Når tar du ut sykkelen din på veien?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Legg inn av LinnSurion »

Noen som har sett værmeldinga for i morra? Det er meldt sol, sol og atter sol. Hvorfor kunne ikke jeg hatt bursdag tidligere?! Men nå skal jeg snart begynne på teorien, og snart skal jeg se på sykkel. Skal selvfølgelig si ifra om hvordan det går.

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Klart det går. Jeg bruker det, men noen påstår at man skal bruke en såkalt mc lader, men lite Ampere..

Men jeg har aldri hatt noen problemer.
Bilde

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Kforb skrev:Nå nærsmer det seg fort tid for å komme seg på veien ijen ja.. kanskje allerede litt seint ute jeg da.. :P hehe
En ting jeg lurer på, som noen helt sikkert vil svare på her.. Går det å lade batteriet på MC'en me vanlig bilbatterilader??
takker for svar!

Kjør Pent!
Håy..
Ikke noe problem å bruke en vanlig billader, må bare ikke la det stå for lenge. Små batterier koker lettere en store, som kan føre til tørkoking...det kan ende med ødelagt batteri.

Det beste er en vedlikeholdslader, den kan stå på hele vinteren uten å skade batteriet
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

En vanlig bil lader kan gi for mye strøm til en Mc batteri men ikke på min. Det er avhengig av sorten batteri du har på sykkelen. Vanligvis skal sykkel batteri lades på ca 1-2 ampere.
En annen mulighet er å koble til en lyspære mellom ledningene for å minske styrken til batteriet.
Sist redigert av Indian den 04 apr 2005, 06:10, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

En billader av type hurtiglader som lader et bilbatteri på 10 minutter er ikke bra å bruke på et lite batteri. Dette er store ladere som vi kan finne på verksteder og bensinstasjoner.

Jeg pleier å koble et amperemeter mellom laderen og batteriet for å holde litt kontroll på ladestrømmen. Vanlige billadere til hjemmebruk gir et par ampere til et tomt mc-batteri i de første to-tre timene, deretter går strømmen ned til ca 0,5 A.
Vanlige billadere til hjemmebruk har forholdsvis lav ladespenning og er helt ok å bruke til små batterier. Ref Ohms lov.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Mitt batteri er allerede fullladet, og jeg koser meg i vårsola, deilig.

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Kforb skrev:lade batteriet på MC'en me vanlig bilbatterilader??
Da jeg spurte på et mc verksted om det, fikk jeg beskjed om at det gikk, men måtte være forsiktig, og ikke la det stå mer enn en til 2 timer fordi spenninga ble så høy at da ble batteriet ødelagt. Fikk anbefalt å kjøpe meg en mcbatterilader, noe jeg også gjorde.

Gleder meg til helga nå, da skal sykkelen ut i finværet, første turen på lørdag forhåpentligvis :D
Blir vel ikke den lengste turen da, er sykt mye grus i svingene her, så kommer til å ta det helt rolig. Blir uvant å gå fra bil til mc nå, for første gang :wink:

Brukeravatar
Kforb
Innlegg: 24
Registrert: 23 jan 2005, 16:22
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kragerø

Legg inn av Kforb »

Anyway!! I dag hadde jeg årets første tur. Den var ikke lang, men fy fa... hvor go den var.. :D hehe

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Endelig, nå har til og med jeg tatt sykkelen en tur ut på veien, kjørte ikke mer enn 3 mil, men fy faen så deilig det var. Kommer til å kjøre så mye fremover jeg nå :D

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

1800 kilometer på meg til nå..... tok en tur på 250 km i dag.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
kyrregutt
Innlegg: 73
Registrert: 21 jun 2004, 12:48
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kyrregutt »

Indian skrev:1800 kilometer på meg til nå..... tok en tur på 250 km i dag.
Husk at NMCU samler inn kjøredata fra 2004. Det er viktig å kartlegge bruk av MC i Norge.

Klikk deg inn og registrer din kjørelengde:
http://www.nmcu.org/arkiv/kjorelengde/index.html

Medlem i NMCU fordi jeg tror på det de gjør :D
Mvh Kyrre
www.kyrre.net

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Indian skrev:1800 kilometer på meg til nå..... tok en tur på 250 km i dag.
Shit, det er bra indian, bra med kjøreglede

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Var oppe i Narvik i helgen (med fly) og der går det nok mange uker før de kan starte sessongen skikkelig. Så faktisk et par sykkler ute på søndagen.
Bare til orientering, så er det godt skiføre i Narvik enda....
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Premiär igår. Kallt.

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

rerell skrev:Premiär igår. Kallt.
Tar jeg ikke helt feil er det ikke så rart det var kaldt, mye tippa speedometer over på? :wink:

Svar