Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5268
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

Skjønner …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 11 jun 2022, 18:00
Først og fremst sitter den riktig vei i ramma, også er det en boxer. Så den slår litt mot venstre på det første tenningsslaget.
Samme på Moto Guzzi hvor de aller fleste med sans for Guzzi mener motoren er montert riktig vei i ramma. Så får vi som har V-motoren plassert på tvers i ramma mene hva vi vil om den saken... :crazy:
Vridningen til høyre ved gasspådrag i parkert tilstand er kanskje mer merkbar på Guzzi enn BMW.
En artig greie forsåvidt ved oppstart, men ikke merkbar under kjøring...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 242
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av lazyboy »

Vi er en 5/6 karer som kjører mye turer sammen , og bytter litt sykkel innimellom på turene. Det er stort sett sports tourere og rr fra 900 til 1400 ccm , en ktm adv og min gsa det går i.

Det som er litt morro for meg er at jeg har eiet flere av modellene i følget mitt tidligere og det er i hovedsak 1000 rr og gsaˋn folk snakker om etter bytte. Alle mobber meg med at bimmeren er en gubbesykkel :O , men alle skal ha en slik når dem bli gamle :lol

For meg som kjører i hovedsak med kjærringa bakpå og overlessa kofferter så funker den som sagt rimelig bra under di fleste forhold, bryr meg nada om det er bra eller dårlig underlag bimmeren leverer som forventet

Til og fra jobb kjører jeg en t Max 500 scooter og den gruser Gsaˋn i lanesplitting og køkjøring, men du drar ikke allverden kred hos gutta med den :D :D

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av biker7 »

Ja hva er greia med GS ? Tja..si det..
Jeg har nå fått kjørt ca 450mil med min 1250 etter kjøp til denne sesongen, etter oppgradering fra F800GS.
Eller det vil si, jeg solgte en Kawa ZX9R + denne GS800`n for å oppgradere til en "kombi-sykkel" både til grus og asfalt.
Og hva er dommen så langt ? :-k Vel.. Inntil ganske nylig har jeg faktisk vært litt i tvil om jeg hadde gjort det riktige..
Større og tyngre sykkel enn jeg var vant til, og fant meg egentlig ikke helt til rette med litt uvant kjørestilling etc. Men nå på de siste turene har ting plutselig begynt å gå seg til virker det som :D Og når jeg nå for noen dager siden fikk lagt på litt grøvre dekk (Mitas E-07+), så har det VIRKELIG begynt å skje ting. Kan fort snakke en liten forelskelse serru :knegg For nå funker plutselig GS`n veldig bra både på løst og fast underlag, noe dagens 50/50-tur (grus,asfalt) over ca 20 mil virkelig beviste. Koste meg faktisk selv om jeg traff på et par skikkelige regnskurer oppi "bushen", og det løse undelaget ble temmelig sleipt og skummelt :D Så at denne sykkelen er meget velbalansert og lettkjørt i forhold til størrelsen er det ingen tvil om :thumleft Og bjørne-sterk motor. Ingen turtallsmaskin som "plastraketter", men med 1250-motorn så skjer det faktisk en del godt oppover i registeret også.

Jeg valgte da å kjøpe den "lille" GS`n og ikke Adventure, da jeg synes den ser litt for stor og klumpete ut. At "vanlig" versjon er en del kilo lettere var også litt medvirkende årsak. Og jeg klarer meg lenge med 20 liters tank som min har. (Adventure har 30 liter) Har forøvrig satt på en god del "Dill-dall" og utstyr etter egen smak :)

Så litt tilbake til overskriften : Hva er greia egentlig ??
Med min erfaring hittil, så trur jeg altså at det kan konkluderes med at det er en veldig bra "Allrounder" som funker til det meste.
Sterk og veldig fleksibel motor, den sluker telehiv langs dårlig norske veier med sin gode demping, er komfortabel på langtur, kan kjøres ganske så friskt på asfalten, sier ikke nei til litt skikkelig "grus-racing" med riktige dekk, lettkjørt og velbalansert, kardang slik at man slipper kjede og alt dette medfører (kjedestramming, smøring, klin av kjedesmøringen, bytting av kjede/drev, etc), kan fåes med mye elektronikk og "dill-dall" hvis man ønsker, +++

Dette får være nok skriblerier for denne gang, fra en som kanskje har vært litt tviler,
men som nå muligens kan være litt på vei mot å se (GS-) lyset, som så mange har blitt blendet av før meg ;)


Fra dagens tur :

20220611_150001.jpg

20220611_165605.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av BjørnSover »

Noen dager siden jeg var på forumet - så kommer jeg tilbake til denne gullgruven.

For min del er det latterlig at folk spiser noe annet en makaroni og bor under en bro til de har 100mill på bok - da er det ok å velge et område å bruke penger på - og da er det KUN fra øverste hylle det skal plukkes fra.

Så konklusjonen er at vi er mange som har 100mill på bok - og har valgt GS/A. Når det valget er tatt innser vi at det hjelm er ikke viktig siden sykkelen er så trygg og alle biler ser higviz banandrakt at vi ikke KAN bli påkjørt.

Fra spøk til revolver. Jeg hadde tenkt å være litt individuell og velge noe annet enn GS, men så prøvekjørte jeg en. Så tok jeg mitt individuelle valg om å kjøpe en siden JEG likte den - selv om det er altfor mange av dem på veiene.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av FreewheelBurning »

SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 19:32 Det spørs litt hvordan man ser på det, men generelt sett så kan man si at billighjelmer ligger på under 2000 og de skikkelig gode hjelmene begynner på ca 5000, og så har du de gode fra Arai/Shoei som ligger på 6500+, du har også hjelmer i 10000++ klassen. Men det er jo og stor forskjell på hvor mye du betaler avhengig av hvor du kjøper dem.

Jeg har kjørt med litt ulike hjelmer i forskjellige prisklasse men skal ikke påstå å være noen hjelmekspert. Men det er forskjell mellom prisklassene.

Men på et helt generelt nivå så er billighjelmene større, tyngre og med relativt simple ventileringssystemer og med høyere støynivå og relativt simple skjermer og relativt enkel foring.

Mens premiumhjelmer er mindre, lettere, bedre ventilerte (mer forseggjorte luftkanaler) og med lavere støynivå og mer komfortabel foring.

Hvis jeg sammenligner min HJC i90 (2000 kr) vs HJC RPHA 90S (5000 kr) så merker jeg jo forskjell når jeg har de på meg. Begge er åpningshjelmer med integrert solskjerm men HJC i90'en har langt høyere støynivå grunnen dårligere toleranser i åpningene og større størrelse, og den er også merkbart tyngre på hodet mitt. Og flapsen som ligger under haken min er mye større, tykkere og tightere på RPHA 90S'en som fører til at mindre luft kommer inn rundt hodet mitt, som igjen fører til lavere og jevnere vindstøy. Du merker også forskjell i stroppen, låsene, foringen og alle ventiler samt luftkanalene.

Så det er ingen tvil om at den dyrere hjelmen er vesentlig mer forseggjort og at den har bedre kjørekomfort. Men det er jo heller ingen krise å kjøre med "billighjelmen".

Men du merker forskjellen, og spesielt hvis hastigheten går over 80km/t eller man kjører mange timer i løpet av en dag, og når man først skal bruke 300k på sykkel så blir det litt feil å bruke en billighjelm som har en negativ påvirkning på kjøreopplevelsen.
Det var en grei forklaring, takker! Ser det er flere egenskaper som blir prioritert svært ulikt. Selv setter jeg funksjon over form, den kuleste hjelmen jeg har hatt hadde speil i panna så man kunne se trafikken rett bak.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av FreewheelBurning »

lazyboy skrev: 11 jun 2022, 23:52 Til og fra jobb kjører jeg en t Max 500 scooter og den gruser Gsaˋn i lanesplitting og køkjøring, men du drar ikke allverden kred hos gutta med den :D :D
Ikke si det, den har en slags status i diverse subkulturer sørover på kontinentet som det ikke er helt enkelt å forstå for utenforstående (og det er kanskje like greit :scratch). Jeg skjønner hvertfall pent lite av det... :crazy:
Sist redigert av FreewheelBurning den 14 jun 2022, 02:04, redigert 1 gang totalt.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av SilverSmurfer »

FreewheelBurning skrev: 12 jun 2022, 13:08 Det var en grei forklaring, takker! Ser det er flere egenskaper som blir prioritert svært ulikt. Selv setter jeg funksjon over form, den kuleste hjelmen jeg har hatt hadde speil i panna så man kunne se trafikken rett bak.
Jo, det er også ulik prioritering avhengig av bruksområde, det er jo ikke sånn at en hjelm bare automatisk er best til alt.

Eksempelvis:

* Offroad -> Lav vekt over alt annet.
* Dual-Sport/Adventure, lav vekt med integrert skjerm som kan fjernes slik at man kan bruke briller.
* Sportssykkel, godt over fartsgrensen, aerodynamikk og ekstra god sikkerhet.
* Korte turer til butikken, myk og behagelig foring, rask og ta av og på, vekt er ikke viktig.
* Lange turer primært på asfalt, lav vekt, god lufting, aerodynamisk, gjerne åpningshjelm så man kan drikke litt.
* Cruising med HD gutta, SVART, så liten som mulig og gjerne uten skjerm sånn at man må bruke mc-briller, minst mulig beskyttelse og mest mulig skadepotensiale sånn at man kan skryte på seg å være en hardhaus.

Tomkrn
Innlegg: 38
Registrert: 16 jul 2017, 10:58
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 2018 + KTM SAS 1290 2023

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Tomkrn »

På nordvestlandet er det ikke så mange som kjører i store grupper, mange, meg selv inkludert, setter stor pris på den individuelle frihetene en motorsykkel gir meg. Er så heldig å ha 2 sykler tilgjengelig for tiden og tiden på begge disse gir meg oppladning av sinn og kropp hver gang jeg er ute.

Kan ikke gi noen fasit på hviken sykkel som er best, hverken av de to jeg har, eller av de jeg har hatt tidligere, alle har gitt meg minner, gode og mindre gode, men hadde ikke villet vært uten de.

Det er herlig at vi kan krangle om hvilken sykkel som er best, hvilken hjelm du ikke kan bruke om du kjører GS/A, hvor mye penger du har lov til å bruke på utstyr og hvem du har lov til å kjøre sammen med på tur.

Uansett, glem ikke å hilse på de du treffer, enten de kjører HD, GS, KTM, Triumph eller T-Max, vi er alle på to hjul og trives best sånn.
2023 KTM SAS 1290
2018 Husqvarna 701 Enduro
x2013 KTM 990 SMT
x2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har en Klim Krios Pro som jo egentlig passer perfekt på min GSA. Men som regel blir det til at jeg bruker Neotec2 hjelmen. Krios er alt for kald for norsk sommer. Jeg kjøpte den for å bruke i Singepore, nettopp pga den ekstremt gode ventilasjonen. Neotec'en synes jeg har litt lite ventilasjon, men dette er selvsagt en kombinasjon med hjelm, min høyde og vindskjerm. Har en C3 også som er pensjonert til ATV bruk. Den har bedre lufting, synes jeg, men Shoei hjelmer passer hodet mitt bedre.
Aner ikke om de er dyre nok til å ikke bli regnet som billighjelmer.

Jeg kjøpte en GSA pga tanken. Vanlig GS er mye finere!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: 13 jun 2022, 15:30
Jeg kjøpte en GSA pga tanken.
Tankkapasiteten var nok ikke det jeg først og fremst tenkte på da jeg i sin tid gikk for Moto Guzzi Stelvio 1200 8V, som har 32 liters tank.
Samme gjaldt nykommeren KTM 1290 Super Adventure i 2015, som var utstyrt med 30 liters tank.
Den jeg har nå har en tank på 23 liter og jeg skulle nok gjerne sett at den var på 30. Men lever altså MC-livet likevel helt fint med denne "mangelen" i forhold til de mine to foregående turkamerater :) .

Jeg var nok ikke den som brukte mest tid på bensinfylling da jeg var på fellesturer med KTM "hvithvalen", som jo også var rimelig nøysom på forbruket.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Du kommer faktisk omtrent dobbelt så langt so mmeg hvis vi begge fyller opp tanken. Jeg 18 liter og du 23 liter.

Du vil komme omtrent 50 mil, mens jeg må nøye med med 25 mil. :redface

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av mekkern »

Jeg har mye rart og bruker mye rart...av hjelmer utstyr og sykler.
Men at jeg skal være råtøff badass og ønske max skader fordi jeg bruker jethjelm/ halvhjelm når jeg putrer rundt med en av de gamle syklene det var jeg ikke klar over.. jaja... da har jeg hatt uflaks i mange år gitt,ingen skader eller knallharde opplevelser.😩

Ps: bruker ikke mer enn sykkelhjelm og hansker når jeg raser rundt på pedalstativet i trafikken i opp mot 60 heller...😱
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av SilverSmurfer »

lazyboy skrev: 11 jun 2022, 23:52 Vi er en 5/6 karer som kjører mye turer sammen , og bytter litt sykkel innimellom på turene. Det er stort sett sports tourere og rr fra 900 til 1400 ccm , en ktm adv og min gsa det går i.

Det som er litt morro for meg er at jeg har eiet flere av modellene i følget mitt tidligere og det er i hovedsak 1000 rr og gsaˋn folk snakker om etter bytte. Alle mobber meg med at bimmeren er en gubbesykkel :O , men alle skal ha en slik når dem bli gamle :lol

For meg som kjører i hovedsak med kjærringa bakpå og overlessa kofferter så funker den som sagt rimelig bra under di fleste forhold, bryr meg nada om det er bra eller dårlig underlag bimmeren leverer som forventet

Til og fra jobb kjører jeg en t Max 500 scooter og den gruser Gsaˋn i lanesplitting og køkjøring, men du drar ikke allverden kred hos gutta med den :D :D
Men fy hvor morro det er å suse forbi noen som kjører på en 1000cc+ sykkel når du kjører scooter. 😁

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har riktignok ikke kjørt en Tmax 500, men enn Kawasaki 350 scooter som lånesykkel. Jeg deler så absolutt ikke de samme opplevelsene som deg vedrørende køkjøring, lanesplitting og vertfall ikke kjøring på motorvei.

For meg er nok ikke scooter greia. Små hjul passet nedi alt av humper, sittestillingen med beina var i beste fall litt rar, automat synes jeg slett ikke var noe positivt når det kom til køkjøring grunnet treigheten i girkassa etc. Vindskjermen på motorveien var direkte ubehagelig og i det hele tatt var den eneste positive tingen med scooteren plassen under salen som var gigantisk. Så den scooteren jeg kjørte ga meg overhodet ingenting av positivitet.

Men det er godt vi er dorskjellige. Hadde alle hatt like kjøretøy så hadde vi jo ikke hatt noe å krangle om :lol

Svar