NMCU.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Ja, det er ingenting i veien med regelverket eller skiltplanene. Og det er mange kanaler som kan benyttes for å få gitt beskjed. Det eneste som mangler er muligheten til å straffe de som ikke følger opp beskjeder som blir gitt.

Og vi mangler et fungerende veivoktersystem. I de tilfeller vedlikeholdet er satt bort til private har jo staten/fylket/kommunen en gylden mulighet. De kan la vær å betale for arbeid som blir mangelfult utført eller ikke utført i det hele tatt. En veivokter ville straks oppdage avvikene hvis han/hun var ute på veien og sjekket. Det kan jo faktisk være vanskelig for den som havner i en ulykke å få gitt flere beskjeder.

Snøbrøytingen på gangveiene her var satt bort til private. Og det blei sjelden eller aldri brøytet før kvelden etter snøfall. Ved klage til kommunen fikk man svar at dette var satt bort til privat entreprenør og ferdig med det. Og ved kontakt med den private entreprenøren fikk man et ærlig svar som sa at vi prioriterer firmabrøyting for de betaler ikke hvis det ikke er brøytet når folk kommer på jobben. Dette er riktignok noen år siden, og det blei mye bedre etter at det blei tatt opp.

Det er et stort arbeid som ligger foran de som får som oppgave å bygge opp igjen infrastrukturen i dette landet når det en gang bryter helt sammen. Det har systematisk blitt underbudsjettert på vei- og jernbanesektoren her i landet i hvert fall siden krigen. Dette blei belyst av en professor i samferdsel i VG her forleden. Jeg har dessverre ikke klart å finne igjen denne artikkelen.

Kanskje burde Navarsete & co ta seg en tur over til Sverige og forhøre seg om hvordan de løser problemet der? Så kan de handle kvoten sin samtidig. :D

Jo lenger myndighetene trenerer skikkelig samferdselspolitikk, jo dyrere blir det å rydde opp etter dem.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Her begynner vi og bevege oss inn i det jeg vil kalle for kjærnen av problemet.

Du har skjønt det, konkuranseutsetting/privatisering. Den gangen Staten hadde egene ansatte, veivoktere og arbeidere, funket det bra og klagene ble raskt ordnet opp i.

Kjenner igjen systemet i kommunene. Brøytingen er satt bort...osv osv.
Nu vil ikke jeg begi meg inn på en dyp politisk diskusjon, men mye kommer nok her i fra.

Desto mere viktig at vi blir voktere, og bruker de organ som ligger tilrette for å få ordnet opp i problemene. NMCU vil sikkert ha andre saker også.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Ja, dette stikker ganske dypt. Vi snakker egentlig om to-tunge-talene til politikerne. De vil ha desentralisering, men ikke følge opp det som kreves av infrastruktur. Men det er jo langt fra mc-relatert. :lol:

Men vi skal være glade for at vi har NMCU i den form vi kjenner det. For det kan fort bli tamme tigere. Men jeg føler meg ganske trygg på at NMCU vil holde koken og stå på.

Se på NAF. Så stor medlemsmasse, og så lite futt. De kunne fått gjennomslag for sine saker med et fingerknips hvis de var interessert. Men det er penger å tjene på medlemene i form at såkallte tjenester, og da kommer politikken fort litt i bakgrunnen. :wink:

Men jeg kommer fortsatt til å sende Navarsete mailer og by henne på is. (Hvis jeg overlever vinteren da....) :Laughing:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

Bra innlegg og engasjement! :thumbsup:
Jeg kan forsikre dere om at både NMCU og FEMA har den aller høyeste aktivitet mht veginfrastruktur og prioriteringer. Sammenlignet med f.eks. bilorganisasjonene er MC-organisasjonene små, men har en uvanlig stor gjennomslagskraft. Sjekk på hjemmesidene hva motorsyklistene har fått til - det er slett ikke verst! Men mye arbeid gjenstår, og ingen hviler på sine laurbær. Og nå går vi jo inn i et valgår både her hjemme og i EU...

Fidel
aka HP Strifeldt
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Der var du ja... :D

Ja, engasjement må man ha. Dessuten er det artigere å kritisere enn å forsvare.

Men dette er viktige saker for alle. For det er ikke snakk om veistandard for behagelig framfart med mc. Det er jo snakk om "nervetrådene" som binder landet og befolkningen sammen, og som sørger for at folk kan bo der de vil.

Jeg var urolig for NMCU's slagkraft når jeg vurderte medlemskap den gang jeg valgte å bli medlem. Bakgrunnen for min uro var at jeg så for meg at det ville bli vanskelig å bli tatt alvorlig når man representerte brukere av "leketøy" og "luksusartikler". Sett i forhold til organisasjonene som representerte bil-eierne, som hadde et mer annerkjent nyttekjøretøy de forsvarte, og en mye større medlemsmasse i ryggen.

Men jeg må få si at jeg syns NMCU forsvarer sine (våre) interesser meget bra, og at det er NAF & Co. som står der i skyggen og gjør svært lite ut av seg.

Hvor lett det er å få gehør for at mc faktisk ER et nyttekjøretøy for mange vet jeg ikke, men jeg ser jo i det jeg leser fra NMCU at dette blir fremhevet ved flere anledninger.

:thumbsup:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Legg inn av Baron von Waffel »

Finnes det noen statistikk for hvor mange som har MC som eneste eller primære motoriserte kjøretøy?
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det vet jeg ikke. Kanskje NMCU har noe i den retning?

Men jeg vil vel tro at personer mellom 16 og 18 vil være godt representert på en eventuell statistikk?

Men det som kunne være interessant var jo om man regnet på hvordan to-hjulingene kunne avhjelpe trafikkproblemene i byene.

Eventuelt om man satt om et regnestykke som tok for seg transportkostnad til/fra jobb f.eks. i Oslo for en moped og for en bil, og så satt dette regnestykket opp mot kollektivtransport (Selvfølgelig korrigert for tidsforbruk når det gjelder kollektivtransport).

Slik jeg ser det, tror jeg neppe jeg hadde hatt bil hvis jeg bodde og jobbet i en norsk stor by. Da tror jeg at jeg ville satse på en mellomstor mc, og så leie bil eller reise med tog eller buss hvis jeg skulle langt og årstiden ikke gjorde mc særlig aktuelt.

Det å eie en mellomstor bil koster jo fort 40-50000 kroner i året, og det vil jo si at omtrent 75000 av bruttolønna forsvinner hvert år.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

GSXR

Legg inn av GSXR »

Bimma skrev:Her kommer en liten film jeg satte sammen i vår, fra åpninga av den nye mc-sikrede veistrekningen fra Solvika i Siljan til Skien.
Åpninga ble etterfulgt av et flott arrangement på Skien trafikkstasjon
Flott presentasjon Bimma :thumbsup:
Håper på flere flere slike innslag => Venter i spenning... :wink:

Pollti

Legg inn av Pollti »

At motorsykkel organisasjonene jobber for bedre veier er prisverdig. Det som er synd er at myndighetene ikke spiller på lag. Tidenes satsing på vei og bane er gigantisk bløff. Jernbane verket har stått i flere år og gravd hull i Lysaker og der blir de visst aldri ferdig. Et typisk eksempel på dusteskap mener jeg.
Veisatsingen er ikke mye bedre. Navarsete klarer ikke å oppfylle målet om å asfaltere 1500 km riksveg i året, etterslepet er i underkant av 300 km. Til neste år er det satt av 10,6 milliarder hvorav 10,3 milliarder forsvinner i økte råvarepriser og høyere lønninger. Jeg har fint lite tro at det blir bedring i veivedlike holdt til neste år. Og det som skal bygges og vedlikeholdes blir sikkert ikke gjort på det sentrale Østlandet. Det er på høy tide at vi får en Samferdselsminister som ikke er fra "utkant" Norge. Regjerings satsingen på vei er en bløff.

Brukeravatar
Kjitta8648
Innlegg: 161
Registrert: 03 nov 2008, 18:35
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Bergen

Legg inn av Kjitta8648 »

Hvis en har lyst til å ødelegge et flott land, la politikerne styre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kjitta8648 skrev:Hvis en har lyst til å ødelegge et flott land, la politikerne styre.
Så sant som det er sagt :knegg
En drosjeeier fra Bergen burde vite hva han snakker om.
Kanskje norske politikere bør begynne å høre på nettopp slike fornuftsmennesker...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Myndighetene har jo nå framover en gylden mulighet til å gjøre landet en tjeneste ved å starte alle bygge- og vedlikeholdsoppgaver som venter. Da kunne vi brukt de oljepengene som ellers blir rota bort på aksjespekulasjoner, og det ville blitt jobb til alle de i byggebransjen som nå går en usikker tid i møte p.g.a. finanskrisen.

Det burde jo være i landets interesse både å få offentlig bygningsmasse på beina igjen, og få rusta opp veinettet. :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Tja. De RødGrønne skal jo ha ros for at de presenterer veisatsing på en slik måte at det høres troverdig ut ihvertfall helt til tallene dissekeres. Det jeg skulle ha likt å vite er hvor mange som skades og blir drept hvor veistandard er medvirkende til ulykken ? Etter hva jeg skjønner så skylder de ved ulykke på at farten skal tilpasses forholdene og det er jeg enig i. Men en må kunne forvente å være i stand til å holde fartsgrensene på veiene syntes jeg. Spesiellt på 2 hjul er det skummelt med dårlig asfalt, huller og humper som kommer som skutt ut av en kanon på føreren. Men det er vel kanskje et tegn på at farten ikke er tilpasset forholdene ?
En annen ting jeg syntes er litt merkelig er disse veidelerene, griser av betong. De er jeg redd for og særlig når det ligger en bil bak veldig nært. Er disse grisene så "bra" for MC førere som jeg har inntrykk av da ? Men det er vel ikke stort andre måter å skille trafikken på og hindre forbikjøringer kanskje ? Jeg tror jeg må sette meg ned og lese meg opp på hva NMCU mener om dette. Er betalende medlem men har nok brukt alt for lite tide på å prøve å sette meg inn i hva NMCU egentlig mener.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Hadde de begynt med dette for noen måneder siden så ville vi sett nytten av alle pengene vi har 'på bok' i stedet for det som nå skjer, nemlig at fondet 'krymper' så det holder...
Det lekker mer enn tilsiget (aksjegevinsten) greier å fylle opp og vel så det... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

Pollti skrev:En annen ting jeg syntes er litt merkelig er disse veidelerene, griser av betong. De er jeg redd for og særlig når det ligger en bil bak veldig nært. Er disse grisene så "bra" for MC førere som jeg har inntrykk av da ? Men det er vel ikke stort andre måter å skille trafikken på og hindre forbikjøringer kanskje ? Jeg tror jeg må sette meg ned og lese meg opp på hva NMCU mener om dette. Er betalende medlem men har nok brukt alt for lite tide på å prøve å sette meg inn i hva NMCU egentlig mener.
Betonggrisene er din venn - særlig sammenlignet med wire. Det samme er stålrekkverk med underskinner. Det er kjørt fullskalatester på dette i regi av NMCUs spanske søsterorganisasjon AMM. I tillegg er det nylig foretatt tester av MC-vennlige rekkverk her i Norge. Hele det europeiske MC-miljøet er på konstant jakt etter stadig bedre løsninger, og vi jobber også for å få til en EU-standard der alle rekkverk som settes opp må være egnet for ALLE kjøretøygrupper, inkludert MC. Infrastrukturstandarder er mer og mer en EU-sak, og vær sikker: Motorsyklistene er representert der det gjelder. Inkludert FN-systemet.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar