Uheldige følger av etanol i drivstoff

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Som nevnt i en annen tråd er det allerede aktuelt med inntil 10 % etanol i bensin her til lands.
Etanol er relativt reaktivt og korrosivt, og kan bidra til en rekke problemer for både eldre og
nyere MC.
For MC uten elektronisk regulert innsprøytning av drivstoff vil man kunne registrere at motoren
går dårligere enn for bensin uten etanol. Har man MC med katalysator risikerer denne skade som
følge av muligheter for høyere eksostemperatur.
Spesielt eldre MC har komponenter i drivstoffsystem, inkludert forgassere, som man risikerer at brytes
ned. Dette gjelder feks gummideler og pakninger. "Guffe " i forgassere er også en av flere mulige
uheldige følger.
Alle sykler vil antakelig få dårligere drivstofføkonomi, siden etanol inneholder vesentlig mindre energi
per volumenhet enn bensin uten etanol.
I alle fall er det mulig å tolke det ut av følgende websider:
http://spectator.org/archives/2010/09/0 ... -cars-dont" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fuel-testers.com/list_e10_engine_damage.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det noen som er kjente med evt utredninger fra norsk hold angående følger av etanolholdig bensin?
(eks NAF, NMCU..?)
Er det noen som har satt seg inn i saken og kan anbefale drivstoff fra spesielle leverandører her til lands,for om mulig å få benyttet drivstoff med så lite etanol som mulig?


Jeg har Mitsubishi med GDI-motor, og kom nylig over en artikkel der det står at GDI-motorene ofte får problemer i form av rykkete gange, grunnet soting.
Denne sotingen kan kreve utbedringer som koster mange tusen. Etanol i bensin sies å være årsak, og dermed anbefales 98-oktan uten etanol (om tilgjengelig),
for å redusere problemet. 98-oktan blir jo en del dyrere å benytte i seg selv.
Det er sikkert ikke bare Mitsubishi-motorer sm får slike problemer som mølge av etanol i drivstoff. (Som tidligere påpekt er det mange andre ulemper med
etanol i drivstoff også, som forbrukerne må ta regningen for.)

"Det vanligaste felet på Space Wagon gäller ryckig motorgång. Motorn har nämligen problem med att den sotar igen. Sotavlagringar bildas och sätter igen spjällhuset, ett fel som drabbar nästan alla bilar med Mitsubishis olika GDI-motorer. Då krävs en rengöring av spjällhuset. Men vanligare är att motorns insug måste blästras med en speciell teknik.

Mitsubishi har ett förlängt goodwill­åtagande för just igensotade GDI-motorer. Det gäller 72 månader eller 15 000 mil. Men då måste bilarna vara servade på auktoriserade verkstäder, annars får ägaren själv stå för kostnaderna, som kan hamna på 5 000 till 6 000 kr. Boven anses vara bensin med inblandning av etanol och verkstäderna rekommenderar att köra bilen på 98 oktan - om den inte innehåller etanol. Det fördyrar driften.
Motorolja av hög kvalitet eller höga varvtal kan också hålla soten borta. "


http://www.vibilagare.se/test/begbil/be ... agon-12419" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av gsx750_80 den 10 mar 2013, 11:31, redigert 2 ganger totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Som nevnt er det mange potensielt uheldige følger for kjøretøyer og eiernes økonomi, som
følge av etanol som i økende grad blandes i drivstoffet.
I April har en rekke leverandører sagt følgende om etanol i drivstoff de selger, i følge
http://www.mikroflyklubben.no/index.php ... -og-etanol" onclick="window.open(this.href);return false; :
ESSO : Allerede i dag er det 5 % etanol i bensin som selges av dem, mange steder i landet.
Andelen forventes å øke til 10 % etanol etterhvert.
STATOIL: 5 % etanol i 95 oktan, 0 % i 98 oktan.
UNO-X: Muligens 5 % etanol fra 2011.
SHELL: Ikke etanol før november 2010. Eksakt etanolinnhold etter den tid ikke angitt.

For min egen del vil jeg foreløpig benytte 98 oktan fra Statoil på MC, gressklipper og båt,
til jeg evt mottar nye opplysninger som tilsier noe annet.
98 oktan blir noe dyrere per liter, men betaler seg forhåpentligvis i form av både
bedre drivstofføkonomi og redusert slitasje og mindre trøbbel.
Sist redigert av gsx750_80 den 29 nov 2010, 07:59, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

for å si det enkelt-JEG har 98oktan på tanken under lagring...
alkohol blander seg med vann mens bensin ikke blandes med vann-bensinen på sjursøya lagres faktisk på vannbunn.
problemet er størst ved oljeblandet bensin-spesielt i båter da alkoholen felles ut sammen med kondens/vann og motoren går da på alkoholen uten olja som ligger i bensina og det skjærer motoren.velkjent i USA der de har hatt dette en stund.
andre problem er rust i tankene på bil/mc ved stillstand i perioder.
OG at motoren får magrere blanding..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av FJZZR »

Har en bil som "skal" ha 98 oktan, men som "kan" gå på 95.
Den har kjørecomputer og et viserinstrument som viser momentan forbruk.

Fabrikanten sier at den vil bruke mer på 95, og at det vel lønne seg med 98.
Jeg har forsøkt å finne ut hvor mye det er snakk om med er ikke i stand til å måle forskjellen, og subjektivt kan jeg ikke si den er raskere heller.
Lønner seg, gjør det ihvertfall å kjøre på 98 oktan (BMW 328i)

Har kjørt samme strekning minst 10 ganger på 98 resp. 95, men er ikke i stand til å se noen som helst forskjell.

Syklene (FJ og ZZR) skal gå på 95 rett og slett, så der er det kun for lagring at det fylles 98.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

FJZZR skrev:Har en bil som "skal" ha 98 oktan, men som "kan" gå på 95.
Den har kjørecomputer og et viserinstrument som viser momentan forbruk.

Fabrikanten sier at den vil bruke mer på 95, og at det vel lønne seg med 98.
Jeg har forsøkt å finne ut hvor mye det er snakk om med er ikke i stand til å måle forskjellen, og subjektivt kan jeg ikke si den er raskere heller.
Lønner seg, gjør det ihvertfall å kjøre på 98 oktan (BMW 328i)

Har kjørt samme strekning minst 10 ganger på 98 resp. 95, men er ikke i stand til å se noen som helst forskjell.

Syklene (FJ og ZZR) skal gå på 95 rett og slett, så der er det kun for lagring at det fylles 98.

og dette var relevant i forhold til alkohol i bensina på hvilken måte? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av tagesk »

I USA er det stort sett bare 90%-bensin å få (innblandet 10% etanol). Det er mange som påstår at
eldre motorer har pakninger og kledning inne i tanken som ikke tåler det.
Særlig blir du sur når malingen på innsiden av tanken løner og tetter til alt.
Å komme til på innsiden av tanken er ikke enkelt.

Noen som vet om det er noen sammenheng her, eller om det er generell syting?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

det er en sammenheng her ja-ikke bare syting.
oljeselskapene opplyser om det samme men er bundet av lovgivning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

FJZZR skrev:Har en bil som "skal" ha 98 oktan, men som "kan" gå på 95.
Den har kjørecomputer og et viserinstrument som viser momentan forbruk.

Fabrikanten sier at den vil bruke mer på 95, og at det vel lønne seg med 98.
Jeg har forsøkt å finne ut hvor mye det er snakk om med er ikke i stand til å måle forskjellen, og subjektivt kan jeg ikke si den er raskere heller.
Lønner seg, gjør det ihvertfall å kjøre på 98 oktan (BMW 328i)

Har kjørt samme strekning minst 10 ganger på 98 resp. 95, men er ikke i stand til å se noen som helst forskjell.

Syklene (FJ og ZZR) skal gå på 95 rett og slett, så der er det kun for lagring at det fylles 98.
Bilen din (BMW 328 i) har antakelig elektronisk styrt innsprøytning som korrigerer for forskjellen på 95 og 98 oktan.
Derimot vil feks innslag på 10 % etanol i bensinen (som også kan være realitet her til lands nå, eller i nær fremtid)
sannsynligvis gi 2-3 % redusert drivstofføkonomi. Noen undersøkelser tyder på oppimot 20 % reduksjon i tilbakelagt
strekning per volum drivstoff. Da begynner det i så fall å bli signifikant. Dette kan man lese om her:
http://www.fuel-testers.com/MPG_gas_eff ... hanol.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Hvis bensin med vesentlig innslag av etanol selges til tilnærmet samme pris som bensin uten etanol vil det bli
dyrere for forbrukeren. Men, hva gjør man vel ikke for miljøet. ;-)

Antakelig gjør du klokt i å benytte 98 oktan ved lagring, da det er gode sjanser for at denne kan inneholde
mindre etanol enn 95 oktan, slik at du sparer motoren for en del korrosjon, og reduserer skader på
plast- og gummideler mm i drivstoffsystemet.

Antakelig hører vi lite om disse problemene fordi det er oss forbrukere som skal ta regninga, slik det ofte er.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

tagesk skrev:I USA er det stort sett bare 90%-bensin å få (innblandet 10% etanol). Det er mange som påstår at
eldre motorer har pakninger og kledning inne i tanken som ikke tåler det.
Særlig blir du sur når malingen på innsiden av tanken løner og tetter til alt.
Å komme til på innsiden av tanken er ikke enkelt.

Noen som vet om det er noen sammenheng her, eller om det er generell syting?

[TaSK]
Jeg tror det er en sammenheng, OG jeg syter. Både og, med andre ord. ;-)
Jeg ante ikke noe om dette inntil jeg leste en artikkel i "Classic Bike" i høst.
De nevnte også problemer med bensintanker som løste seg opp eller ble utette,
i tillegg til enkelte andre potensielle problemer.
Hjemmesiden http://www.fuel-testers.com/" onclick="window.open(this.href);return false; påstås at de inneholder
"Everything you need to know to safely manage ethanol and & E10 gasoline".

Hvor "vitenskapelig" og troverdig den er vet jeg ikke, men det har i alle fall
gjort at jeg har fått lyst til å sette meg litt inn i problematikken. Dette bla fordi
jeg eier motorsykler, biler, gressklippere og båtmotor som jeg helst ikke vil
plages for mye med når det ikke er nødvendig. Kjøretøyene er problematiske nok
som de er..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Da ser det ut som inntil 10 % etanol i bensin har blitt et faktum i Sverige, som i feks Tyskland og Finland:

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 8583149.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er vel bare et tidsspørsmål før vi har dette også i Norge. Som tidligere nevnt kan det
være skadelig for mange motorer å benytte slikt drivstoff:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=577646" onclick="window.open(this.href);return false;

På den annen side er det jo muligens bra for økonomien. Flere motorskader betyr naturligvis flere reparasjoner,
større inntekter til verkstedene, og større Brutto-Nasjonal-Produkt. ;-)
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

De skriver at en i en overgangsperiode må ha 2 bensinkvaliteter-7% og 10% bioetanol... er det noen som seriøst tror dette????? det blir samme 10% på begge og når bilen din ikke funker etter et par år så sier de at nå er det slutt på 7%... virker denn ennå så er det bare å hive bilen/sykkelen for DU vil vel ikke være et MILJØSVIN????

Fordømte politikk/fortjeneste piss...blir jo bra at forbruket går opp for DA kan vi legge på ennå flere avgifter for å få ned forbruket... ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av SveinT »

Hei, jeg kopierer foreløbig inn noe jeg la inn på et Hondaforum for noen dager siden,
så kommer jeg nok med i diskusjonen igjen senere.
Spørsmålet bør jo avklares med MC-importørene.

----------------------------------

Fra honda-v4 forum :

Her er noen funderinger rundt nye bensinkvaliteter.
og endringer som vil komme i årene fremover.
Jeg blir jo litt usikker når jeg leser hva som er i ferd med å skje. (?)
Noen som har kommentarer?

Jeg finner ikke noe spesielt hos LMK rundt den nye E10 bensinen som skal være på vei inn heller.
Kanskje jeg kun har søkt litt dårlig.

I tillegg står det mange artikler å lese på nett, noen av disse er ganske motstridende.
En ting er ganske klart, endring i bensinkvaliteter kommer.
Selv om det er en valgmulighet ved pumpene en stund, så vil kanskje E10 bensin overta
helt om noen år. Hva vil dette bety for våre eldre motorsykler?

Her er en tysk fortegnelse over diverse biler, kan jo oversettes med Google Translator.
http://auto.t-online.de/e-10-diese-auto ... 8208/index" onclick="window.open(this.href);return false;

http://bilmagasinet.dk/article/71263-ny ... -veteraner" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.lmk.no/nyhetsarkiv/165-miljo ... amle-biler" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10014197" onclick="window.open(this.href);return false;

-----------------

Jeg la spesielt merke til disse utsagn i bilmagasinet.dk,
om E10 bensin :
Men bekymringene er kanskje overdrevet?
----------------------------------------------------------------
Sitat:
....at man skal undgå at spilde, da lakken kan tage
skade og svulme op.

"På bladet Veteran Posten har vi set flere eksempler på at
benzintankene har en langt større tendens til at ruste indefra",
fortæller bladets chefredaktør, Steen Jørgensen.

"....Men også opløste gummitætninger og O-ringe forekommer,
foruden oxyderinger på aluminium, messing og stål.
Sidst men ikke mindst har Veteran Posten erfaret at
visse typer af tankbalsamering også opløses.
Helt galt er det med køretøjerne med totaktsmotorer,
for her kan der være fare for at nogle af de ældre typer
pakdåser ødelægges over tid,"




På listen over de bilmodeller som kan kjøre på E10, står det:
Honda (biler)
E10 kan användas i alla Honda-modeller försedda med bränsleinsprutning om modellen tillverkats år 1990 eller senare.
..siden jeg eier 2 Honda fra første del av 80 tallet ...
Har jo fått en tanke... Må jeg lage min egen bensin snart...? :moi:

skullerud
Innlegg: 81
Registrert: 19 jan 2011, 18:40
Motorsykkelen din: VF759S

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av skullerud »

Får stille på bilsport arr. Og kjøpe opp halvtomme tønner med 102oktan, slik vi gjorde i RR for noen år siden. Og så blande selv. Burde iallefall få ned ethanol% en del (selv om det blir dyrt).

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Ja, i følge http://www.fuel-testers.com/list_e10_engine_damage.html" onclick="window.open(this.href);return false; er det svært mange uheldige følger av etanol
i drivstoff. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til:
- dårligere drivstofføkonomi pga levere energimengde per vekt (eller volum) i etanol kontra tradisjonelt drivstoff uten etanol.
- kortere holdbarhet hos drivstoff med etanol, som gjør at kvaliteten forringes signifikant ved lagring (eks vinterlagring av MC).
- lettere å få kondens i drivstofftank.
- mindre effekt / trekkraft hos motor.
- redusert startvillighet hos motor.
- redusert akselerasjon.
- redusert levetid hos en lang rekke motordeler.
- tetting av dyser og kanaler tilknyttet drivstoffsystemet.
- skader på metall-, gummi-, og plastdeler i tilknytning til drivstoffsystem.
- skader på stempler og stempelringer.
Listen det refereres til over nevner i tillegg mange andre problemer.
Det sies på samme side at flymotorer ikke får benytte drivstoff med etanol,
og at mange eldre motorer, utenbordsmotorer, motorer i gressklippere etc ikke bør
ha drivstoff med etanol. Enkelte "precautions" her:
http://www.fuel-testers.com/ethanol_eng ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Crinos »

Det "beste" med dette er jo at det er vi som uskyldige forbrukere som må ta regningen for rast motor, og det er INGEN ting vi kan gjøre for å forhindre det, annet enn å la kjøretøyet stå....
Eller finnes det type oljetilsetning som hjelper og forebykker mot havari?

Bare for å skyte inn, så driver dem å tuller med dieselen også, regner ikke med at det er så alt for mange diesel mc'er her inne, men "ødelagt" drivstof er jo like viktig å være klar over uansett hvor mange hjul kjøretøyet har.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar