Lynnedslag

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Lynnedslag

Legg inn av Indian »

Hvor trygg er det å kjøre sykkel når det det tordner. Jeg har lest at det er trygg å sitte i en bil i tordenvær men hva med en motorsykkel?
I Danmark i fjor sommer så jeg at lynet slo ned noen få meter foran meg. Siden lynet søker til høyeste punkt, hvorfor treffer det bakken og ikke en motorsykklist?
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Ja lynet treffer det høyeste pungtet. Det lyset man ser (lynet) går faktisk fra bakken og oppover, men det går så fort at man tror det slår nedover.. Det går fra jord - til atmosfære + :wink:
Bilde

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Skulle tro at dekkene på en sykkel har samme isolerende effekt som i en bil. Men om det er nok til å hindre at et lynnedslag velger deg, tør ikke jeg si noe om.

Et annet fenomen med lyn er det at like før lynet treffer der det slår ned, så skyter faktisk objektet (om det er et tre, bakken, en bil eller et hus osv.) et lite "mot-lyn" som møter lynet fra himlen. Dette har jeg sett på flere bilder som har vært tatt i akkurat det rette millisekundet.

I den sammenhengen tror jeg nok ikke hjelmen har så mye å si for å isolere dette lille "mot-lynet" som leder det store ned, for jeg har hørt at det ikke er noen garanti for at lynet treffer deg i hodet, nødvendigvis.

Det mest beskyttende i en bil er vel uansett det faktumet at man sitter i et metallbur som fungerer som lynavleder...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Sted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

Min barndomslære ang. lynnedslag og bil er at det er gummihjulene som gjør at det er trygt å sitte i en bil. Lenge siden jeg har hatt fysikk, men det har vel noe med at gummi leder strøm dårlig eller noe sånt... :roll:
Poenget mitt er at hvis det er fakta så er det vel like trygt på MC?

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Denne article sier noe helt annet om den isolerende effekt fra gummihjul...
http://home.hamptonroads.com/stories/st ... &ran=81964
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Det er mer at karosseriet leder strømmen til jord, enn gummihjul som isolerer. Karosseriet blir som en lynavleder.

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Sted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

Indian skrev:Denne article sier noe helt annet om den isolerende effekt fra gummihjul...
http://home.hamptonroads.com/stories/st ... &ran=81964
Det er jo ikke sikkert det var lynet som drepte ham, men utforkjøringen.

Ellers så høres det like fornuftig ut at det er metallburet rundt bilen som avleder lynet som om at det er gummien som isolerer.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Ronny »

Indian skrev:Denne article sier noe helt annet om den isolerende effekt fra gummihjul...
Feil, den artikkelen der sier absolutt ingenting om gummihjul i det hele tatt...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Så ett program for ikke lenge sia om akkurat det der. Det de sa der, var at bilen var trygg pga. metallburet. Det hadde ingenting med hjulene å gjøre.
Det du måtte passe på, var å ikke være atti dører eller tak når lynet traff bilen, da gikk nemlig strømmen gjennom deg.

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Sted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

D_Demon skrev:...bilen var trygg pga. metallburet. Det hadde ingenting med hjulene å gjøre.
Skjønner at jeg må ta fatt min kjære far for vranglære... :wink:

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Delayla skrev:
Indian skrev:Denne article sier noe helt annet om den isolerende effekt fra gummihjul...
http://home.hamptonroads.com/stories/st ... &ran=81964
Det er jo ikke sikkert det var lynet som drepte ham, men utforkjøringen.
Poenget er ikke hva han døde av. Han ble truffet av lynet og i alle år har jeg hørt at det var trygg i en bil eller på en sykkel på grunn av hjulene.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Delayla skrev:
D_Demon skrev:...bilen var trygg pga. metallburet. Det hadde ingenting med hjulene å gjøre.
Skjønner at jeg må ta fatt min kjære far for vranglære... :wink:
Ikke nødvendigvis. Var bare det de sa der. Har ikke peiling jeg :wink:

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

At det er trygt å sitte inni en bil har ingenting med dekkenes elektriske isolasjonsevne å gjøre. Ved slike spenninger som oppstår ved et lynnedslag er det så stor spenning at strømmen slår over store avstander, det trengs ingen direkte kontakt for at strømmen skal gå fra et objekt til et annet. Det er her snakk om avstander på meteren og mer.

Grunnen til at det er trygt å sitte inne i bilen selv om den blir direkte truffet er at metallet i bilen fungerer som et "Faraday's bur". Det vil enkelt forklart si at strømmen legger seg på utsiden av metallburet.
Faradays prinsipp handler om det elektriske felts fullstendige avskjermning inne i et metallbur.

Som en kuriositet så skal det av samme prinsipp kunne gå an å avskjerme f.eks en mobiltlf ved å legge den inne i et "telt" av aluminiumsfolie, slik at man ikke får kontakt med den fra andre telefoner. .... OBS! har ikke testet det ....

Jeg har opplevd noe av det samme med radiosignaler, når vi røykdykker f.eks inne i skip er det helt nødvendig at sender og mottaker er inne i samme "bur" for å få kontakt.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Lynnedslag

Legg inn av rogg »

Indian skrev:Hvor trygg er det å kjøre sykkel når det det tordner. Jeg har lest at det er trygg å sitte i en bil i tordenvær men hva med en motorsykkel?
I Danmark i fjor sommer så jeg at lynet slo ned noen få meter foran meg. Siden lynet søker til høyeste punkt, hvorfor treffer det bakken og ikke en motorsykklist?
Håy..
Fikk vi noe skikkelig svar her? Er vi utrygge eller trygge på en mc? Eller er vi mer trygge når vi står/går i lyn og torden vær?
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Hvis jeg skal summere noe av dette som er blitt sagt her, så må det kanskje bli:
Gummihjul hjelper ikke som skjerming for lyn, vi har ikke noe karosseri rundt oss, så faradays prinsipp virker nok ikke her. Hvis lynet slår ned i sykkelen eller deg, vil vi nok få oss en karamell man enten ikke glemmer, eller ikke merker i det heletatt. Jeg tror ikke vi er trygge for lynnedslag, men om vi er mer utsatt en en fotgjenger har jeg ingen stor formening om.
Men igjen hva vet jeg??
Så Rogg, vi har nok ikke fått noe klart svar, bare endel synsing. Firemann var vel den med det mest forklarende innlegget.

Svar