Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 09 aug 2022, 10:44
Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 10:39 Jeg tar det uansett som et komplement :knegg
Fair enough, Rocket er ikke i det hele tatt min type sykkel, men jeg må jo innrømme at den er smellvakker.
Nei, Rocket er ikke en sykkel for alle, det er helt sikkert. :thumleft

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Legg inn av mekkern »

Nomade skrev: 09 aug 2022, 09:48 Litt forskjellige metoder for å forhindre veistøv på grusveier, men jeg vet at de også som i gamle dager bruker kalsium.
KalsiumKlorid er salt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Legg inn av Nomade »

mekkern skrev: 09 aug 2022, 11:26
Nomade skrev: 09 aug 2022, 09:48 Litt forskjellige metoder for å forhindre veistøv på grusveier, men jeg vet at de også som i gamle dager bruker kalsium.
KalsiumKlorid er salt.
Korrekt ;) Og den blir fordelt med grusspreder ikke som en saltlake som på vinteren.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Legg inn av Domino »

Kalsiumklorid er et salt, det stemmer. Men det saltet vi bruker i maten (og kaller "salt" i dagligtalen) er natriumklorid. Og begge brukes som veisalt.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Kalsiumklorid tiltrekker seg fukt og holder på den, blir ofte brukt på veier i tettbygde strøk i vinterhalvåret for å minske svevestøvet fra veiene.
Samme med Magnesiumklorid og de fungerer når det er kaldere enn natriumklorid.
Veien blir våt og litt klissete, så det "limer" fast veistøvet på asfalten, men de er enda mer skadelig for kjøretøy.

MCnoob
Innlegg: 52
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600cc 2006

Re: Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Legg inn av MCnoob »

Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 10:39
SilverSmurfer skrev: 09 aug 2022, 10:38
Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 10:29 Er mange sauer som har kommet bort til min sykkel også, men dem har ikke slikket på den. Dem står bare å stirrer på den. Noe jeg forsåvidt skjønner godt...
Du kjører vel heller ikke så mye grus? Og heller ikke på vintern? :sk?
Jeg tar det uansett som et komplement :knegg

Hahahaha.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 10:29 Er mange sauer som har kommet bort til min sykkel også, men dem har ikke slikket på den. Dem står bare å stirrer på den. Noe jeg forsåvidt skjønner godt...
Så om jeg skal kommentere i verste mening er det bare sauer og likesinnede som stirrer på Rocket,en.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 26 aug 2022, 20:32
Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 10:29 Er mange sauer som har kommet bort til min sykkel også, men dem har ikke slikket på den. Dem står bare å stirrer på den. Noe jeg forsåvidt skjønner godt...
Så om jeg skal kommentere i verste mening er det bare sauer og likesinnede som stirrer på Rocket,en.
Ja, det kommer litt ann på hvordan velger å se det. Jeg ser nok litt mer positivt til tilværelsen enn det. Kanskje fordi jeg faltisk har en sykkel :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 26 aug 2022, 23:40
Jompa skrev: 26 aug 2022, 20:32
Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 10:29 Er mange sauer som har kommet bort til min sykkel også, men dem har ikke slikket på den. Dem står bare å stirrer på den. Noe jeg forsåvidt skjønner godt...
Så om jeg skal kommentere i verste mening er det bare sauer og likesinnede som stirrer på Rocket,en.
Ja, det kommer litt ann på hvordan velger å se det. Jeg ser nok litt mer positivt til tilværelsen enn det. Kanskje fordi jeg faltisk har en sykkel :lol
Puhhh der kom endelig svaret. :yeahright
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 27 aug 2022, 00:02
Bjerknez skrev: 26 aug 2022, 23:40
Jompa skrev: 26 aug 2022, 20:32
Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 10:29 Er mange sauer som har kommet bort til min sykkel også, men dem har ikke slikket på den. Dem står bare å stirrer på den. Noe jeg forsåvidt skjønner godt...
Så om jeg skal kommentere i verste mening er det bare sauer og likesinnede som stirrer på Rocket,en.
Ja, det kommer litt ann på hvordan velger å se det. Jeg ser nok litt mer positivt til tilværelsen enn det. Kanskje fordi jeg faltisk har en sykkel :lol
Puhhh der kom endelig svaret. :yeahright
Ja, det hender noen ganger at det kan ta en time eller to før jeg svarer. Men er man tålmodig, så vil man til slutt bli belønnet :knegg

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Legg inn av rolf-arne »

mekkern skrev:
Nomade skrev: 09 aug 2022, 09:48 Litt forskjellige metoder for å forhindre veistøv på grusveier, men jeg vet at de også som i gamle dager bruker kalsium.
KalsiumKlorid er salt.
Det er bare en av mange typer salt , i hovedsak basert på natrium og kalsium som den ene bestanddelen.

NaCl er nok mest allment siden det er det som er desidert det vi kjenner fra bruken i mat.

Skal ikke ta dette lengre enn at salt kjemisk er litt annet enn hva vi tenker- en forbindelse mellom syrer og baser.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er det sauene liker med sykkelen min?

Legg inn av mekkern »

rolf-arne skrev: 02 sep 2022, 07:01
mekkern skrev:
Nomade skrev: 09 aug 2022, 09:48 Litt forskjellige metoder for å forhindre veistøv på grusveier, men jeg vet at de også som i gamle dager bruker kalsium.
KalsiumKlorid er salt.
Det er bare en av mange typer salt , i hovedsak basert på natrium og kalsium som den ene bestanddelen.

NaCl er nok mest allment siden det er det som er desidert det vi kjenner fra bruken i mat.

Skal ikke ta dette lengre enn at salt kjemisk er litt annet enn hva vi tenker- en forbindelse mellom syrer og baser.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Blandet med melasse er dette døden for kjøretøyene- seige gørra renner ikke av og kan som hos dattera mi legge seg på bremseskivene og lage tilnærmet 0 brems- skivene var helt svarte før vi fikk vasket de rene. :twisted
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar