Hvorfor har du den sykkelen du har?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Monkeeh
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2018, 21:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650, Honda CRF 300 Rally

Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Monkeeh »

Ja hvorfor har den den, og hvor og hvordan bruker du den?

Meg først!!! :D Og dermed min historie.
Min historie men motorsykkler er nok veldig mye kortere enn mange, kanskje de fleste, av dere :)
Husk, det jeg skriver under en bare mine erfaringer, erfart fra en som ikke har mye erfaring!

Fra starten var jeg ikke opptatt av sport eller hk, jeg ville ha en 'stor' sykkel. Med mitt budsjett ble valget en BMW F700GS,
som på ingen måte er en Goldwing eller noe av den størrelse, men det er allikevel en lang, bred og relativt høy sykkel, som man kaller dame-ADV av en eller annen grunn.
Denne var flott å kjøre på alle måter, men jeg likte den ikke, den hadde ikke særlig 'sjel', motoren var mer enn nok kraftig for meg, men den hørtes veldig kjip ut.
Jeg var faktisk også innom en 125cc som jeg tenkte kunne være en veldig fin hverdagsykkel, en Derbi Terra, igjen veldig stor for 125cc klassen, den minste ADV-sykkel tror jeg den blir kalt.
Men så jeg tenkte noe mer sportslig, men ikke fullstendig sport, kunne være for meg. Jeg kjøpte en Suzuki SV650, den perfekte begynnersykkelen, som mange anbefaler. Det er den ikke, den er veldig lett og har twin-motor med veldig moment fra ingenting-turtall. En 600 har masse mer hk og er en rask sykkel når du vil det, og da mest på veldig høyt turtall - en SV650 trenger ikke turtall, den kan skremme en nybegynner på veldig lave turtall.

Og her kommer jeg egentlig til poenget. Jeg ble tytt ørene full at jeg ikke måtte kjøpe en sykkel med lite cc og lite hk, jeg kom til å bli lei av den så fort, og ville måtte bytte den ut for en kraftigere maskin, en 100 maskin. Likevel har jeg funnet den perfekte mc for meg, med 286cc, 27hk og 150kg (som jeg kommer til å skremme opp i bortimot 32hk, og ned mot 145kg med noen modifiseringer).
Så jeg har åpenbart gått mot strømmen! :yeyeye
Men med tanke på at jeg kjører allermest 40, 50, 60 og litt 80 er den jo bare perfekt.

Så ja jeg lurer på hvilken sykkel du har, men samtidig hvorfor du kanskje har en sportsykkel eller adventuresykkel med 5-6 gangen så mange hk enn det jeg er fornøyd med. Hvor bruker du disse hk som jeg åpenbart ikke har skjønt meningen med?
Igjen vil jeg poengtere, jeg vil bare vite, ikke kritisere :) Du er deg og jeg er meg.

mvh Monkeeh

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Kjellrf »

En tidligere kollega sa alltid at det man trenger, er 2 sylindre, 50hk og max 150kg for å ha det mest mulig gøy 🙂
Han har en Triumph Bonneville(skal sies at han i ettertid har havna på HD-kjøret, men lettest mulig).
Ellers så ser jeg også at størst ikke er det som gir meg mest glede i hverdagen. Har beholdt den gamle Honda 500'en jeg kjøpte da jeg var 18, med 50hk og drøyt 200kg. Og kjørt 100.000km med. Spesielt da jeg hadde CBR1000F for 30 år siden, var det mye kjøreglede med 500'en på de vanlige småturene i nabolaget, som CBR'en ikke var så god på. Den var bedre på langtur på gode veier.
På 90-tallet hadde jeg både ZZR1100 OG ZZR600, for et par år siden valgte jeg kjøpe en brukt 600 istedenfor 1100'en, fordi den er morsomst å kjøre i hastigheter der man beholder lappen, mens 1100 våkner til liv i høyere hastigheter. Og begge egner seg å kjøre langt med.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av AJ »

Artig tråd :D :prf !

For egen del hadde jeg aldri trodd at jeg skulle beholde min KTM 1290 Super Adventure S så lenge som jeg har hatt den jeg har nå, en 2018 modell. Som jeg hadde noen ikke akkurat lystbetonte problemer med rett etter førstegangssevice og senere. Men vi er faktisk blitt gode kompiser, 1290'en og jeg, i løpet av disse årene og 71000 spenstige KTM kilometere så langt.
Jeg har aldri hatt en MC tidligere med høyere km.stand enn denne og opplever at den går bedre enn noengang, noe jeg også har skrevet en del om i andre tråder her på forumet.

