Sesongstart

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Sesongstart

Legg inn av Dexter »

Jeg har akkurat vært ute å kjørt meg enda en tur... :terge

En liten time langs fine svingete sideveier her :thumleft

Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Sesongstart

Legg inn av Erling »

Dexter skrev:Jeg har akkurat vært ute å kjørt meg enda en tur... :terge

En liten time langs fine svingete sideveier her :thumleft

Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
hva var forskjellen da?
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Sesongstart

Legg inn av Dexter »

Erling skrev:
Dexter skrev:Jeg har akkurat vært ute å kjørt meg enda en tur... :terge

En liten time langs fine svingete sideveier her :thumleft

Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
hva var forskjellen da?
Hurtigere og bedre respons pluss jevnere tomgang og enklere/raskere start.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Sesongstart

Legg inn av Erling »

Dexter skrev:
Erling skrev:
Dexter skrev:Jeg har akkurat vært ute å kjørt meg enda en tur... :terge

En liten time langs fine svingete sideveier her :thumleft

Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
hva var forskjellen da?
Hurtigere og bedre respons pluss jevnere tomgang og enklere/raskere start.
Jøss, det var sensasjonelt nytt Dexter.

Hvor gammel var bensin du hadde før på biken da?
Og var tanken tom, før du fyllte..
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Godtvoksen

Re: Sesongstart

Legg inn av Godtvoksen »

Dexter skrev:
Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
Det må være noe i det gamle slagordet til Esso:

" Putt en tiger på tanken"...
Bilde

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Sesongstart

Legg inn av Dexter »

Erling skrev:
Dexter skrev:
Erling skrev:
Dexter skrev:Jeg har akkurat vært ute å kjørt meg enda en tur... :terge

En liten time langs fine svingete sideveier her :thumleft

Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
hva var forskjellen da?
Hurtigere og bedre respons pluss jevnere tomgang og enklere/raskere start.
Jøss, det var sensasjonelt nytt Dexter.

Hvor gammel var bensin du hadde før på biken da?
Og var tanken tom, før du fyllte..
Hvorfor skulle dette være så sensasjonelt? Satte fra meg sykkelen med full tank i fjor høst. Thats it. Ingen problemer verken med start eller kjøring, men jeg merket bra forskjell da jeg fylte ny bensin
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sesongstart

Legg inn av AJ »

Tror faktisk det er noe i dette. Bensinkvaliteten forringes over tid og det er vel derfor man også kaller bensin for ferskvare...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
k3nt_
Innlegg: 59
Registrert: 13 mar 2010, 10:37
Motorsykkelen din: Suzuki - SFV 650
Sted: Tigerstaden

Re: Sesongstart

Legg inn av k3nt_ »

Litt fakta om Bensin:
(Relevant informasjon til saken er i bold)
Vanlig bensin fra bensinstasjoner er et produkt som inneholder en mengde kjemiske stoffer, og innholder kan variere fra gang til gang når du fyller bensin. Stort sett består bensin av hydrogen og karbon i forening, det vi i dagligtale kaller hydrokarboner. For å selges som drivstoff må bensinen tilfredstille visse verdier og ha kokepunkt innen visse grenser. Utover dette spiller det ingen stor rolle hva bensinen nøyaktig inneholder.

Pumpebensin vil vanligvis inneholde ca 200 forskjellige hydrokarboner, men det eksisterer over 1000 forskjellige hydrokarboner som kan finnes i bensinen.

Hva bensinen inneholder avgjøres av hvor i verden, og fra hvilken kilde, råoljen som bensinen er laget av kommer fra. Raffineriet som har raffinert bensinen, samt hvilke andre produkter dette raffineriet produserer, påvirker også bensinens innhold.

Økonomi styrer også hva som er i bensinen. For å tjene mest mulig vil oljeselskapene ofte benytte tyngre hydrokarboner som er billige, og knuse disse store molekylene (cracking) til mange mindre lettere molekyler som har egenskaper som ligger innenfor kravene til handelsbensin.

Ulempen med bensin som er cracked er at de molekylene som dannes har en eller flere frie koblinger og har lett for å binde seg til andre molekyler og dermed danne andre stoffer. Den crackete bensinen er altså reaktiv og vil forandre seg over tid. Dette gjør at vanlig handelsbensin ikke er lagringsbestandig og ødelegges ved lagring. Handelsbensin er altså ”ferskvare” og bør brukes opp i løpet av kort tid.


Krav til lav bensinpris gjør at oljeselskapene lager en bensin som tilfredstiller de krav som stilles i henhold til norm, men det er ikke et optimalt produkt.

Racing bensin, er noe helt annet. Her er kvaliteten, og særlig det at kvaliteten skal være helt jevn fra batch til batch overordnet hensynet til pris.

En vanlig bilmotor kan ikke justeres optimalt, fordi bensinkvaliteten varierer. Man må ha en sikkerhetsmargin som gjør at motoren fungerer uansett. Med racing bensin kan vi redusere denne sikkerhetsmarginen til et minimum, og få bedre effekt og dreiemoment. Det er også derfor at det finnes et større utvalg av racingbensin tilpasset ulike motorer.

Følgende motorkarakteristika påvirker kravene til bensinen: Kompresjon, volum, turtallsområde, turbo/kompressor, 2- eller 4 takt, forgasser/innsprøytning, stempelfasong og materialvalg i motordeler.
Kilde: Keddel & Bommen
Hilsen
K3nt_

Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!
Sofakings...

Godtvoksen

Re: Sesongstart

Legg inn av Godtvoksen »

Liker svært godt at du finner faktaopplysninger... :thumleft

Brukeravatar
k3nt_
Innlegg: 59
Registrert: 13 mar 2010, 10:37
Motorsykkelen din: Suzuki - SFV 650
Sted: Tigerstaden

Re: Sesongstart

Legg inn av k3nt_ »

\:D/ Så bra...
Hilsen
K3nt_

Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!
Sofakings...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart

Legg inn av Globe »

k3nt_ skrev:Litt fakta om Bensin:
(Relevant informasjon til saken er i bold)
Dette gjør at vanlig handelsbensin ikke er lagringsbestandig og ødelegges ved lagring. Handelsbensin er altså ”ferskvare” og bør brukes opp i løpet av kort tid.
Kilde: Keddel & Bommen

Hmm.nok en grunn til å kjøre mest mulig! ;e :thumleft

Gammelgutt

Re: Sesongstart

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg fylte tanken før vinterlagringen og varsellampen FI blunket stadig vekk inntil jeg fylte på mer (ny) bensin etter 33 mil. Etterpå har ikke lampen lyst. Kanskje det er bedre å sette bort sykkelen med lite bensin og fylle ny med en gang på våren?.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Sesongstart

Legg inn av Dexter »

Gammelgutt skrev:Jeg fylte tanken før vinterlagringen og varsellampen FI blunket stadig vekk inntil jeg fylte på mer (ny) bensin etter 33 mil. Etterpå har ikke lampen lyst. Kanskje det er bedre å sette bort sykkelen med lite bensin og fylle ny med en gang på våren?.
Jeg fyller full tank for å slippe "kondensslag" når temperaturen skifter. Å kjøre tom en tank er jo relativt kjappt gjort ;)
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Sesongstart

Legg inn av Relax »

Dexter skrev:
Gammelgutt skrev:Jeg fylte tanken før vinterlagringen og varsellampen FI blunket stadig vekk inntil jeg fylte på mer (ny) bensin etter 33 mil. Etterpå har ikke lampen lyst. Kanskje det er bedre å sette bort sykkelen med lite bensin og fylle ny med en gang på våren?.
Jeg fyller full tank for å slippe "kondensslag" når temperaturen skifter. Å kjøre tom en tank er jo relativt kjappt gjort ;)

jeg tenker også på dette med kondens og ville vel hatt på nok kondensfjerner om jeg lagret sykkelen et sted med varierende temperaturer.

Hvis det er slik at syklene er så ømfintlig på litt forskjellig besinkvalitet, eller at bensin lagret i noe tid skulle være utslagsgivende, så ville det jo være mange steder i Norge og andre land man burde være forsiktig med å kjøre?!

Det er så på mye jeg ikke skjønner,,atte ,, :-)
"Do the right thing"

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Sesongstart

Legg inn av Duville »

Tror det er fornuftig å fylle tanken... :janikk ?

Med tom tank vil det komme inn luft i tanken. Hva består luft av - jo en stor del fuktighet til visse tider og denne fuktigheten kan kondensere på tankveggene når temperaturen er "på det laget".
Når vannet er kondensert vil det renne nedover - hva er lettest av bensin og vann? joda bensinen som legger seg som ett lokk på vannet som blir liggende i bunnen av tanken.

Ny kondens dannes så lenge det er kaldt og høy relativ luftfuktighet (dvs nær 100%) hele vinteren slik at det kan nok bli en del dersom forholdene er tilstede for det. Det vannet som dannes nederst i tanken inneholder oksygen og kan medføre at tanken ruster hvis det er stål. Grums kan vel også dannes i dette skitvannet som ligger der i bunnen av tanken men det kan mekkerene mer om enn meg.... jeg kan kanskje litt om kondens.... Man trekker vel inn noe dråper med bensinen også inntil vannet er borte - for eks inntil den første tanken er brukt opp - Dexter gjorde rett i forhold til dette....

Er ellers enig med Globe som mener å bruke mest mulig så snart som mulig siden dette er ferskvare...
Sist redigert av Duville den 29 mar 2010, 20:53, redigert 1 gang totalt.

Svar