Uheldige følger av etanol i drivstoff

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

MGR1 skrev:Det største problemet med etanol i bensinen er korrosjon i tank og andre komponenter. Dette har vært kjent i mange år. At pakninger på nye kjøretøy takler etanol bedre enn tidligere betyr ikke at det ikke kan forekomme korrosjon i tank, pumpe og andre komponenter. Korrosjonen fremkommer gjerne etter lengre tids lagring, og skyldes det faktum at etanolen tar til seg vann fra luften rundt, og reagerer med denne.

Husk at lagringsperioden 'off-season' for norske motorsykler er lenger enn i resten av Europa, og USA, og vi vil dermed være mer utsatt for dette problemet her på berget enn andre steder.
Riktig som du sier, at korrosjonsproblematikken er vel kjent, i alle fall for de som setter seg inn i saken. Men, problematikken er mer komplisert. (En del er nevnt tidligere i tråden.)
Lagringsproblematikken som du påpeker er jo ganske riktig et viktig aspekt av dette. Dette følger bla til at etanolholdig
drivstoff er spesielt skadelig for motorer der det gjerne er vesentlig opphold i bruken, som feks båtmotorer,
klitoriserte gressmoppere (/ motorsiserte gressklippere) mm.
Et interessant poeng i videoen er at en rekke bilfabrikanter ikke opprettholder garantier for mange biler eldre enn 2012,
dersom 15 % etanol benyttes. En del personer later til å innbille seg at etanol kun er uheldig for veterankjøretøy,
hvilket er det reneste nonsens.
Ellers trenger man vel ikke akkurat å være snåsamannen for å spå at noen vil innvende at vi har ikke så mye som 15 %etanol i drivstoff i Norge. Nei, det har vi ikke, men likevel er mindre mengder enn 15 % uheldig. En analogi:
Det er ikke slik at kun røyking av mer enn 15 sigaretter om dagen kan være helseskadelig. 8 eller 14 per dag er
også skadelig.
AAA (The American Automobile Association) refereres også til i denne videoen på youtube.
Likevel, folk flest later til å fornekte at etanol i drivstoff er et problem. Det er normalt, og menneskelig.
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av AJ »

For egen del satser jeg på at det har gått bra i vinter med KTM'en. Tok ikke sjansen på annet enn full tank med 98 oktan da jeg parkert for vinteren i fjor høst. De siste dråpene med 98 fylt på straks etter at sykkelen var buksert på plass i kald garasje.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av MGR1 »

Miljøbensin innholder ikke etanol ifølge dokumentasjonen, og skal tåle mye lenger lagringstid enn vanlig pumpebensin. På aspen.no loves det 10 ganger lenger lagringstid enn vanlig bensin.

Nå har jeg alltid pleid å tømme tanken og drivstoffsystemet fullstendig på mine mc'er før vinterlagring (og oppbevart tanken innendørs), men hvis jeg i fremtiden kommer til å la en mc stå med bensinen på, kommer jeg til å brukes miljøbensin i siste tankfull.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ejs »

Har aldri tømt tanken før vinterlagring.
Forgasser motorene er vanligvis vanskeligere enn innsprøytningsmotorene å få start på.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Synes jeg har registrert flere bilbranner i Norge i det siste, sammenliknet med tidligere.
i USA, der etanoltilsetningene i drivstoff har vært høyere, over lengre tid, er det vel kjent at dette fører til mange problemer, inkludert bilbranner.
Noen eksempler fra Norge:
http://www.itromso.no/nyheter/article9616207.ece
http://www.varden.no/nyheter/veteranbil ... -1.1316321
Dette er naturligvis ikke noe holdbart grunnlag for å hevde at etanol i drivstoff har vært medvirkende årsaker, men det skulle ikke
forundre meg.

Hjemme i Norge er det dessverre bla "drivstoffeksperter" som bagatelliserer problemer knyttet til etanol i drivstoff. NMCU bryr seg vel heller ikke nevneverdig.

En myte er feks at etanol ikke har nevneverdig betydning for moderne MC og biler med bensininnsprøytning i stede for forgassere.

Motorcyclist og Cycleworld gir temaet etanol i drivstoff oppmerksomhet jevnlig. AMA kjemper også mot etanol i drivstoff. Her et et eksempel
der E15 konkret omtales, men skadene starter allerede ved vesentlig lavere innhold av etanol.
http://www.americanmotorcyclist.com/new ... tures.aspx

Jay Leno om etanol:
http://autoweek.com/article/car-life/ja ... es-ethanol

" ...There have been a lot of old-car fires lately. I went through the ’70s, the ’80s and most of the ’90s without ever having read much about car fires. Suddenly, they are happening all over the place. Here’s one reason: The ethanol in modern gasoline—about 10 percent in many states — is so corrosive, it eats through either the fuel-pump diaphragm, old rubber fuel lines or a pot metal part, then leaks out on a hot engine … and ka-bloooooie!!!
..."

"....I just don’t see the need for ethanol. I understand the theory—these giant agri-business companies can process corn, add the resulting blend to gasoline and we’ll be using and importing less gasoline. But they say this diversion of the corn supply is negatively affecting food prices, and the ethanol-spiked gas we’re forced to buy is really awful.
..."
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Stor-Oteren »

Ser at Gasolin.no selger noe som heter Sta-bil bensinkonservering for å tilsette bensin når man vinterlagrer for å hindre rust, pitting etc, dette skal ifølge reklamen hindre de negative tingene etanol i drivstoffet påfører tanken innvendig etc.


STA-BIL Bensinkonservering

Motorer som lagres over vinteren får ofte startproblemer når våren kommer. Dette skyldes a bensinen brytes ned og at avleiringer fra bensinen kan tette kanaler og dyser.

De siste årene har bensinen også fått en blanding av 5% etanol. Etanol er hygroskopisk, og den leder strøm, alt dette medfører risiko for korrosjon og pitting. Vær føre var, hell STA-BILs berømte bensinkonservering i tanken før vinterdvalen, så slipper du å helle ut bensinen til våren! Kan brukes på både 2- og 4-taktere!En flaske rekker til ca. 100 l. bensin.

236 ml.



STA-BIL Bensinkonservering

DETALJER:

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Stor-Oteren »

Er det noen som har erfaring med dette stoffet som jeg skrev om i det forrige innlegget?

Lurer på om man kan benytte denne bensinen som har iblandet dette stoffet, eller om det er meningen at man må tømme det ut, for så å fylle på ny bensin når vinterlagringen er over?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av AJ »

Stor-Oteren skrev:Er det noen som har erfaring med dette stoffet som jeg skrev om i det forrige innlegget?
Har ikke prøvd og tror neppe jeg kommer til å gjøre det heller.
Tror det er en like god løsning å fylle full tank med 98 oktan når sykkelen settes bort for vinteren.
Gjorde det i vinter og sykkelen startet og gikk helt normalt uten problemer (selvfølgelig...) etter lagringen i kald garasje.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Stor-Oteren skrev:Ser at Gasolin.no selger noe som heter Sta-bil bensinkonservering for å tilsette bensin når man vinterlagrer for å hindre rust, pitting etc, dette skal ifølge reklamen hindre de negative tingene etanol i drivstoffet påfører tanken innvendig etc.


STA-BIL Bensinkonservering

Motorer som lagres over vinteren får ofte startproblemer når våren kommer. Dette skyldes a bensinen brytes ned og at avleiringer fra bensinen kan tette kanaler og dyser.

De siste årene har bensinen også fått en blanding av 5% etanol. Etanol er hygroskopisk, og den leder strøm, alt dette medfører risiko for korrosjon og pitting. Vær føre var, hell STA-BILs berømte bensinkonservering i tanken før vinterdvalen, så slipper du å helle ut bensinen til våren! Kan brukes på både 2- og 4-taktere!En flaske rekker til ca. 100 l. bensin.

236 ml.



STA-BIL Bensinkonservering

DETALJER:
I følge denne siden http://www.boatus.com/magazine/2011/dec ... thanol.asp inneholder slike stabilisatorer antioksydanter. Disse kan redusere omfanget av korrosjon. (Det er andre uheldige virkninger av etanol de ikke
forhindrer.)

Tanken bør være full, slik at det er lite plass for fuktig luft som kan slippe inn i tanken over tid.

Evt faseseparasjon kan føre til at en korrosiv blanding av etanol og vann legger seg på bunnen av tanken, noe som kan
være uheldig. Om dette skjer ville det være gunstig å bytte ut innholdet på tanken, til våren.

Tidligere kunne man unngå etanoli drivstoff ved å fylle 98 oktan. Om det fortsatt er slik at 98 oktan i Norge er fri for etanol, landet rundt, er jeg ikke oppdatert på.

I USA har etanol i drivstoff vært benyttet lenge, og problemer knyttet til dette er velkjente.
En relativt utbredt misforståelse synes å være at det er kun veterankjøretøyer som rammes av skader som følge av etanol.

Mangeårig redaktør av Cycle World, Kevin Cameron, som er fysiker utdannet ved Harvard er en av de som mener at
etanol kan ha skadelig innvirkning på gamle og nye motorer, inkludert de for mc. Han har i artikkelen det refereres til
under sagt noe om dette.

**** Because ethanol contains one-third less energy per gallon than gasoline, adding ethanol to gasoline leans out the fuel-air mixture, possibly enough to cause damage. Several manufacturers of small engines have said they will not honor warranties if fuels containing more than 10 percent ethanol are used.

Recent-model automobiles have digital fuel injection capable of automatically compensating for this leaning effect of E15 fuel. “Yellow-cap” or “Flex-Fuel” vehicles, which make up about four percent of the U.S. auto/light-truck fleet, are able to compensate for fuels containing up to 85 percent alcohol (E85).

**** Metal fuel-system parts can corrode as a result of exposure to alcohol. Fuel additives are sold to inhibit this. Solvency of alcohol in certain fuel-system plastics, rubber and seal materials used in older vehicles can lead to softening and swelling. Fuel additives cannot prevent this.

**** Alcohol absorbs water from any source (even from the atmosphere). Once alcohol that is dissolved in gasoline has absorbed sufficient water, it can separate from the gasoline and settle to the bottom of the tank. If this separated water-alcohol mixture is drawn into the engine’s fuel-system, the engine will run lean and may misfire or stop running.

**** Some fear that the E15 fuel remaining in the blender pump’s hose and pump, when mistakenly mixed into the small fuel volume of a motorcycle’s or other small engine’s tank, might result in a mixture lean enough to cause engine damage. To prevent this, EPA will require customers using the E15 blender pump to buy at least four gallons of fuel. This will dilute the fuel that remains in the hose and pump enough to make it harmless to your bike.

http://www.cycleworld.com/2013/07/05/ev ... motorcycle
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
Stor-Oteren skrev:Ser at Gasolin.no selger noe som heter Sta-bil bensinkonservering for å tilsette bensin når man vinterlagrer for å hindre rust, pitting etc, dette skal ifølge reklamen hindre de negative tingene etanol i drivstoffet påfører tanken innvendig etc.


STA-BIL Bensinkonservering

Motorer som lagres over vinteren får ofte startproblemer når våren kommer. Dette skyldes a bensinen brytes ned og at avleiringer fra bensinen kan tette kanaler og dyser.

De siste årene har bensinen også fått en blanding av 5% etanol. Etanol er hygroskopisk, og den leder strøm, alt dette medfører risiko for korrosjon og pitting. Vær føre var, hell STA-BILs berømte bensinkonservering i tanken før vinterdvalen, så slipper du å helle ut bensinen til våren! Kan brukes på både 2- og 4-taktere!En flaske rekker til ca. 100 l. bensin.

236 ml.



STA-BIL Bensinkonservering

DETALJER:
I følge denne siden http://www.boatus.com/magazine/2011/dec ... thanol.asp inneholder slike stabilisatorer antioksydanter. Disse kan redusere omfanget av korrosjon. (Det er andre uheldige virkninger av etanol de ikke
forhindrer.)

Tanken bør være full, slik at det er lite plass for fuktig luft som kan slippe inn i tanken over tid.

Evt faseseparasjon kan føre til at en korrosiv blanding av etanol og vann legger seg på bunnen av tanken, noe som kan
være uheldig. Om dette skjer ville det være gunstig å bytte ut innholdet på tanken, til våren.

Tidligere kunne man unngå etanoli drivstoff ved å fylle 98 oktan. Om det fortsatt er slik at 98 oktan i Norge er fri for etanol, landet rundt, er jeg ikke oppdatert på.

I USA har etanol i drivstoff vært benyttet lenge, og problemer knyttet til dette er velkjente.

(En relativt utbredt misforståelse i Norge synes å være at det er kun veterankjøretøyer som rammes av skader som følge av etanol. )

Mangeårig redaktør av Cycle World, Kevin Cameron, som er fysiker utdannet ved Harvard er en av de som mener at
etanol kan ha skadelig innvirkning på gamle og nye motorer, inkludert de for mc. Han har i artikkelen det refereres til
under sagt noe om dette.

**** Because ethanol contains one-third less energy per gallon than gasoline, adding ethanol to gasoline leans out the fuel-air mixture, possibly enough to cause damage. Several manufacturers of small engines have said they will not honor warranties if fuels containing more than 10 percent ethanol are used.

Recent-model automobiles have digital fuel injection capable of automatically compensating for this leaning effect of E15 fuel. “Yellow-cap” or “Flex-Fuel” vehicles, which make up about four percent of the U.S. auto/light-truck fleet, are able to compensate for fuels containing up to 85 percent alcohol (E85).

**** Metal fuel-system parts can corrode as a result of exposure to alcohol. Fuel additives are sold to inhibit this. Solvency of alcohol in certain fuel-system plastics, rubber and seal materials used in older vehicles can lead to softening and swelling. Fuel additives cannot prevent this.

**** Alcohol absorbs water from any source (even from the atmosphere). Once alcohol that is dissolved in gasoline has absorbed sufficient water, it can separate from the gasoline and settle to the bottom of the tank. If this separated water-alcohol mixture is drawn into the engine’s fuel-system, the engine will run lean and may misfire or stop running.

**** Some fear that the E15 fuel remaining in the blender pump’s hose and pump, when mistakenly mixed into the small fuel volume of a motorcycle’s or other small engine’s tank, might result in a mixture lean enough to cause engine damage. To prevent this, EPA will require customers using the E15 blender pump to buy at least four gallons of fuel. This will dilute the fuel that remains in the hose and pump enough to make it harmless to your bike.

http://www.cycleworld.com/2013/07/05/ev ... motorcycle
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Stor-Oteren »

Takker for svar på mitt spørsmål ang Bensinkonversering. :thumleft

Men må jo si man er like forvirret ang om man skal bruke tilsetningsstoffer eller ikke, snakket med en ansatt hos Gasolin no idag, de hadde ikke fått noen negative tilbakemeldinger på dette stoffet, etter å ha solgt det i ca to år.
Dette stoffet hadde ifølge han vært solgt i USA i mange år.

Et annen ting som jeg er litt usikker på er jo om dette konverseringsstoffet går overens med blytilsetningsstoffet som ivertfall jeg bruker i bensinen på en motor fra 1971 pga at ikke ventilene skal ta skade. :scratch

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Etanolnytt: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nors ... /23858841/
Etanolinnholdet i drivstoff her til lands kan straks bli så høyt at Ford og Toyota ikke opprettholder garantier.
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av AJ »

Jeg fylte på 98 bensin da sykkelen ble vinterlagret, for å være på den sikre siden... :8-[ .
Better safe, than sorry...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

fra https://www.amcar.no/Aktuelt/6168/etano ... indre.html :

"Etanol – et problem mindre

Det er internasjonalt vedtatt at man skal blande inn biodrivstoff i bensin og diesel for å redusere de globale CO2-utslippene. Og i forslag til statsbudsjett for 2017 ligger det inne en plan for opptil 30 % innblanding av biodrivstoff.
For de som har eldre kjøretøy som hobby ville en slik innblandingsprosent betydd en avvikling for bruken av våre veteranbiler. En større innblandingsprosent av etanol i drivstoff har vist seg å være en reell trussel for bilhobbyen.
Land som har prøvd seg på E15 (15 % innblanding av etanol i bensin) har rapportert om diverse problemer, og dette har bekymret bilindustrien, mange hobbybilentusiaster og ikke minst organisasjonen AMCAR.
Allerede med 10 % innblanding dukker det opp problemer med bensinslanger, bensinpumper, korrosjon og senere lekkasje i drivstoffsystemet. Slike problemer har igjen ført til driftsstans og bilbrann.
Etanol egner seg best for bruk i nyere kjøretøy som brukes daglig. Med etanolholdig drivstoff vil det, i et kjøretøy som står, allerede etter tre uker begynne å skje en prosess med drivstoffet som eldre kjøretøy takler dårlig, eller ikke takler i det hele tatt. Det er et faktum at ingen kjøretøy før 1987 er beregnet for å kjøres på etanolholdig drivstoff. Derfor har det vært viktig for AMCAR å være offensive i spørsmålet om innblanding av bio-etanol helt siden problematikken ble kjent for oss i 2013.
AMCAR har sammen med FrP’s bilgruppe jobbet for å få en lovpålagt sikringskvalitet på drivstoff, altså et drivstoff som inneholder null innblanding av etanol (E0). Stortinget har bedt om at regjeringen vurderer muligheten for å innføre E10 (10 % etanol) som ny bensinstandard. Men samtidig skrives det i Energimeldingen, som er godkjent av stortinget og som går inn som en del av det nye statsbudsjettet, at «i denne forbindelse er det viktig at kravet om sikringskvalitet på bensin ivaretas».
Et møte mellom AMCAR og FrP’s bilgruppe nå i desember endte med enighet om at det må utarbeides en bestemmelse som sikrer at det blir «tilgang på sikringskvalitet E0 på stasjonsnettet i Norge».
I dag får AMCAR opplyst at både Bunker Oil, Esso, Shell, MAX bensin og Yx fører 98 oktan uten etanolinnhold – det er denne kvaliteten AMCAR nå ønsker skal sikres å være tilgjengelig på alle stasjoner i fremtiden. Og så er det viktig at kjøretøyhobbymiljøet fyller denne kvaliteten for å unngå problemer med kjøretøyene sine i fremtiden!
"
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Zettexx »

Ethanol har vært i bruk i bensinen i lang tid.
http://www.fuel-testers.com/ethanol_fuel_history.html

Svar