OPPFRISKNINGSKURS MAI 2013

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

OPPFRISKNINGSKURS MAI 2013

Legg inn av Bimma »

OPPFRISKNINGSKURS MAI 2013 :mc_p:

TEORIDEL MANDAG 29. APRIL
KJØREGÅRDSØVELSER TORSDAG 2. MAI
KJØRING PÅ VÅLERBANEN LØRDAG 4. MAI
OPPFØLGINGSKURS PÅ RUDSKOGEN SØNDAG 23. JUNI

NAF MC Oslo har arrangert oppfriskningskurs helt siden stiftelsen i 1989. Vi har med oss kyndige instruktører fra Tango MC (Politiets MC-klubb) og egne krefter som har drevet med dette i snart 20 år.
Kurset passer for alle som ønsker å friske opp kunnskapene fra forrige sesong eller som ønsker å videreutvikle seg som motorsyklist. Det er ikke et roadracing-kurs, men et kurs for vanlige motorsyklister uansett ferdighetsnivå. :thumleft

Info om kurset og påmelding finner du her http://www.nafmcoslo.no/index.php/home/ ... kningskurs" onclick="window.open(this.href);return false;


Her er noen bilder fra kurset i 2010:

Bilde
Teori i NAF-Huset fredag kveld. VELDIG MATNYTTIG :prf

Bilde
Valle Hovin på lørdagen

Bilde
Gjennomgang av øvelsene i kjøregården på Valle Hovin. Ragnhild følger oppmerksomt med i bakgrunnen :vs

Bilde
Masse plass å boltre seg på på Valle Hovin :D

Bilde
Sirkelkjøring

Bilde
Kjeglekjøring

Bilde
Unnamanøver

Bilde
Unnamanøver - fikk virkelig nytte av denne treninga under en av høstens siste turer .... :-)å


Bilde
Sigurd og jeg står i kø for å øve på nødbrems. Sigurd er konsentrert og tydelig preget av stundens alvor... :knegg

Bilde
Vålerbanen på søndagen

Bilde
Alle gruppene er oppstilt og klare til å begynne dagens trening på banen.

Bilde
En ny pulje er klare til å kjøre ut på banen. Kjenner det kribler i kroppen....gleder meg allerede til vårens kurs..!! :knegg

Bilde
Her med instruktør bak meg med etterfølgende evaluering :prf

Bilde
Vålerbanen. Det var til enhver tid mange instruktører på banen (se gule vester). MEGET BRA :thumleft
Og husk, dette er IKKE et banekurs, men et kjørekurs. Og det er tilpasset ALLE ferdighetsnivåer!

Bilde
Etterhvert som jeg ble varmere i trøya økte farta gradvis :knegg

Bilde
For de som kjørte tidlig på dagen ble det også en ekstra pause i kirketida, da er det nemlig kjøreforbud på banen.


Det ligger flere bilder og skriblerier i bloggen til Ragnhild HER

Jeg kjører i gjennomsnitt 20.000 kilometer i sesongen. Allikevel anser jeg et kjørekurs som dette som en NØDVENDIGHET...!! :mc6
Her snakker vi nemlig om sikkerhet for både oss selv og andre i trafikken!

JEG HÅPER MANGE FØLGER OPPFORDRINGEN OG BLIR MED PÅ KURS TIL VÅREN. :prf

OBS..!! IKKE NØL MED Å MELDE DERE PÅ...!! MANGE ER ALLEREDE PÅMELDT OG DET ER BEGRENSET ANTALL PLASSER...!! :skriver

:prop:
Sist redigert av Bimma den 13 feb 2013, 00:28, redigert 5 ganger totalt.
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Kenny
Innlegg: 36
Registrert: 25 aug 2010, 18:38
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650 S 2003

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av Kenny »

Noen som vet om / når det arrangeres i Stavanger-regionen? Bra tiltak !

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av Cbr »

Finne meg et kurs uten politi jeg.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av Banditmannen »

Cbr skrev:Finne meg et kurs uten politi jeg.
Fordi...? :eh

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av Cbr »

Nei hvorfor det, er så mange andre kompetente kursveiledere så ikke er politi.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av MaxTron »

Til den som måtte VITE. (ikke til de som gjerne vil synse): Hvordan er det med støykrav på sånne kjøreferdighetskurs, rustløserkurs o.s.v.??

Tenker på de som har kjøpt sykkel med effektanlegg og ikke har orginalt.
Eller de som har skifta komplett anlegg som omfatter fjerning av katalysator, montering av PowerCommander eller lignende som griper inn i tenning og innsprøytningssystem. (i sånne tilfeller kan det være så dyrt og/eller mye jobb at de velger å ikke ta kurs vist det er støykrav de vet de ikke klarer)
Tenker også på de som kjører gamle sykkler, en del av de støyer jo ganske mye orginalt...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av Globe »

Jeg VET at dette ikke var noe tema på Rustløserkurs...var på det i fjor. :thumleft

Når det gjelder førerutviklingskurs/banekurs...ja så VET jeg ikke ;e..forholder meg kun til info gitt vedr. det kurset som jeg skal på i sommer,ler mer her....og der står det ingenting om dette. :-k

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av Kawasaki »

Mener vi ble målt på Rudskogen av Senior-Mc

edit: dette var ikke rustløser'n,men førerutviklingskurs.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av MaxTron »

Tenkte ikke på kurs som er rettet mot banekjøring nei, tenkte på kurs som er rettet mot å bli en bedre og sikrere fører på offentlig vei.

