Hvorfor har du den sykkelen du har?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Monkeeh
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2018, 21:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650, Honda CRF 300 Rally

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Monkeeh »

Bjerknez skrev: 27 nov 2022, 13:15 Det er mye man ikke "trenger". Det er jeg enig i. Men MC for MEG er ikke fornuft. MC for MEG er hobby og så lenge man er genuint interresert i motorsykler så ser jeg ingen grunn til å putre rundt på en undermotorisert sykkel.

Er man bilinterresert så kjøper man seg ikke Toyota Avensis eller VW UP! Etc. selv om man ikke "trenger" noe mer.

Men ja, jeg ser fordelene med en lettere sykkel med mindre motor etc. men da må det evt. bli som en nummer to sykkel for min del vertfall.
Jeg er ganske enig. I andre, varmere land er nok en motorsykkel det fornuftige valget for daglig transport - her hjemme er det vel for mange som du sier hobby, meg inkludert. Men jeg tenker at det sikkert er mange som ikke tenker som meg og bruker sykkelen sin året rundt. :vs Heldigvis!

Og så er jeg uenig i undermotorisert sykkel - mopeder er undermotoriserte, derfor kan de ikke kjøre motorveier. Motorsykler er motorisert etter bruken de er ment til, og 'putre rundt' er sånn jeg tror ganske mange uansett kjører og kanskje til og med liker å kjøre, uavhengig om det er 20 eller 200hk de har på tanken. Norske veier og alt det der.

Men 'trenger'? Ja, der er vi helt enige! Jeg trenger absolutt ikke den 2006 modellen Suzuki GSX1400, fordi den har kulere tankdesign enn 2007 og 2008 modellen, men kommer den rette sykkelen for salg kan det gå riktig gale.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Olav K »

Monkeeh skrev: 27 nov 2022, 21:19

Men 'trenger'? Ja, der er vi helt enige! Jeg trenger absolutt ikke den 2006 modellen Suzuki GSX1400, fordi den har kulere tankdesign enn 2007 og 2008 modellen, men kommer den rette sykkelen for salg kan det gå riktig gale.
Eller som jeg ville sagt det.... "kan det gå veien" :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av kjellv »

Monkeeh skrev: 27 nov 2022, 21:19
Og så er jeg uenig i undermotorisert sykkel - mopeder er undermotoriserte, derfor kan de ikke kjøre motorveier. Motorsykler er motorisert etter bruken de er ment til, og 'putre rundt' er sånn jeg tror ganske mange uansett kjører og kanskje til og med liker å kjøre, uavhengig om det er 20 eller 200hk de har på tanken. Norske veier og alt det der.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her..?
At en moped ikke har noe på motorvei å gjøre kan det da ikke herske tvil om? De har etter mitt syn ikke noe i 80-sone å gjøre en gang. De skaper kø og farlige situasjoner, og aller farligst for mopedisten. Det samme gjør en 125cc i motbakkene på motorveien i 110-sone.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Bjerknez »

Personlig mener jeg tyngre sykler egner seg bedre på langturer langs landeveien. Føles mer stabile enn lettere sykler og dessuten har de fleste tyngre sykler mer komfort. Bakdelen med slike sykler blir selvsagt fremtredende når man beveger seg ut på skogsstier og dårlige grusveier etc. skal man ha en sykkel som dekker alt på best mulig måte er nok en Adventure sykkel det sikreste kortet.

Men vil man kjøre stil og trekke oppmerksomhet så er vel ikke adventure segmentet der jeg leter først.

