Norske MC journalister?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Norske MC journalister?

Legg inn av JoeHugin »

Hvilke norske MC journalister (blogger, YouTubekanaler, aviser) følger du?

Prøver få oversikt :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Norske MC journalister?

Legg inn av Bjerknez »

Blader leser jeg skjelden, men på youtube følger jeg "missendenflyer"
Jeg følger også "tshansen" en nyoppstartet norsk kanal som i hovedsak foretar seg adventure segmentet og generell info rundt adventure og offroad kjlring.

Du bør også få med deg alle episodene til denne karen som dro til Marokko med en gammel adventure sykkel rett etter at han fikk lappen:
Her er link til alle episodene:
https://youtube.com/playlist?list=PLlEi ... LNUOskIEGf

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Norske MC journalister?

Legg inn av FredrikE24 »

MC(og motor generelt) journalistikk er i grunn ganske kjipe greier. Det er veldig mye av det samme det går i, og det er lite skikkelig grundig testing å spore. Det er en prøvekjøring som filmes som regel og ferdig med det.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norske MC journalister?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 04 sep 2022, 18:00 MC(og motor generelt) journalistikk er i grunn ganske kjipe greier. Det er veldig mye av det samme det går i, og det er lite skikkelig grundig testing å spore. Det er en prøvekjøring som filmes som regel og ferdig med det.
Bil- og MCjournalistikken i Norge er ganske uinteressant, med få unntak hvor journalister tør å stille noen kritiske og undersøkende spørsmål.
Men det er neppe den type saker trådstarter har i tankene, men mer hvem man "følger" som det skrives. Og da er v i vel mer inne på disse YouTuberne, som i hvert jeg ikke vil kalle journalister. Eller også journalister man følger på såvel norske som utenlandske nettsider og magasiner.
Så får trådstarter korrigere meg om jeg ikke har forstatt ham rett.

Har for øvrig selv bakgrunn fra journalistikken hvorav mine siste 10 år i faget dreide seg i all hovedsak om dekning av det som foregikk på bil- og MCfronten lokalt på Hadeland, hvor jeg bor. Altså i lokalavisen. Holdt også på med bil- og MC-tester og forsøkte å balansere disse på testobjektets gode og mindre gode sider. Subjektivt vurdert, naturligvis. Så kunne andre vurdere om mine meninger og vurderinger holdt mål eller ikke, etter deres opplevelse, vurderinger og erfaringer.

Var også innom nettmagasinet MC-24 da de eksisterte for en del år siden. Og har også skrevet noen saker for MC-Avisa. Men ikke som MC-tester.

Uten å nevne navn på de det gjelder og journalistikken som utøves så er min klare oppfatning at spesielt testkjøringsrapportene i disse norske bladene bærer mer preg av reisereportasjer og noen ganger værmeldinger enn grundige og kritiske testartikler.
Journalisten skriver gjerne mye og langt om hvor testkjøringen gjøres, om det er her i landet eller i mer sydlige omgivelser i Europa, gjerne på litt eksotiske steder.
Tastaturfingrene til journalisten får seg så og si aldri til å skrive noe kritikkverdig om sykkelen som testes. I hvert fall om syklene fra importører og forhandlere som annonserer tungt i bladene.
Kanskje de også lar være i frykt for å ikke få flere tilbud om disse testturene i Italia og Spania?

Og når det gjelder omfanget av testene så er disse altfor lange og intetsigende.
Og til slutt gjør i hvert fall et av dise MC-bladene den store feilen, som i hvert fall var en uskreven regel i avisen jeg jobbet, nemlig å plassere annonsen om bilen og MC'en som testes, på første side før testartikkelen eller første side etter side testartikkelside.
Sånn gjør man bare ikke :[-X . Nettopp for å unngå en samrøre av annonser og redaksjonell artikkel.
I norske MC-magasiner framstår testartikkelen mer som en gratisreklame enn en grundig testreportasje fra en journalist med mot og evne til å gå kritisk gjennom produktet som testes.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Norske MC journalister?

Legg inn av dypen »

Kjøper ingen ting fast utenom medlemskap og Z1 blekke i Posten 4 ganget i året og digital utgivelse Classic Motorcycle Mechanics. Kjøper sporadisk MC blader i kiosken. Er det noe jeg ønsker info om blir det søk på nettet og på YouTube.

Har tittet litt på thansen, MotoVibes (50k kilometer på 1290 på 3 år) og Itchy Boots med flere på YouTube.

Før internett tida abonnerte jeg på Norske, Svenske og Engelske blader og aviser, bra den tida er over. Mitt første svenske MC Nytt blad fikk jeg av min far som var før 1970, sannsynlig 1969 utgivelse som jeg hadde rester av for bare noen år tilbake.

Titter daglig på x antall Norske bil nyheter.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Norske MC journalister?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 sep 2022, 18:00 MC(og motor generelt) journalistikk er i grunn ganske kjipe greier. Det er veldig mye av det samme det går i, og det er lite skikkelig grundig testing å spore. Det er en prøvekjøring som filmes som regel og ferdig med det.
Enig.

Man får et visst inntrykk av sykkelen, men det er det. Kjøp den sykkelen du har mest lyst på og bygg egne erfaringer mener jeg.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Norske MC journalister?

Legg inn av JoeHugin »

Dette med dårlig skjult reklame har jeg også lagt merke til, ikke spesifikt hos MCjournalister, men det er noe som gjennomsyrer det meste av journalistikk om dagen. Hvilket er forståelig, men forkastelig. Jeg ville jo tro at både produsent, importør og forhandler gjerne vil ha ærlige tilbakemeldinger - men overveiende negativ tilbakemelding er ingen tjent med.

Jeg har selv drevet med testing og "journalistikk" i flere hobbyer, og har valgt å ikke legge ut om det jeg har testet har vært bare søppel - men sammenstilt min mening til forhandler og produsent, så har det vært opp til de om de vil ta det til seg. Syns det er mer ryddig enn å forsøke å kaste noen under bussen. Har opplevd at det har bygd tillitt alle veier.


Når det gjelder youtube så er det mer der det går, og masse på nynorsk (engelsk), men savner flere som lager innhold på norsk. Som ikke er ren reklame. Liker også når ting er litt mer teknisk enn å lese fra produsentens brosjyre og reklameblader.

BigRockMoto syntes jeg gjør en ok jobb der, men igjen, nynorsk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Norske MC journalister?

Legg inn av Bjerknez »

Den siste videoen jeg gidder å se når jeg feks. Sikler på en Rocket er å se en video laget av en Rocket fanboy. Jeg leter spesifikt etter videoer som hater eller missliker sykkelen. Jeg vil ha absolutt alt det negative som kan finnes om sykkelen og lage mit eget bilde. Når jeg har sett mange slike videoer så danner jeg meg et bilde av hvor alvorlig disse evt. problemene er. Jo flere det er som nevner problemet jo mer sannsynlig er det at jeg ikke ser en video laget av en som var uheldig eller ble lurt av forhandler etc.

Når alt det negative er gjort, så kan jeg gjerne se fanboy videoene, for underholdningens skyld, men jeg vil altså vite alt det negative først. Og gjerne fra faktiske brukere og kjlpere og ikke profesjonelle testere.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Norske MC journalister?

Legg inn av JoeHugin »

Bike.no, har de egentlig egne journalister eller er det bare oversatt fra tysk og svensk?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Norske MC journalister?

Legg inn av SilverSmurfer »

I Norge har ikke YouTubere og liknende muligheten til å låne sykler på samme måte som i feks England og Tyskland, og siden de ikke er spesielt store i utgangspunktet så blir de heller ikke invitert på lanseringer, som gjerne foregår i Portugal.

Vi er et lite land med en liten befolkning utenfor EU, og vi har også svært spesielle forhandlernettverk. Med egne importører som er selvstendige selskaper i stedet for at de er direkte eid av produsenten. Norge er feks omtrent det eneste landet i verden hvor Honda ikke har egen hjemmeside for MC, i stedet så går alt via Kellox. Mens i Sverige og England så er det Honda selv som er importøren.

Så det eneste jeg kommer på er:

* TSHansen (YouTube), som kjører litt adv sykler, feks KTM 790 Adventure som han hadde tidligere, og nå Tenere 700 World Raid.
* Sven Olsen (YouTube), som også er aktiv i Adventure segmentet. Sven Olsen kjørte først GS1250, så CRF250L, så CB500X som han oppgraderte med Rally Raid dempere. Så kjøpte han seg en Tenere 700, for så å gå tilbake til den gamle CB500X sykkelen han hadde oppgradert ettersom han ikke trivdes med Tenere 700 sykkelen som var for topptung for en litt eldre mann.
* MCAvisa, som av og til har noen skikkelig gode tester. Men kvalitetstestene er langtidstester, som feks når de tester utstyr over en hel sesong. De er det ikke mange av.

Det er vel også verdt å nevne at både TSHansen og Sven Olsen lager videoer på Engelsk, noe som gir dem lagt flere følgere.

Jeg har personlig ikke kommet over noen andre.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Norske MC journalister?

Legg inn av Domino »

Bikelife Norge har både podcast, YouTube-kanal og nettside. Samt FB-gruppe!

Svar