STIKKE AV FRA POLITIET

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar

Er det greit å stikke av fra politiet?

Selvsagt, null problem!
4
27%
Tja, da blir man vel bare tatt etterpå!
2
13%
Nei, det hadde jeg ikke turt.
5
33%
Er du gal? Det er feil å stikke av!
4
27%
 
Stemmer totalt: 15

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

STIKKE AV FRA POLITIET

Legg inn av Ronny »

Det har (naturligvis) vært litt snakk om det å miste lappen, og det å stikke av fra politiet her.

Jeg har hørt mye om det å stikke av fra politiet.

Noen sier at det bare er tull å stoppe, da det ikke innebærer noen særlig tilleggsstraff hvis du bare sier at "du fikk panikk".

Andre sier at det er vanskelig å ikke bare gi opp, når det kommer til stykket.

Hva mener du?
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Inget av alternativen passar min uppfattning, så jag har inte avgett någon röst, men generellt sett tycker jag att man ska stanna. Det problematiska i detta är att straffen i Norge för trafikbrott ibland inte står i relation till brottet som har begåtts, imo.

Jag anser att vårdslöshet i trafik ska straffas (hårt), men jag sätter inte likhetstecken mellan vårdslöshet och fortkörning, vilket är något som straffskalan ger intryck av. Ibland är fortkörning vårdslöst, ibland inte.

Att behöva avtjäna ett fängelsestraff och förlora rätten att framföra bil/mc upp till flera år, kanske med resultat av förlorat arbete, raserad ekonomi osv osv, pga att man under några sekunder tagit upp sin MC eller bil i... säg 200-250+ km/h på en öde motorväg - det strider mot min rättsuppfattning. Jag har inga problem att förstå varför man i en sån situation skulle välja att inte åtlyda polismans tecken, under förutsättning att man inte behöver köra vårdslöst för att komma undan.

Sedan finns ju en moralisk aspekt av det hela, med det att respektera och följa lagar, regler och de tjänstemän som skall upprätthålla dessa. Det blir upp till var och en att bedöma vad som är mest omoraliskt - att bryta mot lagen eller att bryta mot sin egen rättsuppfattning. Om en lag i sig själv är omoralisk är det i det närmaste en plikt att inte följa den, imo, men det resonemanget kan inte tillämpas här, eftersom trafiklagarna inte är omoraliska - det är bara straffskalan som är för hög (ibland).

Svar