Uheldige følger av etanol i drivstoff

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 10 mai 2019, 15:54 Så det vil si at jeg i dag kan fylle 98 Blyfri på min BMW S1000R uten at det oppstår noe som helst av problemer?

Hva vil jeg evt. merke av forskjell rent fysisk?
Tviler på at du merker noe særlig på effekt eller oppførsel, normalt sett, men har sett at det ble påstått at en mc-motor gikk jevnere og bedre med etanolfritt drivstoff enn på drivstoff med etanol. Påstanden kom i Classic Motorcycle Mechanics, muligens.
Tipper sykkelen din har bedre av 98 oktan enn 95. Det virker som en del tror at etanol ikke skader nye kjøretøy. Det tror jeg ikke på. Sjekk feks Cycleworld, et av de mer seriøse mc-tidsskriftene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av FredrikE24 »

Både sykkelen min og min fars K1300GT er anbefalt kjørt på 98Oktan, det stend i bokji, men kan kjøres på 95. Jeg får tenningsbank på 95oktan om jeg er litt ivrig på gassen på lavt turtall. "Snatrer" ganske bra. K1300GTen har svært høyt kompresjonsforhold og jeg finner det fascinerende hvor bra BMW har klart å få motorstyringen til å kompensere for 95Oktan for å hindre tenningsbank. Jeg aner ikke hvordan de får det til..

Når det gjelder etanolholdig bensin og BMW, har BMW tidligere gått ut og sagt at det ikke skal være større problemer tilknyttet dette. Dette gjelder både biler og motorsykler fra langt på vei tilbake(minst 25år).
At enkelte BMW-sykler har problemer med etanol og tankarmaturet/tankmåler kan sikkert være riktig, men tror neppe dette er særlig utbredt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 10 mai 2019, 17:11
Togmannen skrev: 10 mai 2019, 15:21
gsx750_80 skrev: 27 apr 2018, 13:09
kgjersda skrev: 27 apr 2018, 11:55 Du kan se innholdet av etanol i sikkerhetsbladene til Shell:

https://www.shell.no/business-customers ... lader.html

For V-Power Nitro+ 98:

Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Flam. Liq. 2; H225;
Eye Irrit. 2; H319;
Innhold: ≥ 0 ≤ 0,5 %

Altså mindre enn 0,5% i blandingen.
Takk for info! Mindre enn 0.5 % får vi håpe har minimale praktiske konsekvenser. Det er jo gjerne 10 til 20 ganger så mye (5%-10%) etanol i diesel og 95 oktan, såvidt jeg har registrert.
https://www.nettavisen.no/na24/blander- ... 36860.html
- Bensin og autodiesel blir tilsatt biodrivstoff. Foreløpige tall basert på oppgaver til Skatteetaten viser at det ble tilsatt 668 millioner liter bioetanol og biodiesel i 2017.

- Dette ga en innblanding på om lag 16 prosent for bilbensin og autodiesel som er langt over kravet om at drivstoff skulle innehalde 8 prosent biodrivstoff i 2017. Det vart tilsatt 74,3 millioner liter bioetanol som gir en bioandel på 6,6 prosent for bilbensin i 2017. For autodiesel vart det blanda inn 593,5 millioner liter som ga en bioandel på 19,4 prosent.
I 2017 var det 6,6 % sprit i bensin, og 20% i diesel. Så lenge det er billigere å erstatte bensin/diesel med metanol så kommer det nok kun til å bli mer. Tallene for bensin er ikke fordelt på oktan, og hvis det samlede tallet for bensin er 6,6%, så er nok 95 oktan litt høyere siden 98 er spritfri.
Hvis dette stemmer er det mye mer etanol i drivstoff her til lands enn det jeg var klar over.
Vi får regninga, i form av skader på kjøretøy, og ulykker. Båt- og bilbranner, og etterhvert dødsfall?
Branner i tunneller har vi og sett en del av..
:-k
Nylig oppfordring fra American Motorcyclist Association, under. Dersom det er riktig at mye drivstoff her til lands allerede inneholder 15-20 % etanol, er dette oppsiktsvekkende, dersom AMA har rett. Men dersom det er 6.6 % i bensin, er det tross alt mye bedre enn 15 %..

Oppose proposed year-round sales of E15

Year-round sales of E15 would increase the risk of misfueling




On March, 12, the U.S. Environmental Protection Agency announced it would makes regulatory changes to allow year-round sales of E15 fuel, a blend of gasoline that is 15 percent ethanol by volume, by waiving Clean Air Act requirements related to Reid Vapor Pressure. This action would put the owners of millions of motorcycles and ATVs at significant risk because the dangers of this fuel are not clearly identified at the pump, E15 can cause engine and fuel system damage to machines not designed for its use and use of E15 may void the manufacturers' warranty.

The American Motorcyclist Association opposes the proposed change and we are urging you to take advantage of the public comment period for this regulatory change and tell the EPA to reconsider this move and protect American motorcyclists from this unsafe fuel.

Take Action

In addition to the public comment period the EPA is hosting a public hearing on March 29th in Ypsilanti, Mi.

None of the estimated 22 million motorcycles and all-terrain vehicles in use in the United States is approved by the EPA to use E15 or higher ethanol blends. Not only does using E15 in motorcycles and ATVs violate federal law, it can cause engine and fuel system damage and may void the manufacturers' warranty.

In addition, the AMA is concerned that expanding the sale of E15 fuel will significantly decrease the availability of E0, fuel with no ethanol that is needed for older and vintage machines.

The rush to force more E15 fuel into the marketplace by the ethanol industry greatly increases the chances of inadvertent misfueling by motorcyclists and ATV owners-as well as owners of boats, small engines and other machines that are not warrantied for E15 use-due to blender pumps, confusing pump labeling and the lack of any significant consumer education by the ethanol industry or the federal government.

Thank you in advance for taking action on this important issue for motorcyclists.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 10 mai 2019, 18:25 Både sykkelen min og min fars K1300GT er anbefalt kjørt på 98Oktan, det stend i bokji, men kan kjøres på 95. Jeg får tenningsbank på 95oktan om jeg er litt ivrig på gassen på lavt turtall. "Snatrer" ganske bra. K1300GTen har svært høyt kompresjonsforhold og jeg finner det fascinerende hvor bra BMW har klart å få motorstyringen til å kompensere for 95Oktan for å hindre tenningsbank. Jeg aner ikke hvordan de får det til..

Når det gjelder etanolholdig bensin og BMW, har BMW tidligere gått ut og sagt at det ikke skal være større problemer tilknyttet dette. Dette gjelder både biler og motorsykler fra langt på vei tilbake(minst 25år).
At enkelte BMW-sykler har problemer med etanol og tankarmaturet/tankmåler kan sikkert være riktig, men tror neppe dette er særlig utbredt.
Det gjør de på en veldig enkel måte og som alle andre gjøre det. Det sitter er bankesensor som setter ned tenninga når du får tenningsbank.
I USA er 87 oktan vanlig handelsbensin, og alle europeiske biler og mc går helt fint på dette også.
Oktantallet forteller bare om bankefastheten på bensinen, altså ett tall på når bensin selvantenner under kompresjon.
Tenningsbank er selvantenning av drivstoff før tennpluggen faktisk tenner, blir nesten som en diesel.
Mange tror motorer blir sprekere med høyere oktan, men det gjør den ikke. Men har du høyere kompresjon, må du ha høyere oktan for å unngå tenningsbank.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 10 mai 2019, 15:54 Så det vil si at jeg i dag kan fylle 98 Blyfri på min BMW S1000R uten at det oppstår noe som helst av problemer?

Hva vil jeg evt. merke av forskjell rent fysisk?
Du kan fint fylle 98 okt og vil ikke merke en dritt forskjell.
Hvertfall ikke negativt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 17 mai 2019, 05:22
FredrikE24 skrev: 10 mai 2019, 18:25 Både sykkelen min og min fars K1300GT er anbefalt kjørt på 98Oktan, det stend i bokji, men kan kjøres på 95. Jeg får tenningsbank på 95oktan om jeg er litt ivrig på gassen på lavt turtall. "Snatrer" ganske bra. K1300GTen har svært høyt kompresjonsforhold og jeg finner det fascinerende hvor bra BMW har klart å få motorstyringen til å kompensere for 95Oktan for å hindre tenningsbank. Jeg aner ikke hvordan de får det til..

Når det gjelder etanolholdig bensin og BMW, har BMW tidligere gått ut og sagt at det ikke skal være større problemer tilknyttet dette. Dette gjelder både biler og motorsykler fra langt på vei tilbake(minst 25år).
At enkelte BMW-sykler har problemer med etanol og tankarmaturet/tankmåler kan sikkert være riktig, men tror neppe dette er særlig utbredt.
Det gjør de på en veldig enkel måte og som alle andre gjøre det. Det sitter er bankesensor som setter ned tenninga når du får tenningsbank.
I USA er 87 oktan vanlig handelsbensin, og alle europeiske biler og mc går helt fint på dette også.
Oktantallet forteller bare om bankefastheten på bensinen, altså ett tall på når bensin selvantenner under kompresjon.
Tenningsbank er selvantenning av drivstoff før tennpluggen faktisk tenner, blir nesten som en diesel.
Mange tror motorer blir sprekere med høyere oktan, men det gjør den ikke. Men har du høyere kompresjon, må du ha høyere oktan for å unngå tenningsbank.
Om 87 oktan bensin inneholder vesentlige mengder etanol er det problematisk.
Skill mellom en diskusjon om etanol i drivstoff, og en om oktantall.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 17 mai 2019, 05:30
Bjerknez skrev: 10 mai 2019, 15:54 Så det vil si at jeg i dag kan fylle 98 Blyfri på min BMW S1000R uten at det oppstår noe som helst av problemer?

Hva vil jeg evt. merke av forskjell rent fysisk?
Du kan fint fylle 98 okt og vil ikke merke en dritt forskjell.
Hvertfall ikke negativt.
Under antakelsen at 98 oktan er E0, dvs etanolfritt, så har motoren antakelig bedre av det enn etanolholdig 95 oktan, særlig på litt lengre sikt.
mvh

-gsx750_80

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

simpson skrev: 17 mai 2019, 05:22
I USA er 87 oktan vanlig handelsbensin, og alle europeiske biler og mc går helt fint på dette også.
Men så er ikke "oktan" i USA og europa det samme heller. Man har:RON MON og -USA sin PON.

Oktantallet måles på to måter, RON (Research Octane Number) og MON (Motor Octane Number).
Merk også at oktantallskalaen går utover 0 og 100, LPG har for eksempel et oktantall på rundt 110.

I de fleste land i verden inkludert Norge selges bensinen ut fra RON-tallet, 95 oktan bensin betyr at RON er 95. I USA og Canada selges bensinen ut fra gjennomsnittstallet fra RON og MON. Dette tallet kalles PON (Pump Octane Number) eller (R+M)/2.(kalles også AKI)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling »

Er vel andre faktorer som drar mye sterkere mot en svekkelse av mororen enn litt etanol. Feks lange oljeskiftintervaller og hard kjøring av iskald motor.
Men, jeg tror etanol har en tildels sterk innvirkning på destruksjon av slanger/gummi. Jeg antar derfor og blandt annet derfor, at det er lurt å ha i bensinkonservering når biken blir stående noen måneder, og har man forgasser, skal selvfølgelig den dreneres før lagring.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Kawagutten »

Blir nok mer utbredt med problemer forbundet med drivstoff fremover.
drivkraftnorge.no
Fra 1. januar 2018 økte omsetingskravet i Norge fra 8 til 10 prosent. Det vil si at minimum 10 prosent av drivstoffet som selges til veitransporten skal være biodrivstoff. Det skal økes videre på følgende måte: 12 prosent i 2019 og 20 prosent i 2020.

Fra Suzuki: Gasoline containing MTBE (Methyl Tertiary Butyl Ether), less than 10% ethanol, or less than 5% methanol with appropriate cosolvents and corrosion inhibitor is permissible.

Fra yamaha :
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av simpson »

Det er neppe skadelig for motoren med etanol. Motorer som går på E85 går jo på 85% etanol.
Men det er mer krutt i etanolen.
Sist redigert av simpson den 17 mai 2019, 15:59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 17 mai 2019, 14:24 Det er neppe skadelig for motoren med etanol. Motorer som går på E95 går jo på 95% etanol.
Men det er mer krutt i etanolen.
Fantastisk! Kan du dokumentere sannhetsgehalt i en eneste en av påstandene dine? Venter med stor forventning.
Go on..

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av simpson »

Hvilke påstander tenker du på?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Kawagutten »

simpson skrev: 17 mai 2019, 14:24 Det er neppe skadelig for motoren med etanol. Motorer som går på E95 går jo på 95% etanol.
Men det er mer krutt i etanolen.
Hvor mange biler tror du er laget for det her til lands? Hva skjer med alle kriker og kroker olja ikke kommer til og sensorer som registrerer feil f.eks. ?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av simpson »

Kriker og kroker olja ikke kommer til?
Sensorer?
Det har jo ikke noe med drivstoff å gjøre.
Eneste forskjell på motorer som bruker E85 og bensin er komponenter som er i kontakt med etanol, tank, pumpe, rør osv

Svar