Er motorsyklister flinke nok til å hilse?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
GSXR

Er motorsyklister flinke nok til å hilse?

Legg inn av GSXR »

Selv hilser jeg på alle, da med unntak av mopedister "sorry " :oops: .
Hva med dere andre, synes dere vi er flinke nok til og hilse?

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Jeg gjør akkurat som deg. Hilser på alle, men ikke må mopedister..
Men av en merkelig grund er det mindre hilsing når man kommer til ett tettsted eller en by. Ute på landet hilser alle..

Så er det noen som mener at custom kjørere ikke hilser på de som kjører sports sykler, og omvent. Jeg har ikke merket noe til det, men er det tilfelle synes jeg det er beklagelig.. Ingen grund til å gjøre forskjeld.. Hvis noen tror de er "tøffere" enn andre bare fordi de kjører en bestemt sykkel, tar de feil. Det sier mere om den som ev. tror det..
Bilde

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Jeg hilser på de fleste, ja også mopedister. Det er ikke så enkelt å se hva som kommer i møte noen ganger.
Skjer også til tider at jeg ikke rekker å hilse. Det er ikke fordi jeg ikke vill.
Har ikke merket noen som skiller seg ut, og ikke hilser. De aller fleste hilser. Dette med å hilse og gi tegn er noe vi må holde på. Ser det er flere som bruker å hilse....samhørighet...kalles det for. De som kjører vogntog hilser, lokførere hilser.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Jeg hilser på de fleste, og syntes ikke det er mange som ikke hilser tilbake. Det måtte være hvis man, i et øyeblikk av nærsynthet :shock: , kommer til å hilse på en mopedist.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

Jeg kom i skade for å hilse på en mopedist i sommer :oops:, det var to på en moped og de skjønte sikkert ingenting når jeg hilste.

På landveien har jeg inntrykk av at de fleste hilser, men ikke i byen. Skal innrømme at jeg ikke er først ute med labben i byen, men jeg hilser tilbake.

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

pelsen skrev:
På landveien har jeg inntrykk av at de fleste hilser, men ikke i byen.

Akkurat det samme inntrykket har jeg også.. :?
Bilde

MaxiPower
Innlegg: 2
Registrert: 07 jan 2005, 21:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av MaxiPower »

Mener å huske min trafikklærer på MC forklarte oss hvordan denne hilsingen egentlig tok til. Hvis det var fritt for fartskontroller vinket de møtende motorsyklister videre med et "vennlig vink". Var det derimot kontroll, gjorde mann en "dempende" bevegelse med hånd slik at de andre skulle slakke av på farten.
Noen som har samme erfaring?
I moderne tid er vel kanskje ikke den slags "meldesystem" nødvendig, nå som vi har radarvarsel på sms mener jeg...
MaxiPower

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Velkommen i forumet MaxiPower....

Tror du har mye rett i dette. Jeg lå i godt driv sørover E6 mot Svinesund på tur til hytta, da jeg møtte en motorsykkel som hilste med lange rolige bevegelser. Det var ikke vanskelig å forstå at det var en kontroll litt forrut. Og det stemte.
Jeg bruker selv å si i fra, men da med en lang bevegelse med tommelen pekende ned...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

MaxiPower
Innlegg: 2
Registrert: 07 jan 2005, 21:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av MaxiPower »

Takker for velkomsten :D
Har selv fått svi skikkelig i fartskontroll, synes derfor at det er ok å varsle andre som "hevn" mot politiet... :twisted:
Gidder ikke å sponse de med flere julebord enn det jeg allerede har gjort!
MaxiPower

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Sted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

MaxiPower skrev:I moderne tid er vel kanskje ikke den slags "meldesystem" nødvendig, nå som vi har radarvarsel på sms mener jeg...
Jeg leser ikke mine sms når jeg kjører MC så det er veldig nyttig. (Har for øvrig ikke radarvarsling på mobilen heller da...) Har blitt varslet av medtrafikanter (eller egentlig mottrafikanter :wink: ) noen ganger (også med bil) og er takknemlig for det selv om jeg ikke er av de raskeste... Sure penger uansett.

Hilser på alle MC (og noen mopeder...) - trodde "hilseplikten" var et slags første bud.

GSXR

Legg inn av GSXR »

MaxiPower skrev:Mener å huske min trafikklærer på MC forklarte oss hvordan denne hilsingen egentlig tok til. Hvis det var fritt for fartskontroller vinket de møtende motorsyklister videre med et "vennlig vink". Var det derimot kontroll, gjorde mann en "dempende" bevegelse med hånd slik at de andre skulle slakke av på farten.
Noen som har samme erfaring?
I moderne tid er vel kanskje ikke den slags "meldesystem" nødvendig, nå som vi har radarvarsel på sms mener jeg...
Håper og tror at den gode gamle metoden vedvarer.
Den er da også med og beskriver det gode samholdet i Mc- miljøet :wink: .

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

jeg gjør som GSXR og NoName, hilser på alle, så sant det ikke kommer noe i veien som gjør at jeg ikke tør å hilse, og da det skjer skammer jeg meg etterpå. Men hilser ikke på mopedister, de hilser heller ikke til meg, så ser ikke på det som så farlig.
Er veldig mange som hilser tilbake når jeg kjører, men ikke alle. Er litt synd at man ikke hilser når det kjøres på en helt rett vei uten noen biler eller elg i veien (bor på hedmarken).
Aldri hørt om det med varsling av kontroll, men en genial måte å gjøre det på, skal huske den til jeg tar ut sykkelen igjen.

Brukeravatar
Try
Innlegg: 14
Registrert: 20 des 2004, 14:47

Legg inn av Try »

NoName skrev:
pelsen skrev:
På landveien har jeg inntrykk av at de fleste hilser, men ikke i byen.

Akkurat det samme inntrykket har jeg også.. :?
Det har nok litt med trafikkbildet å gjøre også, i mange byer
er trafikken tett og det er mange gærne bilister man skal passe
seg for. :lol: Synes mange hilser her i Tigerstaden.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Årets første tur i dag, og alle jeg møtte hilste....
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Finnmarkingen
Innlegg: 7
Registrert: 09 apr 2005, 16:48

Legg inn av Finnmarkingen »

Jeg hilser på alle, utenom mopedister. Men må vel begynne med det også snart, da guttungen har begynt å kjøre moppe.

Har også lagt merke til at hilsing innenfor bygrensene er det så som så med, men på landeveien hilser de aller fleste.

Når man hilser til andre motorsykkelister er det to måter man bør gjøre det på.

1 åpen håndflate i mot møtende trafikk, som betyr: fine veier, ingen politi eller andre hindringer.

2 åpen håndflate ned mot bakken i lav høyde, mens man beveger hånden opp og ned, som betyr: slakk ned farten, som igjenn betyr at det kan være politi, grus på veien, ulykke rett forut. Altså en eller annen grunn til å slå av på farten.


Sgl

Svar