Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Legg inn av AJ »

I tillegg til vinterprosjekt-tråder og andre 'garasje'-tråder her inne er det likevel ingen som handler om andre forberedelser til ny MC-sesong, så vidt jeg kommer på i farten...

Tenkte det kunne være greit med en slik tråd, hvor folket kan skrive litt om hva de de har planer om å anskaffe av utstyr til seg selv, passasjer og sykkel og andre ting som f.eks. påmelding til rustløserkurs, planlegging av turer osv., osv..
Det er jo ikke alle her inne som har egne blogger hvor det skrives om slike ting og da kan denne tråden være stedet å gjøre det.

Selv har jeg bestilt hovedservice på Tiger der den står vinterlagret på GMS, Gjøvik. Bytter kjede og drev + fordekk i tillegg til å bytte ut originalbakdemper med en vekttilpasset NITRON Sport med hydraulisk forspenningsjustering.
Har også kjøpt ny Bags Connection "GS" tankbag, nye visir til Premier og NZI hjelmene og litt annet GIVI 'godis' til Tiger + en del annet småtteri... ;e

Fornøyd med at jeg også fikk ny kjørebukse fra Sharkspeed i dag, men sysler også med tanken om å kjøpe en til av annet fabrikkmerke...

Ellers forbereder jeg meg, eller mer korrekt gleder meg, til flere lange MC-turer neste år \:D/

Det skal bli en bra 2012-sesong, føler jeg - allerede :-)

Burde kanskje også forberedt en lengre utenlandstur, men langt er jeg ikke kommet enda...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Legg inn av ArcticTiger »

Forberedelsene til 2012 sesongen består av servaise på Gammel-Tigern og CB500. Jeg har tenkt å ordne det selv i vinter. Det er god plass å holde på i Mekka nå, ingen Krusere og Turbusser som er på gjeste-overnatting der denne vintern.
Gammel-Tigern: Må ha nytt bakdekk, nytt kjede og drev, skift av olje og filter, ventilene må ha en sjekk (shimsing) og gasserne bør nok renses, for den gikk litt uggent innimellom på sensommern. Gaffern skal og få ny olje.
CB500: Må ha nytt bakdekk, ny olje og filter og nye simmer-ringer og olje på gaffern. Og strekker kronene til så har jeg sett litt på et mer lettpusta exhaustanlegg til den, og mulig jeg ser litt på sittestillingen (sal, styre og fothvilere).
Multistradan: Ble jo ikke kjørt så mye i sommer, og jeg skrur ikke på den. Men den er i de beste hender der nede i Vestfold. De mumla noe om at det var på tide med nye kamreimer og olje.

Og så blir det en ny runde med skinnbalsam fra http://www.renapur.com" onclick="window.open(this.href);return false; på skinnklærne :thumleft

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Legg inn av ejs »

:thumleft
bytte olje og filter (kansje prøve en esterolje?)
Bytte simmerringer i forgaffel.
Montere nye justerbare fothvilere.
Skal bytte småslangene i forbindelse med 2 trinn styringa av actuator.
Lage til større trykkrør mellom turbo og plenum.
Modifisere plenum for å kunne montere større trottlebodies.(fra GPz1100)
Montere større injectorer.
Dynobenk kjøring til våren. for å få justeret luft/bensin riktig.
Dekk og drev byttet i sommer.
Ventiler sjekket i fjor vinter.

Kjøpt nye kjørestøvler
:prop: :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Legg inn av mekkern »

oljeskift til våren på CBR`n og "lett service" på XL`n i vinter.. :knegg

Være litt forsiktig så ikke kjøreutstyret krymper av PMS...ellers bare vente på sola skal varme opp landet igjen..
Da begynner øvelseskjøring med ny generasjon. :prop: -godt en er for feit til å sitte bakpå. :rofl:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lego
Innlegg: 64
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Legg inn av Lego »

Nye dekk foran og bak!

Har ikke bestemt meg helt for hvilke ennå, men regner litt med at jeg ender på en av Diablo-dekkene til Pirelli. (Jeg må bare finne ut hva som er forskjellen på dem først: Diablo Rosso, Diablo Corsa, Diablo Rosso Corsa, Diablo Supercorsa, Diablo Strada...)

Ellers blir det vel en liten service med oljeskift på nyåret. :-)


Edit: Har googlet litt og kan se ut som om det er Diablo Rosso Corsa som gjelder.

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Legg inn av EtronX »

Er denne sesongen ferdig allerede??? Det er jo en hel måned til jul ;e

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Legg inn av evike »

AJ skrev: Burde kanskje også forberedt en lengre utenlandstur, men langt er jeg ikke kommet enda...
Dette tilbudet står fortsatt åpent, hvis dere vil være med oss til sommeren :thumleft
Tyskland (Vest), Nederland, Belgia og Luxembourg.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Legg inn av Svolp »

Neste år blir det tur til europa, det blir alpetur i sveits, østerrike, italia og en liten tur innom frankrike. Skal også innom nurnburg i Tyskland. Kommer til og bli en skikkelig fin sommer :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Legg inn av AJ »

Tenkte å lage en ny tråd, men fant denne som egner seg godt til det jeg hadde tenkt, nemlig å tipse om forskjellige småting man kan gjøre for å være best mulig skodd for en problemfri ny MC-sesong, selv om den fortsatt er en god del uker fram i tid her jeg bor.

For egen del har jeg en tendens til å være uheldig med glidelåser på såvel kjøreklær, kjørestøvler og tankveske.
Men til sommeren har jeg tenkt å unnslippe denslags, som trege glidelåser, glidelåser som glipper opp osv.
Så nå har jeg smurt gledelåsene på kjørestøvlene, klærne og tank- og salveske med Heimer Lærbalsam.
Denne inneholder bivoks som anbefales av mange som glitrende vedlikeholdsmiddel på glidelåser, kanskje spesielt godt egnet på spiral- og plastglidelåser, som nettopp kjøreklær, vesker og støvler er utstyrt med.
Heimerbalsam påført med tannbørste bør gjøre susen for problemfri glidelåsing i løpet av sesongen.

For noen år siden opplevde jeg at låsene på de originale KTM sideveskene fant for godt å praktisk talt gå i lås.
Fikk etter hvert nye vesker med nye oppgraderte låser på garantien og ble samtidig sterkt anbefalt å smøre låser og mekanikk på veskene med PTFE spray.
Og etter at jeg begynte med det ha låsene fungert upåklagelig. Satser på at de fortsatt gjør det etter en ny smørerunde i dag :) .
Sesongforberedelser.JPG
Ellers har man sånn helt forsiktig begynt å planlegge kommende sesongs turer. Eller kanskje man heller skal si at man "drømmereiser" litt med oversiktskarft og detaljezooming på Google Map... :crazy: .
Uansett så blir det turer og mer tid til turer i 2020 wenn tidligere, om alt går etter planen vær- og helsemessige, både når det gjelder mann og maskin... ;) .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Legg inn av LarsE »

AJ skrev: 05 jan 2020, 16:23 Tenkte å lage en ny tråd, men fant denne som egner seg godt til det jeg hadde tenkt, nemlig å tipse om forskjellige småting man kan gjøre for å være best mulig skodd for en problemfri ny MC-sesong, selv om den fortsatt er en god del uker fram i tid her jeg bor.

For egen del har jeg en tendens til å være uheldig med glidelåser på såvel kjøreklær, kjørestøvler og tankveske.
Men til sommeren har jeg tenkt å unnslippe denslags, som trege glidelåser, glidelåser som glipper opp osv.
Så nå har jeg smurt gledelåsene på kjørestøvlene, klærne og tank- og salveske med Heimer Lærbalsam.
Denne inneholder bivoks som anbefales av mange som glitrende vedlikeholdsmiddel på glidelåser, kanskje spesielt godt egnet på spiral- og plastglidelåser, som nettopp kjøreklær, vesker og støvler er utstyrt med.
Heimerbalsam påført med tannbørste bør gjøre susen for problemfri glidelåsing i løpet av sesongen.

For noen år siden opplevde jeg at låsene på de originale KTM sideveskene fant for godt å praktisk talt gå i lås.
Fikk etter hvert nye vesker med nye oppgraderte låser på garantien og ble samtidig sterkt anbefalt å smøre låser og mekanikk på veskene med PTFE spray.
Og etter at jeg begynte med det ha låsene fungert upåklagelig. Satser på at de fortsatt gjør det etter en ny smørerunde i dag :) .

Sesongforberedelser.JPG

Ellers har man sånn helt forsiktig begynt å planlegge kommende sesongs turer. Eller kanskje man heller skal si at man "drømmereiser" litt med oversiktskarft og detaljezooming på Google Map... :crazy: .
Uansett så blir det turer og mer tid til turer i 2020 wenn tidligere, om alt går etter planen vær- og helsemessige, både når det gjelder mann og maskin... ;) .
Hmm, har alltid hørt at grafitt skulle være det store til glidelåser og låser, har også brukt det på sideveskene til KTMen min, glidelåsen ble med en gang mye bedre.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22859
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Legg inn av Bjerknez »

Jepp, grafitt har også jeg hørt skal være anbefalt til glidelåser. Man kan bruke blyet fra blyanter har jeg sett.

Når det gjelder MC sesongen 2020 så har jeg ingen store planer. Foreløpig befinner jeg meg litt i kjøretørka, men ser frem til den årlige sommerturen som trolig også i år går til Molde via Bartebyen ser det ut til. Så det ser nå ut til at Cutless må slite med meg til sommeren også :knegg

Nå har jo Cutless kjøpt seg seilbåt, så da har jeg blitt bedt med på cruice og da kan det hende det blir noen ankerdrammer vil jeg tro.

Bortsett fra denne turen har jeg ingen planer om å koste på meg noe mer MC utstyr. Det ble ny hjelm i fjor (Shuberth C4 Pro) og kjøredress kjøpte jeg også i fjor, ved siden av hansker etc. Støvlene mine er like fine ennå og har nå overlevd 5 år med glans. Det eneste MC utstyret jeg har hatt som virkelig har holdt vannet ute samt ser omtrent like fine ut som dem var nye etter en vårpuss.

Så får tiden vise om jeg blir like "lei" etter sommerturen i år som jeg ble i fjor. Dette tar jeg som det kommer og med knusende ro. :thumleft

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Forberedelser - klar, ferdig, ny sesong!

Legg inn av Olav K »

Neste sesong ja...

Planlegger en ålreit rundtur gjennom Polen, Ungarn, Romania, Bulgaria, Hellas, Albania og Kroatia, før vi returnerer via Dolomitene, Østerike og Tyskland/Danmark.

Stort sett offroad gjennom Romania, Bulgaria, Hellas og Albania

Det meste av bagasjeløsninger er vel på plass, venter på et bagasjebrett fra Touratech som er utvidbart, slik at en romslig vanntett bag kan ligge stabilt på tvers bakpå der.

Dekk-lageret er fyllt opp, så man slipper å vente på nye, når det er tid for nye gummilisser.

Knastedekk varer som kjent ikke veldig lenge. Bilde
(Kjøper inn dekk, når jeg ikke kjøper bensin til sykkelenBilde)

Fikk et sett MotoZ Tractionator Rallz igår, som skal ha veldig bra levetid, og det har nesten 50% mer mønsterdybde enn det velkjente TKC 80.
Bilde


MotoZ dekka får veldig gode omtaler internasjonalt, selv om det er ganske ubeskrevet her hjemme.
Har drøyt 4000km på et mer asfaltorientert dekk fra denne leverandøren, og det har jeg vært veldig fornøyd med.
Bilde

Bekledning er jeg vel bra forsynt med, skulle det være noe jeg vil ha, må det bli et mer luftig kjøreutstyr, ala Klim

Tror sesongen 2020 blir bra

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar