Håndsignaler

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Håndsignaler

Legg inn av 45316 »

Bjerknez skrev:
45316 skrev: 17 des 2020, 08:20 Det er ingen egen lovhjemmel såvidt meg bekjent som omhandler varsling av kontroll. De som har fått forenklet forelegg for dette har fått det for ulovlig lysbruk.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
https://www.vol.no/nyheter/notiser/2019 ... 437711.ece
Og den artikkelen bekrefter det jeg sier. De fikk forenklet forelegg for ulovlig lysbruk. Så lenge du bruker hånda i stedet for lys så er du nok innenfor. Hvis du ikke møter en overivrig en som tar i bruk § 3 i vtrl. Men den saken stoppes nok rimelig kjapt av en jurist.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av Bjerknez »

45316 skrev: 17 des 2020, 08:32
Bjerknez skrev:
45316 skrev: 17 des 2020, 08:20 Det er ingen egen lovhjemmel såvidt meg bekjent som omhandler varsling av kontroll. De som har fått forenklet forelegg for dette har fått det for ulovlig lysbruk.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
https://www.vol.no/nyheter/notiser/2019 ... 437711.ece
Og den artikkelen bekrefter det jeg sier. De fikk forenklet forelegg for ulovlig lysbruk. Så lenge du bruker hånda i stedet for lys så er du nok innenfor. Hvis du ikke møter en overivrig en som tar i bruk § 3 i vtrl. Men den saken stoppes nok rimelig kjapt av en jurist.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Du har rett.

Men poenget er jo at man kan få bot for det. Men nå blinker man jo ikke med lysene for å varlse andre når man kjører motorsykkel så da anser jeg det som fullt lovlig. Selv om det ikke er veldig smart alltid.... :)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Håndsignaler

Legg inn av 45316 »

Da er vi enige

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1038
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Håndsignaler

Legg inn av Domino »

Når det gjelder varsling med lys tenker jeg at det er innafor å blinke med lysene for å varsle om f.eks. elg/rein i eller i umiddelbar nærhet av veibanen (veldig relevant der jeg kjører) eller når det er folk som kjører uten (kjøre)lys. Varsling om kontroll er nok ikke innafor.

Se også her: https://www.facebook.com/notes/utryknin ... 029820242/

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Håndsignaler

Legg inn av 45316 »

Det er nok riktig det, opptil tjenestemann og vurdere om lysbruken var nødvendig. Varsling om dyr er ansett som nødvendig og lovlig, ikke minst reduserer det risikoen for en ulykke. Varsling av trafikkontroll øker risikoen for en ulykke.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av AJ »

45316 skrev: 17 des 2020, 18:51 Varsling av trafikkontroll øker risikoen for en ulykke.
:eh :scratch
Dette må du gjerne forklare. Og om mulig dokumentere...

Jeg vil tro at varsling om trafikkontroll heller vil kunne virke forebyggende ved at de som evt. kjører for fort, og dermed er presumtivt mer trafikkfarlige enn de som holder fartsgrensen, velger å redusere farten og dermed ulykkesrisikoen.

Når det er nevnt skal det selvfølgelig også nevnes at den forfortkjørende gjerne kan øke farten igjen etter passering av kontrollen...
Men de fleste av oss velger vel å ta det litt mer med ro etter å ha passert en politikontroll hvis vi vet veldig godt med oss selv at vi lå i faresonen for saftig bot eller i verste fall førerkortbeslag.
Eller... :confused ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Håndsignaler

Legg inn av 45316 »

Ved varsling av kontroll så får senket farten på den som kjører for fort i noen minutter i stedet for måneder. De andre uten førerkort, de som kjører i rus, kjører med stjålet motorsykkel, osv vil høyst sannsynlig snu eller finne annen veg.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av AJ »

45316 skrev: 17 des 2020, 23:47 Ved varsling av kontroll så får senket farten på den som kjører for fort i noen minutter i stedet for måneder. De andre uten førerkort, de som kjører i rus, kjører med stjålet motorsykkel, osv vil høyst sannsynlig snu eller finne annen veg.
Joda, gode poeng der.
Men når det gjelder muligheten for å komme seg unna kontroll etter å ha blitt varslet med lys eller håndbevegelser i forholdsvis kort avstand fra kontrollposten, så har politiet i de aller fleste tilfeller tatt høyde for dette med valg av kontrollsted.
Nettopp for å unngå avkjøringsmuligheter mellom kontrollposten der laserskytteren står og stopposten lenger framme.
Og skulle laserskytteren se noen som plutselig stopper og snur, så gis det umiddelbart beskjed til stopposten om denne mistenkelige atferden, som sender en politipatrulje etter dette kjøretøyet i de aller fleste tilfeller.
Og der kontrollen finner sted på en fire-felts vei med fysisk skille vil det være ganske utfordrende å snu...

Men blir man varslet på annen måte med f.eks. tlf./sms i god tid før kontrollposten, så kan man selvfølgelig lettere slippe unna ved å ta en mulig avkjørsel, en annen vei eller snu.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Håndsignaler

Legg inn av 45316 »

I hvertfall de gangene jeg har fått varsel om kontroll har jeg hatt tid til å snu før passering av laser. Det har ikke vært sånn at det står en fast 50 meter før jeg passerer laseren, gjerne har jeg fått varsel noen kilometer før kontrollen.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Vivi
Innlegg: 3
Registrert: 08 jun 2023, 19:14
Motorsykkelen din: Can am spyder 2013

Re: Håndsignaler

Legg inn av Vivi »

Ønsker bare å kommentere det å ikke hilse på trike. Can am og lignende. Jeg kjører selv en can am spyder på grunn
av helsemessig årsak. Greit at dere mener at man må ha kjørt opp til tung mc. Men vær klar over at noen av dem som har kjørt tung mc. Kan ha måtte gå over til trike, can am . På grunn av alt fra trafikk ulykke og andre sykdommer. Kjenner selv to i rullestol som kjører en trike og can am, på tre hjul for å kunne fortsette sitt mc liv. Og de har mc lappen. Kjør trykt. Vi har ingen å miste 🏍

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Håndsignaler

Legg inn av FreewheelBurning »

Vivi skrev: 08 jun 2023, 19:24 Ønsker bare å kommentere det å ikke hilse på trike. Can am og lignende. Jeg kjører selv en can am spyder på grunn
av helsemessig årsak. Greit at dere mener at man må ha kjørt opp til tung mc. Men vær klar over at noen av dem som har kjørt tung mc. Kan ha måtte gå over til trike, can am . På grunn av alt fra trafikk ulykke og andre sykdommer. Kjenner selv to i rullestol som kjører en trike og can am, på tre hjul for å kunne fortsette sitt mc liv. Og de har mc lappen. Kjør trykt. Vi har ingen å miste 🏍
Jeg hilser alltid på trikes :vs

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av AJ »

Vivi skrev: 08 jun 2023, 19:24 Ønsker bare å kommentere det å ikke hilse på trike. Can am og lignende. Jeg kjører selv en can am spyder på grunn
av helsemessig årsak. Greit at dere mener at man må ha kjørt opp til tung mc. Men vær klar over at noen av dem som har kjørt tung mc. Kan ha måtte gå over til trike, can am . På grunn av alt fra trafikk ulykke og andre sykdommer. Kjenner selv to i rullestol som kjører en trike og can am, på tre hjul for å kunne fortsette sitt mc liv. Og de har mc lappen. Kjør trykt. Vi har ingen å miste 🏍
Gode og viktige poeng i dette innlegget. @Vivi :thumleft !

Så vil jeg gjerne få ønske deg velkommen til oss på MCsiden.no. Som også har egen trike-tråd --> viewtopic.php?p=415935#p415935 :crazy: .

Tror jammen det er en til også uten at jeg fant den akkurat nå ;)

I den nevnte tråden må du gjerne legge ut bildet av din egen trike :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Vivi
Innlegg: 3
Registrert: 08 jun 2023, 19:14
Motorsykkelen din: Can am spyder 2013

Re: Håndsignaler

Legg inn av Vivi »

Takk for hyggelig svar og tips til siden. 🙂

Proffnoob
Innlegg: 17
Registrert: 13 mai 2021, 01:54
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Håndsignaler

Legg inn av Proffnoob »

Can Am er sykler med tre hjul, med to enten foran eller bak? Man må ha klasse A for å kjøre disse?
Jeg betrakter dem som motorsykler, bare litt forskjellig fra vanlig MC med sidevogn.

Angående hilsning, jeg hilser ved å bare holde håndflaten opp, jeg gjør ingen bevegelser.

Så videone in første post og fikk en overraskelse. Jeg har aldri lagt merke til at venstre hånd brukes til å signalisere sving til høyre. Husker ikke noe av dette fra kjøreskolen, enten ble det ikke nevnt eller så har jeg glemt det.

Jeg bruker egen plassering til å indikere hvor jeg skal, dersom jeg ikke har blinklys. Jeg bruker nesten aldri håndsignaler til dette, og de gangene jeg har brukt hånden har jeg brukt høyre hånd for å signalisere høyre. Ja man slipper gassen men det har ikke vært et problem. Men jeg kan se for meg at man ved liten fart i bratt oppoverbakken vil få et problem. :D

Svar