Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Får dra på litt innimellom, så jeg får sjekket at de siste hestekreftene er der :P :p men stor mulighet for at de løper ifra meg :thumleft

Mailhammer
Innlegg: 5
Registrert: 18 jan 2012, 00:31
Motorsykkelen din: Yamaha elegance 135 2012
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Mailhammer »

Ja kjør av gårde med en gang dog forsiktig. Apropo ser ut til å bli dårlig vær til helgen :mk

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av flonoen »

Jeg spurte forhandleren når jeg kjøpte min fz8 nylig om han hadde noen egne tanker rundt innkjøring. Ta det kuli de første 300, og så kjør som normalt (men ikke dra på banekjøring den helt første tida) sa han da.

Nå må jeg få sykkelen inn på førstegangsservice så jeg får kjørt mer!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av TheHaughom »

Merkesjapper vil alltid prate i henhold til manual uansett. De visste ikke hvilken olje som satt på sykkelen da den ble levert ny, og anbefalte meg å etterfylle fullsyntetisk.
Fant senere ut at det står mineralolje på den i innkjøringsperioden...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Pollti »

Sikkert fordi mineraloje er billig ? Jeg kjører inn på hva den er levert med og så er det rett over på Castrol GTX fullsyntetisk. En 3 liter koster like mye som en god Braastad :sorry

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av TheHaughom »

Etter det jeg har klart å lese meg frem til er det mineralolje i innkjøringen for å slite til stempelringene.
Fullsyntetisk olje blir for glatt og det tar således lenger tid for innkjøringsprosessen.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av AJ »

Mange med kliss ny MC her inne nå.
Kanskje på tide å løfte fram denne tråden igjen?

Mye er alllerede nevnt, men tror likevel denne artikkelen fra Kevin Ash (R.I.P. ...) kan være verd å lese. Om ikke annet for å få tida til å gå... ;-):

http://www.ashonbikes.com/content/running" onclick="window.open(this.href);return false;

Vår og tidlig sesongstart ser nemlig ut til å drøye en god smule, virker det som... :-k


:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av TheHaughom »

Spennende lesning, det der, AJ! :thumleft

Sitter og tenker på om jeg heller burde hatt mineralolje i motoren nå, den har jo såvidt bikket 5000 km nå.
Kjørte jo på mineral frem til 1250km (førstegangsservice)...
Vi har laget en oversikt over oljeforbruk (bl.a.) for 2012/2013 Duke's på KTMforums og jeg har et av de laveste forbrukene, så får vel slå meg til ro med at min breaking-in prosess har vært god nok. Fulgte jo prosessen til MotoTuneUSA som sier mye av det samme som Kevin Ash.

Nei, man blir vel bare surrete i huet av å tenke og analysere for mye :scratch
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av RuneMC »

Pollti skrev:Sikkert fordi mineraloje er billig ? Jeg kjører inn på hva den er levert med og så er det rett over på Castrol GTX fullsyntetisk. En 3 liter koster like mye som en god Braastad :sorry
Men GTX er en olje beregnet for bil =; - den er ikke beregnet på MC der oljen også skal ha nok friksjon til clutchen og/eller at oljen heller ikke brytes ned for fort av clutchen. Ref diskusjon her. JASO MA eller JASO MA2 er det man bør se etter på olje-etiketten, da er det laget for MC.

Ellers innkjøring - sikkert greit med middels belastning over en viss tid når motoren er varm. Tror ikke det er lurt med full gass mens motoren er kald. Mineralolje vs syntetisk - ja mineralolje har partikler som sikkert kan fungere som fint slipemiddel, men syntetisk har mer stabile egenskaper. Litt slipeeffekt blir det uansett hvis man lar oljen sitte ihht serviceintervall siden det blir partikler i den over tid.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Moby »

Takk for at du ga denne tråden en "bump" AJ. Jeg venter både på våren og ny sykkel, og har leste mye rart om innkjøring. Tror det ender med at jeg kjører rolig i den første tida. er det vanlig at man bør holde seg under en vist turtall når man kjører inn nye sykler?
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av LordShaft »

Som det er blitt nevnt tidligere i denne tråden, så er sykkelen min anbefalt å kjøre på svingete vei. bruke girene mye og ikke presse for hardt. Den skal også oppnå driftstemp før du kjører avgårde i innkjøringsperioden.

Sykkelen min er elektronisk sperret til 9000rpm de første 1000km. De fjerner sperren på første servicen (slik jeg forstod det)
Hva som er best eller ikke, har jeg ikke peiling på. Men tviler på en gjør noe gale ved å følge rådene fra fabrikken :prf

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Andreas »

LordShaft skrev:Som det er blitt nevnt tidligere i denne tråden, så er sykkelen min anbefalt å kjøre på svingete vei. bruke girene mye og ikke presse for hardt. Den skal også oppnå driftstemp før du kjører avgårde i innkjøringsperioden.

Sykkelen min er elektronisk sperret til 9000rpm de første 1000km. De fjerner sperren på første servicen (slik jeg forstod det)
Hva som er best eller ikke, har jeg ikke peiling på. Men tviler på en gjør noe gale ved å følge rådene fra fabrikken :prf
Å la motoren stå å puttre på tomgang til den når driftstemp, før vær gang du skal ut å kjøre er både upraktisk og unødvendig!

Starter man sykkelen å lar den stå å gå mens man har på seg hansker og hjelm, så er den mer en varm nok til å kunne kjøres. Men klart, er første veien ut fra garasjen et akselerasjons-felt i oppoverbakke, ut på motorveien, så må man varme den godt først :vs

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av LordShaft »

Jeg også reagerte litt på det med driftstemp! Jeg lar den stå å gå i ca 1 min før jeg suser avgårde! Å stå der til den blir varm er det flere som mener er feil ;-)

Sendt med Note2

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av mekkern »

starte ta på hjelm hansker og Kjøre "normalt pent" til OLJA er driftsvarm.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Moby »

LordShaft skrev:Jeg også reagerte litt på det med driftstemp! Jeg lar den stå å gå i ca 1 min før jeg suser avgårde! Å stå der til den blir varm er det flere som mener er feil ;-)

Sendt med Note2

Sikkert ikke det er dumt å la den gå litt. Jeg fant owners manual på en 2010 CBR600RR å leste litt i den. Der stod det at faktisk at det er anbefalt og la den gå litt før man kjører avgårde. Det stod ikke no spesifikt om hvor varm eller hvor lenge den bør stå...
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Svar