Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Tore L »

Hva er det som er greia med GS/A - det er en veldig bra sykkel, det er greia :)

Nå er vell ikke 72K km mye for en GS/A, selv om du har kjørt dette på 4 - 5 sesonger AJ, det er jo ikke mer en rundt 18K i året.
Ligger en 2010 R1200 GS med 400k km til salgs på mobile.de, og det er i snitt over 33K km i året i 12 år :)
Så når 1290 passere 400K etter 12 år, kan vi jo prekæs :lol

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... d1&ref=srp
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 03 sep 2022, 00:56 Det som er morro er alle negative komentarer om nettop GS/gsa, dette gjerne av folk som ikke har kjørt en meter med en :O .
For egen del bryr jeg meg nada om det er hundrevis av samme sykler på p plassen når jeg parkerer. Sagt før og gjentar : emblemet på tanken vet jeg ikke før jeg har nøkkelen i hånda. Jeg kjører overhode ikke sykkel for og bli sett, skille meg ut, eller vinne stilpoeng når jeg ankommer den lokale pølsebua i Fredrikstad, ja denne er til deg Bjerknez :vs

Jeg kjøre sykkel fordi jeg liker det og setter egenskapene i sykkelen som pri en. Viktigste er at den utfyller MINE krav/ønsker i det daglige.

Tror jeg hadde minst 50 mil på min første gsa før forelskelsen kom ( den har fortsatt ting som irriterer meg) Det og bedømme en sykkel etter 20 min test tur er det mange år siden jeg sluttet med. Jeg har ofte tatt en tjanse og noen har blitt stang inn og noen har blitt byttet ut forholdsvis raskt.
Det betyr jo ikke at den JEG bytter raskt ikke er sykkelen som du digger.

Og til Aj , hva tror du sjøl når du ser antal GS/a solgt. Tror du ktmˋn din har spesielt mange mil på baken kontra GS ?
Haha, ja det er en gjenganger også den andre veien at en sykkel som Rocket er mest egnet som posørsykkel i nærområdet. Jeg anntar at dette er et forsøk på et stikk tilbake og det er jo helt greit og bare gøy for min del.

Kjørte over 300 mil med den på to uker i sommer, både i regnvær, på grus og selvsagt i finvær. Har ikke hatt det mer gøy på to hjul enn det jeg hadde i sommer. Det at den også drar noen blikk utenfor pølsebua i Fredrikstad kommer som en bonus :twothumbs:

At de som kjører GSA ikke velger dette for å vinne stilpoeng er åpenbart.

Jeg har som du nevner hatt mange negative sidestikk til GSA og jeg har aldri kjørt en heller. Men mine sidestikk gjelder i hovedsak utseendet. Man trenger ikke kjøre den for å kommentere det. At sykkelen ellers er tipp topp når det kommer til det tekniske betviler jeg ikke. GSA er ingen dårlig sykkel tror jeg. Men å kjlre rundt med en slik gir meg den samme følelsen som å kjøre en Toyta Rav4. Ingen dårlig bil, men man får heller ikke noe gåsehud i positiv grad av å kjøre den.

Så lenge jeg ikke kjlrer offroad og grus uansett, så velger jeg en sykkel som er perfekt både på landeveien og utenfor pølsekiosken. Vinn vinn :)

Avtagbare sidevesker med hurtigfester som faktisk kler sykkelen og som kan felles inn etter bruk har jeg også. Selvsagt med lås. Å ser du sykkelen min bakfra så vil du også merke at begge sideveskene er akkurat like store :knegg

lazyboy
Innlegg: 241
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av lazyboy »

Kan legge til,at det overasket meg at så mange ser på mc som sminke kontra en hammer som skal gjøre en jobb.
Det dilles og dulles med syklene som om det er det fineste kinesiske porselen , enda det er masseprodusert vare som er laget for og brukes.
Jeg vasker mine når dem har vært møkkete lenge nok og svamp kommer frem i beste fall 2 ganger i året.

Det betyr ikke at jeg ikke tar vare på dem, noe innbytte priser bærer preget av, Det betyr vel kun at all dill med dyre produkter flydd inn fra fjærne strøk hovedsaklig gir eieren en slags tilfredshet,av og tømme lommeboka på fjas.

lazyboy
Innlegg: 241
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av lazyboy »

Om du teller med godvilje skeive kommentarer om Rocket vs adv generelt tror jeg du for en enkel jobb og legge sammen Ove.
Med det sagt, Rocketen med mange andre passer ikke for meg (flott tøff sykkel) men jeg har heller ingen grunn til og påpeke det og framsnakke min gsa i alle tråder som omhandler mc

Om du ikke ser den rødevtråden i dette så kan du spørre en voksen om og få det forklart😁

lazyboy
Innlegg: 241
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av lazyboy »

Appropo sideveskene dine hvordan lukkes dem? Er det glidelås?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 03 sep 2022, 01:32 Kan legge til,at det overasket meg at så mange ser på mc som sminke kontra en hammer som skal gjøre en jobb.
Det dilles og dulles med syklene som om det er det fineste kinesiske porselen , enda det er masseprodusert vare som er laget for og brukes.
Jeg vasker mine når dem har vært møkkete lenge nok og svamp kommer frem i beste fall 2 ganger i året.

Det betyr ikke at jeg ikke tar vare på dem, noe innbytte priser bærer preget av, Det betyr vel kun at all dill med dyre produkter flydd inn fra fjærne strøk hovedsaklig gir eieren en slags tilfredshet,av og tømme lommeboka på fjas.
Det har nok med interesse å gjøre. Jeg diller ikke med sykkelen fordi jeg tror den vil dette sammen hvis jeg ikke gjør det. Jeg liker ikke at det er småriper (bruksriper) i sykkelen. Ettermarkedsverdien vil nok ikke påvirkes av vanlig bruksslitasje, men jeg synes det er tilfredstillende at alt er tipp topp til enhver tid.

Jeg vet ikke hva du mener med "flydd inn fra fjerne strøk". De meste vi kjøper her i Norge er dlydd inn fra fjerne strøk. Eller evt. fraktet med båt. Jeg anntar du mener bilpleieprodukter og slikt lages det vel ikke mye av i Norge. Å hvis man er litt pirkete som jeg kan være så vil man merke forskjellene, men det bør ikke være prisen som bestemmer dette har jeg erfart.

Så det er ingen grunn til å "tømme lommeboka". Men det kan hende det kan være greit å se litt utenfor hyllen på den lokale Esso stasjonen for å finne de beste produktene.

Men å gi en svampvasker en mikrofibervott blir litt som å overbevise meg om at en dyr vin er bedre enn en billig. Å slik går no dagan :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 03 sep 2022, 01:38 Om du teller med godvilje skeive kommentarer om Rocket vs adv generelt tror jeg du for en enkel jobb og legge sammen Ove.
Med det sagt, Rocketen med mange andre passer ikke for meg (flott tøff sykkel) men jeg har heller ingen grunn til og påpeke det og framsnakke min gsa i alle tråder som omhandler mc

Om du ikke ser den rødevtråden i dette så kan du spørre en voksen om og få det forklart😁
Rødevtråden?

Igjen, jeg tar meg ikke nær av slike diskusjoner. Jeg synes bare det er gøy. Det er faktisk helt sant. Det er jo noe av morroa :twothumbs:

Som nevnt, jeg tror GSA er en veldig god sykkel. Kanskje den beste med tanke på bruksområder. Det er utseendet jeg ikke liker. Altså imaget det gir meg av å kjøre en slik. Jeg drar riktignok på årene, men jeg bør jo ikke akkurat fremskynde det.

Føler meg liksom mer fresh på en Rocket. Så får jeg heller styra unna skogsstier og terrenget. Da hadde jeg evt. heller kjøpt meg en sykkel nummer to til dette som er mer egnet. Å det hadde ikke blitt en GSA. Heller en sykkel ala den AJ har kjøpt. KTM390 eller 690 etc. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Sideveskene er glidelås ja, hvor glidelåsene smettes inn i en kodelås når den er stengt :)

lazyboy
Innlegg: 241
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av lazyboy »

Det skulle stå den røde tråden.👍
Jeg vet du ikke tar deg nær av det jeg skriver, derfor kan du punkes litt😁
Btw kjøpte kompisen min en 09 gt i fjor stod mellom 2 stk en med harde vesker og en med soft og glidelås.

Skal ikke nevne navn på selger, selv om han er viden kjent for og ha solgt hundre,kanskje tusen vis av sykler i årenes løp.
Om jeg quoter han korrekt sa han: En må jo være idiot for og velge vesker med glidelås.😱
Ser du her hvor lett det er og Henge merkelapp på no som som sannsynlig er et ikke problem for deg.

Slenger på helt til slutt at tipp oldemora til exen syntes gsa var den flotteste sykkelen hunhadde sett.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 03 sep 2022, 02:08 Det skulle stå den røde tråden.👍
Jeg vet du ikke tar deg nær av det jeg skriver, derfor kan du punkes litt😁
Btw kjøpte kompisen min en 09 gt i fjor stod mellom 2 stk en med harde vesker og en med soft og glidelås.

Skal ikke nevne navn på selger, selv om han er viden kjent for og ha solgt hundre,kanskje tusen vis av sykler i årenes løp.
Om jeg quoter han korrekt sa han: En må jo være idiot for og velge vesker med glidelås.😱
Ser du her hvor lett det er og Henge merkelapp på no som som sannsynlig er et ikke problem for deg.

Slenger på helt til slutt at tipp oldemora til exen syntes gsa var den flotteste sykkelen hunhadde sett.
Bare sånn før dette glir helt ut, så har jeg aldri ment eller sagt at dem som velger GSA er idioter. Snarere tvert i mot. Mine tanker om GSA gjelder kun hva jeg tenker om utseendet og imaget en slik sykkel gir meg.

Når det er sagt så har jeg hatt litt småproblemer med glidelåsen på den ene vesken min. Hovedgrunnen var nok at jeg hadde kjlrt en del på grus mens den ene glidelåsen på den ene vesken var åpen. Det festet seg småsand i glidelåsen og jeg fikk nesten ikke lukket den igjen. Men det løste seg ved å blåse halv boks crc og jokke litt.

Så glidelås er nok ikke optimalt for offroad bruk. Selv om feilen trolig var min egen, men til gjengjeld er veskene lette og har ikke noe avansert låsemekanisme.

Noen kameler må man hele tiden svelge. Jeg har sidevesker som kler sykkelen, dem har lås, er veldig lette og har braketter som er innfellbare og ser bra ut på sykkelen. Men dem er selvsagt ikke like robuste som disse stålkassene til BMW. :thumleft

lazyboy
Innlegg: 241
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av lazyboy »

Bjerknez skrev: 03 sep 2022, 02:37

Noen kameler må man hele tiden svelge.

Enig!👍

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av BjørnSover »

Ketil skrev: 02 sep 2022, 20:07
  • Vi er lettkrenka :D
:lol Tror det gjelder BMW eiere. På FB BMW side var det en tråd som måtte stenges (?) på grunn av krenkelse. Der ble det påpekt at beviset for at GS var bedre enn RT var at politiet hadde valgt GS. Haha - folk går rett på limpinnen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 03 sep 2022, 08:51
Ketil skrev: 02 sep 2022, 20:07
  • Vi er lettkrenka :D
:lol Tror det gjelder BMW eiere. På FB BMW side var det en tråd som måtte stenges (?) på grunn av krenkelse. Der ble det påpekt at beviset for at GS var bedre enn RT var at politiet hadde valgt GS. Haha - folk går rett på limpinnen.
Politiet kjører (eller vertfall kjørte) Mercedes Vito og VW Passat også dem. Tror ikke vi skal se akkurat det som en kvalitetsstempel :lol her snakker vi kun hvilken prosusent som klarer å gi det beste tilbudet opp mot hva man får. Er vel kun de mest ressurssterke som får igjennom et slikt tilbud.

Et tilbud som trolig er såpass dårlig for produsent at dem spiller mer på reklameeffekten av å ha en modell gående rundt markert som politibiler.

Det får mange mennesker til å tro at disse bilene må jo være noe for seg selv.... forstå det den som kan. :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 03 sep 2022, 08:51
Ketil skrev: 02 sep 2022, 20:07
  • Vi er lettkrenka :D
:lol Tror det gjelder BMW eiere. På FB BMW side var det en tråd som måtte stenges (?) på grunn av krenkelse. Der ble det påpekt at beviset for at GS var bedre enn RT var at politiet hadde valgt GS. Haha - folk går rett på limpinnen.
Litt på siden, kanskje, men har ikke norsk politi gått fra BMW GS til Honda VFR 1200?
https://kellox.no/politiet-velger-honda/

Eller ble det Honda kun en kort periode?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

Har du sett en Honda Politisykkel i det siste? Om de finnes, så står de i garasjen på politihuset og GSene er ute og lufter seg. Jeg har ikke sett en eneste Honda politisykkel blant Tango-MC hvertfall. UP kjører også BMW(K-sykler som regel).
Politiet vil kjøre BMW de også :prf

Skal jeg tippe så ble den avtalen der inngått og færrest mulig sykler ble kjøpt til avtalen gikk ut.
Sist redigert av FredrikE24 den 03 sep 2022, 10:54, redigert 1 gang totalt.

Svar