Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ATWindsor »

Kryssende trafikk ser jo også mot fronten på MCen, der lyset er. Jeg er forsåvidt helt enig med deg at det er idiotisk å bestride fakta bare fordi man ikke liker fataene, men nå har det seg sånn at man har forsøkt å undersøke dette, og der har konklusjonen vært at det ikke er noen statistisk signifikant bedre synlighet (om man bruker lys vel og merke)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:Kryssende trafikk ser jo også mot fronten på MCen, der lyset er. Jeg er forsåvidt helt enig med deg at det er idiotisk å bestride fakta bare fordi man ikke liker fataene, men nå har det seg sånn at man har forsøkt å undersøke dette, og der har konklusjonen vært at det ikke er noen statistisk signifikant bedre synlighet (om man bruker lys vel og merke)
Kanskje det er mere korrekt om vi sier at du/jeg er kryssende trafikk.
Om du ser på videoene ser du at det er ikke alle lyktene som er like skarpe og synlige.
De konklusjonene jeg har sett, er vel at vestene ikke har noen stor sikkerhetsmessig effekt ... det er kanskje ikke så mange ulykker som skyldes usynlighet. De fleste ulykkene kommer av andre ting enn manglende vest.
Men at vesten øker synligheten tviler jeg ikke på et øyeblikk ... se på videoene

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Skal ikke si et ord om vest, men har lagt merke til flere som kjører mørklagt, dvs uten lys.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av RuneMC »

Tror mye av ulykkene skyldes noe så enkelt som at bilistene ikke har fullt fokus på kjøringen.

Baserer dette på antallet bilister som ikke blinker og antallet bilister som kjører over i motgående kjørebane så fort det er litt svinger. De er m.a.o. altfor slappe både på plassering og tegngiving.
Baserer det også på diverse andre observasjoner hvor gjengangeren er at de som kjører holder på med noe helt annet enn å kjøre bil. Det kan være sightseeing, mobilprating/teksting, ta seg en røyk, sminke seg osv, osv.

Igår var en "artig" episode ved runkjøringen der Rv23 begynner. Jeg kommer fra Drammen og skal rett over rundkjøringen til Spikkestad. Fra Rv23 - dvs høyre innkjøring i rundkjøringen for meg er det en Harley og en liten lastebil fremst. Harleyen kjører ut i rundkjøringen og har grei margin på meg. Lastebilen derimot har ikke margin og derfor vikeplikt for meg, men er likevel på tur ut i rundkjøringen til jeg tuter og han stopper opp. Han som kjørte lastebilen burde jo være obs på MC'er når han har kjørt etter en MC et stykke, men neida like "blind" for det og V-Strom'en har vel noen av de bedre doble lyktene som er... :doh

Kanskje dette er en idé:
http://www.8newsnow.com/story/28711565/ ... -the-wheel
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Voksen »

Helt enig med RuneMC i at mange ulykker skjer fordi bilister(og andre) ikke har full fokus på kjøringen.
Av den grunn er det nok lurt å signalgul i trafikken da dette er en farge som en "våkner" av når en ikke har full fokus.
Personlig kjører jeg ikke med gul vest, men har litt gult på kjøredressen. Er av den oppfatning av at gul hjelm er enda mer synlig enn gul vest som skjules av vindkjerm, vesker etc. Ikke lenge til jeg kjører med gul hjelm.
Sånn eller så er jo lykter synlige, men i fullt dagslys så blekner de i forhold til signalgul.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Intruder »

Alle som ikke bruker blinklys i trafikken om det enn er med to,fire eller toogtjue- hjulinger bidrar til mindre flyt i trafikken...
Men en har jo ingen hånd ledig for slikt bryderi der en sitter med mobilen og kanskje studerer GPSen samtidig.. :[-X
...og ifølge videoene er synbarheten langt større når en bruker vest...men hadde jeg hatt en skinnvest til mange tusen hadde jeg såklart ikke villet skjule den i stygg refleksvest...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Bjerknez »

Med tanke på den første videoen i posten lenger opp, så synes jeg ironisk nok at det var han ene i orange vest som syntest best... :lol

JLafton
Innlegg: 300
Registrert: 14 mai 2015, 20:15
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Tiger 800 XCA
Sted: Ringerike

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JLafton »

Jeg kjører med vest, og som KTM fører går fargen igjen på vest som på sykkel :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av RuneMC »

Jeg har kommet på en fornuftig bruk av refleksvesten. Blir du sperret av sykkelløp, finn fram vesten, sett på nødblink, kjør glad og fornøyd videre i moderat fart :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Intruder »

Sett et par gubbær med gul hjelm i det siste,og de syntes jækla godt.. :thumleft Så kanskje :vs
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Gordon »

Baltazar skrev:Liten avstemning om bruken av refleksvest
Personlig tror jeg at det gjør absolutt ingen forskjell, de fleste bilister ser deg ikke uansett. Har hatt mange "near misses" hvor bilister har prøvde å drepe meg. De som jeg har stoppet og snakket til, sier at de har ikke sett meg. Jeg henviser disse til Brilleland :lol
Ellers har jeg gul refleks innebygde i min Halvarssons Outlast drakt, og selvfølgelig nær lys på.
Gordon

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av gorbys »

Kjørte førti mil igår med BIL og opplevde tre stykker som vasa seg over i mitt kjørefelt, når ikkje dei ser en bil trur eg desverre alt håp er ute for motorsyklister....

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juicebox »

Loud pipes save lives :mc2

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Flanker »

Juicebox skrev:Loud pipes save lives :mc2
Det der er en solid myte, men en fin unnskyldning for bråkete potte da... http://m.autoevolution.com/most-common- ... 45969.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Juicebox skrev:Loud pipes save lives :mc2
Tullprat..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar