Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38974
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Det er så langt 14451 emnetråder her på MCsiden.no og selv jeg er ikke kar om å huske hva alle disse handler om...
Så om det finnes en tråd som den jeg nå starter som emnetråde nr. 14452 vet jeg ikke.
Uansett så blir den startet her og nå.
Enkelt og greit fordi jeg er nysgjerrig på å høre om hvilke erfaringer motorsykkeleiere og brukere her på forumet har med motorsykler med høy km.stand. Da tenker jeg først og fremst på erfaringer etter at syklene har passert 50000. Og spesielt interessant er det naturligvis med sykler som har passert 100000 km.
De som mener å ha noe å bidra med av erfaringer på slike kilometerlengder må gjerne også skrive litt om de har hatt sykkelen fra den var ny eller ikke.
Interessante brukererfaringer er selvfølgelig ting som reklamasjoner, recalls, skader, slitasjedeler, servicekostnader osv. Og da spesielt utgifter til slitedeler etter 50K og ikke minst 100K.
Så skal jeg kaste inn en liten brannfakkel; inntrykket mitt er at mange MC-eiere her i landet er veldig bevisst på å kvitte seg med sykkelen de har før garantitiden går ut.
Noe som jeg tror tolkes av av flere som at de ikke helt stoler på kvaliteten og ikke tør ta sjansen på å påføre motorsykkelen lenger tid og flere kilometer utover garantiperioden.
Men er det slik at de med motorsykler som har noen år og ikke minst mange km. å skilte med, får en masse problemer og dermed også uforholdsmessige store reparasjons- og vedlikeholdsutgifter?
Spesielt interessant vil det være å høre om erfaringene til bruktkjøpere av sykler med km.stand over 50 og 100K.
Så om det finnes en tråd som den jeg nå starter som emnetråde nr. 14452 vet jeg ikke.
Uansett så blir den startet her og nå.
Enkelt og greit fordi jeg er nysgjerrig på å høre om hvilke erfaringer motorsykkeleiere og brukere her på forumet har med motorsykler med høy km.stand. Da tenker jeg først og fremst på erfaringer etter at syklene har passert 50000. Og spesielt interessant er det naturligvis med sykler som har passert 100000 km.
De som mener å ha noe å bidra med av erfaringer på slike kilometerlengder må gjerne også skrive litt om de har hatt sykkelen fra den var ny eller ikke.
Interessante brukererfaringer er selvfølgelig ting som reklamasjoner, recalls, skader, slitasjedeler, servicekostnader osv. Og da spesielt utgifter til slitedeler etter 50K og ikke minst 100K.
Så skal jeg kaste inn en liten brannfakkel; inntrykket mitt er at mange MC-eiere her i landet er veldig bevisst på å kvitte seg med sykkelen de har før garantitiden går ut.
Noe som jeg tror tolkes av av flere som at de ikke helt stoler på kvaliteten og ikke tør ta sjansen på å påføre motorsykkelen lenger tid og flere kilometer utover garantiperioden.
Men er det slik at de med motorsykler som har noen år og ikke minst mange km. å skilte med, får en masse problemer og dermed også uforholdsmessige store reparasjons- og vedlikeholdsutgifter?
Spesielt interessant vil det være å høre om erfaringene til bruktkjøpere av sykler med km.stand over 50 og 100K.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Bra tråd, dette lurer jeg også på!
For noen måneder siden før jeg hadde bestemt meg for å ta lappen, så hadde jeg sett på en BMW fra 1994(birthyear ). Den hadde kjørt 115 000 km.
Selger sa at sykkelen var: Akkurat innkjørt om du spør i et BMW forum.
Da jeg spurte han om hva han mente med innkjørt, så svarte selger: De som har greie på det mener motoren "løsner" etter 100000km. Altså at motor går bedre
Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
For noen måneder siden før jeg hadde bestemt meg for å ta lappen, så hadde jeg sett på en BMW fra 1994(birthyear ). Den hadde kjørt 115 000 km.
Selger sa at sykkelen var: Akkurat innkjørt om du spør i et BMW forum.
Da jeg spurte han om hva han mente med innkjørt, så svarte selger: De som har greie på det mener motoren "løsner" etter 100000km. Altså at motor går bedre
Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
- FredrikE24
- Innlegg: 4928
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Tja, jeg tror folk selger og kjøper nytt fordi de har lyst på noe nytt?
Noen kan nok mene en sykkel med litt garantitid igjen er mer verdt enn en uten.
Noen kan nok mene en sykkel med litt garantitid igjen er mer verdt enn en uten.
- FredrikE24
- Innlegg: 4928
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Det kan trygt avkreftesMC-Ray skrev: ↑12 sep 2022, 20:26 Bra tråd, dette lurer jeg også på!
For noen måneder siden før jeg hadde bestemt meg for å ta lappen, så hadde jeg sett på en BMW fra 1994(birthyear ). Den hadde kjørt 115 000 km.
Selger sa at sykkelen var: Akkurat innkjørt om du spør i et BMW forum.
Da jeg spurte han om hva han mente med innkjørt, så svarte selger: De som har greie på det mener motoren "løsner" etter 100000km. Altså at motor går bedre
Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Men 115 000km er ingenting for en BMW som er vedlikeholdt etter boka.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38974
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Ja, det er akkurat dette jeg har nevnt her på forumet tidligere i en annen tråd, nemlig at jeg mener at jeg merket en friskere og jevnere motorgange etter 50000 km på KTM 1290'ene mine.MC-Ray skrev: ↑12 sep 2022, 20:26 Bra tråd, dette lurer jeg også på!
For noen måneder siden før jeg hadde bestemt meg for å ta lappen, så hadde jeg sett på en BMW fra 1994(birthyear ). Den hadde kjørt 115 000 km.
Selger sa at sykkelen var: Akkurat innkjørt om du spør i et BMW forum.
Da jeg spurte han om hva han mente med innkjørt, så svarte selger: De som har greie på det mener motoren "løsner" etter 100000km. Altså at motor går bedre
Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Men er nesten redd for å nevne det igjen siden enkelte henger seg opp i og er tvilende til slike erfaringsuttalelser... En erfaring de fleste ikke har, som har sterke meninger om dette.
Har fortsatt samme gode erfaring etter 72K på den jeg har nå.
Men enda viktigere, intet målbart oljeforbruk. Og det mener jeg er et godt signal på en motor i god form . Selv etter 72000 km, som sikkert mange nå vil mene ikke er en spesiell lang kjørelengde på en moderne motorsykkel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38974
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Skal ikke kjede forumleserne igjen med reklamasjonene jeg har hatt på min nåværende 1290, men nevner gjerne at jeg kun har byttet olje og filter jevnlig og drev og kjede én gang i løpet av 72000 km. Og dekk, naturligvis.
Ingen andre slitedeler.
Ingen andre slitedeler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Har nok vært innom emnet i flere tråder - men det er fint med en tråd som spesifikt tar opp kvalitet - det er vel det den egentlig handler om.
Som noen vet så har jeg kjørt Pan European 1100 i 3 år - det har blitt 40000 miles og da jeg kjøpte den stod den på 40000 miles -- så nå passert i fjor 80000 miles eller 128000 km.
Sykkelen er en 1995 model og uten alt for mye "mikkmakk" , i det neste året skal denne sykkelen få mange km til...
Erfaringa så langt er at sykkelen har pådratt seg omlag 10000 ,- kr i reperasjoner så langt på de siste 64000 km . Vannpumpe og faste stempel i kaliperne. Med så gammel sykkel så er det et problem å få tak i enkelte deler - om du MÅ ha det kjapt. Så jeg har ervervet en dele sykkel.
Men jeg vil bemerke at motoren ikke har kostet annet enn ei register reim, olje og filter for både meg og forrige eier . På mine 64000 km så har jeg aldri ofret motoren en tanke på tur. Ja egentlig ikke sykkelen heller- med untak av siste skift av klosser da jeg fikk en lyd jeg ikke blir klok på.. finner ut av det i vinter...
jeg tror man må skille på de litt eldre MCer og de nyere , gamle sånn som Hondaen min gir mange km trygghet , mens jeg tror for enkelte nyere sykler så gir mer km mer utrygghet. Ja det var trua mi det, som ikke kan underbygges av de 2000 km som jeg eide en BMW R 1250 RT 2019. BMW stolte jeg også på fullt og helt så om det på nytt blir ny sykkel så er sjangsen stor for at det blir en BMW.
Så tror jeg uten å ha særlig mye erfaring selv - men bygger på CBX venner rundt i verden så er noen sykler som CBXen så spesielle at de krever ei kjærlig hand selv om de er godt konstruert- man har strekt teknikken litt langt - men akkurat det er jo det artige med CBXen... ja jeg snakker om motoren og ikke selve sykkelen - den er ikke mye å skryte av - der har høvlinga av vekt blitt litt i meste laget.
Så generellt - mange km = god kvalitet.
Som noen vet så har jeg kjørt Pan European 1100 i 3 år - det har blitt 40000 miles og da jeg kjøpte den stod den på 40000 miles -- så nå passert i fjor 80000 miles eller 128000 km.
Sykkelen er en 1995 model og uten alt for mye "mikkmakk" , i det neste året skal denne sykkelen få mange km til...
Erfaringa så langt er at sykkelen har pådratt seg omlag 10000 ,- kr i reperasjoner så langt på de siste 64000 km . Vannpumpe og faste stempel i kaliperne. Med så gammel sykkel så er det et problem å få tak i enkelte deler - om du MÅ ha det kjapt. Så jeg har ervervet en dele sykkel.
Men jeg vil bemerke at motoren ikke har kostet annet enn ei register reim, olje og filter for både meg og forrige eier . På mine 64000 km så har jeg aldri ofret motoren en tanke på tur. Ja egentlig ikke sykkelen heller- med untak av siste skift av klosser da jeg fikk en lyd jeg ikke blir klok på.. finner ut av det i vinter...
jeg tror man må skille på de litt eldre MCer og de nyere , gamle sånn som Hondaen min gir mange km trygghet , mens jeg tror for enkelte nyere sykler så gir mer km mer utrygghet. Ja det var trua mi det, som ikke kan underbygges av de 2000 km som jeg eide en BMW R 1250 RT 2019. BMW stolte jeg også på fullt og helt så om det på nytt blir ny sykkel så er sjangsen stor for at det blir en BMW.
Så tror jeg uten å ha særlig mye erfaring selv - men bygger på CBX venner rundt i verden så er noen sykler som CBXen så spesielle at de krever ei kjærlig hand selv om de er godt konstruert- man har strekt teknikken litt langt - men akkurat det er jo det artige med CBXen... ja jeg snakker om motoren og ikke selve sykkelen - den er ikke mye å skryte av - der har høvlinga av vekt blitt litt i meste laget.
Så generellt - mange km = god kvalitet.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Det spørs på sykkelen, det er veldig mange nyere sykler som knapt er innkjørt når de når 50k. Så en sykkel i fra et kvalitetsmerke, laget etter 2016 hadde jeg ikke tenkt så mye på om det var 50k på takstameteret. Det er en god del sykler som knapt er innkjørt ved 50k.
Mens en sykkel i fra 2006, eller 1996, så hadde jeg skygget unna. Jeg vil kjøre sykkel, ikke mekke sykkel, og eldre sykler som har gått langt krever en del mer vedlikehold. Men det er også et unntak til denne regelen med sykler som bare går og går, som feks Goldwing.
Mens en sykkel i fra 2006, eller 1996, så hadde jeg skygget unna. Jeg vil kjøre sykkel, ikke mekke sykkel, og eldre sykler som har gått langt krever en del mer vedlikehold. Men det er også et unntak til denne regelen med sykler som bare går og går, som feks Goldwing.
- FredrikE24
- Innlegg: 4928
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Dette kommer helt ann på bruksmønster å kjørestil.
På samme kjørelengde har jeg byttet tre sett bremseklosser.
Vi snakker om moderne firetaktere her, ikke noe gamle greier så at man ikke opplever motorproblemer på så kort kjørelengde forundrer meg ikke i det heletatt.
Gir man de ny olje og filter til riktig tid, så holder det gjerne lenge.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1573
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Forrige sykkel som ble solgt før sesongstart var en 2001 mod. Honda Transalp XL650V jeg kjøpte på sensommeren i 2019.
Jeg kjørte på de drøyt 2 sesongene ca. 23K på den og den hadde gått nesten 62K da jeg solgte den i minst like god stand som da jeg kjøpte den.
Sykkelen var helt uten problemer i mitt eie, lettstartet og pålitelig.
Jeg gjorde alt vedlikehold selv, skiftet kjede/drev, dekk/slanger, tennplugger, luftfilter og selvfølgelig olje og oljefilter jevnlig.
I tillegg kjøpte og monterte jeg litt ekstrautstyr som bla. midtstøtte.
Den var pottetett, ingen tyting av olje eller kjølevæske, ikke brukte den noe olje heller.
Disse solgte i hopetall og ble solgt noen år, mange av disse er i live fortsatt og deletilgangen er ikke så verst heller.
Det jeg trengte fikk jeg kjøpt nytt i butikk uten noe lange ventetider.
Jeg var ikke redd for å legge ut på langtur med den, følte at jeg kunne stole på den i like høy grad som min nye 22 modell.
Likte sykkelen godt, morsom å kjøre var den også. Solgte den fordi jeg kjører stadig mer og trengte noe enda høyere for å holde ut lengre strekninger uten pause. kjører også mye vei i elg-utsatte områder, da er det greit og gå fra null utstyr til ABS Pro, stabilitetskontroll osv. i tillegg til bekvemmeligheter som cruise, Pro kjøreprogrammer, holkevarme + + +
Jeg kjørte på de drøyt 2 sesongene ca. 23K på den og den hadde gått nesten 62K da jeg solgte den i minst like god stand som da jeg kjøpte den.
Sykkelen var helt uten problemer i mitt eie, lettstartet og pålitelig.
Jeg gjorde alt vedlikehold selv, skiftet kjede/drev, dekk/slanger, tennplugger, luftfilter og selvfølgelig olje og oljefilter jevnlig.
I tillegg kjøpte og monterte jeg litt ekstrautstyr som bla. midtstøtte.
Den var pottetett, ingen tyting av olje eller kjølevæske, ikke brukte den noe olje heller.
Disse solgte i hopetall og ble solgt noen år, mange av disse er i live fortsatt og deletilgangen er ikke så verst heller.
Det jeg trengte fikk jeg kjøpt nytt i butikk uten noe lange ventetider.
Jeg var ikke redd for å legge ut på langtur med den, følte at jeg kunne stole på den i like høy grad som min nye 22 modell.
Likte sykkelen godt, morsom å kjøre var den også. Solgte den fordi jeg kjører stadig mer og trengte noe enda høyere for å holde ut lengre strekninger uten pause. kjører også mye vei i elg-utsatte områder, da er det greit og gå fra null utstyr til ABS Pro, stabilitetskontroll osv. i tillegg til bekvemmeligheter som cruise, Pro kjøreprogrammer, holkevarme + + +
-
Onlinedypen
- Innlegg: 6389
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Garantitid på mc er i mange tilfeller veldig kort, fra 2 år og oppover men goodwill fra forhandler sammen med kjøpsloven tenker jeg oppveier for lang forhandlergaranti i mitt tilfelle. Er vel bare ett mc merke som har 5 år garanti. Det er vel ingen mc merker som har kilometer begrensning så det er vel ikke noe problem innenfor de 5 første årene.
Kjørelengde som er verdet å nevne her for min egendel avstår jeg fra, har riktignok kjøpt bare to nye tohjulinger gjennom livet. KTM’n og en scooter var nye resten har vært brukt. Har du sykkel fra ny, tar godt vare på den og server den etter boka vil jeg tro du kan kjøre veldig langt med en motorsykkel. Som nevnt påvirker sjåfør / eier kjørelengde og livstid på en motorsykkel betydelig, det motsatte kan bli resultat ved hyppig eierskifte og manglende vedlikehold der ingen tar eierskap.
Uten sammenligning har jeg kjøpt 9 nye biler til nå som nesten alle ble solgt med rundt 100k på teller utenom en på 30k og en på 160k. De som ble solgt på 100k hadde ingen feil og bremsene var halvkjørt på livsløp. Bare en av disse 9 bilene måtte jeg betale av egen lomme for en EGR ventil (1800,-) som jeg bytta selv. Her har det vært veldig sjelden med verkstedbesøk, unntaket er 30k på elbil. I jobbsammenheng ser jeg av og til servicebiler som er kjørt rundt 400k +
Kjøpe brukt motorsykkel er både spennende og mere opplevelse vs kjøpe nytt og på toppen kan du også gjøre ett godt kjøp hvis du evner å beholde roen og fornuften som i noen tilfeller kan være vanskelig når du endelig finner drømmesykkel’n. Morro er det også å tilpasse sykkel’n for ditt bruk. Når det gjelder kilometerstand spesielt på veteransykler omtales såkalte «buyers guider» mindre attraktive og lavere salgspriser på sykler som er passert 50k vs de under.
Kjøpe en ti år gammel mc eller nyere med høy kilometerstand som har hatt ett godt liv her hjemme med en eller få eiere og servicelogg etter boka ville for min del være helt innafor da den hos meg uansett ikke vill rulle veldig langt i videre livsløp.
Kjørelengde som er verdet å nevne her for min egendel avstår jeg fra, har riktignok kjøpt bare to nye tohjulinger gjennom livet. KTM’n og en scooter var nye resten har vært brukt. Har du sykkel fra ny, tar godt vare på den og server den etter boka vil jeg tro du kan kjøre veldig langt med en motorsykkel. Som nevnt påvirker sjåfør / eier kjørelengde og livstid på en motorsykkel betydelig, det motsatte kan bli resultat ved hyppig eierskifte og manglende vedlikehold der ingen tar eierskap.
Uten sammenligning har jeg kjøpt 9 nye biler til nå som nesten alle ble solgt med rundt 100k på teller utenom en på 30k og en på 160k. De som ble solgt på 100k hadde ingen feil og bremsene var halvkjørt på livsløp. Bare en av disse 9 bilene måtte jeg betale av egen lomme for en EGR ventil (1800,-) som jeg bytta selv. Her har det vært veldig sjelden med verkstedbesøk, unntaket er 30k på elbil. I jobbsammenheng ser jeg av og til servicebiler som er kjørt rundt 400k +
Kjøpe brukt motorsykkel er både spennende og mere opplevelse vs kjøpe nytt og på toppen kan du også gjøre ett godt kjøp hvis du evner å beholde roen og fornuften som i noen tilfeller kan være vanskelig når du endelig finner drømmesykkel’n. Morro er det også å tilpasse sykkel’n for ditt bruk. Når det gjelder kilometerstand spesielt på veteransykler omtales såkalte «buyers guider» mindre attraktive og lavere salgspriser på sykler som er passert 50k vs de under.
Kjøpe en ti år gammel mc eller nyere med høy kilometerstand som har hatt ett godt liv her hjemme med en eller få eiere og servicelogg etter boka ville for min del være helt innafor da den hos meg uansett ikke vill rulle veldig langt i videre livsløp.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Om du ikke har byttet klosser på 72000km forstår jeg hvorfor du har så lavt drivstofforbruk som di stadig nevner
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38974
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
Mye motorbrems og nedgiringer kan kanskje forklare mye.
Verkstedene som har tatt service på sykkelen har for øvrig aldri nevnt at det er behov for bytte.
Og ja, bensinforbruket er fortsatt behagelig (og økonomisk... ) lavt :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
Onlinedypen
- Innlegg: 6389
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
På hvilke tidspunkt / kilometer bytter du klosser …
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?
En kar i distriktet her drev med utleie av mc . Han hadde flere xx1100 som hadde rulla rundt 150 k . Ingen større utgifter til rep utover vanlig vedlikehold . Og utleie mc blir nok brukt forholdsvis hardt til tider. Det er ingen grunn til at en moderne mc ikke skal gå fryktelig langt før det er behov for større utbedringer. Vi skriver 2022 ikke 1950
Men det er morro med no nytt da Og veldig greit at det er forhandler som har et problem dersom noe dukker opp innen for di første årene.
Men det er morro med no nytt da Og veldig greit at det er forhandler som har et problem dersom noe dukker opp innen for di første årene.