Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Kwak »

Intruder skrev:Som f.eks. Intruder,trenger ikke la denne gå på tomgang før jeg stopper altså ?
Mottor`n er jo gørvarm mange ganger da... :mc7
Nei det er ikke nødvendig, men alltid en viss fordel. Som regel er det vel ofte slik at det er litt rolig kjøring siste veistubben til huset uansett og det er nedkjøling nok.
Dessuten har du vannkjølt motor som ikke blir like varm som en luftkjølt
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av jhn »

Elolz skrev: .. Desverre er innkjøringsmetodene som står i manualen ofte gammeldagse og ofte skriver de bare de samme tallene til vidt forskjellige motorer, som selvsagt også burde kjøres inn forskjellig til sitt bruk. På slike forums finner du gjerne folk som er erfarne mekanikere og har kjørt samme sykkel som deg i årevis :-)
At det ofte står de samme talla til forskjellige motorer trur æ kommer av at det ikke e så nøye, det viktige e at man varierer litt på turtallet uten å presse motoren for mye, på både høye og lave turtall. Så kan man gradvis gi litt mere på, først i korte tigersprang for så etterhvert over litt lengere tid.
Men æ trur altså ikke de tallene på både turtall og antall km e viktige, de e mere veiledene enn regler.
Det e egentlig ganske lite man kan påvirke ytelsen til motoren ved innkjøring, bortsett fra at man kan daukjøre den ved å bare daffe rundt på et par tusen rpm.
Det e heller ikke så sannsynlig at det skjer noe galt om du kjører hardere enn anbefalt, alle motorene e jo testkjørt på fabrikk.
Det e nok lurere å overskride enn"underskride" anbefalingene

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Så jeg bør egentlig ikke la motoren stå å gå en liten stund når jeg parker for kvelden? Er 30sone her jeg bor, så blir 3-4min med rolig kjøring i 30km/t føre jeg stopper uansett. Men når jeg kjørte inn i garasjen istad så viste motoren 100grader, og da starter vifta. Lønner det seg å la den gå til den stopper føre jeg evt slår av motoren da? Eller er det bare å skru av...

Ang turtallet, så har jeg enda ikke vært over 5000omd, og har nå totalt kjørt 64km... Så jeg kan kanskje begynne å dra den litt mere? Eller lønner det seg å ta det rolig, ihvertfall til jeg har runda 100km?

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Kwak »

lasse_hansen skrev:Så jeg bør egentlig ikke la motoren stå å gå en liten stund når jeg parker for kvelden? Er 30sone her jeg bor, så blir 3-4min med rolig kjøring i 30km/t føre jeg stopper uansett. Men når jeg kjørte inn i garasjen istad så viste motoren 100grader, og da starter vifta. Lønner det seg å la den gå til den stopper føre jeg evt slår av motoren da? Eller er det bare å skru av...

Ang turtallet, så har jeg enda ikke vært over 5000omd, og har nå totalt kjørt 64km... Så jeg kan kanskje begynne å dra den litt mere? Eller lønner det seg å ta det rolig, ihvertfall til jeg har runda 100km?
Bare skrua av du. Når du stopper motoren så stopper også varmeutviklingen. Noen kjølevifter er slik at de går en liten stund etter at du har stoppet motoren.

Turtall: Gjør ikke noe om du kjører på litt. Ikke la motoren slite tungt på lavt turtall og hold deg ett stykke under maks turtall så er det ikke noe problem. Motorer tåler å bli brukt.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Så egentlig er det bedre å ha godt med turtall på motoren, men ikke dra den alt for høyt? Altså turtallsområde på r1 er fra 1000-13000 ved 13000 så begynner rød streken.. Så om jeg plasserer meg midt i mellom der et sted da? Og varierer litt opp og ned der? Er 3-4000omd som jeg har ligget på til nå kanskje litt lavt det?

Synes det er vanskelig å høre sånt jeg, er vant med tdm'en vettu.. Så ved 4000omd synes jeg det høres ut som motoren jobber "fort" jeg. Men det er jo en sykkel som skal ha litt turtall tydeligvis :P :p eller tar jeg feil? Hva er normalt å ligge på i turtall med en slik motorsykkel da, som har det turtallsomdråde?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av ejs »

Kwak skrev:
ejs skrev::thumleft

Det er vel bare med turbo man bør (trenger) la motoren gå på tomgang noen sekunder etter parkering.??
I alle fall før i tiden. Dette stammer fra problemer med koksing av smøreoljen i turboen. Ved kjøring på høy belastning, f.eks høy fart på motorvei, for så å stoppe raskt og slå av motoren så er turboen svært varm. Siden det er motoroljen som benyttes til å smøre og kjøle turboen så stopper oljegjennomstrømingen, og dermed kjølingen, når motoren stoppes. Da har det skjedd at oljen har blitt for varm og kokset seg med påfølgende turbohavari. Bedre smøreoljer har avhjulpet mye av dette problemet, men hvis du har kjørt hardt så er det er fordel å la motoren gå litt på tomgang for å kjøle ned turboen. Gjelder også bensin- og dieselbiler med turbo

:thumleft


Ja eksos delen av kawasaki turboen kan komme opp i 800 grader.
Maks rpm på turbinen er 200000.
Lite lurt å stenge smøringa for tidlig.

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av TheHaughom »

lasse_hansen skrev:Så egentlig er det bedre å ha godt med turtall på motoren, men ikke dra den alt for høyt? Altså turtallsområde på r1 er fra 1000-13000 ved 13000 så begynner rød streken.. Så om jeg plasserer meg midt i mellom der et sted da? Og varierer litt opp og ned der? Er 3-4000omd som jeg har ligget på til nå kanskje litt lavt det?

Synes det er vanskelig å høre sånt jeg, er vant med tdm'en vettu.. Så ved 4000omd synes jeg det høres ut som motoren jobber "fort" jeg. Men det er jo en sykkel som skal ha litt turtall tydeligvis :P :p eller tar jeg feil? Hva er normalt å ligge på i turtall med en slik motorsykkel da, som har det turtallsomdråde?
Tror nok du ligger litt lavt her. Begynn nå med kjøring oppimot 6000rpm, du må for all del gjerne skride over dette i kortere perioder!
Jo nærmere du kommer "ferdig innkjørt", jo høyere turtall bør du holde (også minimum). Husk også at motorbremsing er tilnærmet like viktig som gasspådrag i innkjøringsperioden! Så bruk motorbrems fra samme turtallsnivå som du akselererer i ;-)

Merk at det er veldig mye kontroversiell informasjon ang. dette emnet, og slik jeg beskriver er slik jeg har valgt å kjøre inn min egen sykkel.

Hyppige oljeskift kan også være smart i starten pga. mye metallavfall den første tiden. Jeg byttet selv på 200km, og hadde byttet igjen på 500km dersom olja hadde vært veldig grumsete.
Noen bytter allerede på 50km - da det er de første milene som avlegger mest metallspon i oljen.

Les også linken i første post om du ikke har gjort det. Veldig nyttig lesestoff! :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Coach »

TheHaughom skrev:
lasse_hansen skrev:Så egentlig er det bedre å ha godt med turtall på motoren, men ikke dra den alt for høyt? Altså turtallsområde på r1 er fra 1000-13000 ved 13000 så begynner rød streken.. Så om jeg plasserer meg midt i mellom der et sted da? Og varierer litt opp og ned der? Er 3-4000omd som jeg har ligget på til nå kanskje litt lavt det?

Synes det er vanskelig å høre sånt jeg, er vant med tdm'en vettu.. Så ved 4000omd synes jeg det høres ut som motoren jobber "fort" jeg. Men det er jo en sykkel som skal ha litt turtall tydeligvis :P :p eller tar jeg feil? Hva er normalt å ligge på i turtall med en slik motorsykkel da, som har det turtallsomdråde?
Tror nok du ligger litt lavt her. Begynn nå med kjøring oppimot 6000rpm, du må for all del gjerne skride over dette i kortere perioder!
Jo nærmere du kommer "ferdig innkjørt", jo høyere turtall bør du holde (også minimum). Husk også at motorbremsing er tilnærmet like viktig som gasspådrag i innkjøringsperioden! Så bruk motorbrems fra samme turtallsnivå som du akselererer i ;-)

Merk at det er veldig mye kontroversiell informasjon ang. dette emnet, og slik jeg beskriver er slik jeg har valgt å kjøre inn min egen sykkel.

Hyppige oljeskift kan også være smart i starten pga. mye metallavfall den første tiden. Jeg byttet selv på 200km, og hadde byttet igjen på 500km dersom olja hadde vært veldig grumsete.
Noen bytter allerede på 50km - da det er de første milene som avlegger mest metallspon i oljen.

Les også linken i første post om du ikke har gjort det. Veldig nyttig lesestoff! :thumleft
Skal ikke påberope meg veldig stor kompetanse om Mc motor. Men har en del peiling på vanlig motorer.

Det som skrives her er veldig fornuftig. Det å bytte olje ofte i de første 100-150 mila er god motorbehandling. En bil har en magnet i bunnpanne som skal sammle opp det meste av metalspon som motoren leverer. Tror ikke mc har dette derved viktig med oljeskift.

Egenskapene til oljen når den er varm er stort sett lik uavhengig av merke. Det som kan være lurt er å la motoren gå et par minutter på tomgang før belastning. Øk turtallet etter hvert som mila går, og la motoren få mere og mer belastning.

Når det gjelder kvalitet på olje er det når den er kald/utslitt/gammel du får problemer med smørringen av vitale deler.

Eks: jeg har som regel på mine biler at jeg skifter olje FØR vinteren, og derved meget god smørregenskaper om vinteren når det trengs smørring. Dette gjør jeg 1 gang i året. Forhandleren sier dette er unødvendig da bilen kan gå inntil 30000 km før oljeskift. ( ikke bra) En standard Mobil 1 syntetisk olje har gode smørregenskaper opp til 200 grader.

Så mitt råd er å la motoren få god arbeidstempratur før belastning. Skift olje minimum en gang i året. Og husk olje er ferskvarer. Kjøp olje der det er god omløp. Husk den oljen som vi kjøper på våren kan ha stått i hylla i butikken i mange mnd.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Har idag kjørt en god del. Km telleren viser nå 180km akkurat :thumleft hehe.. Har kjørt variert idag, E6, Landevei og litt i byen. Turtallet har stort sett ligget på mellom 4-6000omd.. Dro den opp til 8000omd et par ganger i løpet av turen ;-) Håper jeg ikke kjører den for hardt? :scratch Virker ihvertfall ikke som motoren sliter, ettersom turtallet er såpass høyt, så virker det som den flyter av gårde..

Har heller ikke latt sykkelen stå å gå på tomgang noe idag når jeg har stoppet. Skrudde den rett av, men når jeg begynte å kjøre først idag, så lot jeg den gå 1min ca, og kjørte pent i førsten..
Stoppet den når kjølevifta startet istad også, den forsatte ikke å gå etter motoren var skrudd av. Burde jeg venta?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av TheHaughom »

Du trenger ikke vente med å slå den av. I KTM-manualen min står det at dersom temperaturen kommer på høyeste nivå skal man slå av sykkelen og la den kjøle ned i en 15-20 minutter.
Tror ikke du skal være redd for å slå den av tvert, i alle fall ikke siden du har litt rolig kjøring de siste minuttene inn til huset.

Ikke vær redd for å kjøre for hardt, å bikke oppmot 8000rpm er langt ifra skadelig. Du kan nok begynne å kjøre litt høyere jevnt over.
Den mest kritiske fasen er første 5 mila. :-)
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Rottenikken »

Antagelig verre å pine den på lave turtall enn å kjøre den på høye turtall, vel har noe erfaring, så gi full gass!
Veien er viktigere enn målet.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av AndreasB »

Må bare si at "offtopic"-delen av svar i denne tråden har overtatt hele tråden.
Har gått fra et konkret spørsmål til "Hvordan kjøre inn min sykkel".

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av lasse_hansen »

Det er nok mye av min feil som denne avsporingen. Beklager dette ;-)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av jhn »

Njaæ, det dreier seg jo fremdeles om innkjøring av motor, så det e sikkert greit

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Busa Trond »

Det ikke så lett for oss med busa heller. Kjøre på litt turtall sier dem.
Må man ligge så høyt i turtall så får man håpe at onkel ikke er ute. Blir man tatt da så blir man jo lagt i lenker å flåd. Innkjøring er ikke en dans på roser når man kjører en hissig sykkel, 4000 da sparker det :thumleft
Roer det ned, og da blir innkjøringen helt feil :sk? .

E18 er for grussykler :lol . :scratch

Svar