App for MC kjøreturer

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SeaChef25
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2022, 16:54
Motorsykkelen din: HD V-Rod Muscle 2016

App for MC kjøreturer

Legg inn av SeaChef25 »

Finnes det et land tlf app som kan planlegge kjørerute ikke bare på motorvei, men også på alle mulig svingete veier og sånn? Som de fleste gps til mc gjør?
Også som kan spore og visse hele ruten man har kjørt på slutt?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Bjerknez »

Beeline GPS app.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av hansiver »

Jeg bruker en som heter Calimoto. Kan anbefales. Finner ruter med svinger og veier du ikke ville kjørt uten denne appen.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av dypen »

Hva er pris på disse appene, engangssum, hvert år etc ??
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av mekkern »

Bruker myroute app og navigering.mye også for gruppen jeg kjører med i utlandet/ innlandet bruker samme.
App Gold/ lifetime. Navigering venter på å bruke opp 3 årlig.

https://www.myrouteapp.com/en/home
Sist redigert av mekkern den 03 jul 2022, 17:14, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av BjørnSover »

Jeg har ikke brukt den så mye, men noen jeg kjører med bruker ridewithgps.com. Gratis å planlegge på nett. Ca 500/år for å kunne planlegge på mobil og ha offline ruter

genki
Innlegg: 5
Registrert: 21 mai 2019, 19:38
Motorsykkelen din: 2021 Suzuki V-Strom 650

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av genki »

Kurviger er også et alternativ. Har brukt den og Calimoto noe. Da jeg testet den syntes jeg prisen for Calimoto blir litt vel stiv hvis man skulle ha kart over mer enn ett fylke. Jeg foretrekker Kurviger selv om den ikke har det beste UX-designet.

Kurviger lar deg også planlegge på PC og overføre til mobil, men det var litt knot å få til første gangen.

https://kurviger.de/

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Audi Mannen »

Tom Tom gjør vel dette? Synes å huske at min Rider 550 hadde slik funksjon, valg av svingete veier og deling fra nettsiden til GPS.
Ducati Multistrada V4S - 2021

genki
Innlegg: 5
Registrert: 21 mai 2019, 19:38
Motorsykkelen din: 2021 Suzuki V-Strom 650

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av genki »

dypen skrev: 03 jul 2022, 16:18 Hva er pris på disse appene, engangssum, hvert år etc ??
Jeg kan bare uttale meg om Calimoto og Kurviger.
Calimoto har ett gratis område som tilsvarer ett fylke om jeg husker riktig. For å låse opp alle kartene koster det 649kr pr år.
Kurviger har aller kartene gratis, men har en del funksjoner låst bak betalingsmur. Klarer ikke å finne prisen i appen, men mener det var engangspris på rundt 100kr.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Bjerknez »

Det er en ting jeg sliter litt med når det gjelder å forstå disse appene som finner de beste MC veiene. Hvilke algoritmer er det som ligger til grunn for at en bestemt svingete vei blir anbefalt? Er det basert på andres tilbakemeldinger? Eller er det basert på hvor tett kurvene er tegnet på kartet? Er det tatt hensyn til mengde trafikk, fare for grus, veiarbeid etc?

Jeg er nok litt der at jeg gjerne vil finne de svingete veiene selv og heller lagre ruten jeg har kjørt til senere. Altså utforske litt selv, i steden for å kjøre veier som ved hjelp av forskjellige algoritmer finner "kremveien".

Hvis appen som omtales anbefaler veier basert på andre brukeres tilbakemeldinger så lurer jeg også på hvor mange bruker denne appen har som har vurdert akkurat den veien du skal kjøre? Hvor troverdig er det?

Til slutt så vil jeg mene at ved hjelp av Google Maps og street View etc. kan man mer eller kindre "kjøre" veien på kartet og danne seg et ganske greit bilde bare ved å sitte i sofaen.

Så personlig synes jeg slike apper er ganske ubrukelige og lite inkluderende. I tillegg koster noen av dem ganske mye penger.

Jeg er nok den som foretrekker å utforske litt selv og lage mine egne ruter. Til det formålet er Beeline GPS appen veldig enkel og fin. Den er også basert på Google Maps.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Tom Færøvig »

Bruker Google Maps og Calimoto (full versjon) som GPS ved turkjøring. Fordelen med Calimoto er at alt du foretar deg på pc(lagrer /deler turer - planlegger turer) er automatisk syncet med appen på telefonen. Synes Google Maps kan være litt sein til å varsle med lyd når det er mye som skjer. Der synes jeg Calimoto er bedre. Jeg synes ikke dette tar livet av de selvplanlagte turene, der jeg sitter med google maps og Norgeskart og sjekker ved satelittbilder hva som er asfalt og grusveier. Liker funksjonen i Calimoto som heter rundtur. Med valgt antall totalkilometer og himmelretning kan en få forslag som kan videreutvikles hvis en ikke er fornøyd med forslagene. Jeg har ihvertfall oppdaget forholdsvis mye nytt i mitt nedslagsfelt. Alle turer som er lagret av kunder, kan lastes ned som GPX. Jeg synes Calimoto er verd pengene. Prøvde fullversjon av appen Rever ei stund, men den traff ikke meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Bjerknez »

Lastet ned Calimoto for å teste litt. Slo inn min adresse som fra punkt og Prestebakke som sluttpunkt. Den klarte definitivt ikke å finne den beste MC veien mot Prestebakke. Iddeveien (blågrønne veien) er en meget kjent Strekning for MC folk og denne ble helt ignorert.

Så nei, Calimoto har jeg ikke noe tro på for min del vertfall.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Tom Færøvig »

Bjerknez skrev: 03 jul 2022, 23:22 Lastet ned Calimoto for å teste litt. Slo inn min adresse som fra punkt og Prestebakke som sluttpunkt. Den klarte definitivt ikke å finne den beste MC veien mot Prestebakke. Iddeveien (blågrønne veien) er en meget kjent Strekning for MC folk og denne ble helt ignorert.

Så nei, Calimoto har jeg ikke noe tro på for min del vertfall.
Tror du må ha fullversjon for å velge "Twisty" i veivalg på Calimoto. Kan det være årsaken?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Bjerknez »

Tom Færøvig skrev: 03 jul 2022, 23:25
Bjerknez skrev: 03 jul 2022, 23:22 Lastet ned Calimoto for å teste litt. Slo inn min adresse som fra punkt og Prestebakke som sluttpunkt. Den klarte definitivt ikke å finne den beste MC veien mot Prestebakke. Iddeveien (blågrønne veien) er en meget kjent Strekning for MC folk og denne ble helt ignorert.

Så nei, Calimoto har jeg ikke noe tro på for min del vertfall.
Tror du må ha fullversjon for å velge "Twisty" i veivalg på Calimoto. Kan det være årsaken?
Jeg valgte windy road og da valgte den en vei som var mer svingete enn den veien som egentlig er foretrukket. Så det var skivebom okke som. 649 kroner koster appen pr. År og det er den ikke verdt slik jeg ser det.

Dette sier meg at det er algoritmer i form av kurver på kartet som legges til grunn og ikke tilbakemeldinger fra MC folk. For den veien som ikke ble foreslått i appen er den helt klart mest foretrukne. Alle MC folk i Østfold kjenner til denne veien. Den har til lg med fått et lokalt slengnavn.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: App for MC kjøreturer

Legg inn av Tom Færøvig »

Nei vi må finne det som funker for hver og en av oss. Rever funket ikke for meg, men Calimoto duger. Det blir jo subjektivt dette og kan ikke bli noe annet enn personlige anbefalinger. Jeg anbefaler å prøve Calimoto :twothumbs:

Svar