Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Host host, prosit :-)å glemte å blåse vekk støvet fra den 2år gamle posten som Aj fant frem i riksarkivet ;-)
*blåse* sånn, da skal det være støvfritt her, da kan fin folket komme inn :thumleft

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

ArcticTiger skrev:Bare hold mottorn i et turtallsområde så den drar lett og uanstrengt du så går det nok bra. Den mottorn sliter nok ikke selv om dere er to på :knegg ....
Så da er det ikke skadelig å ta med fruen på en tur i førsten. Hvilket turtall er "normalt" på en slik sykkel da? Den har jo et helt annet turtallsområde enn tdm'en så

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Icetruck »

Det er vel ganske lett å kjenne om motoren går lett, eller tungt? :scratch
Hvis du må vri holken langt før noe skjer, går den ihvertfall tungt :[-X
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av mekkern »

Kjør som vanlig-bare ikke press motoren på lave turtall..hold deg på 3-4000 og opp spesiellt med 2 på,så ordner det seg selv..vi greier nok ikke å kjøre for hardt her til lands uansett-hvis en ikke skal leke "ghostrider" da.. ;-)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av ejs »

:thumleft
12sb_yam.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Intruder »

En av kara på MCHuset Nydal sa til en stolt eier av en ny BMW 800 at han skulle kjøre som vanlig
men uten allverdens gasspådrag den første tida :thumleft
Verre var det å sette eieren inn i ekstraknapper og utallige ABC... osv,opplæringa for jetjagere
er jo bare en bagatell til sammenligning... :-)å
:mc2 :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Da satser jeg det går bra.. Skal prøve å holde meg på rundt 3-4000omd den første tiden, ihvertfall når jeg kjører med to på... :prf
Satser på det går bra, er kanskje værre å finne ut hvor sidestøtta er hen, enn det å finne ut hvordan jeg skal kjøre :scratch :D

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Har kjørt første turen med nye sykkelen idag. Og kjørte mest rundt 3-4000omd, forhandleren sa det var viktig å ikke la motoren jobbe for tungt, vil det da si at jeg bør ha litt turtall på motoren? Da cil vel motoren gå lettere? Eller?
Har heller ikke oversteget 6500omd som det står jeg ikke skal i brukerhåndboken.. Har kjørt totalt 53km idag :prf

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Elolz skrev:
lasse_hansen skrev:Har kjørt første turen med nye sykkelen idag. Og kjørte mest rundt 3-4000omd, forhandleren sa det var viktig å ikke la motoren jobbe for tungt, vil det da si at jeg bør ha litt turtall på motoren? Da cil vel motoren gå lettere? Eller?
Har heller ikke oversteget 6500omd som det står jeg ikke skal i brukerhåndboken.. Har kjørt totalt 53km idag :prf
Helt riktig, litt opp med turtallet så du kjenner motoren går lett og ledig. Du har en kraftig sykkel som sikkert fint kan klare å kjøre i veldig lav fart ved høye gir, men det er ikke bra for motoren. Bruk girene og prøv å variere turtall litt også :thumleft
Det er notert. Så da hadde jeg riktig ang at det lønner seg å ha litt turtall, ved sakte fart lønner det seg heller å gire ned for å få opp turtallet, men ikke dra det for høyt. Har jeg rett?
Og det med at gir 'spaken' er litt hard og få opp og ned, har vel noe med at det er helt nytt vel?

Og en ting til, bør jeg la motoren gå litt etter endt kjøring? Selv om jeg har kjørt stille og rolig? Hvis ikke, kan jeg bare skru av motoren selv om vifta har startet å kjøle ned motoren, eller bør jeg vente til den stopper.. Startet flere ganger idag den vifta se, sikkert noe med at set var varmt i lufta, pluss at jeg har kjørt stille og roilig idag, så den har jo ikke fått så mye kald vind

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av TheHaughom »

Slik jeg har kjørt Duken min inn, så har jeg kjørt pent og pyntelig til sykkelen blir skikkelig varm (20-25 min).
Deretter har jeg brukt hyppig aksellerasjon og motorbrems opp til 6000rpm (som var grensen manualen tilsa) de første 30 milene.
Deretter har jeg sporadisk vært over 6000rpm i kortere perioder. Må også holde over 3000rpm for å ikke å få én-sylinder-rykkinga :p

Ang. clutchen vil jeg tro det at den er litt tung har litt med at det står mineralolje på sykkelen fra fabrikk. Den blir en del mykere med helsyntetisk olje.
Mineralolje brukes i innkjøringsprosessen. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Takker for mye kjekk info :D
Da lærte jeg noe idag også... Ja får satse på det er olja som gjør at den er såpass hard. Skal på service på 1000km så, har nå kjørt 53km :thumleft Skal ut en tur å kjøre etterpå også :yeyeye

Har ligget kun på rundt 3-4000omd jeg nå, jeg kan kanskje dra den litt mere?
Hvordan er det med når jeg skal parkere sykkelen etter endt kjøring da, om jeg kjører pent den siste biten hjem, bør jeg la sykkelen stå på tomgang litt føre jeg stopper den da, eller er dette kun om jeg kjører hardt?? Og hva hvis vifta startet å kjøle ned motoren akkurat idet jeg skal parkere. Bør jeg vente til den stopper? Eller er det bare å skru av?

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Skal lese litt rundt på nettet ikveld og se om jeg får lært mere :P :p
Grunnen til at jeg lurte på om den skulle stå å gå på tomgang var for at da tenkte jeg at jeg får kjølet ned motoren føre jeg skrur den av? Kanskje? ikke vet jeg :redface

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Det er vel bare med turbo man bør (trenger) la motoren gå på tomgang noen sekunder etter parkering.??
If it ain't broke, I'll break it.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Kwak »

ejs skrev::thumleft

Det er vel bare med turbo man bør (trenger) la motoren gå på tomgang noen sekunder etter parkering.??
I alle fall før i tiden. Dette stammer fra problemer med koksing av smøreoljen i turboen. Ved kjøring på høy belastning, f.eks høy fart på motorvei, for så å stoppe raskt og slå av motoren så er turboen svært varm. Siden det er motoroljen som benyttes til å smøre og kjøle turboen så stopper oljegjennomstrømingen, og dermed kjølingen, når motoren stoppes. Da har det skjedd at oljen har blitt for varm og kokset seg med påfølgende turbohavari. Bedre smøreoljer har avhjulpet mye av dette problemet, men hvis du har kjørt hardt så er det er fordel å la motoren gå litt på tomgang for å kjøle ned turboen. Gjelder også bensin- og dieselbiler med turbo
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Intruder »

Som f.eks. Intruder,trenger ikke la denne gå på tomgang før jeg stopper altså ?
Mottor`n er jo gørvarm mange ganger da... :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar