Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av kaiu »

mekkern skrev: 07 mai 2021, 21:18
kaiu skrev: 07 mai 2021, 21:03 At andre mister jobben er ikke noe man skal fryde seg over. Tror ikke denne jobben var det han drømte om for livet sitt, men er kanskje en familie som er avhengig av denne inntekten.
Uten å referere til denne diskusjonen spesifikt:
det rasshølet som kræsjet inn i bilen vi satt i med lastebilen sin og bannet oss opp og ned fordi han hadde "så dårlig tid" at han bare gønnet på..
politiet beslagla førerkortet hans på stedet og han mistet det så lenge i rettsaken at jobben røyk-ja DET frydet meg. :thumleft
Han hadde ikke noe i trafikken å gjøre.

Selv om vi har endt opp i en jobb vi ikke har drømt om hele livet er ikke det en unnskyldning til å være kødd-og en må noen ganger i kontakt med kunder eller brukere svelge en kamel eller to selv om en ikke har lyst -for å beholde jobben.
Men min erfaring er at hvis en selv er hyggelig og litt imøtekommende så går det meste greit. :prf
Vet ikke helt hva jeg skal si :) Her er utgangspunktet at om man skal kunne ha på hjelm i en butikk eller ikke og hvem som har "rett".
Det virker som du snakker om en ganske mye mer dramatisk og farlig situasjon.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av mekkern »

cannon skrev: 07 mai 2021, 21:50
Disse linkene omhandler ran der mc ikke er brukt som rømningsmiddel. Hvis du googler "raner på motorsykkel" så kommer det opp flere saker med film og bilder av ranere....og gjett hva de har som hodeplagg?
En raner i bil eller til fots må jo være stupid hvis han ankommer bensinstasjon med hjelm. Da står det jo RANER i panna, før han nærmer seg døra.
På mc er en hjelm perfekt for ransformålet, og av med hjelmen signaliserer "jeg er snill gutt". Ganske enkelt.
I mine 5 år som helge-jobber på bensinstasjon var det 2 ran. Begge med mc som rømningsmiddel, tildekket skilt, og raner med hjelm. Der kom ingen inn med hjelm i ettertid....og ingen flere ran.
Gjett hvordan vi reagerte på kveldsvakt, hvis noen kom inn døra med hjelm.....
[/quote]


Nå søkte jeg hva som er "normalen" ved ran i nyere tid i Norge...det jeg finner er 2012 og eldre med mc..utenom de to svenskene gullsmed ranerene på scooter i 2020.
Og en raner driter nok i hva som står på et klistremerke...
Funker nok dårlig å nekte en raner å gjennomføre ranet med hjelm på-men ok med hettegenser og solbriller?....
Eller mener man dette har effekt? :scratch

Tror nok heller dette har gått av "moten" da hettegenser og masker er lettere å skjule utenfor stasjonen både før og etter ranet.
samme med tyveri av mc i forkant av ran-for det er nok ikke registrerte eier som begår ranet vil jeg tro.
tidene endres-snart ikke en krone i kassa-men nå går de oftere for tobakk og slike dyre ting enn så lenge...

Men som jeg har sagt før -dette er ikke noe "problem" for meg på noen måter-skal jeg handle noe inne i butikk så skal jeg ha en stopp uten hjelm uansett.
Heller ikke på den Shellstasjonen jeg jobbet litt på når bror min eide den på 80 tallet hadde vi problemer med hjelmbruken, enten med eller uten inne-eller de store skjerfene som var vanlige..
Der hadde vi den "lokale gjengen" men et godt forhold til dem ga ham lite problemer.

da er dette siste innslag fra meg i denne saken. :prop:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av cannon »

Klistremerket er jo ikke der for å forhindre ran. Det er der for å minne deg og meg om å ta av hjelmen, slik at betjeningen slipper frykt og usikkerhet.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

xavi0n skrev: 07 mai 2021, 14:36 Jo det er helt innafor. Om han på bensinstasjonen/butikken/baren/(sett inn hva du vil) ikke liker trynet ditt kan han nekte deg å handle der. Du står fritt til å velge dine egne kunder så lenge det ikke går under diskrimintering. Hadde du vært farget kunne ingen nekte deg å handle en plass fordi du er farget, men de kan nekte deg å handle fordi de ikke liker deg personlig.
Jobber selv som dørvakt, og man kan med loven i hand nekte folk inngang man bare ikke vil ha der,om det gjelder seg bråk eller andre ting , samme regler gjelder for alle bedrifter.
Dummeste jeg har hørt. Å nekte en person adgang på en bensinstasjon fordi du ikke liker trynet hans er jo selve definisjonen på diskriminering! :lol

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

kaiu skrev: 07 mai 2021, 21:03
127Tom skrev: 06 mai 2021, 23:59 Har forresten jobba dørvakt i mange år
127Tom: "Ok, kan du da forklare meg reglene eller hvilken paragraf dette står i firma håndboken?

Ja, for du oppfører deg jo ikke akkurat som de som kranger og kverulere i døra og spør om paragrafer :)

At andre mister jobben er ikke noe man skal fryde seg over. Tror ikke denne jobben var det han drømte om for livet sitt, men er kanskje en familie som er avhengig av denne inntekten.
XX kunder som deg hver dag*365 gjør ikke ting bedre. Du kan enkelt finne deg en annen bensinstasjon eller butikk.

Ellers så er vel https://genius.com/Denis-leary-asshole-lyrics passende :) (Hvis det er mye å lese er kan den høres på Spotify.)
Dette må vel være noe av det dummeste svaret jeg har lest. Jeg skal finne meg en annen bensinstasjon fordi han ikke klarer å yte vanlig folkeskikk og god service ovenfor kunder? :lol :twothumbs: Jeg har handla der i over 20 år og aldri hatt problemer med ansatte der.
Helt til han fjotten begynte å jobbe der. Har også vært utfor en annen episode med han for ett år siden ca: Det var ferske boller i disken jeg hadde lyst på, og så sa han: "ta de bollene som ligger i pose bakerst i butikken". Men de har ligget der siden morges og er ikke like ferske så de ville jeg ikke ha. Tror du ikke han nekta meg å ta de ferske bollene og eller? Fyren er jo sprø. Men for all del, du er vel enig med han her også sikkert :prf
Fyren har fått sparken og det digger meg. Sånt søppel trenger ikke samfunnet.
Sist redigert av 127Tom den 08 mai 2021, 01:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

mekkern skrev: 07 mai 2021, 21:18
kaiu skrev: 07 mai 2021, 21:03 At andre mister jobben er ikke noe man skal fryde seg over. Tror ikke denne jobben var det han drømte om for livet sitt, men er kanskje en familie som er avhengig av denne inntekten.
Uten å referere til denne diskusjonen spesifikt:
det rasshølet som kræsjet inn i bilen vi satt i med lastebilen sin og bannet oss opp og ned fordi han hadde "så dårlig tid" at han bare gønnet på..
politiet beslagla førerkortet hans på stedet og han mistet det så lenge i rettsaken at jobben røyk-ja DET frydet meg. :thumleft
Han hadde ikke noe i trafikken å gjøre.

Selv om vi har endt opp i en jobb vi ikke har drømt om hele livet er ikke det en unnskyldning til å være kødd-og en må noen ganger i kontakt med kunder eller brukere svelge en kamel eller to selv om en ikke har lyst -for å beholde jobben.
Men min erfaring er at hvis en selv er hyggelig og litt imøtekommende så går det meste greit. :prf
Amen! Det bunna bare i hvordan han oppfører seg mot kunder. Og nå fikk han svi for gjentatte episoder med dårlig oppførsel.
Det er vel også en grunn til at akkurat han er også skulle be meg ta av hjelmen vs. ingen andre jeg har møtt i butikker eller andre stasjoner i over 20 år som MC fører. Han fant endelig noe han kunne tvinge kundene å gjøre og gjorde det på værste mulig måte.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

127Tom skrev: 08 mai 2021, 00:59
mekkern skrev: 07 mai 2021, 21:18
kaiu skrev: 07 mai 2021, 21:03 At andre mister jobben er ikke noe man skal fryde seg over. Tror ikke denne jobben var det han drømte om for livet sitt, men er kanskje en familie som er avhengig av denne inntekten.
Uten å referere til denne diskusjonen spesifikt:
det rasshølet som kræsjet inn i bilen vi satt i med lastebilen sin og bannet oss opp og ned fordi han hadde "så dårlig tid" at han bare gønnet på..
politiet beslagla førerkortet hans på stedet og han mistet det så lenge i rettsaken at jobben røyk-ja DET frydet meg. :thumleft
Han hadde ikke noe i trafikken å gjøre.

Selv om vi har endt opp i en jobb vi ikke har drømt om hele livet er ikke det en unnskyldning til å være kødd-og en må noen ganger i kontakt med kunder eller brukere svelge en kamel eller to selv om en ikke har lyst -for å beholde jobben.
Men min erfaring er at hvis en selv er hyggelig og litt imøtekommende så går det meste greit. :prf
Amen! Det bunna bare i hvordan han oppfører seg mot kunder. Og nå fikk han svi for gjentatte episoder med dårlig oppførsel.
Det er vel også en grunn til at akkurat han her også skulle be meg ta av hjelmen vs. ingen andre jeg har møtt i butikker eller andre stasjoner i over 20 år som MC fører. Han fant endelig noe han kunne tvinge kundene å gjøre og gjorde det på værste mulig måte.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av xavi0n »

Edit: slettet innlegg
If you gonna be dumb you gotta be tough

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Eirikvestfold »

127Tom skrev: 08 mai 2021, 00:59
mekkern skrev: 07 mai 2021, 21:18
kaiu skrev: 07 mai 2021, 21:03 At andre mister jobben er ikke noe man skal fryde seg over. Tror ikke denne jobben var det han drømte om for livet sitt, men er kanskje en familie som er avhengig av denne inntekten.
Uten å referere til denne diskusjonen spesifikt:
det rasshølet som kræsjet inn i bilen vi satt i med lastebilen sin og bannet oss opp og ned fordi han hadde "så dårlig tid" at han bare gønnet på..
politiet beslagla førerkortet hans på stedet og han mistet det så lenge i rettsaken at jobben røyk-ja DET frydet meg. :thumleft
Han hadde ikke noe i trafikken å gjøre.

Selv om vi har endt opp i en jobb vi ikke har drømt om hele livet er ikke det en unnskyldning til å være kødd-og en må noen ganger i kontakt med kunder eller brukere svelge en kamel eller to selv om en ikke har lyst -for å beholde jobben.
Men min erfaring er at hvis en selv er hyggelig og litt imøtekommende så går det meste greit. :prf
Amen! Det bunna bare i hvordan han oppfører seg mot kunder. Og nå fikk han svi for gjentatte episoder med dårlig oppførsel.
Det er vel også en grunn til at akkurat han er også skulle be meg ta av hjelmen vs. ingen andre jeg har møtt i butikker eller andre stasjoner i over 20 år som MC fører. Han fant endelig noe han kunne tvinge kundene å gjøre og gjorde det på værste mulig måte.
Da har du fått sagt det du ville si og fremstilt deg selv slik du ønsker. Så kanskje på tide å fjerne videoen fra tråden / nettet? Siden det ikke er lov å legge ut uten samtykke mener jeg. Du virker opptatt av at rett skal være rett, så kanskje greit at den slettes?
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Nomade »

Eirikvestfold skrev: 16 mai 2021, 12:56
Da har du fått sagt det du ville si og fremstilt deg selv slik du ønsker. Så kanskje på tide å gjerne videoen fra tråden / nettet? Siden det ikke er lov å legge ut uten samtykke mener jeg. Du virker opptatt av at rett skal være rett, så kanskje greit at den fjernes?
Er det en tilgjengelig video i denne tråden? Den har ikke jeg sett ihvertfall....

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av Eirikvestfold »

Nomade skrev: 16 mai 2021, 13:00
Eirikvestfold skrev: 16 mai 2021, 12:56
Da har du fått sagt det du ville si og fremstilt deg selv slik du ønsker. Så kanskje på tide å gjerne videoen fra tråden / nettet? Siden det ikke er lov å legge ut uten samtykke mener jeg. Du virker opptatt av at rett skal være rett, så kanskje greit at den fjernes?
Er det en tilgjengelig video i denne tråden? Den har ikke jeg sett ihvertfall....
Det første innlegget Tom126 la ut i tråden, side 2 eller 3 tror jeg. Han har filmet betjeningen i det betjeningen ser ut til å avslutte diskusjonen.

Det er ikke lov å publisere video av andre uten samtykke, så den bør nok fjernes.

EDIT: ser ut til at den er fjernet 👍
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Hjelmforbud inne på bensinstasjoner!

Legg inn av 127Tom »

Filmen viste kun ryggen / litt på skrå siden på ansatte da han gikk vekk. For utydelig til å se hvem det er. Ser ikke ansiktet hans.
Jeg kutta bort delen hvor man ser personens ansikt her. Er fullt klar over loven.
Den fulle videoen sendte jeg kun til stasjonens eier. Som ble grunnlag for at han fikk sparken.

Svar