Vi har alle forskjellige preferanser. Å takk gud for det. :)

Brukeravatar
Monkeeh
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2018, 21:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650, Honda CRF 300 Rally

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Monkeeh »

kjellv skrev: 27 nov 2022, 22:01
Monkeeh skrev: 27 nov 2022, 21:19
Og så er jeg uenig i undermotorisert sykkel - mopeder er undermotoriserte, derfor kan de ikke kjøre motorveier. Motorsykler er motorisert etter bruken de er ment til, og 'putre rundt' er sånn jeg tror ganske mange uansett kjører og kanskje til og med liker å kjøre, uavhengig om det er 20 eller 200hk de har på tanken. Norske veier og alt det der.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her..?
At en moped ikke har noe på motorvei å gjøre kan det da ikke herske tvil om? De har etter mitt syn ikke noe i 80-sone å gjøre en gang. De skaper kø og farlige situasjoner, og aller farligst for mopedisten. Det samme gjør en 125cc i motbakkene på motorveien i 110-sone.
Her vi helt enige! :) Mopeder er for 40 og 50 soner, maks, og er ulovlige på motorvei. Men en 125cc har lov å kjøre i 110 sone. 110 sone har to felt så du kan lett kjøre forbi.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Bjerknez »

Monkeeh skrev: 27 nov 2022, 21:19
Bjerknez skrev: 27 nov 2022, 13:15 Det er mye man ikke "trenger". Det er jeg enig i. Men MC for MEG er ikke fornuft. MC for MEG er hobby og så lenge man er genuint interresert i motorsykler så ser jeg ingen grunn til å putre rundt på en undermotorisert sykkel.

Er man bilinterresert så kjøper man seg ikke Toyota Avensis eller VW UP! Etc. selv om man ikke "trenger" noe mer.

Men ja, jeg ser fordelene med en lettere sykkel med mindre motor etc. men da må det evt. bli som en nummer to sykkel for min del vertfall.
Jeg er ganske enig. I andre, varmere land er nok en motorsykkel det fornuftige valget for daglig transport - her hjemme er det vel for mange som du sier hobby, meg inkludert. Men jeg tenker at det sikkert er mange som ikke tenker som meg og bruker sykkelen sin året rundt. :vs Heldigvis!

Og så er jeg uenig i undermotorisert sykkel - mopeder er undermotoriserte, derfor kan de ikke kjøre motorveier. Motorsykler er motorisert etter bruken de er ment til, og 'putre rundt' er sånn jeg tror ganske mange uansett kjører og kanskje til og med liker å kjøre, uavhengig om det er 20 eller 200hk de har på tanken. Norske veier og alt det der.

Men 'trenger'? Ja, der er vi helt enige! Jeg trenger absolutt ikke den 2006 modellen Suzuki GSX1400, fordi den har kulere tankdesign enn 2007 og 2008 modellen, men kommer den rette sykkelen for salg kan det gå riktig gale.
Hva som føles undermotorisert er jo en smakssak. Jeg synes vertfall en sykkel ala Honda CB 600F ikka bare virker undermotorisert, men den er direkte kjedelig å kjøre. En skikkelig kjip sykkel med en motorkarakteristikk så kjedelig at jeg nesten ikke forstår hvorfor folk kjøper den. Eneste grunnen må være at dem vil ha en splitter ny sykkel og har et budsjett på maks 100k.

Jeg hadde mye heller valgt en eldre sykkel til samme pris men med mer spennende motor.

Brukeravatar
Monkeeh
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2018, 21:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650, Honda CRF 300 Rally

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Monkeeh »

Bjerknez skrev: 27 nov 2022, 22:30 Men vil man kjøre stil og trekke oppmerksomhet så er vel ikke adventure segmentet der jeg leter først.

Vi har alle forskjellige preferanser. Å takk gud for det. :)
Ja vi er alle forskjellige og vi skal være takknemlige for at vi kan være det :)
Men jeg tenker at her traff du spikeren på hodet, 'kjøre stil og trekke oppmerksomhet' som du sier.
Mange kjører kanskje MC nettopp derfor, da har man en måte å kjøre stil og trekke oppmerksomhet? Og det er et godt svar på temaet, hvorfor har du den sykkelen du har.

Når jeg er ute på veien tror jeg neppe mange synes jeg er stilig, men jeg er kjent for å rev-bombe forbi en barnehage på tur i 30 sonen der jeg bor - kidesene liker det virker det som :)

Brukeravatar
Monkeeh
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2018, 21:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650, Honda CRF 300 Rally

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Monkeeh »

Hva som føles undermotorisert er jo en smakssak. Jeg synes vertfall en sykkel ala Honda CB 600F ikka bare virker undermotorisert, men den er direkte kjedelig å kjøre. En skikkelig kjip sykkel med en motorkarakteristikk så kjedelig at jeg nesten ikke forstår hvorfor folk kjøper den. Eneste grunnen må være at dem vil ha en splitter ny sykkel og har et budsjett på maks 100k.
Prøv en 650cc?
Jeg har ikke mye erfaring med 600cc, men ja de jeg har kjørt er kjedelige fordi fire sylindre krever turtall og fart for å virke

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av kjellv »

Monkeeh skrev: 27 nov 2022, 22:33
kjellv skrev: 27 nov 2022, 22:01
Monkeeh skrev: 27 nov 2022, 21:19
Og så er jeg uenig i undermotorisert sykkel - mopeder er undermotoriserte, derfor kan de ikke kjøre motorveier. Motorsykler er motorisert etter bruken de er ment til, og 'putre rundt' er sånn jeg tror ganske mange uansett kjører og kanskje til og med liker å kjøre, uavhengig om det er 20 eller 200hk de har på tanken. Norske veier og alt det der.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her..?
At en moped ikke har noe på motorvei å gjøre kan det da ikke herske tvil om? De har etter mitt syn ikke noe i 80-sone å gjøre en gang. De skaper kø og farlige situasjoner, og aller farligst for mopedisten. Det samme gjør en 125cc i motbakkene på motorveien i 110-sone.
Her vi helt enige! :) Mopeder er for 40 og 50 soner, maks, og er ulovlige på motorvei. Men en 125cc har lov å kjøre i 110 sone. 110 sone har to felt så du kan lett kjøre forbi.
Men fortsatt skjønner jeg ikke hva du mente..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Bjerknez »

Motorkarakteristikken til små 600cc firesylindrede motorer er bare skikkelik kjip synes jeg. Jeg synes til og med 600 RR sykkel som Yamaha R6 er kjedelig. Det skjer overhodet ingenting under 8.000rpm og når man når 8.000rpm så har man allerde brutt fartsgrensen i førstegiret. Så det er ikke mulig å ha det gøy i lovlige hastigheter med disse syklene.

Når du setter deg på en sykkel som feks. Rocket 3 GT med 2.500cc, 165HK'er og 220NM så vil en slik CB600 minne mer om en symaskin i forhold. Alt handler om hva man er vant til fra før. En helt fersk motorsyklist på en CB600 vil helt sikkert føle at denne er fryktelig spennende. Vertfall en stund.

Brukeravatar
Monkeeh
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2018, 21:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650, Honda CRF 300 Rally

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Monkeeh »

Kjellv: jeg skjønner heller ikke hva du mener dessverre? Jeg prøvde å forstå hva du mente.

Bjerknez: Jeg synes det er supert at du har funnet sykkelen som passer deg!! Jeg har hverken råd eller skillz til å ha en sånn sykkel som du har. Jeg googlet Rcoket 3 og fy farsken for en sykkel! Men da er vi tilbake til det opprinnelige spørsmålet, hvorfor har du den sykkelen du har. En 600cc som jeg beskrev er ikke for meg, og det virker som vi er enige.
Igjen, har du prøvd en 650cc?

Men nå tenker jeg vi har avsporet fra hvorfor du har den sykkelen du har. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Bjerknez »

Monkeeh skrev: 28 nov 2022, 01:18 Kjellv: jeg skjønner heller ikke hva du mener dessverre? Jeg prøvde å forstå hva du mente.

Bjerknez: Jeg synes det er supert at du har funnet sykkelen som passer deg!! Jeg har hverken råd eller skillz til å ha en sånn sykkel som du har. Jeg googlet Rcoket 3 og fy farsken for en sykkel! Men da er vi tilbake til det opprinnelige spørsmålet, hvorfor har du den sykkelen du har. En 600cc som jeg beskrev er ikke for meg, og det virker som vi er enige.
Igjen, har du prøvd en 650cc?

Men nå tenker jeg vi har avsporet fra hvorfor du har den sykkelen du har. :)
Om det er en 600cc eller en 650cc firesylindret er irrelevant. Forskjellene er så små at det neppe er spesielt merkbart. Skal jeg ha sykkel med 600cc så må det i såfall bli to sylindret. Eller kanskje tre.

Du trenger ikke ha noe mer skillz for å kjøre en Rocket. Den har en gassrulle som de fleste andre sykler har. Detsom er så uhyre gøy med denne er at momentet er helt sinnsykt. For meg betyr egentlig dette bare tryggere og kjappere forbikjøringer etc. man ligger og lunker med 3.000 ish rpm i 100km/t. Man hører en vag buldring og vrir man på rulla uansett gir er alle kreftene der med en gang.

Man trenger ikke gire ned 4 ganger, innta en sittende fødestilling og gi full gass mens man føler stemplene vil forlate blokka.

Derimot er det en fordel og bli vant til vekten av sykkelen. Tyngdepunktet er lavt, men den blir tung å navigere på trange plasser. Det er bakdelen med sykkelen. Men på landeveien og til og med motorvei er den en innertier. Med en pakksekk på tvers bak ryggen har man lgså ryggstøtte og da kan jeg helt fint kjøre til tanken er tom uten å få problemer med ryggen. :)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 197
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av hansiver »

Da jeg flyttet til Thailand for snart 10 år siden hadde jeg Honda 250 cbr, denne hadde jeg kjøpt noen år tidligere for å ha noe å kjøre med når jeg var her. Den ble brukt til mange lange turer og hadde aldri ett feilslag. Joda jeg var fornøyd. Så kjøpte en kamerat seg en Honda 500x etter å fått prøve den en tur var jeg solgt, jeg måtte også ha en større sykkel.
Dagen etter gikk turen til Honda Big Wing, det er dem som forhandler store sykler der hvor jeg bor. Etter å ha ventet i butikken i nesten en time uten å få kontakt med noen (thaier er dårlige på engelsk og redde for å vise det) gikk jeg med uforrettet sak. På vei hjem stoppet vi hos Kawasaki ett merke jeg aldri hatt noe forhold til, jeg var en Honda mann, men det skadet ikke å ta en titt. Der stod den, en Kawasaki Versys 650, det var kjærlighet ved første blikk. Her hadde de også en selger som kunne litt engelsk. Jeg fikk en meget god pris, papirene ble signert håndpenger betalt og jeg kunne komme tilbake om 2 dager for å hent
sykkelen.
Nå har jeg og Mr Big (alle mine mc'er har hatt navn) passert 44k km sammen. Vi har kjørt på stier, grusveier, vadet i vann og lange kjedelige transport etapper på motorvei. Dette er den beste sykkelen jeg noen gang har hatt. God sittestilling behagelig fjæring og for meg mer enn nok krefter. Her i Thailand er fartsgrensene stort sett 90 på landevei og 120 på motorvei. Bøtene er lave og det er sjelden kontroll så marsjfarten på landeveien ligger ofte rundt 120. Jeg syntes 650 motoren leverer bra og bruker jeg girene så er det aldri problemer med forbikjøringer.
DSC_0026.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

kaLARSnikov
Innlegg: 169
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av kaLARSnikov »

Jeg har de syklene jeg har delvis pga. at de har appelert til følelsene mine på et eller annet vis og delvis pga. prisen. Hadde jeg hatt ubegrenset med midler så hadde jeg nok ikke hatt noen av de jeg har nå, men når man er voldsomt allergisk mot lån/finansiering og samtidig er smertelig klar over at MC er kun en hobby og i tillegg en hobby man personlig ønsker å drive med året rundt her i Norge (selv om man kan kjøre på vinteren og), så blir det som det blir. Ny sykkel til 2-300k kommer derfor aldri til å bli aktuelt for min del og helst blåser jeg ikke av mer enn 50-60k på en sykkel med mindre jeg sparer opp i flere år først.

Men kort fortalt:

Jeg begynte på en Suzuki Marauder 800 fordi da jeg begynte hadde jeg lyst på en cruiser og 800 cruiserene fra Suzuki virket til å være det mest fornuftige valget for meg i henhold til budsjettet jeg hadde lagt meg på. Denne ble byttet inn i en nyere 800 Intruder etter ca. ett år som jeg forelsket meg i ved en tilfeldig prøvekjøring.

Jeg bråhandlet en SV650 kort tid før oppkjøring primært for å terpe på kjøregårdsøvelser, noe Marauderen ikke var spesielt egnet til.

Og på starten av sesongen i år ble det endelig en adventuresykkel i form av en førstegenerasjons V-Strom 650.

Jeg har åpenbart utviklet en greie både for Suzuki og v-twins... Etter et par år på to hjul har jeg nå kommet frem til at selv om jeg fortsatt syns cruisere er veldig tøffe og morsomme så er det ikke rom for slikt i garasjen. Jeg er egentlig ikke interessert i å ha mer enn to sykler om gangen, av flere årsaker.

Det jeg da ønsker å ha fast fremover er følgende:

-En praktisk flerbrukssykkel som jeg kan ta når jeg skal på lengre turer, hvis det er dårlig vær, hvis jeg utenfor asfalten, eller hvis jeg trenger bagasjeplass. Valget faller da ganske naturlig på adventuresegmentet og da er det for øyeblikket V-Strom 650 som er den beste kandidaten. Jeg liker utseendet på de, de er driftssikre, tåler juling, krever lite vedlikehold, og 67 hester på 220kg er nok til at jeg kommer meg lett forbi i trafikken uten å måtte planlegge forbikjøringer (som man f.eks. må på Intruderen med sine 53 hester på 260kg). 1000-kubikk varianten var også vurdert, men kombinasjonen av vesentlig høyere pris og flere problemer gjorde at jeg landet på lillebroren.

-En mindre praktisk sykkel til kortere turer, en svingom til McDonalds, leking i svinger, jobbpendling i fint vær, osv. For øyeblikket så passer SV650'n ganske bra til dette selv om det i utgangspunktet var en sykkel jeg ikke hadde planer om å beholde etter oppkjøringen. Dette er samme motor som i V-Strom, men med et par hester ekstra og ca. 30kg lettere. Da dette også er naken-varianten med en stor rund frontlykt så har den en viss "retro look" som passer bra med skinnjakka jeg bruker på kortere turer.

Jeg leker litt med tanken om å bytte inn både SV650 og Intruder neste år i én ny sykkel, forutsatt at den lokale bruktforhandleren har noe som interesserer meg og er villig til å ta to sykler mot en. På sikt vil nok også V-Strom'en bli byttet ut med en nyere variant (med 18 år og over 100k kilometer på telleren så er den allerede "godt voksen"), men jeg tror jeg fortsatt kommer til å holde meg til 650 variantene.

Om Eurojackpotten skulle gå inn en vakker dag så blir det nok en 2022 V-Strom 1000, jeg syns den nye look'en med inspirasjon fra f.eks. gamle DR800 er skikkelig tøff. Og så kanskje en helt ny Katana eller en XSR900 til å leke seg på kveldene...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Bjerknez »

Lån er jo ikke noe problem så lenge man kan betjene det. Man lever kun en gang og skal man vente på Jackpotten så er det nok mye i livet man går glipp av.

Mitt motto er at når jeg ligger på dødsleie så skal jeg ikke angre på noe som helst :)

Svar