Uheldige følger av etanol i drivstoff

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
Barbarozza skrev:Hadde dette vært så skadelig som noen av dere påstår hadde vi hatt motorhavarier i fleng som nevnt tidligere..bilprodusentene eller mc produsentene for den del ville aldri akseptert dette.

Sorry men her tror jeg dere til en viss grad er utsatt for en slags noceboeffekt.

Innblandingen har allerede pågått i mange mange år, og det i seg selv borger for at dere ser spøkelser på høylys dag. Det er 4,5 år siden du startet tråden...og hvor ille har det gått med diverse sykler og biler de siste årene ??? Den type feil dette skulle gi er ikke noe særlig overrepresentert på noen oversikt jeg har funnet....så vi andre kan fylle det vi vil og senke skuldra :)
Det står deg og andre fritt til å tro hva dere vil, naturligvis. At en tråd er gammel gjør den ikke nødvendigvis mindre aktuell. Det kan også være hensiktsmessig og ryddig
å holde seg til få tråder, i stedet for å starte nye om samme tema, i mange tilfeller. ( Når det er sagt, tar du feil med hensyn på alderen på tråden, uten
at det er noe viktig poeng).
Hittil har man hatt et valg, ved å kunne kjøpe etanolfritt drivstoff. Det kan bli stadig vanskeligere.

Classic Motorcycle Mechanics hadde i Juli-nummeret en artikkel om temaet over 5 sider. Hvis noen vil ha en kopi, så si fra, så kan jeg skaffe...

Du kan gjerne senke skuldrene, som du sier, men det er nok en del som har et mer bevisst forhold til hva de putter på tanken enn det det ser ut som du har.
Beklager at jeg feilsiterte deg. Du snakket om å "senke skuldra", i entall. Ikke flertall.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Barbarozza »

Poenget mitt med at det er en gammel tråd er at det seg selv er en god indikator på at dette er noe du er mer redd for en du trenger :-) Og de artiklene du lenker til er enda eldre.

Og derfor ville vi ha sett problematikken både på nye og gamle kjøretøy i større grad en vi gjør :-)

Et fora er jo for diskusjon og uenighet, man skal være uenig, hvis man utelukkende er sammen med likesinnede mennesker eller ja mennesker vil man aldri ta sine egne meninger opp til revisjon. Så det er bare morro å være litt uenig, jeg er jo ikke sinna, bare uenig i dine engstelser :prf

Jeg skal gi deg rett på et punkt, det kan være mulig at det er mer skadelig på eldre motorer en nye. Og at man helst ikke skal bruke det på tyngre kjøretøy med mer en 10% innhold, noe som også har med energiinnholdet å gjøre da etanol har 33% mindre energi en ren bensin. Lagring ev bensin er alltid et problem, og det gjelder ren bensin like mye som etanolholdig bensin, men det er vel det eneste jeg veit er et problem...bensin er ferskvare jevnt over.Etanol er som bremseveske, hydroskopisk og drar til seg vann fra omgivelsene, luftfuktigheten...som igjen er uheldig mht lagring på en liten motorsykkeltank, evt liggende i forgasserne osv. Dessuten er det litt korroderende med hensyn til aliminium og zink legeringer. Dog...som jeg nevnte i mitt første svar i denne tråden...mye av problemene folk har med syklene sine er ikke etanol, men dårlig ettersyn generellt...også dårlig renhold av gassere osv

E10 som denne kalles har vært i bruk i over 30 år og er pr idag i mer en 90 % innblanda i det amerikanske markedes bensin som er verdens største, Og i Europa er det tallet høyere.
Ingen er verre en amerikanere til å gå til rettsak....så igjen...det hadde vært side opp og ned om dette om problemet hadde vært så stort som du legger opp til

Når det gjelder E15 som har 15 % innehold av etanol anbefales ikke det på eldre motorer en 2001 i USA, I europa er jeg ikke sikker på det samme.

Så...når jeg var "ung"...og Alfa Romeoen eller Lancian min ikke ville starte på vinteren..(Var 2 doble webere i dem og småkøddete å holde på med) hva gjorde jeg...jo stakk å kjøpte litt Etanol eller Isapropanol (kondensfjerner) og slengte på tanken...og litt startgass...

Alfaen går enda, og såvidt jeg veit bruker dagens eier kun litt blyerstatning i vanlig 98 oktan på den som har 10 % etanol. Forgasserne har han ikke gjort noe med, de overhalte jeg sjøl for over 30 år siden...de funker fortsatt..og den bilen står mye stille da det er en veteran idag...med moderne bensin i seg :)

Puhhh

Ble langt dette her men du skjønner hvor jeg vil ... :knegg Jeg mener du overdriver noe som er et svært lite problem
Memento mori

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Barbarozza skrev:Poenget mitt med at det er en gammel tråd er at det seg selv er en god indikator på at dette er noe du er mer redd for en du trenger :-) Og de artiklene du lenker til er enda eldre.

Og derfor ville vi ha sett problematikken både på nye og gamle kjøretøy i større grad en vi gjør :-)

Et fora er jo for diskusjon og uenighet, man skal være uenig, hvis man utelukkende er sammen med likesinnede mennesker eller ja mennesker vil man aldri ta sine egne meninger opp til revisjon. Så det er bare morro å være litt uenig, jeg er jo ikke sinna, bare uenig i dine engstelser :prf

Jeg skal gi deg rett på et punkt, det kan være mulig at det er mer skadelig på eldre motorer en nye. Og at man helst ikke skal bruke det på tyngre kjøretøy med mer en 10% innhold, noe som også har med energiinnholdet å gjøre da etanol har 33% mindre energi en ren bensin. Lagring ev bensin er alltid et problem, og det gjelder ren bensin like mye som etanolholdig bensin, men det er vel det eneste jeg veit er et problem...bensin er ferskvare jevnt over.Etanol er som bremseveske, hydroskopisk og drar til seg vann fra omgivelsene, luftfuktigheten...som igjen er uheldig mht lagring på en liten motorsykkeltank, evt liggende i forgasserne osv. Dessuten er det litt korroderende med hensyn til aliminium og zink legeringer. Dog...som jeg nevnte i mitt første svar i denne tråden...mye av problemene folk har med syklene sine er ikke etanol, men dårlig ettersyn generellt...også dårlig renhold av gassere osv

E10 som denne kalles har vært i bruk i over 30 år og er pr idag i mer en 90 % innblanda i det amerikanske markedes bensin som er verdens største, Og i Europa er det tallet høyere.
Ingen er verre en amerikanere til å gå til rettsak....så igjen...det hadde vært side opp og ned om dette om problemet hadde vært så stort som du legger opp til

Når det gjelder E15 som har 15 % innehold av etanol anbefales ikke det på eldre motorer en 2001 i USA, I europa er jeg ikke sikker på det samme.

Så...når jeg var "ung"...og Alfa Romeoen eller Lancian min ikke ville starte på vinteren..(Var 2 doble webere i dem og småkøddete å holde på med) hva gjorde jeg...jo stakk å kjøpte litt Etanol eller Isapropanol (kondensfjerner) og slengte på tanken...og litt startgass...

Alfaen går enda, og såvidt jeg veit bruker dagens eier kun litt blyerstatning i vanlig 98 oktan på den som har 10 % etanol. Forgasserne har han ikke gjort noe med, de overhalte jeg sjøl for over 30 år siden...de funker fortsatt..og den bilen står mye stille da det er en veteran idag...med moderne bensin i seg :)

Puhhh

Ble langt dette her men du skjønner hvor jeg vil ... :knegg Jeg mener du overdriver noe som er et svært lite problem
For å ta noen punkter, i rekkefølge:

Alder hos tråder og artikler sier lite om sannhetsgehalten i de. Dessuten vises det til både gamle, og nyere kilder, om du hadde tatt bryet med
å se hva som skrives, og gjengitt det korrekt.
Det er vanskelig å få noen pålitelig statistikk over i hvilken grad problemene er reelle her til lands. Da måtte det antakelig vitenskapelige undersøkelser til,
eller pålitelig statistikk frambragt på annet vis.
Likevel er det verdt å lytte til erfaringer fra land som har lengre historikk hva gjelder etanolinnblanding.
Du sier du gir meg rett på et punkt, men sier deg samtidig enig i en del flere påstander jeg tidligere har framholdt. Det er ikke logisk.
Lagring av etanolholdig bensin er mer problematisk enn bensin uten etanol. Dette er påpekt tidligere.

Alfa-historien din kan jeg ikke si jeg innser er særlig relevant.
For å ta en analogi: Det er folk som har røkt 40 om dagen i flere 10-år, som fortsatt lever. Det beviser ikke at tobakk er uskadelig.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av JohnnyTh »

Barbarozza skrev:Poenget mitt med at det er en gammel tråd er at det seg selv er en god indikator på at dette er noe du er mer redd for en du trenger :-) Og de artiklene du lenker til er enda eldre.

Og derfor ville vi ha sett problematikken både på nye og gamle kjøretøy i større grad en vi gjør :-)

Et fora er jo for diskusjon og uenighet, man skal være uenig, hvis man utelukkende er sammen med likesinnede mennesker eller ja mennesker vil man aldri ta sine egne meninger opp til revisjon. Så det er bare morro å være litt uenig, jeg er jo ikke sinna, bare uenig i dine engstelser :prf

Jeg skal gi deg rett på et punkt, det kan være mulig at det er mer skadelig på eldre motorer en nye. Og at man helst ikke skal bruke det på tyngre kjøretøy med mer en 10% innhold, noe som også har med energiinnholdet å gjøre da etanol har 33% mindre energi en ren bensin. Lagring ev bensin er alltid et problem, og det gjelder ren bensin like mye som etanolholdig bensin, men det er vel det eneste jeg veit er et problem...bensin er ferskvare jevnt over.Etanol er som bremseveske, hydroskopisk og drar til seg vann fra omgivelsene, luftfuktigheten...som igjen er uheldig mht lagring på en liten motorsykkeltank, evt liggende i forgasserne osv. Dessuten er det litt korroderende med hensyn til aliminium og zink legeringer. Dog...som jeg nevnte i mitt første svar i denne tråden...mye av problemene folk har med syklene sine er ikke etanol, men dårlig ettersyn generellt...også dårlig renhold av gassere osv

E10 som denne kalles har vært i bruk i over 30 år og er pr idag i mer en 90 % innblanda i det amerikanske markedes bensin som er verdens største, Og i Europa er det tallet høyere.
Ingen er verre en amerikanere til å gå til rettsak....så igjen...det hadde vært side opp og ned om dette om problemet hadde vært så stort som du legger opp til

Når det gjelder E15 som har 15 % innehold av etanol anbefales ikke det på eldre motorer en 2001 i USA, I europa er jeg ikke sikker på det samme.

Så...når jeg var "ung"...og Alfa Romeoen eller Lancian min ikke ville starte på vinteren..(Var 2 doble webere i dem og småkøddete å holde på med) hva gjorde jeg...jo stakk å kjøpte litt Etanol eller Isapropanol (kondensfjerner) og slengte på tanken...og litt startgass...

Alfaen går enda, og såvidt jeg veit bruker dagens eier kun litt blyerstatning i vanlig 98 oktan på den som har 10 % etanol. Forgasserne har han ikke gjort noe med, de overhalte jeg sjøl for over 30 år siden...de funker fortsatt..og den bilen står mye stille da det er en veteran idag...med moderne bensin i seg :)

Puhhh

Ble langt dette her men du skjønner hvor jeg vil ... :knegg Jeg mener du overdriver noe som er et svært lite problem
Flere av de jeg kjenner i militær veteran bil miljøet i USA kjøper marine bensin for å unngå etanol problemet. Marine bensin har ikke etanol i USA.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Barbarozza »

Jeg mener du opprettholder en myte at pumpebensin med E5 eller E10 er skadelig for motorsykler eller bilmotorer. Spesiellt å henvise til gamle artikler på nettet.

Du kan finne info fra Mercury, Volvo Penta osv at de sier det er helt tryggt med E10 på deres motorer Johnny, Mercury sier helt tilbake til 91. Godt nok for meg. Vi snakker ikke om veteranbiler her. Men pumpebensin har alltid fungert for meg. Også på gamle biler eller motorsykler. 95 til statoil er E5.

Jeg liker ikke myter, jeg er skeptiker, og jeg vil ha bevis.

Utover dette kan du finne akkurat det svaret som passer din mening med å google litt.
Det er nettet i et nøtteskall
Memento mori

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av JohnnyTh »

Barbarozza skrev:Jeg mener du opprettholder en myte at pumpebensin med E5 eller E10 er skadelig for motorsykler eller bilmotorer. Spesiellt å henvise til gamle artikler på nettet.

Du kan finne info fra Mercury, Volvo Penta osv at de sier det er helt tryggt med E10 på deres motorer Johnny, Mercury sier helt tilbake til 91. Godt nok for meg. Vi snakker ikke om veteranbiler her. Men pumpebensin har alltid fungert for meg. Også på gamle biler eller motorsykler. 95 til statoil er E5.

Jeg liker ikke myter, jeg er skeptiker, og jeg vil ha bevis.

Utover dette kan du finne akkurat det svaret som passer din mening med å google litt.
Det er nettet i et nøtteskall
Vet ikke om det er skadelig, men kan virke som det kan gi noen problemer ved langtidslagring. Vedmaskinen min har vært lagret i 9 måneder med 95 okt og nå vil den ikke gå rent. Jeg trodde jeg hadde kjørt den tom, må ha glemt å gjøre det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

JohnnyTh skrev:
Barbarozza skrev:Jeg mener du opprettholder en myte at pumpebensin med E5 eller E10 er skadelig for motorsykler eller bilmotorer. Spesiellt å henvise til gamle artikler på nettet.

Du kan finne info fra Mercury, Volvo Penta osv at de sier det er helt tryggt med E10 på deres motorer Johnny, Mercury sier helt tilbake til 91. Godt nok for meg. Vi snakker ikke om veteranbiler her. Men pumpebensin har alltid fungert for meg. Også på gamle biler eller motorsykler. 95 til statoil er E5.

Jeg liker ikke myter, jeg er skeptiker, og jeg vil ha bevis.

Utover dette kan du finne akkurat det svaret som passer din mening med å google litt.
Det er nettet i et nøtteskall
Vet ikke om det er skadelig, men kan virke som det kan gi noen problemer ved langtidslagring. Vedmaskinen min har vært lagret i 9 måneder med 95 okt og nå vil den ikke gå rent. Jeg trodde jeg hadde kjørt den tom, må ha glemt å gjøre det.
Båtmotorer, gresstrimmere, gressklippere og den slags er ekstra utsatte. Majoriteten av motorsyklene fra de 4 store Japanske produsentene
bør ikke ha etanol i drivstoff, i følge en liste her, som en hadde funnet:
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-" onclick="window.open(this.href);return false;

Der står bla også følgende:

"...Fuel Injected Engines

In addition to the issues mentioned above for carburettor equipped engines, the use of ethanol blended petrol in fuel injection systems will result in early deterioration of components such as injector seals, delivery pipes, and fuel pump and regulator.

Mechanical fuel injection systems and earlier electronic systems may not be able to fully compensate for the lean-out effect of ethanol blended petrol, resulting in hesitation or flat-spots during acceleration.

Difficulty in starting and engine hesitation after cold start can also result. ..."

De kjemiske egenskapene hos etanol gjelder også i kontakt med moderne motorer, så etanol er nok dessverre skadelig også i moderne motorer, og ikke
bare eldre, "klassiske".
Når etanol er feks korrosivt, vil dette kunne innvirke negativt også på nye kjøretøy. Etanolen tar neppe hensyn til alder, for å si det slik.
Tetting av dyser o.l. skjer på både gamle og nye kjøretøy. Står massevis om det i denne tråden, for evt interesserte.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

JohnnyTh skrev:
Barbarozza skrev:Jeg mener du opprettholder en myte at pumpebensin med E5 eller E10 er skadelig for motorsykler eller bilmotorer. Spesiellt å henvise til gamle artikler på nettet.

Du kan finne info fra Mercury, Volvo Penta osv at de sier det er helt tryggt med E10 på deres motorer Johnny, Mercury sier helt tilbake til 91. Godt nok for meg. Vi snakker ikke om veteranbiler her. Men pumpebensin har alltid fungert for meg. Også på gamle biler eller motorsykler. 95 til statoil er E5.

Jeg liker ikke myter, jeg er skeptiker, og jeg vil ha bevis.

Utover dette kan du finne akkurat det svaret som passer din mening med å google litt.
Det er nettet i et nøtteskall
Vet ikke om det er skadelig, men kan virke som det kan gi noen problemer ved langtidslagring. Vedmaskinen min har vært lagret i 9 måneder med 95 okt og nå vil den ikke gå rent. Jeg trodde jeg hadde kjørt den tom, må ha glemt å gjøre det.
Båtmotorer, gresstrimmere, gressklippere og den slags er ekstra utsatte. Majoriteten av motorsyklene fra de 4 store Japanske produsentene
bør ikke ha etanol i drivstoff, i følge en liste her, som en hadde funnet:
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-" onclick="window.open(this.href);return false;

Der står bla også følgende:

"...Fuel Injected Engines

In addition to the issues mentioned above for carburettor equipped engines, the use of ethanol blended petrol in fuel injection systems will result in early deterioration of components such as injector seals, delivery pipes, and fuel pump and regulator.

Mechanical fuel injection systems and earlier electronic systems may not be able to fully compensate for the lean-out effect of ethanol blended petrol, resulting in hesitation or flat-spots during acceleration.

Difficulty in starting and engine hesitation after cold start can also result. ..."

De kjemiske egenskapene hos etanol gjelder også i kontakt med moderne motorer, så etanol er nok dessverre skadelig også i moderne kjøretøy, og ikke
bare eldre, "klassiske".
Når etanol er feks korrosivt, vil dette kunne innvirke negativt også på nye kjøretøy. Etanolen tar neppe hensyn til alder, for å si det slik.
Tetting av dyser o.l. skjer på både gamle og nye kjøretøy. Står massevis om det i denne tråden, for evt interesserte.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Barbarozza skrev:Jeg mener du opprettholder en myte at pumpebensin med E5 eller E10 er skadelig for motorsykler eller bilmotorer. Spesiellt å henvise til gamle artikler på nettet.

Du kan finne info fra Mercury, Volvo Penta osv at de sier det er helt tryggt med E10 på deres motorer Johnny, Mercury sier helt tilbake til 91. Godt nok for meg. Vi snakker ikke om veteranbiler her. Men pumpebensin har alltid fungert for meg. Også på gamle biler eller motorsykler. 95 til statoil er E5.

Jeg liker ikke myter, jeg er skeptiker, og jeg vil ha bevis.

Utover dette kan du finne akkurat det svaret som passer din mening med å google litt.
Det er nettet i et nøtteskall
Som sagt, det vil alltid være delte meninger om det meste. Du har bestemt deg, og det er helt i orden.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av SuperMorten »

Dette er bare konspirasjonsteorier.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

conspiracy.jpg
SuperMorten skrev:Dette er bare konspirasjonsteorier.
Jøss. Den satt, må jeg si.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

SuperMorten skrev:Dette er bare konspirasjonsteorier.
Tid for litt påfyll?:

http://www.equipmentworld.com/e-10-aliv ... fuel-pump/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forbes.com/sites/larrybell/2 ... s-station/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jo mere etanol, jo mere skader. Nå er vel snart etanolfri 98 oktan fra Statoil en saga blott. Det er kanskje kun et spørsmål
om (kort tid) før det blir vanskelig eller umulig å oppdrive etanolfritt drivstoff i det hele tatt.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Kwak »

Her er i alle fall ett eksempel på skade fra etanol i bensinen. Dette er forgasseren på min gamle Triumph. Det røde er altså pakningen som har blitt flytende
IMG_0817.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Barbarozza skrev:Hadde dette vært så skadelig som noen av dere påstår hadde vi hatt motorhavarier i fleng som nevnt tidligere..bilprodusentene eller mc produsentene for den del ville aldri akseptert dette.

Sorry men her tror jeg dere til en viss grad er utsatt for en slags noceboeffekt.

Innblandingen har allerede pågått i mange mange år, og det i seg selv borger for at dere ser spøkelser på høylys dag. Det er 4,5 år siden du startet tråden...og hvor ille har det gått med diverse sykler og biler de siste årene ??? Den type feil dette skulle gi er ikke noe særlig overrepresentert på noen oversikt jeg har funnet....så vi andre kan fylle det vi vil og senke skuldra :)


https://www.youtube.com/watch?v=ceW9Nc1hVHU
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av MGR1 »

Det største problemet med etanol i bensinen er korrosjon i tank og andre komponenter. Dette har vært kjent i mange år. At pakninger på nye kjøretøy takler etanol bedre enn tidligere betyr ikke at det ikke kan forekomme korrosjon i tank, pumpe og andre komponenter. Korrosjonen fremkommer gjerne etter lengre tids lagring, og skyldes det faktum at etanolen tar til seg vann fra luften rundt, og reagerer med denne.

Husk at lagringsperioden 'off-season' for norske motorsykler er lenger enn i resten av Europa, og USA, og vi vil dermed være mer utsatt for dette problemet her på berget enn andre steder.

Svar