Så hvorfor har jeg holdt meg til denne og ikke latt meg friste til å bytte til noe annet?
Tja, ikke helt lett å si eksakt hvorfor. Men kan slå fat uten videre at jeg fortsatt trives veldig godt med å dra på korte og langer tuer med 1290'en, som har oppført seg upåklagelig uten problemer av noe slagg de siste sesongene.
Lavt drivstofforbruk har den også, fra 0,40 til 0,45.

God komfort, omfattende utstyrspakke, potent motor og god og praktisk bagasjeløsning er noe av det som scorer høyt hos meg når det gjelder denne sykkelen, som jeg ganske sikkert kommer til å være eier av enda en sesong :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg byttet sykkel i år og startet sesongen med en eskeny BMW F850GS Rally som jeg bestilte i fjor høst for å være sikker på å få den til sesongstarten.
Valgte GS fremfor GSA pga. vekt (spesielt toppvekt) da GSA´n blir sinnsykt topptung med den store tanken og de skjørtene på sidene.
Det er noe annet med storebroren som har den tunge boxeren til å få tyngdepunktet ned.
Det hender jeg kan finne på og kjøre på steder (i lav hastighet) hvor det er elendig "vei", så om uhellet er ute med en velt så må jeg få den på hjula igjen på egenhånd.

Vurderte den opp mot Triumph Tiger, og KTM 790 Adventure, alle 3 tiltalte meg utseendemessig og kjørefølelsen var også ok på de.
Men BMW´n var den som hadde mest og best utstyr både som standardutstyr og tilvalgene på configuratoren.
Ikke minst men aller viktigst var det den jeg mente passet min kropp best mtp. ergonomi og lengre strekninger før tresmaken melder ankomst.
Også den eneste av dem med ABS Pro (gyro) som begrenser bremsene ved evt. panikkbremsing i sving.

Liker den veldig godt og jeg bruker faktisk kjøreprogrammene etter veitype, underlag og føreforhold. Syns de har noe for seg og at sykkelen oppfører seg ganske forskjellig på disse. Man kan også "tune" på de forskjellige under Enduro Pro modus.

Motorlyden på den er litt "hard", men det er sånn den er by design. Men med ørepropper under kjøring merker man ikke noe til det egentlig.
Garantien på den er jo bra 5 år og mobilitetsgaranti som er meget bra, selv om man ikke er langt fra hjemmet.

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av mekkern »

Siden jeg ikke er "monogam" mc eier/bruker har jeg alt fra EL-moped til 1200ccm.-2 cyl 450-1cyl 600-2stk 4cyl 1000 og 2cyl 1200.
og når det gjelder effekt og behovet for dette så har det for min del lite å s,i men behaglig med litt "guff" når en vil forbi etter landeveien på en kjapp og sikker måte.
Effekt er noe en fort blir vant med og ofte så kunne en tenke seg "litt mer" i enkelte situasjoner-samme som trådstarter som skal ha 5-8 hk ekstra.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av pingvin »

Helt enig i det som blir skrevet over at "trenger" ikke mer enn 50 hk. Eller egentlig halvparten av det for den saks skyld. Egentlig rart i det hele tatt lov med sykler med over 200hk på gata for det er jo bare tull.

MEN er jo moro med effekt da, digg når kjenner det drar i vei. Har 90hk på min 1200 Scrambler og synes litt lite, Ikke fordi tror kommer noe fortere fra A til B med mer hester men fordi liker følelsen av at skjer noe når vrir holken. Synes jeg da. Så blir nok litt tuning, 10hk til hadde vært bra.

Hvorfor har den sykkelen har (Triumph 1200 Scrambler XE)?:

- Ser fantastisk ut, gleder meg hver gang går ut i garasjen
- Stor motor gir enkel kjøring (lite giring) og ikke så krise om et gir for høyt når akselerer ut av sving
- Funker veldig bra både for asfalt og grus

Men skjønner hvor du vil mhp effekt og vekt og ikke slik det ene er feil og det andre riktig, personlig greie og kan ha det kjempe moro med liten og lett sykkel jeg, hadde 690 SMC som gatesykkel i noen år. Var til slutt at litt kortbeint på langtur som gjorde at byttet.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Eldre_nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 okt 2018, 12:50
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Eldre_nybegynner »

Som nybakt pensjonist tok jeg MC lappen og kjørte mellomtung Honda CB500F i to år.
Den var grei å få kjøretrening på, men var litt for ukomfortabel for kona å sitte bakpå.
Tok så lappen på tung etter 2 år og har nå en Yamaha Tracer 9GT.
Kona nyter komforten bakpå, og jeg nyter en deilig tursykkel som er passe for meg.
Kraft nok for mitt bruk (forbikjøringer med passasjer), og smilet pga kjøregleden er vanskelig å tørke av :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 27 nov 2022, 08:42 Helt enig i det som blir skrevet over at "trenger" ikke mer enn 50 hk. Eller egentlig halvparten av det for den saks skyld. Egentlig rart i det hele tatt lov med sykler med over 200hk på gata for det er jo bare tull.
Langt på vei enig.
Selv storkoser jeg meg med min KTM 390 Duke, en enkel ensylindret og rimelig ukomplisert motorsykkel med 43 HK, om jeg ikke husker helt feil.
Jeg ville aldri trodd det på forhånd, men for meg funker denne skikkelig bra, også på langtur med en tilnærmet fullpakket 70 liters SW-Motech bag trygt forankret på passasjersalen.
Også så lettvint og letthåndterlig den er til småturer i nærområdet, som er ganske kupert her vi bor. Er som å kjøre en lett-MC på steroider :prop: :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 27 nov 2022, 11:48
pingvin skrev: 27 nov 2022, 08:42 Helt enig i det som blir skrevet over at "trenger" ikke mer enn 50 hk. Eller egentlig halvparten av det for den saks skyld. Egentlig rart i det hele tatt lov med sykler med over 200hk på gata for det er jo bare tull.
Også så lettvint og letthåndterlig den er til småturer i nærområdet, som er ganske kupert her vi bor. Er som å kjøre en lett-MC på steroider :prop: :knegg .
Det er jo det det er AJ:prf Det er en 125 med 390 motor, veldig bra kombo som de fleste ville vært fornøyd med medmindre hode er innstilt på 1000 kubikk :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Bjerknez »

Det er mye man ikke "trenger". Det er jeg enig i. Men MC for MEG er ikke fornuft. MC for MEG er hobby og så lenge man er genuint interresert i motorsykler så ser jeg ingen grunn til å putre rundt på en undermotorisert sykkel.

Er man bilinterresert så kjøper man seg ikke Toyota Avensis eller VW UP! Etc. selv om man ikke "trenger" noe mer.

Men ja, jeg ser fordelene med en lettere sykkel med mindre motor etc. men da må det evt. bli som en nummer to sykkel for min del vertfall.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 768
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Tore L »

Hvorfor jeg har den sykkelen jeg har, er jeg ikke helt sikker på :) Men jeg er stor tilhenger av kardang, sportstourer og når jeg av tilfeldigheter datt borti en BMW, så ble jeg der og er veldig fornøy med det valget. Jeg kjører ikke så veldig mye lenger, men når vi er ute så har jeg det veldig bra på min 2007 BMW K1200 GT, 152 Hk som har ruslett rundt 48000 km. Blir muligens en sykkel bytte til før jeg gir meg som mc kjører, men har hytte ved sjøen og båt som også konkurerer om tiden i sommersesongen, så vi få se om det blir noe bytte eller ikke :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 27 nov 2022, 13:15 Det er mye man ikke "trenger". Det er jeg enig i. Men MC for MEG er ikke fornuft. MC for MEG er hobby og så lenge man er genuint interresert i motorsykler så ser jeg ingen grunn til å putre rundt på en undermotorisert sykkel.
+1 og sa jo i påfølgende setning:
pingvin skrev: 27 nov 2022, 08:42 MEN er jo moro med effekt da, digg når kjenner det drar i vei.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Olav K »

"er fornøyd med 50 hk" er en typisk frase man hører igjen og igjen, "man trenger ikke mer"...

Vel jeg TRENGER strengt tatt ikke mer enn vann og brød for å overleve heller, men jeg foretrekker gourmetmat og gode viner om jeg får.
Min leveregel er at: "For mye av det gode er herlig"

Så for min del, koker det på MCfronten ned til at for MEG... er GSA 1250 det ultimate valget.
Og jeg har vært igjennom 1sylindrede offroadere, 2sylindrede cruisere, sporttouringsykler, streetfightere og Goldwing, og større adventuresykler før jeg våren 2019 fikk levert Den Beste Sykkel!

Og etter endel år, og endel hundre tusen km bak styret på mange forskjellige sykler, må jeg bare si...
volum, dreiemoment og et tresifret antall hk vinner.
SOLEKLART. HVER gang.
Trenger jeg det? Nei helt klart ikke, men jeg VIL ikke være uten det skyvet som 140Nm på lavt turtall tilbyr.
ALDRI om jeg vil ha meg en lett 300ccm for å "kose meg på grusen".
Prøvde en slik Honda adv. og må si den var gørrkjedelig. Om man kom rett fra moped, ja ok, men for voksne??? :-k :roll :redface

Jeg bruker GSAen slik den er laget for,(overalt) og sålenge vi er i Norge, og kjører lovlige veger, er det nada problem med litt vekt og størrelse på sykkelen. Slik jeg ser det, gir "pondus" på sykkelen også en bonus i form av stabilitet. Så skal man kjøre fra vestlandet til østlandet for å kose seg på grusveger.. da er det digg med masse oooommpphh.
Så har vi slike turer jeg var på i høst, til alpene og rundt i dem, og vestover gjennom Frankrike, videre vest gjennom Pyreneene og så nord og hjemover på motorveger.

Et stort pluss med en stor adv.sykkel er at den kan lastes litt, uten at den mister kjøreegenskapene

Bilde

Det hender vi kjører oss litt bort, men den tar seg greit fram på stier også. Har planer om å få bygget en 21" framfelg til den for å løfte offroadegenskapene enda et hakk.

Så er det noen "forståsegpåere" som hevder de blir for store og tunge, disse 1xxx ccm adventuresyklene, men man må lære seg å bruke dem.....
For:
En av greiene vi aldri diskuterer her til lands, er nytten av førerutvikling.
Vi kjøper oss sykkel til 200-300 000, og det VIKTIGSTE er å få på den en bråkepotte og bling i form av (egentlig) unyttig dill og dall.
Svært få bruker så mye som 50 øre på å utvikle seg som sjåfør, det være seg på asfalten eller grusveger.

Hva man får betalt i mestringsfølelse, sikkerhet og kjøremønster/sporvalg er aldri et tema....
Tror kanskje det er et egnet tema for en ny tråd :prf

(edit: skrivefeil)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av AJ »

"No replacement for displacement" er for mange et velkjent begrep.
Og for egen del er absolutt fascinert av og kanskje også blitt en smule avhengig av mange HK og moment, 160 HK og 140 Nm i mitt tilfelle med KTM'en jeg har.
Men samtidig er jeg minst like fascinert av den lille Duke'en, som faktisk er ganske så villig uten at man må "piske" den på noen som helst måte :crazy: .

Så hva som er morsommest er neimen ikke alltid lett å si :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av kjellv »

Etter 10 år med tunglappen og på min tredje sykkel er jeg ennå ikke sikker på om jeg har den optimale sykkelen for meg. Med de to foregående syklene hadde jeg også samme følelsen. Ingen sterke behov for å bytte, og var veldig fornøyd med de to første også.
Den første var en Yamaha TDM900, denne hadde jeg i tre år. Fantastisk god til det meste jeg brukte den til, men hadde noen begrensninger på dårlige veier, blant annet på grusveier. Det hørtes ofte ut som koffertene skulle ramle av når jeg kjørte over hull og dumper i veien. Krefter hadde den nok av, og problemer hadde den ingen av. Sittestillingen ble jeg aldri helt fortrolig med, litt for skarp hofte og knevinkel. Styret var litt for smalt og satt litt for langt fram.
Byttet den ut i 2015 med en Yamaha FJR1300. Fantastisk og problemfri kjøremaskin dette også. På lengre turer og asfalt var den på sitt beste, og jeg har hatt utrolig mange herlige opplevelser med denne mellom Sørlandskysten i sør og Senja i nord. Men grusveier likte den dårlig, og jeg hadde samme følelse med denne som med TDMen, det kunne høres ut som både bokser og kåper holdt på å ramle av på dårlige veier. Jeg kjente mer og mer på at jeg manglet sykkel med gode egenskaper på grusveier, og andre dårligere veier. Langturer på asfalt begynte jeg å bli lei av, og gang på gang ønsket jeg meg en sykkel jeg kunne kjøre langt til fjells med uten å bekymre meg om det var tilrådelig.
Som Yamahamann falt valget på XT1200ZE i 2020. Ikke helt tilfeldig, jeg var ganske nær å kjøpe en slik allerede i 2015 da jeg kjøpte FJR.
Etter to sesonger på denne er jeg mer og mer sikker på at jeg er i nærheten av den ultimate sykkel for meg. Hadde jeg byttet i dag, ville det nok blitt en T7. Denne takler alle veier, men den jeg har er nok noe bedre på lengre turer som også innbefatter lange asfaltstrekninger. Demperjusteringer gjør jeg mens jeg kjører med noen tastetrykk etter veistandard og behov. Så foreløpig er det kanskje bare de 70 kg ekstra vekt som trekker litt ned for meg. I år har jeg gått fra 90/10 dekk til 70/30 og har nå funnet dekk som passer veldig bra for sykkelen, for meg og mitt bruk. De veier disse dekkene ikke håndterer tror jeg uansett ikke jeg kommer til å kjøre. I hvert fall ikke med denne sykkelen.
20220822_125945.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar