KTM Duke starter ikke

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
madseeeee
Innlegg: 2
Registrert: 27 aug 2021, 18:26
Motorsykkelen din: KTM Duke 125 2013

KTM Duke starter ikke

Legg inn av madseeeee »

Hei,

Ktm Duke 125 2015 mod

For noen dager siden var det noen som hadde kødda med plugghetta på sykkelen min på skolen mens den stod parkert. Når jeg kom tilbake fikk jeg ikke noe liv i sykkelen, men så så jeg at plugghetta var dratt ut å satt den inn igjen. Men etter det så gikk sykkelen forferdelig dårlig, hakka når jeg gassa og dævva i lavt turtall når jeg slutta å gasse (for det meste i første og tredje gir). Jeg fikk litt orden på det hos en kompis, hvor sykkelen gikk greit i 10 minutter etter å ha stramma plugghetta, men etter det så gikk den helt forferdelig, dårligere for hver gang jeg starta den.

Jeg kjørte i 15 minutter hvor den hadde problemene at den dævva og hakka igjen, men når jeg hadde venta litt og motoren hadde blitt kald, så strev den veldig med å starte. Den startet, men dævva etter noen sekunder og når den starta og gikk så dævva den med en gang jeg ga bare litt gass. Etter å kødde med den i 5 minutter fikk jeg endelig begynne å kjøre, men hvis jeg lå i for høyt turtall begynte den å skyte flammer sikkert en halvmeter lange og gikk ikke fremover og bare bråka, men det røyk også mye sot fra eksosen. Når jeg hadde stoppa igjen på maccern og lot motoren bli kald, så prøvde jeg å starte, men ingenting, helt dævv. Det tok noen minutter til jeg endelig fikk noe liv, men dævva igjen etter et til to sekunder. Prøvde i 10 minutter å få starta, og fikk det endelig til, og da fikk jeg kjørt hele 100 meter hvor den døde i en rundkjøring og jeg måtte bli henta.

Vet noen hva det kan være, jeg må få fiksa sykkelen innen 20.09 fordi jeg har fått visning (vet ikke hvordan, har aldri blitt stoppa) og hvis jeg ikke viser den føre den 20.09 så blir den avskiltet. Jeg og faren min tror at det er noe feil med innsprøytningen siden vi har bytta tennplugg og sjekka at den gnister, men funka ikke. Vi er også sikkre på at det går bensin fra tanken til innsprøytningen, men vet ikke om det kommer inn i motoren.

Har montert egen startknapp som går rett til starteren og motoren går rundt og får kompresjon, men ikke noe liv.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: KTM Duke starter ikke

Legg inn av Gammelsmurfen »

Vet ikke, men pga. det du sier om hvordan det oppsto, senere funket fint i 10 minutter etter å ha gjort noe med plugghetta, så tenker jeg at det kanskje kan være brudd i kabelen eller koblingene mellom coil og tennplugg. Disse kablene er ofte litt skjøre og kortest mulig, så når man drar av plugghetta er det fort gjort at det blir litt drag i kabelen om man ikke er forsiktig. Men et delvis brudd og spenning på 15-20 000 volt kryper likevel over, men pga. gnister der så får man et tap og dårligere gnist som resultat. Problemet vil eskalere pga. at bruddet blir større ettersom overslaget vil tære på det.
Får håpe de som har dratt av hetta ikke har hatt ute pluggen og fylt noe drit i sylinderen...
Kan selvsagt være mye annet, bensinpumpe, coil, "pusterøret" til tanken (prøv og åpne tanklokket), feil eller skit i innsprøytning etc.
Håper det er 20/10 du har frist, siden 20/9 ble passert for halvannen uke siden og posten din er fra i dag.

Avec
Innlegg: 2
Registrert: 01 okt 2022, 13:17
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 Factory

Re: KTM Duke starter ikke

Legg inn av Avec »

Æsj, sånt er noe herk.

Husker noe liknende skjedde da jeg kjørte moped for mange år siden. Jeg hadde trimsett, frisk forgasser og et strøkent Gianelli eksosanlegg.
En dag jeg skulle hjem fra skolen så var bakdelen(demperen) på eksosen stjålet. Da jeg startet så kom det masse ulyder foran på sylinderen. Da oppdaget jeg at han/de hadde skrudd løst framparten også. Trolig hadde han blitt oppdaget eller det hadde ringt ut til friminutt. Fordelen hang på så jeg kom meg hjem. Da jeg kom hjem inspiserte jeg mens motoren fremdeles gikk. Da kunne jeg se hver tenning i form av en lysstripe mellom topp og sylinder (luftavkjølt). Åpenbart hadde han eller de skrudd der det kunne skrus. Toppen var løsnet. JEg kunne stramme til toppen og stramme til eksosen, samt skaffe en ny lyddemper bak så var alt i orden igjen. Surt for en fattig skoleelev, men sånn er det når uærlige sjeler herjer løs på andres utstyr.

Dersom du har vært utsatt for det samme som meg, sjekk skruer. Tenk falskluft, tenningsproblemer, og forhåpentligvis ikke vannlekasje på plasser hvor det ikke skal være.

En måte vi brukte sjekke om det var tenning i pluggen, var å skru ut pluggen og stappe den i plugghetta, deretter tråkke på kiken (bruke starteren i ditt tilfelle). Da skal det gnistre jevnt og fint. Hvis det er brudd eller kun tenning nå og da så vil du se det nå.

Lykke til, håper du finner ut av det.
94-96 Yamaha XT 350 (85/86 mod?),...00-01 Kawasaki ZX-7R Ninja, 01-02 Aprilia RSV Mille (01, stjålet), 02-04 Aprilia RSV Mille R (01),.........21- nå Aprilia Tuono V4 1100 Factory (2018)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: KTM Duke starter ikke

Legg inn av Kjellrf »

Sjekk at ikke noen har putta noe opp i plugghetta.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar