting vil komme ganske naturlig etterhvert som man blir mer erfaren og ikke minst tryggere på sykkelen man kjører.

Det man må fousere på i første rekke er at de som er ferske for best mulig opplæring, veldig mye trening og en sund holdning til fart.

Nå snakker jeg som om jeg skulle vært gloriaen selv, noe som slett ikke er tillfelle, men jeg har gjort mine blemmer og lært av disse samt bygget egne erfaringer som relativt fersk motorsyklist (tok lappen i 2014). Så langt har jeg vel rundet totalt godt over 100k kilometer de siste årene og jeg lever fortsatt. :)

Men hvordan andre trafikanter tenker og oppfører seg kan man ikke alltid gjøre noe med. Vi er utsatte som motorsyklister. Sånn er det bare.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 09 mar 2022, 21:53 Trailbraking? Er ikke dette noen fix'e ideer som disse amerikanerne driver med? Bremsing bør man være ferdig med før man begynner å svinge spør du meg.
Vel, det er det delte meninger om. Uansett, det er en teknikk som det må trenes på (helst på bane).
Selv mener jeg det er nyttig å kunne, selv på vei de gangene man trenger det av sikkerhetsmessige årsaker.
https://www.ridinginthezone.com/10-thin ... ilbraking/

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

Banekjøring tror jeg kanskje er den aller beste måten og trene blikkbruk og teknikk på. Det beste er at jeg tror alt kommer naturlig etter hvert som man prøver og presse seg litt på rundetider etc.

Man kan også velge å kjøre litt aktivt på landeveien, men det er farligere da det lettere kan dukke opp uforutsette elementer. Det er vertfall sistnevnte metode JEG har brukt og det har fungert bra, men ikke heeelt uten en og annen overraskelse. Lørekurven er noe brattere og litt farligere.

Å lese en bok om blikkbruk kan man gjerne gjøre. Det skader jo ikke, men det blir litt som å gi en toåring en bok som forteller hvordan han/hun skal spise. Dette lærer dem fint selv ved å se på andre etc.

Når det er sagt, så tror jeg enkelte aldri helt klarer og slappe av 100% på sykkelen. Man er liksom alltid litt nervøs og stiv i kroppen. Dette kommer trolig av at man ikke stoler på sykkelen og eller fordi man mangler mengdetrening.

Dette skjer så og si alle motorsyklister hver eneste sesongstart. Man er litt rusten etter mange måneder uten kjøring og mange vil myke opp litt med litt frisk kjøring og det er vel som oftest da det går galt.

Så rådet er, kjør MYE sykkel, press deg selv litt uten å overdrive. Når du føler deg sikker og avslappet i tempoet du har valgt, så slakk av 20%. Da kjører du med litt margin og du er bedre rustet til å takle evt. situasjoner som skulle oppstå.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av PWL »

Mye bra her, synes jeg. Kjenner godt igjen det dere sier om f.eks. skader i veien som kan være vanskelig å legge godt merke til uten å ta en titt.

Nå er jeg en av de få som har fått påpek fra kjørelærer om å få opp farta, så det bør i hvert fall være en god ting i denne sammenhengen :roll
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Vi er nok uenige der Bjerknez. Leser du boka og forstår innholdet, så kan du komme bedre i gang med riktig kjøretrening på vei.
Verre er det ikke. Boka er ikke en 100 siders bok om blikkbruk, den tar for seg all fysikk og alle teknikker for å kjøre motorsykkel.

Jeg har en kompis som jeg kjørte sammen med som ikke var så interessert i å sette seg inn i god kjøreteknikk og han kjørte av veien og det er bare flaks at han lever. Og her kjørte man altså under fartsgrensa, bare så det er sagt. Han har lært en lekse og har i ettertid satt seg inn i motorsykkelkjøring, eier og kjører motorsykkel fortsatt.

Du kan ikke bli god i å kjøre sykkel bare ved å kjøre masse sykkel om du gjør ting feil. Så litt egeninnsats er på sin plass. Her sitter man på internett, leser og ser på fjas, hvorfor skal det være så vanskelig å lese en "lefse" med masse nyttig informasjon om motorsykkelkjøring?

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Tom Færøvig »

For oss ferskinger er info som dette kjempenyttig: https://www.nmcu.org/full-kontroll/
Jeg lærte ihvertfall mye som jeg trodde jeg kunne 😉

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »


Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 09 mar 2022, 23:36 Man er liksom alltid litt nervøs og stiv i kroppen. Dette kommer trolig av at man ikke stoler på sykkelen og eller fordi man mangler mengdetrening.
Hæ... :eh :scratch

Ja, hvis man alltid er "litt nervøs" og stiv i kroppen" når man kjører MC forsvinner vel også mye av gleden med MC-kjøringen?
Vel er man oppmerksom på trafikkbildet rundt seg og selvfølgfelig aktiv i forhold til å betjene (kjøre) sykkelen og vite hva man foretar seg når man setter seg i salen og begynner å kjøre.
Men når man først er i bevegelse er det i hvert fall for meg helt naturlig å senke skuldrene og finne den mest behagelig kjørestillingen og unngå å være stiv i kroppen.
Men altså ikke halvt sovende og slapp i fisken som det virker som mange bilførere er, men med en mest mulig avstressende skuldersenkende sitte- og kjørestilling.

Så vær aktpågivende, oppmerksom på trafikkbildet og våken og tilstede i salen med senkede skuldre.
"Litt nervøs og stiv i kroppen" høres ikke særlig bra ut i mine ører...
Men dette kan jo være en lutt uheldig formulering fra Bjerknez... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 763
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Audi Mannen »

Tom Færøvig skrev: 10 mar 2022, 12:31 For oss ferskinger er info som dette kjempenyttig: https://www.nmcu.org/full-kontroll/
Jeg lærte i hvert fall mye som jeg trodde jeg kunne 😉
Jeg kikker gjennom disse før hver sesong jeg og synes de er bra. Anser meg selv som fersk sjåfør enda. Det gir meg en liten boost på kunnskap jeg vet jeg har, men dette er litt som ferskvare synes jeg. Noen måneder uten og man blir litt sløv. Håper det blir en rustløser i år med NAF/NMCU så vi kan få en god oppfriskning der også med gode veiledere.
Hadde forøvrig min første tur i går her lokalt og det var helt magisk å være litt igang igjen.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skrev «enkelte». Jeg kjenner ett par som kjører som noen stive stokker. Men dem det er snakk om kjører svært lite MC til vanlig. Ett par turer i året på under 5 mil.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 10 mar 2022, 13:38 Jeg skrev «enkelte». Jeg kjenner ett par som kjører som noen stive stokker. Men dem det er snakk om kjører svært lite MC til vanlig. Ett par turer i året på under 5 mil.
My bad... :redface .
La ikke merke til setningen foran den jeg siterte.
Ellers veldig enig i at få og korte turer i løpet av en sesong ikke akkurat bidrar til gjøre noen til trygge og oppmerksomme motorsyklister med lave skuldre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av mekkern »

Innlegg fra en "anakronisme" :twisted

Jeg og kompisene kjørte i over 20 år før noe som helst internett og bøker om hvordan kjøre-utenom trafikkmessig opplæring og en tur i en kjøregård..
At vi har overlevd alle sammen skal i følge dagens "viten" være plent umulig-ikke hadde vi lært noe om alle "vanskelighetene" med å kjøre heller-styrekommandoer -trykk på fothvilere i sving -forankring -bremsing -håndgrep og hvor bena skal plasseres på fothvilerene. og alt annet som tydligvis er helt nødvendig både teoretisk og i praksis..
Ræva sykkler, bremser dekk og dempere i forhold til dagens 125ccm hadde også mange tunge sykler..
Hvordan vi kjørte skriver jeg ikke offentlig...
Deilig å vokse opp uten dagens kontrollsamfunn .. :roll
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Det går som regel bra, men statistikken tilsier at med bedre opplæring så har rapporterte ulykkestall gått nedover.
Så fokus kjøreteknikk har noe for seg. Jeg tror også enkelte kan få seg en a-ha opplevelse eller to bare ved å lese "Full kontroll" og prøve det ut på veien.

Jeg har kjørt tohjuling siden jeg gikk i barnehagen og rakk såvidt ned til fothvilerne. Hadde føttene på clutch og svinghjulsdeksel og strakk meg ned til girsjaltern for å gire.. Var ikke mye opplæring der i gården heller. Overlevd har jeg, og ingen stygge episoder utover noen knekte hendler i årenes løp. Så jeg er ikke av den oppfatning at man MÅ ha alle disse tingene på plass for å kjøre tohjuling, men det er en glede i seg selv å kjenne mestring og føle effekten og tryggheten med gode kjørevaner.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

Vi er forsåvidt enige tror jeg, men det kan hende vi kissforstår hverandre litt. Det aller viktigste vedrørende det å bli en god sjåfør er å øvekjøre/kjøre mye. Helst samens med noen andre mer erfarne som en trafikkskolelærer eller instruktør på lukket bane etc. ikke tenk så mye på hvor du skal se, forankring og alt det der. Dette vil komme ganske naturlig og gradvis etter hvert som du kjører mer og det går litt fortere etc.

Når man ligger i 100kmt rundt en krapp sving, så skjønner de fleste at man ikke skal kikke rett på solen, eller rett ned i asfalten. Man vil jo fullføre svingen uten å gå på trynet, så det blir naturlig og holde itkikk etter farer og hindringer og disse farene er kun spesielt farlige hvis dem befinner seg i kjlrebanen man oppholder seg i og for å se faren fortest mulig så ser man lengst mulig fram.

Man trenger ikke å lese noe for å forstå dette så lenge man får kjørt mye i tryggeomgivelser med en god lærer.

Man kan gjerne diskutere kjlreteknikk til man blir blå på tunga her i forumet, men det hjelper jo lite når du setter deg på sykkelen som fersking og har mer enn nok med å holde deg oppreist. Det meste kommer naturlig, og selv om jeg skal inrømme at jeg ikke har vært på bane selv, så har jeg kjlrt såpass aktivt ellers at jeg har lært meg dette på en litt farligere måte. Etter 8 år med mc lappen føler jeg meg ganske trygg på sykkelen. Men hva andre trafikanter velger å finne på av dumheter vet man jo aldri. Det ER farligere og kjlre motorsykkel enn en bil. Man er mer utsatt. Sånn er det bare. Så får man innse det, samt ta sine forholdsregler.

Det finnes nok av skremselsvideoer på Youtube av hva som kan skje hvis man tøffer seg for mye uten nok erfaring. Ikke bli en del av den statistikken. De fleste av disse videoene blir jeg også flau av å se på. Men det KAN gi deg noen tankevekkere og kanskje en sund skepsis til hvor ille ting kan gå. Personlig får jeg ikke så mye ut av disse videoene, men vi er alle forskjellige.

Svar