Inndratt førerkort etter operasjon

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Inndratt førerkort etter operasjon

Legg inn av MGR1 »

Hei alle.

Jeg spør for en som er blitt operert og har fått beskjed fra legen om at bilkjøring ikke er tillatt de neste tre måneder. Dette er visstnok standard ved den typen operasjon, selv om det ikke er komplikasjoner eller problemer med førlighet elns. Etter tre mnd. blir det tatt ny vurdering, hvis ting fortsatt forblir uavklart kan førerkortet formelt bli inndratt for ett år, før ny vurdering gjøres på nytt.

Dette er seriøst for vedkommende, som opplever at han er i full vigør, men ikke lenger er mobil. Er det mulighet til å søke om å kjøre moped, i så fall hvordan går man frem? Eller er den muligheten stengt også. Det er en eldre kar som kunne ha kjørt moped etter gammel ordning tildigere, men jeg kjenner ikke de nye reglene.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Inndratt førerkort etter operasjon

Legg inn av mekkern »

Tror de generelle helsekravene for "lavere klasser" er ganske like så tvilsomt hvis dette går på bevissthet eller mulig illebefinnende. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Inndratt førerkort etter operasjon

Legg inn av Kjellrf »

Før kunne personer født før 1970 kjøre moped uten sertifikat, men ser ut som denne retten nå er borte.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Inndratt førerkort etter operasjon

Legg inn av mekkern »

Kjellrf skrev: 04 jun 2022, 19:08 Før kunne personer født før 1970 kjøre moped uten sertifikat, men ser ut som denne retten nå er borte.
De kan fortsatt bare få førerkortet men helsekravet er jo der.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Inndratt førerkort etter operasjon

Legg inn av SilverSmurfer »

Hvis han har fått kjøreforbud er det nok en grunn til det så moped/MC er vel det siste han burde vurdere inntil videre.

Hvis jeg hadde vert i en slik situasjon selv så er jeg usikker på hva jeg hadde funnet på, men noe av det første som jeg selv tenker på er feks el-sykkel eller elektrisk sparkesykkel.

Og litt avhengig av hvor man bor så går det jo an å vurdere en 50cc ATV eller liknende så man får kjørt litt lokalt.

Straffen for å kjøre 50cc uten førerkort er normalisert til 3000 kr hvis du blir tatt første gang og 5000 andre, så det er mulig at jeg hadde tatt kjangsen.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: Inndratt førerkort etter operasjon

Legg inn av Tom Færøvig »

Nå vet ikke jeg hvilken operasjon vedkommende har vært igjennom. Er det noe teknisk kun ved bilkjøring som gjør det uforsvarlig å kjøre bil etter legens utsagn? Eller er det rett og slett det at vedkommende ikke burde være motorisert trafikant etter inngrep?
Dette er vel vesentlig å få klarlagt. Jeg vet dette kan være "elefanten i rommet", men egen og andres sikkerhet veier såpass tungt at jeg tør å ta den. Hilsen en som ikke har råd hverken til egne eller andres feil i trafikken.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Inndratt førerkort etter operasjon

Legg inn av kjellv »

Tom Færøvig skrev:Nå vet ikke jeg hvilken operasjon vedkommende har vært igjennom. Er det noe teknisk kun ved bilkjøring som gjør det uforsvarlig å kjøre bil etter legens utsagn? Eller er det rett og slett det at vedkommende ikke burde være motorisert trafikant etter inngrep?
Dette er vel vesentlig å få klarlagt. Jeg vet dette kan være "elefanten i rommet", men egen og andres sikkerhet veier såpass tungt at jeg tør å ta den. Hilsen en som ikke har råd hverken til egne eller andres feil i trafikken.
Det er neppe så mye å diskutere. De fleste slike midlertidige kjøreforbud avgjøres fra fastlege eller en overlege på et sykehus, og det er neppe noen ankemulighet. De har sine retningslinjer å ta avgjørelsen fra, og dette er vurdert etter økt fare for uskikkethet i trafikken. Legene har i mange tilfeller ikke anledning til å gjøre egne vurderinger i slike saker.


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: Inndratt førerkort etter operasjon

Legg inn av Tom Færøvig »

kjellv skrev: 05 jun 2022, 23:26
Tom Færøvig skrev:Nå vet ikke jeg hvilken operasjon vedkommende har vært igjennom. Er det noe teknisk kun ved bilkjøring som gjør det uforsvarlig å kjøre bil etter legens utsagn? Eller er det rett og slett det at vedkommende ikke burde være motorisert trafikant etter inngrep?
Dette er vel vesentlig å få klarlagt. Jeg vet dette kan være "elefanten i rommet", men egen og andres sikkerhet veier såpass tungt at jeg tør å ta den. Hilsen en som ikke har råd hverken til egne eller andres feil i trafikken.
Det er neppe så mye å diskutere. De fleste slike midlertidige kjøreforbud avgjøres fra fastlege eller en overlege på et sykehus, og det er neppe noen ankemulighet. De har sine retningslinjer å ta avgjørelsen fra, og dette er vurdert etter økt fare for uskikkethet i trafikken. Legene har i mange tilfeller ikke anledning til å gjøre egne vurderinger i slike saker.


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det var igrunnen det jeg mente med utspillet mitt: skal vi som er et MC-forum prøve å finne smutthull for begrensinger legen har gitt en pasient med tanke på egen og andres sikkerhet? Denne burde vært lagt død med en gang. Men det er meg, da :sk?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Inndratt førerkort etter operasjon

Legg inn av AJ »

Tom Færøvig skrev: 05 jun 2022, 23:58 Det var igrunnen det jeg mente med utspillet mitt: skal vi som er et MC-forum prøve å finne smutthull for begrensinger legen har gitt en pasient med tanke på egen og andres sikkerhet? Denne burde vært lagt død med en gang. Men det er meg, da :sk?
Sier meg enig i hva du og kjellv gir uttrykk for her.
Tror ikke legene tar lett på dette siden det er å frata førerkortinnehaveren mange friheter. Så det er nok lagt grundige vurderinger til grunn for avgjørelsen i slike tilfeller.

Når det gjelder leger og førerkortfornyelser er det vel antakelig en større utfordring med eldre leger, som gjerne har vært en familien faste lege i flere titalls år, som ser litt mellom fingrene når eldre pasienter skal fornye førerkortet pga. alder...

I tilfellet som MGR1 refererer til og som vi ikke vet hva innbefatter av helsemessige inngrep, så kan det jo tenkes at dette f.eks. kan dreie seg om en øyeoperasjon hvor man trenger noe tid for at synsevnen skal stabilisere seg på et så godt nok nivå at motorvognkjøring kan gjenopptas.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Inndratt førerkort etter operasjon

Legg inn av rolf-arne »

Forbud mot å kjøre av medisinske grunner skal man i de fleste tilfeller bare avfinne seg med.

Men man skal være klar over at , de fleste slike saker kan fremmes for spesialist, og denne kan finne hjemmel til å tolke litt annerledes enn generalisten.

Eksemplifisert med mitt dykkerforbud etter hjerte operasjon. 4 bypass i 2003.

Ekspertisen i Bergen vektla at hjertet var uskadd og at pasienten var ellers oppegående etter operasjonen.

Og mista heller ikke tunglappen på grunn av samme vurdering.

5 år etter var det allikevel stopp, da infarktet hadde skadd hjertet...da ingen pardong...og ingen vits i å forfølge det videre.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar