Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av AJ »

Moto Guzzi er uten særlig tvil i siget med den nye V100 Mandello modellen. Ikke minst den nye væskekjølte motoren, som jo er selve hjertet i de nye motorsyklene som nå kommer fra denne lille motorsykkelfabrikken i Nord-Italia, som har produsert motorsykler kontinuerlig uten stopp siden 1921.

Foreløpig har de kun denne ene modellen med den nye 1050 motoren, men det er vel neppe særlig tvil om at det kommer flere større og antakelig også versjoner med mindre kubikk etter hvert.

Og siden konseptet har mye til felles med BMW så melder spørsmålet seg om Moto Guzzi er i stand til å ta opp kampen med BMW og deres boxermodeller?
Så... kjør debatt :crazy: !

Her en sak om nettopp den nye motoren man finner i nye V100 Mandello:

https://www.cycleworld.com/motorcycle-n ... xDo4a4uWW4
V100 Mandello1.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av FredrikE24 »

Det skal jo litt til egentlig, hva skal MotoGuzzi stille med som vil medføre at den gjengse BMW-kjøper heller kjøper MotoGuzzi?

Men jeg kan ta feil selvfølgelig. Det ser jo ut som MotoGuzzi har steppa opp gamet litt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 08 mar 2023, 18:57 Det skal jo litt til egentlig, hva skal MotoGuzzi stille med som vil medføre at den gjengse BMW-kjøper heller kjøper MotoGuzzi?

Men jeg kan ta feil selvfølgelig. Det ser jo ut som MotoGuzzi har steppa opp gamet litt.
Hva med at motoren er plassert på samme måte uten å bli like breial som BMW-boxeren i tillegg til kardangdrift, væskekjøling og dermed potensiale for god motoreffekt?
Fire ikke helt uvesentlige detaljer, tør jeg påstå...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 08 mar 2023, 18:54 Foreløpig har de kun denne ene modellen med den nye 1050 motoren, men det er vel neppe særlig tvil om at det kommer flere større og antakelig også versjoner med mindre kubikk etter hvert.
Har vel kommet kraftige rykter om at ganske fort kommer en oppdatert V85TT (V100TT?) med den motoren. V85TT får jo mye veldig gode skussmål men litt kritikk for litt daff motor, da er jo den saken løst.

Om de skal konkurrerer med BMW vet jeg ikke men moro om de blir litt større og har litt flere modeller, ja :thumleft En Scrambler burde de jo ha i sortimentet, det burde de få til veldig bra.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Olav K »

Er vel mye som skal på plass, om man skal på nivå med BMW!?
Utvalg av modeller, kvalitet, tilgjengelighet (i form av forhandlere) og kjøreopplevelse, for å nevne noe.

Når det er sagt, nye V100 Mandello er uforskammet sexy, og med ubegrensede midler ville jeg gjerne hatt en slik, i tillegg til GSAen.
Ikke at den ville blitt så mye brukt, men.... fin er den 😊
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Tore L »

Svaret på dette AJ er Nei.
Tror ikke de har muskler til å ta opp kampen med BMW, og er helt enig med Olav K.

Men jeg skulle gjerne hatt disse i garasjen -
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Bjerknez »

Hvorfor ta opp kampen med BMW? Kan dem ikke heller gjøre litt som Ducati? Gå litt sine egne veier og skape sitt eget hjørne med sykler. Å ta opp kampen med BMW ser jeg nesten som en umulig oppgave.

Triumph har sin egen stil og egen kundegruppe, det samme har Ducati og BMW. Det samme gjelder også Moto Guzzi. Hvorfor kan man ikke bare gå sine egne veier og skape sin egen sti?

Honda og Suzuki er et eksempel på to merker som selger veldig bra, men som ikke skiller seg ut fra hverandre i nevneverdig grad. Kun en drøss uhorvelig kjedelige sykler til gode priser myntet mot massene.

jeg synes Moto Guzzi skal jobbe med å få solgt samt markedsført det konseptet dem har uten noen målsetning om å konkurrere direkte med BMW. Når dem ser på BMW som en slags mal og begynner å etterligne dem så har dem allerede tapt mener jeg.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3437
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg prøver å forstå hvilken av BMW sine boxer-modeller denne her skal ta opp kampen mot?
Jeg får assosisasjoner til Suzuki GSX750ES når jeg ser dette bildet. Bare med boxer...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 09 mar 2023, 07:04 Jeg prøver å forstå hvilken av BMW sine boxer-modeller denne her skal ta opp kampen mot?
Jeg får assosisasjoner til Suzuki GSX750ES når jeg ser dette bildet. Bare med boxer...
Jeg er litt enig.

Isolert sett ser heller ikke jeg at MotoGuzzien på bildet over er noe å skryte av utseendemessig. Men det er jo en Moto Guzzi og i den grad noe "annet".

Når det gjelder motorteknologien ellers overlater jeg det til andre. Det er uansett ikke veldig interresant for meg som kjøper.

Online
BjørnSover
Innlegg: 390
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av BjørnSover »

V100 er ikke den Guzzien som får mitt blod til å bruse - da heller jeg mer mot V85TT og V7'en til @AJ som er er lekker ut i blå.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: 09 mar 2023, 07:04 Jeg prøver å forstå hvilken av BMW sine boxer-modeller denne her skal ta opp kampen mot?
Jeg får assosisasjoner til Suzuki GSX750ES når jeg ser dette bildet. Bare med boxer...
Jeg tenker ikke spesielt på V100 Mandello modellen, men selve konseptet. Dvs. motorplasseringen og kardangdriften.
Moto Guzzi Stelvio var langt på vei en verdig konkurrent, men ble akterutseilt mens BMW "fulgte med i timen" og videreutviklet sine GS/A modeller.
Nå som Moto Guzzi har utviklet en ny moderne motor og drivlinje er potensialet deres langt større enn tidligere, V100 Mondello er ganske sikkert den første av flere modeller som kommer. Det vil overraske meg stort hvis Moto Guzzi ikke kommer med en ny Stelviovariant etter hvert.
Også kan det være greit å minne om det er Piaggio som eier Guzzi. Og mye tyder på at Piaggio satser mer på Guzzi en noen gang og at de også vil ha mer av "adventure-kaka". Ikke bare med Aprilias 660 Tuareg, men altså også Moto Guzzi.

Moto Guzzi har jo også en interessant reiseendurohistorie. Nemlig testturen som ble gjort til Nordkapp med en 500 kubikker i 1928. Mer om Guzzihistorien i linken til slutt i dette innlegget.
MGnord.PNG
Noen år til Moto Guzzi kan feire 100 års jubileumet til denne Norgesturen. Og jeg tror ikke Moto Guzzi venter til 2028 med å lansere en nye reiseenduro/adventure sykkel ala en langt mer moderne og oppdatert Stelvio, som jeg tror kan bli en veldig sterkt BMW GS/A konkurrent.

V100 Mandello modellen i seg selv er ingen GS/A konkurrent. Det skjønner vi alle.
Men den oppdaterte motoren og drivlinja i et mer adventureinnrettet chassis/rammeverk er det så absolutt. Bare den får lagt på seg et par-tre hundre kubikk ;) .

https://www.motoguzzi.com/en_EN/tradition/history/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Norsense »

De har vel hintet ganske sterkt om at en ny Stelvio er rundt hjørnet.
is-moto-guzzi-reviving-the-stelvio-adventure-tourer.jpeg
Blir spennende å se om v85tt får en variant av denne nye motoren. Min personlige mening er at dette er klassens peneste sykkel. En ny variant av denne gjør kanskje at den gamle blir mer tilgjengelig i bruktmarkedet.....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Olav K »

AJ skrev: 09 mar 2023, 10:59
Også kan det være greit å minne om det er Piaggio som eier Guzzi. Og mye tyder på at Piaggio satser mer på Guzzi en noen gang og at de også vil ha mer av "adventure-kaka". Ikke bare med Aprilias 660 Tuareg, men altså også Moto Guzzi.
-
-
-

V100 Mandello modellen i seg selv er ingen GS/A konkurrent. Det skjønner vi alle.
Men den oppdaterte motoren og drivlinja i et mer adventureinnrettet chassis/rammeverk er det så absolutt. Bare den får lagt på seg et par-tre hundre kubikk ;) .

https://www.motoguzzi.com/en_EN/tradition/history/
Slett ikke uenig i resonnementet her. Aprillia 660 Tuareg er en veldig bra mellomklasse adventure.
Men de trenger en fullsize adventurer også, og kan godt være mulig å bruke denne Guzzimotoren med kardangdrift i en stor adventure variant.
For min egen del trenger den kanskje ikke ha så mye mer kubikk heller, men heller skille seg mot konkurrentene på f.eks mye lavere vekt.
Vanlig GS veier vel 249 kg, og jeg vet den kan gjøres lettere enn det. GS1200 HP2 veier f.eks 188kg.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Olav K skrev: 09 mar 2023, 14:08
AJ skrev: 09 mar 2023, 10:59
Også kan det være greit å minne om det er Piaggio som eier Guzzi. Og mye tyder på at Piaggio satser mer på Guzzi en noen gang og at de også vil ha mer av "adventure-kaka". Ikke bare med Aprilias 660 Tuareg, men altså også Moto Guzzi.
-
-
-

V100 Mandello modellen i seg selv er ingen GS/A konkurrent. Det skjønner vi alle.
Men den oppdaterte motoren og drivlinja i et mer adventureinnrettet chassis/rammeverk er det så absolutt. Bare den får lagt på seg et par-tre hundre kubikk ;) .

https://www.motoguzzi.com/en_EN/tradition/history/
Slett ikke uenig i resonnementet her. Aprillia 660 Tuareg er en veldig bra mellomklasse adventure.
Men de trenger en fullsize adventurer også, og kan godt være mulig å bruke denne Guzzimotoren med kardangdrift i en stor adventure variant.
For min egen del trenger den kanskje ikke ha så mye mer kubikk heller, men heller skille seg mot konkurrentene på f.eks mye lavere vekt.
Vanlig GS veier vel 249 kg, og jeg vet den kan gjøres lettere enn det. GS1200 HP2 veier f.eks 188kg.
Ja, sannelig - da har man lært noe i dag også.
Ser at Aprilia kjøpte Guzzi og Laverda i 2000, deretter i 2004 kjøpte Piaggio Aprilia :D
Liker også Touareg, men har ikke prøvd den. Syns den ser bra ut i hvert fall og er vel noe billigere i forhold til utstyrsnivå osv. enn Yamaha T7.
Minuset er vel et noe tynnere støtteapparat/forhandlernett i Norge på Aprilia enn på Yamaha.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kan lille Moto Guzzi bli en stor utfordrer til MC-kjempen BMW?

Legg inn av AJ »

Norsense skrev: 09 mar 2023, 11:13 De har vel hintet ganske sterkt om at en ny Stelvio er rundt hjørnet.
Bilde
Blir spennende å se om v85tt får en variant av denne nye motoren. Min personlige mening er at dette er klassens peneste sykkel. En ny variant av denne gjør kanskje at den gamle blir mer tilgjengelig i bruktmarkedet.....
Ja, se der, gitt :D !
Dette blir spennende :crazy: .

Når det gjelder v85TT'en så tror jeg denne fortsetter med samme motor til den en gang i ikke altfor fjern framtid fases ut, Noe som har vært gjennomgangsmelodien hos Moto Guzzi med ganske mange modeller de siste par tiårene.
Men at denne modellen ga produsenten en ny giv og solid dytt i ryggen er det neppe noen tvil om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar