Nå er jeg mye bedre og har lagt mange timer med øving til dette. Jeg bruker dermed hele veibanen til plassering etc, alt fra å kutte til gul stripe hvis veien og trafikken tillater det, til den hvite stripen for maksimum handlingsrom.
Problemet mitt er at jeg er veldig usikker på når og hvordan kutting blir med disse lange og seige svingene, så det hender at jeg overdriver med kuttingen. Det gjelder på både svinger med og uten sikt. Hvis jeg starter kutten vil jeg før eller siden bli liggende nærmere hvit stripe eller gul stripe. Kjørelærer sier at jeg må vente og ha litt tålmodighet før jeg aktivt kutter disse svingene. Det blir liksom aldri bra

Andre ganger er det lange seige svinger, men som man har relativt god sikt rundt. Disse svingene er veldig vennlige, jeg pleier å holde normal plassering på disse. Vil dette slå feil ut under en oppkjøring? Eller må jeg også aktivt bruke veibanen og kutte disse også. Føler liksom at jeg igjen blir liggende ved stripa hvor veikvaliteten ikke er like god hvis jeg kutter disse, pga hvor lang de er, eller at jeg unødvendig låser meg nærme stripa.
Hvordan er det dere proffe løser disse svingene? er litt nervøs at jeg ikke får vist sensor at jeg kan aktiv kutte og gjøre svingene slakere. Er både på smale og brede veier på landevei.
Ellers holder jeg normal plassering som er litt til venstre/ midten av kjørefeltet ifølge boken jeg leser., ved rett fram og rette veier.
Kort oppsummert:
Burde jeg kutte på disse lange seige svingene? eller vente til man ser åpningen på svingen før man legger seg innover for handlingsrom
På svinger som er lange seige, men hvor man har god sikt igjennom hele, bør man kutte eller holde normalplassering?
Kutter dere svinger etc i lavere hastigheter? eller blir dette litt overdrevent? snakker om maks 50 km/t osv.
Hvor store kutt gjør dere på smale/brede veier? bruker dere hele veibanen på smal vei? eller moderate kutt
Legger til noen vedlegg for illustrasjon så ser dere litt hva jeg mener. Ønsker ikke å bomme på dette igjen med sensor. Mulig jeg overtenker.
Mvh :)