Øvelseskjøring på parkeringsplass

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SeaChef25
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2022, 16:54
Motorsykkelen din: HD V-Rod Muscle 2016

Øvelseskjøring på parkeringsplass

Legg inn av SeaChef25 »

Jeg har en rå parkeringsplass rett foran huset, og den er helt tomt etter kl 22; også søndager.
Jeg lurer om det er lov å komme ditt og gjøre litt kjegle drilling uten å ha førekort enda?
Politiet kjører rundt ganske ofte og det skal være veldig dumt å få sperrefrist 10m fra huset.
Selv om det er "ikke lov" å kjøre uten førekort, kan det være mulig å praktisere det uansett?
Det er nær og trygt og jeg trenger ikke å være ute på kjørebane i det hele tatt.
IMG_2384.JPG
IMG_2383.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Øvelseskjøring på parkeringsplass

Legg inn av HeHy »

Nei det er ikke lov uten ledsager. Kjøring på privat vei (eller parkeringsplass) krever førerkort i Norge. Veitrafikkloven gjelder uansett. Samme er det dersom du har lyst til å kjøre uten førerkort på et jorde feks.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Øvelseskjøring på parkeringsplass

Legg inn av Bjerknez »

SeaChef25 skrev: 10 jun 2022, 23:42 Jeg har en rå parkeringsplass rett foran huset, og den er helt tomt etter kl 22; også søndager.
Jeg lurer om det er lov å komme ditt og gjøre litt kjegle drilling uten å ha førekort enda?
Politiet kjører rundt ganske ofte og det skal være veldig dumt å få sperrefrist 10m fra huset.
Selv om det er "ikke lov" å kjøre uten førekort, kan det være mulig å praktisere det uansett?
Det er nær og trygt og jeg trenger ikke å være ute på kjørebane i det hele tatt.
IMG_2384.JPG
IMG_2383.JPG
Så lenge det er en der med førerkort på MC som fyller kravene til øvekjøring så kan du øvekjøre på parkeringsplassen ja. Men jeg tror ikke det er krav til 2 veis kommunikasjon når du kjører på avstengt plass. Litt usikker på denne, men jeg hadde vertfall ikke w veis komunikasjon på kjlreskolen når jeg kjørte i kjøregården.

Men du kan ikke kjøre alene nei. Mulig du kunne kjørt alene hvis det var din egen parkeringsplass på privat eiendom. Men det er jeg mer usikker på.

Edit:
Da skrev Hehy over bat man heller ikke kan kjøre på privat eiendom uten førerkort, så da fikk du svar på det :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Øvelseskjøring på parkeringsplass

Legg inn av FredrikE24 »

Sikkert kjempepopulært at noen kjører rundt der klokka 22 på hverdager, eller på søndagene :roll

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Øvelseskjøring på parkeringsplass

Legg inn av dypen »

Kjørte forbi Trafikkstasjon i Drøbak i kveld hvor det var flere som drev med kjeglekjøring og sikkert litt til …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Øvelseskjøring på parkeringsplass

Legg inn av SilverSmurfer »

Det er jo ganske vanlig å kjøre litt på egenhånd. Her i Sogn og Fjordane hadde kjørelæreren en håndsopprekning på hvem som hadde kjørt litt på egen hånd før de møtte på MC-Grunnkurs og vel, alle som hadde sykler rakk vel opp hånden. Men det er vel kanskje også slik at det blir litt ekstra fristende når man vet man har tomme fjellveier hvor man ikke plager noen?

Det må bli opp til hver enkelt hvor mye de vil risikere men om du kjører en 10 minutters runde av og til på en tom parkeringsplass så er det vel lite trolig at du får noen reaksjoner.. Med mindre sykkelen bråker så mye at man vekker folk, da blir folk fort sure.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Øvelseskjøring på parkeringsplass

Legg inn av Lauri »

Svaret er fette enkelt for de som har lappen og teorien i behold. Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn i hele kongeriket. Den gjelder på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn. Med andre ord gjelder den på en parkeringsplass.

Videre så vet vi at alle må han førerrett for gjeldende motorvogn (les: lappen for mc). Unntaket er hvis det skjer lovlig opplæring med ledsager. Ved en slik "privat" opplæring så er ledsager å regne som fører av mc'n selv om ledsager står og iakttar kjøring (f.eks. kjeglekjøring). Og sist - og viktig - så skal ledsageren kunne gripe inn og rettlede eleven bl.a. ved to-veis kommunikasjonsutstyr.

At eleven på Ustaoset eller i Masi kjører ulovlig og alene på fjellvegen er direkte forkastelig og ulovlig!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Øvelseskjøring på parkeringsplass

Legg inn av mekkern »

Den gjelder faktisk i din egen stue også - ref sakene med trimmet el- sparkesykkel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar