Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
GSXR-Erling
Innlegg: 78
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av GSXR-Erling »

Jeg har 4 mc som har gått endel, men ikke "langt", 3 har gått ca 60000km og en MX har gått 250t.

1: XT1200Z-11: intet spesielt byttet, og alt virker
2: RSV1000R-06: byttet bakdemper, (kan anbefale engelske NITRON)
3: VTR1000F-99: byttet begge kamkjedestrammerne, iom jeg ikke stoler på de orginale automatiske, (satt i manuelle ja)
,(byttet styrelager)
4: YZ250F-09: havarert girkasse (fiksa), men nu skjært...

5: har også en GSXR1000-09 med porta topp etc, aner ikke hva den har gått, men fikk med stempler og girdrev :)
Tok RR lisens iår.

Av de som er solgt, var K1300S mest kluss med, starterkrets, usikkert inngrep der ga opp etter 35000km, 8k i rep i Tyskland.


Het foresten ZZR-Erling her tidligere.
Har nu:
YZ250F 09, XT1200Z -11 og R6 -16 (bane) og en Z4 😸

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5440
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av dypen »

Velkommen tilbake, husker deg :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

GSXR-Erling
Innlegg: 78
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av GSXR-Erling »

dypen skrev: 09 nov 2023, 22:28 Velkommen tilbake, husker deg :thumleft
Takk :)
Har nu:
YZ250F 09, XT1200Z -11 og R6 -16 (bane) og en Z4 😸

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38188
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av AJ »

GSXR-Erling skrev: 09 nov 2023, 22:15 <...>
2: RSV1000R-06: byttet bakdemper, (kan anbefale engelske NITRON)
<...>
Het foresten ZZR-Erling her tidligere.
Helt enig ang. Nitron.
Byttet til Nitron på en Triumph Tiger 1050 SE jeg hadde i sin tid. Merkbar forskjell, helt klart :) .Og strålende og solid byggkvalitet.
Men syntes ikke noe særlig om den originale turkise fargen på fjæra. Men kunne velge sort som alternativ. Så da ble det slik :)

Ellers, velkommen tilbake :vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5440
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av dypen »

@GSXR-Erling så du har solgt K1300S‘n din, er det en annen BMW på gang … Får du brukt crosser’n din noe i tillegg til banesykkel’n, det er jo to tidkrevende aktiviteter :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

GSXR-Erling
Innlegg: 78
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av GSXR-Erling »

dypen skrev: 10 nov 2023, 10:17 @GSXR-Erling så du har solgt K1300S‘n din, er det en annen BMW på gang … Får du brukt crosser’n din noe i tillegg til banesykkel’n, det er jo to tidkrevende aktiviteter :)
Nei, har ikke tenkt annet enn å ha de jeg har nu, eventuelt selge VTRn iom den blir så lite brukt. Nei, ikke kjørt MX siden 2021 da den skar, (rakk ikke fylle etter kjølevann, trolig skjev topp).
Kjører en god del på Rudskogen både med MCA i gruppe 6 med RSVn og med Borg MC eller andre, da med GSXRn. Morro!
Har nu:
YZ250F 09, XT1200Z -11 og R6 -16 (bane) og en Z4 😸

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av kjellv »

GSXR-Erling skrev:
dypen skrev: 09 nov 2023, 22:28 Velkommen tilbake, husker deg :thumleft
Takk :)
Kjekt å se deg her igjen Erling Bilde Veldig kjekt faktisk Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4754
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av FredrikE24 »

GSXR-Erling skrev: 09 nov 2023, 22:15
Av de som er solgt, var K1300S mest kluss med, starterkrets, usikkert inngrep der ga opp etter 35000km, 8k i rep i Tyskland.

Het foresten ZZR-Erling her tidligere.
For tynn plusskabel fra batteri til starter. Var en recall på dette i sin tid, easyfix.

GSXR-Erling
Innlegg: 78
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av GSXR-Erling »

kjellv skrev: 10 nov 2023, 17:28
GSXR-Erling skrev:
dypen skrev: 09 nov 2023, 22:28 Velkommen tilbake, husker deg :thumleft
Takk :)
Kjekt å se deg her igjen Erling Bilde Veldig kjekt faktisk [moji106]

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Takk for det 😊
Har nu:
YZ250F 09, XT1200Z -11 og R6 -16 (bane) og en Z4 😸

GSXR-Erling
Innlegg: 78
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av GSXR-Erling »

FredrikE24 skrev: 10 nov 2023, 17:49
GSXR-Erling skrev: 09 nov 2023, 22:15
Av de som er solgt, var K1300S mest kluss med, starterkrets, usikkert inngrep der ga opp etter 35000km, 8k i rep i Tyskland.

Het foresten ZZR-Erling her tidligere.
For tynn plusskabel fra batteri til starter. Var en recall på dette i sin tid, easyfix.
Ja, det stemmer, det var byttet, men så gikk det skeis med resten, muligens starterclutch.
Har nu:
YZ250F 09, XT1200Z -11 og R6 -16 (bane) og en Z4 😸

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 430
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av SveinHa »

For en tid siden dumpet jeg over en youtube video (fant den ikke igjen i farten) der en kar i USA hadde hørt en motorjournalist si noe sånt som: "En MC som har gått over 100.000 km er ferdig...". Han karen her stusset en smule på det, gikk på Ebay og kjøpte den sykkelen med absolutt mest km på telleren, ingen andre kriterier.

Det ble en BMW R1100 med over 200.000 km. Nå er vel ikke akkurat R1100 en sykkel som utmerker seg med høy ytelse og dermed kortere levetid men det var nå en slik som hadde mest km...

Sykkelen ble nedskrudd på en del vitale punkter og den ga på ingen måte inntrykk av å være i nærheten av slutten på sitt liv...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4754
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av FredrikE24 »

Kommer helt ann på bruken. Min erfaring er at støtdempere er helt ferdig etter omtrent 60 000km, og at sykkelen trenger en del vedlikehold ved mitt type bruk. Så kjører jeg nok litt ungdommelig også, det er mye gassing og aktiv kjøring.
Nå har BMWen min gått 145 000km nå ved parkering i år.
Sett bort fra et motorbytte, så har det vært en del vedlikehold og deleutskiftninger i mitt eie.
Så går det sikkert masse like sykler med like mye kilometer hvor ingenting er byttet. Ja da får man prøve en som er ship-shape og avgjøre hvem som kjører best.

Jeg kjører mye til og fra jobb, og det passer sykkelen godt til, men man får en helt annen slitasje av dette enn å langkjøre alle milene. Man girer hele tida, man kjører i dumper og høl osv. For ikke å snakke om all slitasjen på lakk, kåper, sal, brytere og knapper når man hele tiden bruker de, går av og på sykkelen, stopper i lyskryss osv.
Så kilometerstand skal man ikke være så redd for om sykkelen er langkjørt og løpende vedlikeholdt.

Jeg kjøpte en gubbekjørt K100RS16V for noen år tilbake som ikke gikk med 123 500km på telleren om jeg husker rett. Å få den til å gå var det minste problemet, men gud bedre så drit den var å kjøre i starten. Ble skiftet til progressive fjører i dempere forran med lett overhaling, nye bremseslanger, ny demper bak, originale holker og overhaling av kardang. Da ble det en HELT annen sykkel å kjøre.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 252
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av hansiver »

Er på tur og Mr Big har nå rundet 70 000 km. Han er like frisk og rask som da han var ny. Han har fått Kawasaki service hver 6000 km som foreskrevet av Kawasaki. Han er på sitt 3. fordekk, sitt 3. bakdekk, sitt 3. batteri, byttet bremseklosser foran og bak en gang, tenningslås en gang. Byttet clutchwaier en gang og hjulager foran en gang.
Går som en klokke, motor er som ny og dempere tette. Kort sagt: Er til å stole på

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23371
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av Bjerknez »

Haha, jeg har ikke mye å stille opp med når det kommer til kjlrelengde på sykkelen, da det meste jeg har sett på de syklene jeg har eid er 29.000 km. :lol

Men jeg har eid til sammen 5 sykler de siste 10 årene og alle bortsett fra to av dem er kjøpt klin nye. Den ene var en demosykkel gått 1000 km. Og den andre en 1 år gammel Yamaha 1300 cruiser som hadde gått 6.000 km.

Ingen av syklene har jeg hatt problemer med av nevneverdig grad. Den sykkelen jeg stolte minst på var nok de to BMW S1000R jeg hadde. Bare en følelse, men synes motorgangen var raslete på begge to. Kaldstart med begge disse ga meg ikke gåsehud av positiv grad.

Men det var teknisk sett ikke noe galt med dem.

Rocket'en jeg har nå runder snart 20.000 km. Og jeg blir nok å beholde denne en sesong til. Føler at motoren i Rocket går veldig uanstrengt og "trygt", selv med litt gasspådrag. Ingen ulyder eller rare tikkelyder. Alt fungerer som det skal.

Jeg har ingen fasit på hva jeg føler er "mye" når det kommer til kjørelengde og er nok overbevist om at enkelte sykler kan gå veldig langt. Men det er mange faktorer som spiller inn. Langkjøring/kortkjøring, vedlikehold og service, kjørestil etc etc.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kjøpt MC som ny eller brukt: erfaringer med høy kilometerstand?

Legg inn av Kjellrf »

GSXR-Erling skrev: 17 nov 2023, 09:51
FredrikE24 skrev: 10 nov 2023, 17:49
GSXR-Erling skrev: 09 nov 2023, 22:15
Av de som er solgt, var K1300S mest kluss med, starterkrets, usikkert inngrep der ga opp etter 35000km, 8k i rep i Tyskland.

Het foresten ZZR-Erling her tidligere.
For tynn plusskabel fra batteri til starter. Var en recall på dette i sin tid, easyfix.
Ja, det stemmer, det var byttet, men så gikk det skeis med resten, muligens starterclutch.
Hvis starteren har fått for lite strøm, blir det mer slitasje fordi den går saktere rundt, og starterclutsjen kan småslure/vibrere litt. Så det er nok en grunn til at den havarerer. Hadde det problemet på f.eks Honda CB900/1100, fordi mange kjøpte billige batterier som ga endel mindre startstrøm enn det original Yuasabatteriet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar