Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Lauri »

Jo @utc - jeg har kjørt tung sykkel i flere ti-år med tusenvis av kilometre på landevegen i inn- og utland.

Men seriøst - hva vil du fram til; din påstand tidlig i tråden er farlig - og ikke minst: Du tar fullstendig feil 👊

Jeg er klar over at dette er et ikke-faglig forum, men i 2022 koster det null å holde seg oppdatert i fht gjeldende rett. Internett er tilnærmet gratis :lol
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Domino »

Min tolking er at den som blir forbikjørt skal bidra så mye som mulig til at forbikjøringen kan foretas på en trygg måte. I trafikkreglene står det bl.a. i §12:

"3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."


Så når forbikjøringen fullføres skal ikke den som kjører forbi svinge tilbake i høyre felt før det er trygt.

Så begge parter har et ansvar for at sikkerheten ivaretas. Dersom den som kjører forbi meg svinger inn for tidlig er det for meg logisk at jeg da bremser for å oppnå trygg avstand. Selv om det er han som har gjort feil. Det er viktigere å unngå en ulykke en hvem som har rett. Spesielt dersom man kjører motorsykkel og er mye mer sårbar enn når man kjører bil. Så får man heller kjefte på vedkommende i sitt stille sinn eller hvis begge stopper på samme sted.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Lauri »

Domino skrev: 12 jul 2022, 10:15 [...]

Så når forbikjøringen fullføres skal ikke den som kjører forbi svinge tilbake i høyre felt før det er trygt.

Så begge parter har et ansvar for at sikkerheten ivaretas. Dersom den som kjører forbi meg svinger inn for tidlig er det for meg logisk at jeg da bremser for å oppnå trygg avstand. [...]
I hovedsak er jeg helt enig med deg; dette handler om samhandling mellom den forbikjørte og den forbikjørende. Likevel er jeg trygg på at hovedansvaret ligger hos den som blir forbikjørt. Denne føreren skal hurtig bidra til at sikker avstand til forankjørende påny opprettes.

Hvem av oss har ikke påbegynt en forbikjøring - og så måtte avbryte tidligere pga møtende kjøretøy eller annen hindring. Da er vi prisgitt at den vi kjørte forbi "slipper oss trygt inn". I dag kalles dette trafikal samhandling - og det er pensum til alle førerkortklasser.

Jeg reagerer skarpt på trådstarters innstilling og misvisning: "D'ække rart det går døds-til-hælvete i traffikken må veta!" - når noen innbiller seg at det er "gærningen" som kjører forbi, som bærer ansvaret. Som ufaglært synser kan man synse seg blodrød, men regelverket er gjennomtenkt - og skal følges.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av SilverSmurfer »

Problemer er jo at veldig mange ikke samhandler, og gjerne de som er i fra utlandet og ikke er vant til å kjøre på smale veier. De legger seg midt i veien og kjører i 40 der nordmenn kjører i 80.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Lauri »

SilverSmurfer skrev: 12 jul 2022, 12:25 Problemer er jo at veldig mange ikke samhandler, og gjerne de som er i fra utlandet og ikke er vant til å kjøre på smale veier. De legger seg midt i veien og kjører i 40 der nordmenn kjører i 80.
Javisst - det har jeg opplevd nå denne sommeren med økt turistrafikk og flotte bildemotiver langs vegen.

Men - back to basic - dette er livet på vegen, og ettersom de færreste av oss er poll'ti - så er det vår fordømte plikt å samhandle samt være snill og grei!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Bjerknez »

Møtte forøvrig en GSA tidligere i dag som nesten blendet meg i full dagslys på vei fra Molde Sentrum i retning Kleive. Hva er greia? Skikkelig sterke lys var det åpenbart kanskje også justert helt feil.

Har lagt merke til det samme fenomenet tidligere også. Som oftest Adventure sykler av ymse merke.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 12 jul 2022, 12:42 Møtte forøvrig en GSA tidligere i dag som nesten blendet meg i full dagslys på vei fra Molde Sentrum i retning Kleive. Hva er greia? Skikkelig sterke lys var det åpenbart kanskje også justert helt feil.

Har lagt merke til det samme fenomenet tidligere også. Som oftest Adventure sykler av ymse merke.
Nye regler, MC har nå lov til å bruke tåkelys i dagslys for å øke synligheten og redusere antallet ulykker... I kid you not. Det var resultatet av mange dødsulykker tidligere i år.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 12 jul 2022, 12:44
Bjerknez skrev: 12 jul 2022, 12:42 Møtte forøvrig en GSA tidligere i dag som nesten blendet meg i full dagslys på vei fra Molde Sentrum i retning Kleive. Hva er greia? Skikkelig sterke lys var det åpenbart kanskje også justert helt feil.

Har lagt merke til det samme fenomenet tidligere også. Som oftest Adventure sykler av ymse merke.
Nye regler, MC har nå lov til å bruke tåkelys i dagslys for å øke synligheten og redusere antallet ulykker... I kid you not. Det var resultatet av mange dødsulykker tidligere i år.
Er klar over at det er lov, men det må vel være noen krav til riktig montering og justering? Kan vel ikke bare teipe fast en 12V arbeidslampe fra Biltema liksom?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 12 jul 2022, 12:46 Er klar over at det er lov, men det må vel være noen krav til riktig montering og justering? Kan vel ikke bare teipe fast en 12V arbeidslampe fra Biltema liksom?
Ganske sikker på at kravet er at tåkelysene må siktes inn slik at de blender motgående trafikk og at de må lyse opp minst 2 kilometer forran deg.. :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 12 jul 2022, 12:49
Bjerknez skrev: 12 jul 2022, 12:46 Er klar over at det er lov, men det må vel være noen krav til riktig montering og justering? Kan vel ikke bare teipe fast en 12V arbeidslampe fra Biltema liksom?
Ganske sikker på at kravet er at tåkelysene må siktes inn slik at de blender motgående trafikk og at de må lyse opp minst 2 kilometer forran deg.. :)
Det forklarer jo alt :lol

mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av mekkern »

Hvis en sirupsnipp i 20 under grensa kliner inn bremsen når jeg har nærmet meg for å kjøre forbi- og jeg da smeller i ræva på han så bør han satse på at jeg ikke er oppegående etterpå. Så får jeg prøve å påberope meg « berettiget harme» i etterkant.

Fjærnlys på dagtid eller ekstra fjærnlys er ikke tillat på dagtid med møtende trafikk.
Tåkelys er lykter med vertikalt avgrenset lysbilde som skal justeres slik at det ikke er blendende. Alle lykter skal også være E merket.
At man brukte/ bruker fjærnlys på mc av de eldre årganger med telys forran er ikke det samme som at det er ok med moderne lys/LED- ei heller LED spredere som spreder i alle retninger.
Jeg gir de full blamm med ledbar/ fjærnlys på bilen eller mc og håper det ser stjerner.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av utc »

Lauri skrev: 12 jul 2022, 10:03 Jo @utc - jeg har kjørt tung sykkel i flere ti-år med tusenvis av kilometre på landevegen i inn- og utland.

Men seriøst - hva vil du fram til; din påstand tidlig i tråden er farlig - og ikke minst: Du tar fullstendig feil 👊

Jeg er klar over at dette er et ikke-faglig forum, men i 2022 koster det null å holde seg oppdatert i fht gjeldende rett. Internett er tilnærmet gratis :lol
Det er litt rart at det jeg vil frem til ikke har gått inn her. Men jeg kan forsøke med mokkaskjeer: Når du kjører forbi en bil og vil inn igjen så sørg for at den forbikjørte ikke må bremse for at det skal bli >3 sekunders avstand mellom kjøretøyene.
Etter et par mill kjørte kilometer har jeg erfart at å kjøre bil er som en Wienervals. Det skal fremføres med en viss eleganse hvis ikke så blir det bare patetisk. Kanskje lurt å tenke på at noen blir utrygge når man slenger kjøretøyet sitt tilbake rett foran de. OG på en firefelts motorvei så er det meningsløst amatørmessig å ikke oppnå en god avstand til den forbikjørte.

Man kan teoretisere dette ihjel om det er ønskelig men det er i praksis all kjøring gjøres.

SKJØNNER'U ???????
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 12 jul 2022, 19:09
Lauri skrev: 12 jul 2022, 10:03 Jo @utc - jeg har kjørt tung sykkel i flere ti-år med tusenvis av kilometre på landevegen i inn- og utland.

Men seriøst - hva vil du fram til; din påstand tidlig i tråden er farlig - og ikke minst: Du tar fullstendig feil 👊

Jeg er klar over at dette er et ikke-faglig forum, men i 2022 koster det null å holde seg oppdatert i fht gjeldende rett. Internett er tilnærmet gratis :lol
Det er litt rart at det jeg vil frem til ikke har gått inn her. Men jeg kan forsøke med mokkaskjeer: Når du kjører forbi en bil og vil inn igjen så sørg for at den forbikjørte ikke må bremse for at det skal bli >3 sekunders avstand mellom kjøretøyene.
Etter et par mill kjørte kilometer har jeg erfart at å kjøre bil er som en Wienervals. Det skal fremføres med en viss eleganse hvis ikke så blir det bare patetisk. Kanskje lurt å tenke på at noen blir utrygge når man slenger kjøretøyet sitt tilbake rett foran de. OG på en firefelts motorvei så er det meningsløst amatørmessig å ikke oppnå en god avstand til den forbikjørte.

Man kan teoretisere dette ihjel om det er ønskelig men det er i praksis all kjøring gjøres.

SKJØNNER'U ???????
Enig. Ikke noe poeng å slenge seg inn rett forran panseret på en annen bil eller fremhjulet på en annen MC ved forbikjøring.

I mitt hode gir dette et provoserende signal og eller en lite gjennomtenkt atferd.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av Geiroe »

utc skrev: 12 jul 2022, 19:09
Lauri skrev: 12 jul 2022, 10:03 Jo @utc - jeg har kjørt tung sykkel i flere ti-år med tusenvis av kilometre på landevegen i inn- og utland.

Men seriøst - hva vil du fram til; din påstand tidlig i tråden er farlig - og ikke minst: Du tar fullstendig feil 👊

Jeg er klar over at dette er et ikke-faglig forum, men i 2022 koster det null å holde seg oppdatert i fht gjeldende rett. Internett er tilnærmet gratis :lol
Det er litt rart at det jeg vil frem til ikke har gått inn her. Men jeg kan forsøke med mokkaskjeer: Når du kjører forbi en bil og vil inn igjen så sørg for at den forbikjørte ikke må bremse for at det skal bli >3 sekunders avstand mellom kjøretøyene.
Etter et par mill kjørte kilometer har jeg erfart at å kjøre bil er som en Wienervals. Det skal fremføres med en viss eleganse hvis ikke så blir det bare patetisk. Kanskje lurt å tenke på at noen blir utrygge når man slenger kjøretøyet sitt tilbake rett foran de. OG på en firefelts motorvei så er det meningsløst amatørmessig å ikke oppnå en god avstand til den forbikjørte.

Man kan teoretisere dette ihjel om det er ønskelig men det er i praksis all kjøring gjøres.

SKJØNNER'U ???????
Og da lurer jeg på om du noen gang har kjørt i Oslo. Der er det ikke akkurat noen Wienervals, men den frekkestes rett som hersker. Hvis du prøver å holde to sekunder'n der, så skal jeg love deg at det tar ikke lang tid før du få en foran deg, på firefelten.
Så mye har jeg vært på veien etter over 40 år på veien, at motorsyklister er definitivt ikke de verste etter min mening.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Gjelder ikke avstander til andre for mc?

Legg inn av utc »

Geiroe skrev: 12 jul 2022, 19:47
utc skrev: 12 jul 2022, 19:09
Lauri skrev: 12 jul 2022, 10:03 Jo @utc - jeg har kjørt tung sykkel i flere ti-år med tusenvis av kilometre på landevegen i inn- og utland.

Men seriøst - hva vil du fram til; din påstand tidlig i tråden er farlig - og ikke minst: Du tar fullstendig feil 👊

Jeg er klar over at dette er et ikke-faglig forum, men i 2022 koster det null å holde seg oppdatert i fht gjeldende rett. Internett er tilnærmet gratis :lol
Det er litt rart at det jeg vil frem til ikke har gått inn her. Men jeg kan forsøke med mokkaskjeer: Når du kjører forbi en bil og vil inn igjen så sørg for at den forbikjørte ikke må bremse for at det skal bli >3 sekunders avstand mellom kjøretøyene.
Etter et par mill kjørte kilometer har jeg erfart at å kjøre bil er som en Wienervals. Det skal fremføres med en viss eleganse hvis ikke så blir det bare patetisk. Kanskje lurt å tenke på at noen blir utrygge når man slenger kjøretøyet sitt tilbake rett foran de. OG på en firefelts motorvei så er det meningsløst amatørmessig å ikke oppnå en god avstand til den forbikjørte.

Man kan teoretisere dette ihjel om det er ønskelig men det er i praksis all kjøring gjøres.

SKJØNNER'U ???????
Og da lurer jeg på om du noen gang har kjørt i Oslo. Der er det ikke akkurat noen Wienervals, men den frekkestes rett som hersker. Hvis du prøver å holde to sekunder'n der, så skal jeg love deg at det tar ikke lang tid før du få en foran deg, på firefelten.
Så mye har jeg vært på veien etter over 40 år på veien, at motorsyklister er definitivt ikke de verste etter min mening.
Jg trodde det var innlysende at vi IKKE snakker i Oslotrafikken men mer ute på veinettet, ikke rush & sånn. Ute på landeveien, i Østfold, Finnmark eller hvor andre steder enn betongjungel. Dog, så feil kan man altså ta.

Og til orientering er jeg i Oslo fler ganger hver uke.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Svar