Uheldige følger av etanol i drivstoff

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Snikkeren »

Og det ser til og med ut som NAF er for etanol i bensinen: http://naf.no/no/Nytt-fra-Naf/Nyheter/F ... -i-bensin/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle jo tro at NAF var oppdatert på følgene av det. Og hvis det stemmer at det kan ende med flere motorras, så må jo det også tas med i beregningen når man tenker på de reduserte avgassene. Å produsere nye motorer er jo ikke helt miljøvennlig det heller.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Godtvoksen

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Godtvoksen »

gsx750_80 skrev: For min egen del vil jeg foreløpig benytte 98 oktan fra Statoil på MC, gressklipper og båt,
til jeg evt mottar nye opplysninger som tilsier noe annet.
98 oktan blir noe dyrere per liter, men betaler seg forhåpentligvis i form av både
bedre drivstofføkonomi og redusert slitasje og mindre trøbbel.
Denne tråden gav meg nye opplysninger/kunnskap. Jeg har hele tiden brukt 95 oktan på min MC, men det er vel neppe for sent og følge gsx750_80 sin handlemåte. :mk

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Crinos »

Elolz skrev:Lurer på hvordan Shell V-Power er iforhold til dette? Noen som har prøvd den/bruker den? Vurderer å gå over til den når jeg endelig får sykkelen fra vinterlagring :scratch
Med tanke på at de aveterer med "en ekstra liter per tank" så bør den i alle fall være effektiv, og da lurer man jo på hva de har gjort, om de også har etanol inblandet i den...

Edit: Typo
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7580
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Det er den vanlige 95 som skal gi en besparelse på 2% i forbruk..

har ved 2 separate anledninger testet 98V-power på cbr`n og den likte det ikke, trengte to fyllinger etterpå før lugginga ble borte.

Etter hva jeg har funnet ut så lagres 98 bensina i oslo-området på vannbunn så der er både TBE og etanol utelukket.
men det kan jo allerede være ombygget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Snerken
Innlegg: 53
Registrert: 03 okt 2010, 04:06
Motorsykkelen din: Tilsammen 1700ccm

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Snerken »

Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Det er jo skurkeri i system, med høyeste beskyttelse.
Det gå'kke an, æ'kke mulig...
-Tenk dere alle de søksmålene som kommer! Det må jo bli mye oppstyr! Bensinstasjonene kommer til å gå konk, alle sammen!
Nei, jeg bekymrer meg ikke for evt. ødeleggelser p.g.a. drivstoffet. For HVIS dere her i forumet har rett, så MÅ det ende med at de trekker drivstoffet tilbake og folk får erstatning.
Hvis ikke så blir det organisert og lovlig herverk, og SÅ gæern er vel ikke Norge blitt enda?

mekkern
Innlegg: 7580
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Snerken skrev:Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Akkurat det som skjedde ved innføringen av blyfritt...selv om du der hadde muligheten for å kjøpe tilsatsmiddel.

Hvis en del biler går fyken/får problemer etter en stund på etanolsuppe så lykke til med å bevise at det er drivstoffet.
mange kjøretøy funker greit med dette drivstoffet også.men forbruket øker uansett.

I saksøkerlandet nr 1-USA har mange ødelagt påhengerene sine med denne suppa men har kommet til kort mot staten da miljøhensyn veier mer enn enkelpersoner-Tror ikke det er spesiellt lettere her hjemme i norge.......her settes økonomi opp mot dødsfall i trafikken... ](*,)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Snerken
Innlegg: 53
Registrert: 03 okt 2010, 04:06
Motorsykkelen din: Tilsammen 1700ccm

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Snerken »

mekkern skrev:
Snerken skrev:Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Akkurat det som skjedde ved innføringen av blyfritt...selv om du der hadde muligheten for å kjøpe tilsatsmiddel.

Hvis en del biler går fyken/får problemer etter en stund på etanolsuppe så lykke til med å bevise at det er drivstoffet.
mange kjøretøy funker greit med dette drivstoffet også.men forbruket øker uansett.

I saksøkerlandet nr 1-USA har mange ødelagt påhengerene sine med denne suppa men har kommet til kort mot staten da miljøhensyn veier mer enn enkelpersoner-Tror ikke det er spesiellt lettere her hjemme i norge.......her settes økonomi opp mot dødsfall i trafikken... ](*,)
Jeg håper inderlig at du tar feil.
Håper! :[-o<

Hvis du har rett så dukker det nok opp ei flaske med noe lurium snart.
Lurium for gamle kjøretøy som skulle hatt bensin med bly fungerer jo. Men det blir vel en noe mere komplisert kjemi å få til et lurium mot alle de skadene som er nevnt i denne tråden.
Au au. :-k

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Snerken skrev:...
Nei, jeg bekymrer meg ikke for evt. ødeleggelser p.g.a. drivstoffet. For HVIS dere her i forumet har rett, så MÅ det ende med at de trekker drivstoffet tilbake og folk får erstatning.
Hvis ikke så blir det organisert og lovlig herverk, og SÅ gæern er vel ikke Norge blitt enda?
Forbrukerne får regningen i fanget andre steder, i følge mange kilder på nett. Jeg betviler at den statlige omsorgen i så måte
er så mye bedre her til lands. Et sted sto det også at de i Tyskland på et tidspunkt stoppet overgangen fra 5 % etanol til 10
% etanol fordi mange tyske bileiere ville bli skadelidende ved innføring av drivstoff med hele 10 % etanol. Jeg har ikke registrert
at dette ser ut til å være noe tema i Norge.
Står en del om problemene, i forhold til båtmotorer, mc, biler mm, her:
http://www2.highlandstoday.com/content/ ... m-ethanol/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.energy-consumers-edge.com/pr ... -fuel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... thanol.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nytimes.com/2008/07/26/busin ... nted=print" onclick="window.open(this.href);return false;
http://musicouch.com/instruments/brass/ ... -problems/" onclick="window.open(this.href);return false;
E10 (drivstoff med 10 % etanol) kommer i følge VG:
"Det er ikke planlagt noen start i salget av E10 i Norge ennå, men E10 kommer, det er vi ikke tvil om. Det jobbes nå med å lage en europeisk norm for E10, sier generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt Inger Lise Melby Nøstvik."
(http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10014197" onclick="window.open(this.href);return false; ) Og: "Forbruket vil øke noe med den nye bensinen. Bioetanol har lit lavere energiinnhold enn vanlig bensin. Men utslippet av CO2 vil bli redusert." Og våre verkstedregninger vil muligens kunne øke..
mvh

-gsx750_80

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Cbr »

Grei måte å få alle øve på el-bil/mc på.....Konspirasjon.....

Hva er fordelene med etanol 10% ?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Crinos »

Cbr skrev:Grei måte å få alle øve på el-bil/mc på.....Konspirasjon.....

Hva er fordelene med etanol 10% ?
"Fordelen" skal angivelig være redusert CO2 utslipp.

Selv mener jeg heller at det burde stilles strengere krav til motor... Hvorfor har fks BMW motorsterke biler og fremdeles veldig lavt CO2 utslipp mens Toyota har motorsvake biler med høyt CO2 utslipp....

Det finnes også konspirasjons teorier om at de tynner ut drivstoffet, fordi vi har brukt opp jordens olje reserver.

Personlig tror jeg det er oljeselskapene som står bak, og skor seg på miljøkrise. Ved å kjøre dette frem som sundt for miljøet og eneste "riktige" å gjøre, så tjener dem mer... For hver 10 liter de selger med drivstoff, har de fått 1 gratis liter tilbake.. Enkel matte sier at man da selger 1/10 av varen på nytt. (Jeg har i alle fall ikke sett noe til at prisene har blitt rimeligere, snarere tvert imot).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Cbr »

De "vanner ut ølet" alså.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Cbr »

Tror dette tiltaket med etanol er som light versjonene av tobakk. Bedre å slutte å finne noge annet å hekta på. Som f.eks andre energikilder.

Oljelobbyen fikk jo skrota flere lastebil lass med splitter nye pent designa el-biler for nogen år si, før finanskrisa. + lagt inn forbud mot de.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8[/video]

Imens har ikke Asia sove i timen som USA har. Survival off the fittest. Amerikanske bilmerker, who needs them.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ejs »

:thumleft :thumleft

En god ting for noen,er at bioetanol har høyere oktantall.(E100 er 105 oktan)aberet er at det bare er 70% kalorier i forhold til i bensin.Så injectorer må ha lenger åpningstider.
Kan øke kompresjonen og få flere hester.
Kan øke turbotrykk og få flere hester.

:mc7 :mc7
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av MaxTron »

Snerken skrev:Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Det er jo skurkeri i system, med høyeste beskyttelse.
Det gå'kke an, æ'kke mulig...
-Tenk dere alle de søksmålene som kommer! Det må jo bli mye oppstyr! Bensinstasjonene kommer til å gå konk, alle sammen!
Nei, jeg bekymrer meg ikke for evt. ødeleggelser p.g.a. drivstoffet. For HVIS dere her i forumet har rett, så MÅ det ende med at de trekker drivstoffet tilbake og folk får erstatning.
Hvis ikke så blir det organisert og lovlig herverk, og SÅ gæern er vel ikke Norge blitt enda?
Er jo nesten rørende at det går an å være så naiv, og ha så god tro på styresmaktene.
Men vist det finnes mange sånne så forklarer det jo hvorfor de rødgrønne ble gjenvalgt om ikke annet.

Dette er like enkelt som det er gjennomskuelig:
Siden effekten går ned må en bruke mere drivstoff for å tilbakelegge samme distanse.
Dette blir dyrere for oss forbrukere og miljøgevinsten forsvinner med det økte forbruket.
Samtidig får vi økte reparasjoner på kjøretøy og mange eldre kjøretøy kan ikke brukes i det heletatt.
Dette fører til økte inntekter på grunn av reparasjoner, moms på både arbeid og deler, og økt salg av nye kjøretøyer, enda mere i avgiftskassen :=D>
OG det er selvfølgelig oss forbrukerene som må betale hele regninga og miljøgevinsten er IKKE reell annet enn politisk selvfølgelig, og da er jo alt bare fryd.
Hurra for Norge o.s.v.... Og EU og alt det derre der ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:Som nevnt i en annen tråd er det allerede aktuelt med inntil 10 % etanol i bensin her til lands.
Etanol er relativt reaktivt og korrosivt, og kan bidra til en rekke problemer for både eldre og
nyere MC.
For MC uten elektronisk regulert innsprøytning av drivstoff vil man kunne registrere at motoren
går dårligere enn for bensin uten etanol. Har man MC med katalysator risikerer denne skade som
følge av muligheter for høyere eksostemperatur.
Spesielt eldre MC har komponenter i drivstoffsystem, inkludert forgassere, som man risikerer at brytes
ned. Dette gjelder feks gummideler og pakninger. ...
Ikke nødvendigvis så lurt å følge eksempelet til denne karen:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10093124" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

Svar