NMCU.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Du verden... :shock:
Det er visst mye jeg har gått glipp av... :[-X:
Skal nok bli en endring på det til neste år, vet je... :wink:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Ja, et slikt arrangement som dette er absolutt å anbefale å få med seg... :thumbup:

(for her fikk vi gratis brus, pølser og vafler.... :Laughing: )

Neida, helt seriøst, dette var et FLOTT TILTAK....!
Og jeg titter meg rundt hver gang jeg kjører over Siljan. Trygge gode mc-omgivelser langs denne strekningen..! VELDIG BRA..!!

ØNSKER MEG FLERE SLIKE VEISTREKNINGER...!! :angel8:
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Husket ikke akkurat hva...men jeg hadde ikke anledning å være med på den åpningen. Så derfor bestemte jeg meg for å kjøre strekningen. Men tror du jeg kom så langt i år???? Neida, enda har jeg den tilgode.
Blir en tur til våren tenker jeg.
Flott film forresten. Og så det nydelige været...
Sist redigert av rogg den 15 nov 2008, 11:28, redigert 1 gang totalt.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Veldig flott at NMCU jobber for slike tiltak. Og veldig flott at den jobben de gjør får gehør både hos myndighetene og hos oss som er medlemer.

En ting som jeg skal bli MYE flinkere til framover, er å sende mail til Navarsete hver gang jeg oppdager en farlig veistrekning. Jeg akter å sette meg bedre inn i hva regelverket for veimerking og vedlikehold setter av krav til utførende og ansvarlige myndigheter, og så sende en mail med nogenlunde dette innholdet til Navarsete:

Hei Navarsete :D

Det blir fortsatt gjort en forferdelig dårlig jobb med vedlikehold og merking på veiene her i landet.

Har nå oppdaget en strekning som ikke blir vedlikeholdt i henhold til regelverket, og inviterer deg herved på mc-tur på denne strekningen.

Hvis vi overlever skal du få en is når vi kommer fram. :D

mvh
Jalmar


Tipper samferdselsdepartementet vill blitt fort lei av å motta disse mailene hvis vi alle rapporterte på denne måten. I tillegg til rapportering på veifelleskjemaet selvfølgelig.

Jeg tror ikke dette ville gitt noen merkbar endring i veivedlikeholdet, men det ville forhåpentligvis irritere samferdselsministeren. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

SoloTwin hadde jo mye om den MC-veien på et annet forum i tida rundt åpninga i mai.
Kjørte der i sommer, men la liksom ikke merke til noe spes med den veien i forhold til andre veier av alminnelig norsk standard. Men nå er jo ikke jeg av de som får med meg så mye i omgivelsene heller :sad11:

Spamming av veimyndighetene kan ha noe for seg, særlig hvis den koordineres med andre tiltak. Men å dra denne "Hvis vi overlever" er over kanten. Da blir bare spammen ruta til spamfilteret og blir ikke tatt seriøst.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg kan trøste deg med at ingenting vi avgiftsbetalende trafikanter skriver eller ytrer til samferdselsmyndighetene her i landet blir tatt seriøst. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

http://nmcu.org/klare-r-d-om-mc-sikkerhet
Går ut fra at FEMA-president Strifeldt ikke betaler noen form for avgift når han skal kjøpe ny sykkel. Heller ikke veiavgift på Guzzien, og bensinstasjonen trekker fra alle avgifter og moms når han tanker opp sykkelen sin.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Ragnhild skrev:http://nmcu.org/klare-r-d-om-mc-sikkerhet
Går ut fra at FEMA-president Strifeldt ikke betaler noen form for avgift når han skal kjøpe ny sykkel. Heller ikke veiavgift på Guzzien, og bensinstasjonen trekker fra alle avgifter og moms når han tanker opp sykkelen sin.
Jeg vil finne det merkelig hvis ikke Strifeldt betaler noen form for avgift uansett hva han foretar seg vedrørende kjøretøyer eller trafikk som privatperson her i landet.

Forstår ikke helt hvordan du kan gå ut fra at noe annet skulle være tilfelle. :[-X:

Hvis dine antagelser skulle ha noe med min påstand om at "ingenting vi avgiftsbetalende trafikanter skriver eller ytrer til samferdselsmyndighetene her i landet blir tatt seriøst" å gjøre, kan du jo spørre deg selv hvorfor bl.a. NMCU blei grunnlagt. NMCU og lignende organisasjoner blei jo skapt nettopp fordi den enkelte trafikant alene ikke fikk gehør for sine saker, og derfor organiserte seg for å bli en "pressgruppe". :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Er og har alltid vært fagorganisert. Har også hatt tillitsverv.

Og det er derfor jeg sier at spamming av veimyndighetene har noe for seg når det koordineres med andre tiltak, f.eks NMCU's veifelleskjema som du også nevner at du vil bruke.

Og i siste MC-bladet var det en artikkel om at dette skjemaet ble tatt alvorlig av veimyndighetene.

Navarsete vil ha tilbake veivokterne noe både NMCU og Strifeldt vil.

Og da syns jeg det blir for enkelt å si at en enkelt henvendelse fra en MC-fører ikke blir tatt alvorlig av myndighetene.
Strifeldt har tynge i kraft av sitt verv som president i FEMA, men han er også en enkelt avgiftsbetalende MC-fører med sine meninger om dette og hint.

Arbeidet for bedre forhold må foregå kontinuerlig, og vi må alle bidra. Bremser som dette
Jalmar skrev:Jeg kan trøste deg med at ingenting vi avgiftsbetalende trafikanter skriver eller ytrer til samferdselsmyndighetene her i landet blir tatt seriøst. :lol:
er bare med på ødelegge for oss selv.
Vi må stå for løsningene og de positive affirmasjonene

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Tror neppe en humoristisk ment kommentar på mc-siden vil virke som en brems på det arbeidet som blir gjort for å bedre de veitrafikale forhold her i landet.

Den mest effektive bremsen på veiutviklingen er veimyndighetene. Hadde de brukt sin energi (og våre penger) på den jobben de er satt til å gjøre, tror jeg mye kunne vært bedre. Det finnes svært mange eksempler på at enkeltpersoners henvendelser har blitt oversett, noe som også har resultert i dødsulykker.

At Navarsete nå vil ha veivoktere er bare et spill for galleriet. Det burde være en selvfølge at veivokterfunksjonen burde blitt styrket når veivedlikeholdet blei overlatt til private aktører. Istedet blei veivokterfunksjonen bygget ned. At veimyndighetene nå endelig ser ut til å ha forstått at de må påse at pengene våre blir brukt riktig, er jo bra. Men Navarsete burde heller gå ut med en unskyldning for at veivokterfunksjonen blei nedprioritert, framfor å gå ut å skryte av at hun vil innføre den igjen.

"Dessverre" ser det ut for at trafikantene er nødt til å organisere seg for å bli tatt på alvor av de myndighetene vi betaler for å ivareta landets og trafikantenes interesser.

Jeg er medlem av NMCU og jeg er fornøyd med den jobben de gjør. Og de fortjener honnør for dette. En slik organisasjon er nødvendig for å koordinere kravene mot myndighetene, og for å sortere hva som er viktige krav og hva som kanskje kan prioriteres nedover på lista. Meldingsordningen om veifeller er en ordning som er viktig og prioritert, og som veimyndighetene tar seriøst fordi NMCU og andre organisasjoner har bedt om dette. Hadde dette skjemaet blitt laget av en privatperson tror jeg neppe noen hos veimyndighetene hadde brydd seg om det i det hele tatt.

Så jeg står for min påstand om at den enkelte avgiftsbetalende trafikant ikke blir tatt seriøst av veimyndighetene. (Selv om min kommentar i dette tilfellet var ment som en spøk.) De må "trues" av en forent trafikantgruppe før de forstår at det er best å begynne å gjøre jobben sin. Og de bruker av våre penger for å forsøke å diskutere seg vekk fra sitt ansvar. Og dette har veimyndighetene holdt på med i årevis. Navarsete blir brukt av meg fordi hun er den ansvarlige nå for øyeblikket.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Joda, vi er enige
Men, det du overser/ikke vil forholde deg til er at èn negativ affirmasjon må oppveies av ti positive for få likevekt. For det er ikke sånn som i matematikken at to minuser blir en pluss.
Og derfor må vi ha løsningene og de positive affirmasjonene. Og kan ikke gjemme oss bak at det "bare" er på et lite MC-forum vi diskuterer.
For slike negative løsninger og forklaringer som du her drar vil sitte i hodene våre og vi tar dem med oss ut i RL og vi lar dem påvirke våre daglige gjøremål og meninger om veimyndighetene.
Selv om veivesen og Navarsete og storting og regjering og fanden og hans oldemor gir blanke F i hva jeg mener, skal ikke jeg gå rundt og tenke negativt om dem. For jeg skal hel hjem, hver kveld, og med å gå med negative affirmasjoner/vibrasjoner/tanker om tinger og tanger gir ikke konstruktive løsninger. Jeg må tenke positivt og løsningsorientert for å ha en mulighet til å påvirke verden rundt meg. Og da kan jeg ikke godta at noen sprer negative ting, for det krever at jeg må jobbe ti ganger så hardt for å oppheve den ene negative tingen som sies, tenkes eller gjøres rundt meg.

Så istedet for å være negativ til fruen i samferdselsdepartementet, med å si at "hvis vi overlever", inviterer du på ferdig rista milkshake før du kjører a hjem igjen.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Ja Ragnhild, jeg vet vi er enige. Alle som har beveget seg litt rundt i dette landet på to hjul er nok enige med oss også. Ikke alle overlever dessverre. Og ikke alle ville ha overlevd om veiene var slette som stuegulv heller.

Når det gjelder affirmasjoner vet jeg også litt om det. Jeg bruker affirmasjoner daglig. Men vi må ikke blande affirmasjoner og realisme. Det er to forskjellige ting og må brukes på to forskjellige måter.

Det er en realitet at jeg kunne blitt drept den gangen på rv 208 da jeg komponerte setningen ...hvis vi overlever skal du få en is når vi kommer fram...

Det er også en realitet at hvis jeg hadde hatt en passasjer på sykkelen på det tidspunktet så hadde utfallet blitt langt verre enn en smadret sidekoffert og et brekt koffertrack.

Videre er det en realitet at de som hadde ansvaret for vedlikehold på strekningen kunne fulgt sine egne regler og skiltet forsvarlig. Da ville det vært en stor mulighet for at hendelsen ikke hadde funnet sted.

Og tilslutt er det dessverre en realitet at slike hendelser skjer daglig på riksvegnettet over hele landet.

Så blir jo spørsmålet hvor affirmasjonene kommer inn. En positiv affirmasjon brukes som regel som hjelp for å løse en utfordring. Ved hjelp av en positiv affirmasjon kan man gå på en oppgave og ha stor mulighet til å løse denne på en positiv måte. Og det er de som har påtatt seg ansvaret for veivedlikeholdet som bør takke pent for de feilmeldingene de får, og så lage seg noen positive affirmasjoner for å få fart på løsningene.

Slik jeg ser det er utfordringen med dårlig veivedlikehold en realitet. Dette ser det ikke ut for at myndighetene forstår, derfor må de få beskjed om realitetene. Hva de måtte lage seg av affirmasjoner for å få hjelp til å løse problemet må jo bli dems sak.

Når jeg ber med Navarsete på tur på en strekning som er livsfarlig er det ingen affirmasjoner knyttet til dette. Det er en realistisk invitasjon med en realistisk utfallsvurdering, avsluttet med en premie i form av en is hvis alt går bra. Ingen ironi eller skjulte beskjeder. Ingen rosemaling av noen verdens ting.

Og jeg mener ikke at vi som trafikanter skal gå rundt å tenke negativt om vegvesenet. Men vi har faktisk en mulighet til å komme hel hjem hvis vi forholder oss realistisk til det som vi kan komme ut for. Sitter man på sykkelen og tenker positivt om vegvesenet og veivedlikeholdet her i landet, kan man fort få seg en overraskelse som kan bli dyr.

Og på dette punktet syns jeg NMCU gjør en grei jobb. De bruker sin energi på å vise fram utfordringene og foreslå løsninger.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

En fin diskusjon her inne. Er medlem i NMCU og dette for å få tyngde bak kravene en slik organisasjon legger fram. Det er mange flere ting NMCU har fått i gjennom. Gratis parkering i byene, kjøring i kollektivfelt, halv årsavgift på mc, stoppet bruk av wire rekkverk, skikkelig opplæring på mc...osv. Det er mange flere ting, uten å ramse opp alt.
Veiene er også et prosjekt det jobbes med. Men Rom ble ikke bygget på en dag.
Vi som voksene mennesker skjønner det, og skal ha dette i tankene, når vi suser i Norges rikets mange veier. Vi kan ikke legge skylden på en etat når det skjer ulykker.
Vi som elsker å skryte om god opplæring, som tar rustløserkurs. Kjører på bane en, to, tre ganger i sesongen bør vite om alle feller som ligger der ute, bak en sving. Klar til å sende oss ut i pereferien.
Det kan være olje/diselsøl, møkker fra bonden, grus og store asfaltsår i veien.
Vi må bare bli flinkere å melde i fra om slike tilfeller. Det ligger veifelleskjema hos NMCU, og den må vi mye flinkere å bruke. Hvis ingen sier i fra, vet ingen hvor det er slike feller.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg er enig i det meste av det du skriver. Og det fremkommer jo av innleggene over også. Og det er viktig at NMCU støttes slik at de kan være den "vaktbikkja" som myndighetene tydligvis må ha for å våkne.

At vi som sjåfører skal være aktpågivende og kjøre etter forholdene er helt riktig, og uforutsette forandringer i veibanen eller hindringer som plutselig dukker opp er det vår plikt å forholde oss til på beste måte. I så måte er banekurs og andre opplæringstiltak et gode som vi skal være takknemlige for.

Men det skal ikke, slik som tilfellet er her i landet, være en hvilepute for de som har ansvar for bygging og vedlikehold av vårt veinett.

Et klassisk eksempel er skilting av annleggsområder. Et veiarbeidsområde, stort eller lite, skal ingen trafikant behøve å oppleve som en uforutsett hindring. Det er en planlagt sak som de utøvende skal skilte. Allikevel oppleves at asfalten slutter og pukkstein overtar rundt en sving.

Den veien jeg kom ut for og mista kofferten, var i følge lokalbefolkningen en kjent strekning for de som bodde i området. Men det er fortsatt ikke hverken skiltet eller reparert på tross av at det har gått noen år siden jeg nesten kræsja der. Og denne strekningen var omtalt i lokalavisa flere ganger i følge betjeningen på bensinstasjonen nedenfor og i følge han som stoppa for å spørre om jeg trengte hjelp.

For ikke så lenge siden blei det en motorsyklist drept i en avkjøring fra motorveien her i Lørenskog. Jeg vet ikke hvorfor ulykken skjedde, men det KAN ha noe med at svingen var full av strøgrus fra forrige vinter. Noe som også var rapportert inn.

I en annen Romerikskommune var det også en dødsulykke p.g.a. at de som hadde gravet i veien ikke hadde asfaltert igjen hullet etter seg. Det var heller ikke satt opp skilt. Dette var rapportert i ukesvis uten at noe blei gjort, og senest den samme dag som ulykken skjedde hadde en nabo til stedet vært i kontakt med de ansvarlige og bedt om utbedring. Men noen timer etter ulykken var det utbedret.

Dette er noen eksempler. Det finnes sikkert mange fler. Og jeg mener at alle må gjøre sitt for at det skal bli så trygt og sikkert som mulig å ferdes i trafikken. Og det gjelder også myndighetene. Når selv Vegvesenet går ut i pressen og sier at situasjonen er uholdbar, burde myndighetene våkne. Og hvilke signaler sender de ut? Var det 19 milliarder ekstra til vei på budsjettet? Og et etterslep på 70 milliarder? Du verden som de tar dette høytidelig. :shock:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Derfor er det veldig viktig at vi bruker de kanaler vi kan for å varsle om slike tilfeller. Ikke bare en gang, men flere ganger.

Jobber kommunalt og i samferdsel, og det er ikke alle veiene vi klarer å følge opp, selv i en liten kommune. Derfor er vi takknemmelige for alle som ringer inn og melder om avvik. Klarer vi ikke gjøre noe der og da, blir det i alle fall skiltet eller sikret på annen måte.

På anlegg, i eller på vei, SKAL det lages egen skiltplan. Denne SKAL følges. Er ikke dette gjort, eller at skilting eller merking ikke er fulgt skiltplan. Står aktuelle entrepenør ansvarlig.
Statens vegvesen er nøye med dette.
Skulle du eller noen andre av oss komme over en slik plass/anlegg uten varsel eller merking.....Meld det straks inn på veifeilskjema.

På denne måten er vi med på og bidra til sikrere veier.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svar