MC i media / nyhetene

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev: 26 apr 2021, 20:54 Hva om det satt en mann på en mc iført olabukse og t - skjorte ?
Damene er fotografert på en gressplen, ikke i en trafikksituasjon, ikke er de fremstilt som sexobjekter heller, så jeg skjønner ikke hva som er galt med bildet.
Nei det var bare tanken, som datt i hodet :lol såvidt jeg turte å meddele den - men tenkte at det kunne skape litt engasjement...

Men som du sier - mann i olabukse og t-skorte - hadde nok frembrakt samme kommentar - men minus referansen til bilbransjens mangeårige bruk av panserpryd.

Må si at jeg fikk meg et sjokk i Frankrige da jeg møtte - stor sykkel - sandaler -shorts - halv-skjorte og bandana på hodet - det var 37 varme grader - men alikavel ---
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Connie
Innlegg: 92
Registrert: 06 jun 2017, 22:40
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Connie »


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av rolf-arne »

Sånt e bare trasig- håper dem kommer raskt i gang igjen og at forsikring er i orden.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Connie
Innlegg: 92
Registrert: 06 jun 2017, 22:40
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Connie »

Tok meg en tur inn for å tilfredsstille nysgjerrigheten min, selve butikken ser ut til å ha klart seg bra, syklene ser ut til å være hele og pene. verkstedet ser derimot heilt utbrent ut og det er stort. Sikkert mange sykler der inne. Rett og slett tragisk! :confused Og på vei hjem kom jeg over ulykken på RV555 https://www.nrk.no/vestland/tre-koyreto ... 1.15507066

KawaKjetil

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av KawaKjetil »

Triste greier... hadde faktisk tenkt meg dit imorgen og diskutere kjøp av ny sykkel (litt off the record men når kompis kommer med V4 SP på pinsetur ble jeg litt trigget :D ).
Får håpe de kan ordne alternativt verksted slik at folk får service og mekanikerene får jobbe. De fortjener bedre i 40 års jubileumsåret

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av 127Tom »

Trist å si det; men jeg har en regel: Er det en MC ulykke, er det alltid MC føreren sin feil.

Grunnen til at jeg sier dette er at man kan unngå mange farlige situasjoner forårsaket av uoppmerksomme bilister:
Aldri ligg i dødvinkelen dems. Aldri kjør forbi på høyre side. Skal du kjøre forbi på høyre side, gjør dette raskt!

Unngå taxi / kollektivt felt = husker jeg prøvde meg på dette i starten etter jeg tok MC lappen. For mange nesten ulykker til at jeg gadd å fortsette med dette.

Har hatt MC lappen i 19 år og kjørt hver sesong. Aldri kræsjet med bil.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av FredrikE24 »

Dette med kollektivfelt, vet ikke om man bør unngå de. Jeg kjører i kollektivfelt store deler av veien til og fra jobb. Sålenge man forstår trafikkbildet går det bra. Har ikke én eneste hendelse relatert til dette, sommer som vinter.

En kompis derimot..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av dypen »

Kollektivfelt er som regel redningen for meg etter en lengre tur og du må gjennom Oslo på ugunstig tidspunkt for å komme hjem.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Nomade »

Typisk MC ulykke på Romerike idag https://www.rb.no/mc-ulykke-pa-frogner- ... 43-1576340

Dette kunne vel ikke skjedd oss som kjører både bil og MC?

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Leoparden »

Nomade skrev: 29 mai 2021, 23:03 Dette kunne vel ikke skjedd oss som kjører både bil og MC?
Jeg synes i alle fall jeg har blitt en mye bedre bil sjåfør etter at jeg begynte å kjøre MC.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Gammelsmurfen »

Leoparden skrev: 29 mai 2021, 23:32 Jeg synes i alle fall jeg har blitt en mye bedre bil sjåfør etter at jeg begynte å kjøre MC.
Uten tvil vil jeg si, man lærer seg til å lese trafikken på en bedre måte og klarer bedre å forutse potensielle situasjoner som mc-fører.
Det er god læring og gode vaner å ta med seg i bilen også, etter hvert blir det nesten ubevisst automatikk.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av KåreDump »

Leoparden skrev: 29 mai 2021, 23:32 Jeg synes i alle fall jeg har blitt en mye bedre bil sjåfør etter at jeg begynte å kjøre MC.
Ja, det tror jeg på! Mer kunnskap gir større/bedre forståelse av hele trafikkbildet.

Som gammel yrkessjåfør (20 år siden jeg hadde det som fulltidsjobb, men kjører enda noen turer i året med buss/vogntog, mest for å holde kunnskap og sertifiseringer ved like), så syns jeg det burde vært obligatorisk med en time eller to på både MC og i et vogntog når man kjører opp til bil.
Det ville gitt nye sjåfører en veldig nyttig innsikt i hva som rører seg i trafikken!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av 127Tom »

FredrikE24 skrev: 29 mai 2021, 14:23 Dette med kollektivfelt, vet ikke om man bør unngå de. Jeg kjører i kollektivfelt store deler av veien til og fra jobb. Sålenge man forstår trafikkbildet går det bra. Har ikke én eneste hendelse relatert til dette, sommer som vinter.

En kompis derimot..
Jeg bruker kollektiv feltet om det er mye kø og trafikken går tregt. Men da ligger jeg i høyre spor og følger døds godt med. Hender noen plutselig svinger ut.
Farlig med å bruke kollektvit felt i høy hastighet er at de fleste bilister er dårlig til å sjekke speilet sitt eller dødvinkel før de skal ta av motorveien.
Også farlig med kollektvit er at det noen ganger plutselig bare stopper uten god nok varsling i tide. Ved mosseveien mot sentrum etter ulvøya der er rundt svingen plutselig ferdig, og du ser det ikke før du er rett oppi faren. Er det biler ved siden av deg kan du slite med å komme deg inn på veien igjen.
Kjører kun normalt i kollektiv feltet om jeg kjenner veien fra før. Men aldri på ukjente steder.

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av Leoparden »

MC som begynte å brenne i dag. Noen som ser hva slags sykkel det var?
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: MC i media / nyhetene

Legg inn av kgjersda »

Leoparden skrev: 15 jun 2021, 23:37 MC som begynte å brenne i dag. Noen som ser hva slags sykkel det var?
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet
Jeg sitter febrilsk og googler nå:

Unike ting jeg ser:
- Doble skivebremser framme
- "Eldre type" dempere
- Mønster på deksel på motor
- Stor midtstøtte
- Dobbel eksos bak.
- Ser ut som en v4, litt vanskelig å følge med på eksos. Kan være en trippel?
- Eikehjul

Ville tippet en adventure-sykkel fra 2002?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Svar