Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av mekkern »

lazyboy skrev: 14 jun 2022, 16:31

Samme f hva en kjører så lenge man er fornøyd selv :thumleft
👍👍👌👌🥳
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 14 jun 2022, 17:00
lazyboy skrev: 14 jun 2022, 16:31

Samme f hva en kjører så lenge man er fornøyd selv :thumleft
👍👍👌👌🥳
Det er helt riktig :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 11 jun 2022, 18:00
dypen skrev: 10 jun 2022, 22:59
JohnnyTh skrev: 10 jun 2022, 22:28

Fin er den jo egentlig ikke. Er litt som en gravemaskin, man kjøper ikke en gravemaskin for den er så fin. Og man kjøper ikke GS for å skille seg ut. Litt som å kjøpe en HD og tro man er unik. De er jo over alt. :D
Jeg elsker momentet i motoren og hvordan den vrir seg når den starter.
Moment er vi veldig glad i, men at den vrir seg er vel det jeg liker minst men man blir vel vant med det. BMW fra -70 tallet både vridde seg og løfta seg ved pådrag, gjør nyere GS det også …
Først og fremst sitter den riktig vei i ramma, også er det en boxer. Så den slår litt mot venstre på det første tenningsslaget.

På egen sykkel hvor motoren også er montert den riktige veien, er går veiva i motsatt retning i forhold til akselen som går mot girkasse som er sentrert. Det hjelper en del. Nesten ikke merkbart når man går hardt på gassen og mye smoothere motor under oppstart.
Etter å ha prøvekjørt nyere 1250 GSA var opplevelsen helt annerledes enn jeg husker og vridningen og løftet jeg husket ved gasspådrag nesten fraværende. Ikke slik att jeg reagerte på det. Motoren trekker villig men har mye kortere arbeidsområde vs min 1290 SAS som går som en jævel hele veien hysterisk men BMW’n oppfører seg annerledes vs min normalt kjøremessig.

Har fortsatt lyst på en 1250 GSA men skulle gjerne kjørt litt mer … Det blir vanskelig å sammenligne med en sykkel som er akkurat slik jeg ønsker og har kjørt i tre år hvor justeringer er tatt underveis for tillpassing og du har blitt kjent med og vokser med kjøremessig.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

Tar meg en tur til Beitostølen på fredag og lørdag, til det årlige Touringtreffet arrangert av en BMW og Yamaha forhandler, og benytter kanskje muligheten for en prøvekjøring av GS/A 1250, som fortsatt er uprøvd.
Har aldri kjent på noe påtrengende behov for å prøve denne, men om anledningen byr seg så benytter jeg meg gjerne av muligheten :) .
Så får vi se hva det blir til...

Men er egentlig mer interessert i å sjekke ut nye BMW F 900 XR, samme sykkel som ErikW har.
Den ser veldig bra ut og er passe stor. Tror jeg... :8-[
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg må også snart få prøvekjørt en GSA. Nå jar jeg ment så mye om denne fra dag en, at det snart er på tide med en prøvetur. Overhodet ikke noe must, men bare sånn for å ha gjort det :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

2023 BMW R 1250 GS Trophy Adventure «Comes Ready For Adventure Right Out Of The Box» Her er en spekka, synlig endring Sport eksos og 3 alu kofferter er inkludert. Bilde to med passasjersete og setevarme.
15FF84FE-B19D-4337-8A94-EFF54102E415.jpeg
927BB144-FFF8-46F0-83D3-006451FBC8D6.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

For egen del må jeg si det virker en smule datert at sykkelen er utstyrt med eget lastestativ...
Hvorfor har ikke BMW sørget for å ha dette integrert på en mer elegant måte på sykkelen :scratch ?
Gjelder da spesielt sideveskene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Offroading/Adventurekjøring, eksosen må være høyt oppe slik at den er over vannoverflaten hvis man skal krysse en elv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 31 aug 2022, 21:15
Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Offroading/Adventurekjøring, eksosen må være høyt oppe slik at den er over vannoverflaten hvis man skal krysse en elv.
Så GSA er godkjent for å kjøre i vann med dybde helt opp til eksosmunningen bak?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 31 aug 2022, 20:54 For egen del må jeg si det virker en smule datert at sykkelen er utstyrt med eget lastestativ...
Hvorfor har ikke BMW sørget for å ha dette integrert på en mer elegant måte på sykkelen :scratch ?
Gjelder da spesielt sideveskene.
Det er vel fordi BMW bruker alukofferter fra Touratech som er merket BMW og da blir feste rack det samme. Skikkelig macho spør du meg :twothumbs: Nesten som på 1290’n min.
55C815C5-94C2-4C70-897B-FDD50EBDA752.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Det ville bli fint med eksosen fra 1100 Pan-European på en GSA … :-k
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Slik ser mine festenraketter ut. :)
AC9C150D-14DD-43DA-B219-FA2CB09D7551.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 31 aug 2022, 21:37
Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Det ville bli fint med eksosen fra 1100 Pan-European på en GSA … :-k
Nå er jo ikke sykkelen nydelig fra før av, så akkurat det spiller jo ingen trille :knegg

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:18
SilverSmurfer skrev: 31 aug 2022, 21:15
Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Offroading/Adventurekjøring, eksosen må være høyt oppe slik at den er over vannoverflaten hvis man skal krysse en elv.
Så GSA er godkjent for å kjøre i vann med dybde helt opp til eksosmunningen bak?
Hva du mener med godkjent vet jeg ikke, men det er elvekryssinger som er tanken bak hvorfor Adventure sykler og Dual Sport sykler har høy eksospotte og høyt luftinntak.

Man bør vel også ta hensyn til at det kan bli litt skvulping eller være litt bølger, så jeg ville ikke ha satset på å gå helt opp til eksosmunningen.

Jeg har aldri kjørt i gjennom vann som er dypere enn 10 cm så har ikke noen personlig erfaring med hvor langt man kan strekke strikken på dette området.

Men jeg har lest meg litt opp på dette siden den høye eksosen strengt talt er et irritasjonsmoment for slike som meg som stort sett kun ønsker å kjøre grus og traktorveier og ikke kommer til å begi seg ut på dype elvekryssinger med det første. Og når man tenker på hvordan folk stort sett bruker sykler som GS, Africa Twin og Super Adventure så syntes jeg det er synd at de ikke tilbys med lav eksos slik at folk heller kan få med seg litt med bagasje.

Svar