Jeg så ikke.....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Jeg så ikke.....

Legg inn av Indian »

En vanlig unskyldning fra bilførere etter de har kjørt ned en motorsyklist. For tiden kjører jeg vogntog rundt omkring på Østlandet. Bilistene ser meg veldig godt! Kanskje de føler seg ikke så veldig trygg om det smeller men synet til bilførere er det ikke noe galt med når de oppfatter noe truende som et vogntog.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Spør Fireman om dette!

Han er brannmann og kjører rundt i en 14 tonn knallrød brannbil, med blinkende lys og høy sirene på.

Han sier at ofte så legger ikke bilister merke til dem, selv under utrykning med fulle blåys og sirener... :roll:

Gjett en gang om jeg ikke stoler på at bilister har sett meg?!?
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Billistene ser ikke brannbiler som kommer bakfra....men forfra ser de nok. Når jeg er ute og kjører sykkel, tar jeg aldri sjansen på at en bilist har sett meg og jeg kjører aldri før jeg har fått øyenkontakt med han eller henne.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Se og bli sett...har forøvrig hatt oppe dette temaet før her, men det er helt klart at man skal kjøre forsiktig når man er liten.

Det er viktig, mener jeg, at vi som mc-førere gir oss til kjenne også. Vi kan bli flinkere til å bruke fluoriserende vester. er ikke i tvil at vi blir mere synelig da.

Mye av mc-bekledningen er mørk. refleks er jo blit mere vanlig på slikt tøy...men det er for lite etter min mening. Noe å tenke på for de som er med å utvikler nytt tøy.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Vel, rogg.

Her har jeg førstehånds erfaring, siden Cruiser faktisk designer og utvikler sitt eget mc-tøy.

Folk vil ikke ha tøy med mye farger og reflekser. Noen få spør etter det, men vil egentlig ikke ha det, for når alt kommer til alt så velger folk etter stil, smak, pris og kvalitet.

ETTER alt dette kommer sikkerhet.

Sånn er det for de fleste, selv om noen av dere sikkert kommer til å protestere og si at dere ville valgt sikkerhet først. De aller, aller fleste setter ikke sikkerheten først, da hadde de fleste kjørt rundt enten med sitrongule/signalrøde dresser, eller med overtrekksvest.

Jeg har ennå tilgode å få spørsmål om vi kan skaffe refleksvester... Men vi har fått utrolig mange en andre forespørsler om de rareste ting, f.eks kjøreutstyr med varmekabler i, som om det var en mer naturlig ting enn å bli sett i trafikken.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg bruker en fluoriserende grønn vest og jeg har lagt merke at bilistene ser meg. De ser så godt at de markere det ved å bremse..... Noen som sa at de kunne ttro at det er en politimann som kjører
Sist redigert av Indian den 14 mai 2005, 03:27, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..

Da jeg skulle kjøpe meg mc-jakke, valgte jeg og kjøpe en rød. Den er påsydd flere refleks, men ser at dette ikke er nokk med tanke på min egen sikkerhet...se og bli sett....

Ser flere klubber som bruker vester med klubbens logo på. Jeg vil i alle fall kjøpe meg en ekstra fluoriserende vest å bruke frammover...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

GSXR

Legg inn av GSXR »

Her må jeg nok si meg enig med Ronny.
De aller fleste inkludert meg selv, velger nok tøy etter stil, smak, pris og kvalitet, akkurat slik som Ronny påpekte.
Jeg er som de fleste andre opptatt av sikkerhet, men kjører likevel rundt i en helsort skinndress. Må til min fordel innrømme at jeg i fjor byttet ut min svarte hjelm til fordel for en mere fargesprakende hjelm som matcher sykkelen. Ikke verst for en som aldri har vært ikledd annet enn helsort.
Men den dagen jeg kommer kjørende i noe fluoriserende,
ja da snør det jaggu andre veien :wink:.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Jeg kjører med svart hjelm selv. Hjelmen begynner å bli gammel, så det er snart på tide å bytte den. Da kommer jeg til å leite etter en lysere hjelm.
Men i mørket blir vi alle grå. Så noen reflekser hadde ikke skadet vel..?

Blir nok en utfordring å finne gode reflekser som egner seg på mc-bekledning, og som ikke minst tar seg godt ut.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Sted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

rogg skrev:Blir nok en utfordring å finne gode reflekser som egner seg på mc-bekledning, og som ikke minst tar seg godt ut.
See-me er en bedrift som lager reflekser i alle fasonger til å klistre på. Kanskje de tar imot en spesialbestilling...

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Siden jeg en gang har kjørt sykkel har jeg alltid vært oppmeksom på disse når jeg sitter i blikkboksen og har mang en gang ønsket at de er mere synlige, det skal ofte ikke så mye til.

På en del hemetikkbokser er det et fluoriserende klistermerke på forsiden av speilenen, disse sees MEGET godt, kansje dette er noe for sykkelen, ikke serligt pent men effektivt.

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Politiet bruker vel slike røde klistermerker på speilene sine.. (på mc)
Bilde

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Etter å ha kjørt to hjul kun i et par uker, til og fra jobb + jobbkjøring er min erfaring at i "bytrafikk" er vi mest utsatt, spesielt der det er flere felt i en retning. Ved feltskifte er bilistene "idioter", dette gjelder generelt om de andre trafikantene er bilist eller sykkel. Men som syklist er vi mindre synlig og mere utsatt. Siden det er vanskeligt å endre blikkboksene sin trafikk kultur er det ofte opp til oss å være føre var...
Har i disse to ukene vært utsatt for flere nestenuhell der jeg mener min egen erfaring (fra tidligere kjøring på to hjul) og min holdning til defendsiv oppførsel (på sykkel fra tidligere erfaringer) har reddet situasjonen, kan nok oppfattes som en sinke av bilistene siden når de ser en motorsykkel så tenker de som oftes --RÅTASS---
Bilistene forventer at når de ser en sykkel vil denne kjøre forbi eller presse seg frem i køen, dette gjør jeg i liten grad, ser heller trafikkbildet an, som oftes er det lite å spare i tid på å presse seg frem med mindre man står i lange saktegående/stille køer.
Siden jeg kjører mye er min erfaring at det er ikke min kjøring som er farlig, men en del av de andres oppførsel som skaper situasjoner. Som sagt, prøver alltid å kjøre defensivt om det er på to hjul eller fire...

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg sto på et kryss med et vogntog i forrige uke. Klar bane trodde jeg og det eneste jeg så var en moped noen hundre meter bort. Jeg satt i gang og i neste øyeblikk ble klar over at mopeden var en motorsykkel i stor fart. Jeg så ingen tegn til oppbremsing fra han og hadde jeg ikke stoppet, så hadde han pyntet på statistikken med et tall til.
Han husket å vise meg fingeren da han raste forbi.....
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Indian skrev:det eneste jeg så var en moped noen hundre meter bort
Vad fick dig att tro att det var en moped?

Svar