Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av ejs »

:thumleft

lar sykkelen svive noen sekunder før kjøring,når jeg kan slå av "fast idle" etter 2-3 km kjøring,regner jeg motorolja som varm nok til å smøre ordentlig.
Driftstemp på olja er det ikke alltid jeg oppnår idet heletatt.(60 grader og oppover)

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Busa Trond »

I høst når jeg kjørte inn Exploreren min så fulgte jeg boka til leverandør, Triumph :thumleft .
Fant igjen denne videoen i dag. Bommet litt med førstegangsservicen så jeg dreiv med noe kortreist innkjøring i nabolaget her i perioder for å spare km :roll

[video]http://www.youtube.com/watch?v=tG3GQ-rI ... detailpage[/video]

ZZR-Erling

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av ZZR-Erling »

Oljetemp og smøring er jo en ting, en annen er feks stempeltoppene. Hard kjøring med kald motor, gir termisk sjokk..

ZZR-Erling

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:Jeg husker at at jeg kom over denne siden etter at jeg hadde kjørt inn den splitter nye TDM'en jeg kjøpte i sept .2006.

Fant den igjen idag og har ikke lest gjennom den på nytt, men innholdet er vel rimelig uforandret, sku' jeg mene...
Det de som har laget denne siden gjør seg til talsmenn for, er å behandle nye sykler med 'fullt øs' fra første km. Ingen grunn til å følge fabrikantens anbefalinger om pyntelig og pen innkjøring under et visst turtall osv. de første sånn ca. 1600 km.

Vet ikke hvor aktuelt dette er for folk her på Forumet; gjelder vel mest de som har tenkt å skaffe seg nye sykler til våren, antar jeg...?

Men vi andre har sikkert meninger om meningene til de som står bak utsagn som dette: "There are a lot of myths about engines... easy break-in is one of the biggest".

Noen med erfaringer?

Skal man være forsiktig med en ny sykkel eller skal man gi gass så det holder fra dag en?
Tja, jeg pleier å holde meg sånn ca iht til det Kawasaki sier: variert turtall og gir, og ikke press motoren, feks med mye gass på lave turtall. En kjenning som driver med vedlikehold av Leopardtanks, sier at motorbrems er bra, for det presser ringene ut, (mao gir nok "sliasje" til å bli innkjørt). Har lest at endel sliter med skyhøyt oljeforbruk på de nyere K-serie motorene fra BMW. Dette vistnok pga dau innkjøring og feil olje de første intervallene etter innkjøring. Hvis man skal begynne å gi full gass ved enhver anledning og kjøre som en idiot for å få motoren innkjørt, synes jeg produsenten bør finne en løsning på det!

Lego
Innlegg: 58
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Lego »

Jeg vurderer å kjøpe en flett ny sykkel, så er dette fremdeles aktuelt?

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av kvase »

Kjekt med info ja til den blivende nye ktm en
En god del nyttig lesing men skal en lese gjennom alle innlegga og ta alt til seg blir best å la den stå.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av BC45 »

Hentet ny MT-09 i går og forhandleren sa at jeg skulle ikke tenke spesielt på innkjøring, men bare kjøre som vanlig. Dro rett fra butikken på 20 mils tur og ble fort god venn med sykkelen. Den var særdeles lettkjørt og kvikk og "som vanlig" når jeg er ute på lengre turer, så kjørte jeg for det meste pent og pyntlig, men med noen gasspådrag når anledningen bød seg. Da jeg kom hjem leste jeg gjennom brukermanualen og i følge den har jeg kanskje kjørt litt for hardt. Står at jeg ikke skal over 5600 rpm over lengre tid de første 100 milene og jeg var nok et godt stykke over flere ganger, om enn ikke så lenge av gangen. En god stunt siden jeg har kjøpt ny sykkel så stolte på forhandleren og var kanskje litt for ivrig.
Kan motoren ha tatt noen skade av at det ikke bare ble søndagstur :eh

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Rune75 »

BC45 skrev: 27 mai 2017, 17:05 Hentet ny MT-09 i går og forhandleren sa at jeg skulle ikke tenke spesielt på innkjøring, men bare kjøre som vanlig. Dro rett fra butikken på 20 mils tur og ble fort god venn med sykkelen. Den var særdeles lettkjørt og kvikk og "som vanlig" når jeg er ute på lengre turer, så kjørte jeg for det meste pent og pyntlig, men med noen gasspådrag når anledningen bød seg. Da jeg kom hjem leste jeg gjennom brukermanualen og i følge den har jeg kanskje kjørt litt for hardt. Står at jeg ikke skal over 5600 rpm over lengre tid de første 100 milene og jeg var nok et godt stykke over flere ganger, om enn ikke så lenge av gangen. En god stunt siden jeg har kjøpt ny sykkel så stolte på forhandleren og var kanskje litt for ivrig.
Kan motoren ha tatt noen skade av at det ikke bare ble søndagstur :eh

På ingen måte. Du kunne sikkert ha flere av di litt harde pådragene, det hjelper stempelringene å tilpasse seg sylinderveggene før di blir glaserte. Viktigste er at motoren er varm når du gir ekstra gass. Men det gjelder jo en gammel motor også.

Manualen er foreldet.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av gsx750_80 »

Rune75 skrev: 27 mai 2017, 17:23
BC45 skrev: 27 mai 2017, 17:05 Hentet ny MT-09 i går og forhandleren sa at jeg skulle ikke tenke spesielt på innkjøring, men bare kjøre som vanlig. Dro rett fra butikken på 20 mils tur og ble fort god venn med sykkelen. Den var særdeles lettkjørt og kvikk og "som vanlig" når jeg er ute på lengre turer, så kjørte jeg for det meste pent og pyntlig, men med noen gasspådrag når anledningen bød seg. Da jeg kom hjem leste jeg gjennom brukermanualen og i følge den har jeg kanskje kjørt litt for hardt. Står at jeg ikke skal over 5600 rpm over lengre tid de første 100 milene og jeg var nok et godt stykke over flere ganger, om enn ikke så lenge av gangen. En god stunt siden jeg har kjøpt ny sykkel så stolte på forhandleren og var kanskje litt for ivrig.
Kan motoren ha tatt noen skade av at det ikke bare ble søndagstur :eh

På ingen måte. Du kunne sikkert ha flere av di litt harde pådragene, det hjelper stempelringene å tilpasse seg sylinderveggene før di blir glaserte. Viktigste er at motoren er varm når du gir ekstra gass. Men det gjelder jo en gammel motor også.

Manualen er foreldet.
Mange myter om innkjøring, og et klassisk diskusjonstema. Tror ikke på at motorer generelt tar skade av innkjøring i henhold til manual, snarere tvert i mot. Kjørte selv inn en, dengang, ny Ninja 250R i henhold til manual. Den trenger ikke etterfylling av olje mellom skiftene i henhold til servicemanualen, og har passert 41000 km uten noen problemer. Naturligvis kan jeg ikke generalisere ut fra et enkeltstående tilfelle, men at manualen er foreldet tror jeg ikke på. Vil tvert om tro at produsentene gir råd som er bra for forbrukerne å følge mtp innkjøring.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av gsx750_80 »

Artikkelen "Break-in: it's new, it's pristine - how long do you have to baby it?" av K. Cameron kan finnes online. Den forklarer en god del omkring innkjøring.
mvh

-gsx750_80

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

gsx750_80 skrev: 27 mai 2017, 19:48 Artikkelen "Break-in: it's new, it's pristine - how long do you have to baby it?" av K. Cameron kan finnes online. Den forklarer en god del omkring innkjøring.
IMG_1696.PNG
Fant ikke :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Braaaaaap

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av gsx750_80 »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 27 mai 2017, 20:33
gsx750_80 skrev: 27 mai 2017, 19:48 Artikkelen "Break-in: it's new, it's pristine - how long do you have to baby it?" av K. Cameron kan finnes online. Den forklarer en god del omkring innkjøring.

IMG_1696.PNG

Fant ikke :D
Fant det faktisk i annen tråd, med tittel innkjøring, her på mcsiden, fra 15. august i fjor. Sitter og knoter med mobilen, til havs uten internet. Får derfor ikke lagt lenken til den nevnte tråden her.
Men, om du leter opp nevnte tråd og går til 15. august 2016 bør det være mulig å finne artikkelen i sin helhet.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av BC45 »

Ikke helt lett å bli klok på dette her. Tror jeg satser på å kjøre med variert turtall og litt skikkelig gasspådrag en gang innimellom.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Royal »

BC45 skrev: 27 mai 2017, 20:56 Ikke helt lett å bli klok på dette her. Tror jeg satser på å kjøre med variert turtall og litt skikkelig gasspådrag en gang innimellom.
Tror det blir bra jeg.

Det som er felles med de fleste innleggene her er:

Bruk motoren som du ville gjort som vanlig, men ikke dra den unødvendig høyt på turtallet og ikke dra på med altfor lavt turtall i altfor høyt gir. Masse motorbrems er bra saker.

Også såklart sørg for at motoren er god og varm før du drar på.

Jeg tror mye av innkjøringsprosessen som produsenten anbefaler er både for at motoren skal slites til så pent som mulig og at du som sjafør skal "slites" til og tilvennes den helt nye sykkelen din :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Legg inn av Bjerknez »

For min del er svaret på dette ganske enkelt. Jeg tror de som faktisk lager motoren samt gir garantier vet bedre enn mange synsere der ute. Jeg tenker litt sånn... Hvorfor skal en produsent lyve eller gi feil informasjon rundt dette?

Jeg tror ikke innkjøringen nædvendigvis bør ha med selve motoren å gjøre, men alle de andre mekanismene på en sykkel også. Sykkelen er delvis skrudd sammen (montert) i Norge og ve å kjøre variabelt uten å presse sykkelen etc. så tror jeg man får "testet" bedre hvordan den henger sammen. Jo flere ganger man girer, bremser etc. jo større er sjansen for at man får fremtvunget evt. feil kjappere.

Når jeg kjøper en klin ny sykkel til over 200 lapper så sitter det langt inne og dra den til rådmerket og regelrett presse den til det maksimale. Det er heller ikke mulig på min da den er (var) sperret på 9.000rpm.

Jeg tror rett og slett det beste er å kjøre normalt og variabelt uten fullt gasspådrag og veldig høyt turtall den første tiden. Og vertfall ikke når den er kald.

Jeg er ikke akkurat helt regelrytter når det gjelder disse innkjøringsprosedyrene, men ja, jeg tar det pent og viker nok ikke fra prosedyren med mange prosent.

Hvis andre ønsker å "rævkjøre" sykkelen fra dag en, så får det være helt opp til dem. Jeg vil vertfall ikke kjøpe en sykkel som er innkjørt på en slik måte (hvis jeg får greie på det)

Jeg tror ikke man ødeleger sykkel med å gjøre dette, for såpass tror jeg helt sikkert dem tåler, men jeg tror at det er mer sundt på langsikt med en forsiktig innkjøring. Jeg sier "TROR", for jeg VET egentlig ikke noe som helst.

Men hvis noen kan fortelle meg HVORFOR jeg ikke skal høre på produsenten og heller på andre samt HVORFOR produsenten angivelig farer med usannheter rundt dette så er jeg lutter øre :thumleft

Svar