Men disse foregår jo ofte på bane..

Håper og tror at de kjører etter prinsippet åpent for alle, viktig å få med flest mulig.

Skulle gjerne ha vært på sånt kurs sjøl og, men er jo som regel lang unna
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av Kawasaki »

MaxTron skrev:Tenkte ikke på kurs som er rettet mot banekjøring nei, tenkte på kurs som er rettet mot å bli en bedre og sikrere fører på offentlig vei.
Senior-MC's kurs er et førerutviklingskurs for å bli en sikrere fører på offentlig vei, ikke banekjøringskurs.
ikkebike.norwegianforum.net

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av pelsen »

Globe skrev:Jeg VET at dette ikke var noe tema på Rustløserkurs...var på det i fjor. :thumleft

Når det gjelder førerutviklingskurs/banekurs...ja så VET jeg ikke ;e..forholder meg kun til info gitt vedr. det kurset som jeg skal på i sommer,ler mer her....og der står det ingenting om dette. :-k
kurset du linker til er på ACR, og der er ikke støy noe stort tema siden det ikke er noen naboer der som klager. Rudskogen og Våler sliter med lydkrav, så der må de være mye nøyere med hva som slipper utpå banen.
Kurs på ACR høres helt supert ut, noe man trygt kan glede seg til. :thumleft Det er den beste banen i landet.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av MaxTron »

Dette kurset på ACR er MEGET interessant!! :=D>
Er jo desverre avhengig av økonomi og når offshoreturene dukker opp, og først og fremst at foten blir bra...

Denne støydiskusjonen pågår forøvrig også i tråden "Ønskes kjøpt: Orginal potte CBR 600 F4", og det er min skyld :-J :redface
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av Bimma »

MaxTron skrev:Til den som måtte VITE. (ikke til de som gjerne vil synse): Hvordan er det med støykrav på sånne kjøreferdighetskurs, rustløserkurs o.s.v.??

Tenker på de som har kjøpt sykkel med effektanlegg og ikke har orginalt.
Eller de som har skifta komplett anlegg som omfatter fjerning av katalysator, montering av PowerCommander eller lignende som griper inn i tenning og innsprøytningssystem. (i sånne tilfeller kan det være så dyrt og/eller mye jobb at de velger å ikke ta kurs vist det er støykrav de vet de ikke klarer)
Tenker også på de som kjører gamle sykkler, en del av de støyer jo ganske mye orginalt...
Støykravet på Vålerbanen er 95 dB, du finner all nødvendig info om kurset HER
Jeg kjører med effektanlegg og hadde ingen problemer med å innfri støykravet i fjor.
Måtta bare stappe inn dB-killer'n... :knegg
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av Bimma »

Cbr skrev:Nei hvorfor det, er så mange andre kompetente kursveiledere så ikke er politi.
Det har du sikkert rett i Cbr.
Jeg for min del synes det er en klar fordel å ha instruktører fra Tango Mc. :janikk

Tango MC er navnet på motorsykkelklubben til Trafikkorpset ved Oslo politidistrikt.
Dette er en frittstående klubb som består av tjenestemenn som til daglig tjenestegjør eller har tjenestegjort ved Trafikkorpset. Deres erfaringer og kunnskap fra motorsykkeltjeneste i politiet samt en rekke kurs ligger til grunn for den kunnskapen de deler med oss. Det er få motorsyklister i det ganske land som har mer motorsykkelerfaring enn denne gjengen! Og jeg er kjempeglad for mange nyttige tips fra disse gutta. I fjor viste de bl.a.noen videosnutter på teorikvelden.....de var megabra!
Og de følger oss med våkent blikk under hele kurset og kommer med konstruktive tilbakemeldinger. :rop
De kjørere sammen med oss hele tiden, ikke mye som unngår øya til disse gutta her nei... :bl3 .... hehe :knegg

SÅ VELKOMMEN PÅ KURS! :bananas
(P.S. Kurset nærmer seg nå 70 måmeldte, ikke mange plasser igjen. Ikke nøl med påmeldinga hvis du har lyst til å være med!)

:mk
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: KJØREKURS MAI 2011

Legg inn av MaxTron »

Bimma skrev:
MaxTron skrev:Til den som måtte VITE. (ikke til de som gjerne vil synse): Hvordan er det med støykrav på sånne kjøreferdighetskurs, rustløserkurs o.s.v.??

Tenker på de som har kjøpt sykkel med effektanlegg og ikke har orginalt.
Eller de som har skifta komplett anlegg som omfatter fjerning av katalysator, montering av PowerCommander eller lignende som griper inn i tenning og innsprøytningssystem. (i sånne tilfeller kan det være så dyrt og/eller mye jobb at de velger å ikke ta kurs vist det er støykrav de vet de ikke klarer)
Tenker også på de som kjører gamle sykkler, en del av de støyer jo ganske mye orginalt...
Støykravet på Vålerbanen er 95 dB, du finner all nødvendig info om kurset HER
Jeg kjører med effektanlegg og hadde ingen problemer med å innfri støykravet i fjor.
Måtta bare stappe inn dB-killer'n... :knegg
Takk for info!
Kansje æ må kjøpe DB-killer likevell da :-k

Mest sansynelig at æ prøver å komme mæ til ACR ganske snart er ca 55 mil til Valle Hovin, og ca 68 mil til ACR finn æ ut, og acr er vel en bedre bane så...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar